• Loke76

    12 åring som tonåring

    Hej. 

    Snart 12 årig tjej men känns som en tonåring som trotsar o inte lyssnar hotar med att rymma när man försöker att sätta gränser och vill prata med henne om viktiga saker som hur man beter ser mot andra. 

    Vad ska jag göra, säga för att vi ska en bra pratstund utan att hon skriker o springer iväg och säger att vi det är fel på. 

    Mvh trött mamma

  • Svar på tråden 12 åring som tonåring
  • BahHumbug

    Hon har kommit in förbuberteten.
    Jag var själv ilsken tonåring. Mycket händer i hjärnan och i kroppen just nu. Det är nu som man ska sätta gränser och det gäller även att hålla i dem. Det är en process att trsta gränser och ändå vara liten. Det är bara att bita i och låtsas att det regnar.

    Det är oftast tomma ord och fraser när man säger att föräldrarna är dumma/ korkade. Samma sak när små barn säger att deras mamma är den dummaste mamman i världen.

  • Loke76

    Tack för dom orden.  Det väl att bita ihop men man blir så osäker på sin föräldraskap när man kommer i konflikt med dottern o när hon hotar att rymma eller springa iväg det är då man tvivlar om man tog rätt beslut. 
    Vi har kanske varit för snälla men samtidigt försöker prata med henne om vad som är rätt o fel då verkar det som hon lyssnar men nån dag efter så är det samma sak suck. 
    Hoppas det går över snart. 

  • BahHumbug
    Loke76 skrev 2023-06-13 18:44:57 följande:

    Tack för dom orden.  Det väl att bita ihop men man blir så osäker på sin föräldraskap när man kommer i konflikt med dottern o när hon hotar att rymma eller springa iväg det är då man tvivlar om man tog rätt beslut. 
    Vi har kanske varit för snälla men samtidigt försöker prata med henne om vad som är rätt o fel då verkar det som hon lyssnar men nån dag efter så är det samma sak suck. 
    Hoppas det går över snart. 


    Vet själv hur jag var som tonåring.Flört
    Hjärnan går på högvarv och det nästan kryper i skinnet. Man är ofta lugn i skolan och med vänner. När man kommer hem så är det som om något brister och man blir bara irriterad.
    Man har även noll konsekvenstänk i den åldern och man har svårt att tänka framåt.

    Din dotter har inte rymt än eller sprungit i väg.
    Om hon skulle göra det så gäller det att vara benhård med konsekvenser. Samt att om du har sagt nej till något så är ett nej ett nej. 
  • Loke76

    Tack för rådet.
    Det är ju i skolan och med språket, komma försent, gå tidigare från lektioner mm. 
    Hoppas det går över till höstterminen att hon behöver lite ledigt i sommar.  Ha roligt med kompisar. 
    Vi försöker att lite på henne men jag går på tå hela tiden för att inte säga fel eller göra fel då blir hon galen/tokig . Det gör mig oxå galen. 
    Detta va inga problem med min stora grabb zom är 15 år nu. Så detta är helt "nytt" som man inte är van vid. 

  • Bobo
    Loke76 skrev 2023-06-14 07:46:58 följande:

    Tack för rådet.
    Det är ju i skolan och med språket, komma försent, gå tidigare från lektioner mm. 
    Hoppas det går över till höstterminen att hon behöver lite ledigt i sommar.  Ha roligt med kompisar. 
    Vi försöker att lite på henne men jag går på tå hela tiden för att inte säga fel eller göra fel då blir hon galen/tokig . Det gör mig oxå galen. 
    Detta va inga problem med min stora grabb zom är 15 år nu. Så detta är helt "nytt" som man inte är van vid. 


    Det är svårt, förstår jag, men att gå på tå är inte heller ett hållbart sätt i längden. Det ger henne makt och hon vet att hon får som hon vill genom att föra ett jäkla liv elller genom att låta er vara rädda för att hon ska få ett utbrott. Det du däremot måste göra är att välja dina fight. Vad är viktigt? Håll de gränserna trots bråk, skrik och hot. Släpp andra saker. Be inte om ursäkt för sin existens, bara.

    Jag har en elev i skolan som är så fruktansvärt otrevlig i sin ton. Hon vet om det men kan inte hejda sig. Varje gång stannar vi vuxna upp och tittar på henne och förklarar att det är orimligt att VI får en utskällning för att hon kom sent från rasten/ inte har gjort läxan/ inte har med dig frukt. "Jag vet..." muttrar hon. Beteendet slutar inte men hon reflekterar ändå över det. I början blev jag mest fly förbannad men det hjälper inte alls. Då eskalerar det bara och jag är den vuxna, jag behöver visa hur man gör.
  • Loke76

    Jag har nu försökt att prata o resonera med henne om vilka regler som gäller här hemma. Hon har en kompis som håller på att röka vejp (jag vet) så jag litar inte på henne riktigt men hon säger att hon inte röker. 
    En annan fråga hur mycket ska man tvinga att ho  ska med på saker tex kalas mm eller ska man bara låta henne bestämt om hon vill med eller inte. 
    Jag tvivlar så mycket på mitt föräldraskap hon tycker vi tjatar på henne hela tiden fast vi bara frågar o vill veta svar ibland på vissa frågor. 
    Hoppas det går över. 

  • Mortiscia80

    Låt någon utomstående prata med henne. Tonåringar har lättare att ta till sig goda råd som kommer från någon som inte är deras föräldrar. Dra nytta av närstående vuxna som äldre släktingar eller närstående vuxna som är era vänner.

  • Loke76

    Hon tycker det är jobbigt när nån vill prata både fritidspersonalen  och lärarna försöker att prata med henne men hon tycker bara varför.  Mina föräldrar är skilda o vi har i te så bra kontakt längre.  Jag har inte prata om Situationen hemma med nån av mina närmaste. Jag tror oxå att hon skulle bli arg o  jag går o berättar för andra om Henne. 

  • LFF
    Loke76 skrev 2023-06-18 12:30:52 följande:

    Hon tycker det är jobbigt när nån vill prata både fritidspersonalen  och lärarna försöker att prata med henne men hon tycker bara varför.  Mina föräldrar är skilda o vi har i te så bra kontakt längre.  Jag har inte prata om Situationen hemma med nån av mina närmaste. Jag tror oxå att hon skulle bli arg o  jag går o berättar för andra om Henne. 


    Kolla upp med kommunen om de har föräldrautbildningar riktade till tonårsföräldrar. Typ "Älskade tonåring" eller något liknande tror jag att den hette i vår kommun. 

    Hittade detta på nätet från Apotek Hjärtat:

    www.apotekhjartat.se/tips-och-rad/alskade-tonaring/intro/

    Sorry, "Älskade förbannade tonåring" heter den:

    www.haninge.se/omsorg-och-stod/stod-till-familj-och-foraldrar/alskade-forbannade-tonaring/





    www.adlibris.com/se/bok/alskade-forbannade-tonaring-sa-far-du-kontakt-med-din-tonaring-9789127823327
Svar på tråden 12 åring som tonåring