Ligger dina tankar i det förflutna, nuet eller i framtiden?
Jag har alltid haft grov existensiell ångest och levt tufft. Ser ingen mening med livet innerst inne men har bara fått acceptera att jag är satt här och precis som du säger, måste genomgå livet. Acceptans är en viktig del i processen.
Faktum är att många människor lever som om smärta, sorg och motgångar går att undvika eller förmildra, vilket det inte gör. Man kommer behöva känna allt vad det innebär under livets gång.
Vägen till att hantera motgångar är att acceptera att du inte kan påverka allt som händer dig samt att få ut något av det. För det är faktiskt under motgångar man har chans att lära sig nya saker om sig själv och växa som mest.
Jag tänker mitt liv som om jag står på en ö, oavsett vad så har jag en liten grund att stå kvar på. Jag försöker leva genom att göra det enkelt för mig själv och ser mina känslor som information. Sömn, kost, daglig motion, stressreglering och struktur är grundpelare i mitt mående och de får inte rubbas.
Mitt absolut bästa tips är att jobba på ett medvetet mindset. Känslor är ologiska många gånger.
Stanna upp och tänk efter om det är faktiska händelser eller om det är som så att din oro grundar sig i tankar som att-
Tro att du kommer göra bort dig eller misslyckas? Tycka att saker borde vara annorlunda? Älta jobbiga händelser? Tänka att något är hopplöst och aldrig kommer bli bra? Tro att andra kommer avvisa dig eller andra självdömnade tankar? .. Och är då intensiteten i dessa tankar rimlig i förhållande till faktan/situationen?
Jobbiga tankar ter sig även fysiskt vilket är utmattande så ju fler det går att bli av med desto bättre.
Lite andra tips,
Du skriver att du har mål och drömmar men inte vågar ta steget. Om du låter dig hindras pga rädsla är det på bekostnad av att du inte tar dig framåt. Vilket är mest värt för dig? Vad skulle det värsta vara med ett negativt bemötande? Vad är vinningen för dig i att våga chansa? Vad gör det om du misslyckas?
Att misslyckas är en del av processen, framgång är aldrig en rak väg. Genom självinsikt kan man så småningom också ta lärdom av misslyckanden. Ett bra sätt att öva på det är att blicka inåt -vad är dina svagheter och styrkor? Vad gör du egentligen för prioriteringar och val?
?..
Skriv ner minst 20 mål lätta som svåra, rangordna inte.
Och skriv ner vad du måste göra för att hålla dig till planen och inte falla tillbaka i gamla mönster. Ha inte fler mål på rullning samtidigt än du klarar av.. (Kompetens är viktigt för välmående)
Iom att du beskriver en loop kan det ibland vara till hjälp att skriva ner på ett papper exakt hur ens dag ser ut, vad man faktiskt lägger energi på mm. Och fundera på-
Trivs du och är glad om dagarna? Vad är viktigt för dig?
Vart du är och vad du vill? Lever du ett liv på dina egna villkor?
Om svaret blir nej, vad gör du åt det just nu? Behöver du göra något annorlunda?
Ta hand om dig <3