• mammantilldesjuka

Dottern med anorexi

Min 13 åriga dotter blev nyss inlagd för grov anorexi, jag är helt stum.
    Jag har märkt att hon inte äter så mycket men har verkligen försökt hjälpa henne, hon säger att hon äter hos kompisar och hon äter ju hemma med. Jag känner sån skam över detta, hade jag kunnat förhindra detta?

• Svar på tråden Dottern med anorexi
  • Anonym (Undran)
    mammantilldesjuka skrev 2023-06-12 13:06:26 följande:
    Dottern med anorexi

Min 13 åriga dotter blev nyss inlagd för grov anorexi, jag är helt stum.
    Jag har märkt att hon inte äter så mycket men har verkligen försökt hjälpa henne, hon säger att hon äter hos kompisar och hon äter ju hemma med. Jag känner sån skam över detta, hade jag kunnat förhindra detta?

Men har du märkt att hon blivit väldigt smal och orkeslös? Tänker att en grov anorexi borde vara visuellt synlig? Eller jag kanske har en okunnig bild av begreppen.
  • LFF

Som regel finns det ingenting som du kunnat göra för att förhindra detta. Ätstörningar handlar ofta om att man mår dåligt och vill kunna känna att man har kontroll över i vart fall något i sitt liv. Mat är ett väldigt enkelt kontrollmedel. Att man ljuger om att man äter för att undvika att bli "påkommen" är inget ovanligt.

Hur har det landat i att hon nu hamnat på sjukhus? Hur har ni pratat om mat och vikt i hemmet? Har hon varit utsatt för något eller är det annat som gjort att hon mått dåligt?

Håller tummarna för att dottern får en bra vård nu men också att ni får hjälp hela familjen i detta för att det ska bli lyckat för din dotter. Och att hon kommer åt det som gör att hon känt att hon saknat kontroll över sitt liv. 

• Anonym (k)

Något fattas här. Det är många steg mellan att vara lite smal där man kan komma undan "äter hos kompisar, äta hemma och att bli inlagd???

• mammantilldesjuka
    Anonym (k) skrev 2023-06-12 13:16:51 följande:

Något fattas här. Det är många steg mellan att vara lite smal där man kan komma undan "äter hos kompisar, äta hemma och att bli inlagd???

Jag berättar ju såklart inte allt här, men hon har alltid varit en person som haft stora kläder på sig så man märkte inte att hon gick ner så mycket i vikt.
  • Anonym (k)

Är det en grov ätstörning som kräver inläggning är det betydligt svårare att dölja än bylsiga kläder.

• TvillingmammaVästgöte

Det verkar vara vanligt att föräldrarna inte märker hur allvarligt det är, jag känner i alla fall två personer som blev inlagda utan att föräldrarna riktigt förstått hur illa det var.

Svar på tråden Dottern med anorexi