• Anonym (ABC)

Hur orka med livet? Tips?

Det har hänt så mycket hemskt i mitt liv. Jag är helt slut.
    Jag orkar inte mer.

Vad kan göras för att hantera motgångar på ett bra sätt? Jag kan ju tyvärr inte kontrollera vad som händer (helt), men jag måste ju genomlida livet.
    Så hur ska jag hantera det? 

Tips? Någon som haft mycket ångest och på något sätt vänt livet? 

• Svar på tråden Hur orka med livet? Tips?
  • Anonym (ABC)

Glad midsommar! {#emotions_dlg.flower}
    Idag har jag rensat lite hemma och slängt en hel del.

Det känns skönt att försöka ordna lite finare. :) 
    Har också köpt lite gott att äta... 

Det känns liksom bra att verkligen göra något. 

• Eurydike
    KatjaL skrev 2023-06-23 13:45:12 följande:
    Det är många som är ensamma och mår dåligt idag, som ingen bryr sig om. Så det är helt underbart att det finns omtänksamma och varma människor som du. Var stolt över dig själv! Du gör något som många andra inte vill göra, nämligen bryr dig om medmänniskan. Hjärta
    Tack återigen för de fina orden! Ja, det finns tyvärr många som är ensamma och mår dåligt. Jag kan känna igen mig i det, eftersom jag i princip inte har någon familj. Men jag har nära och fina vänner istället och vet hur mycket det betyder att ha någon som bryr sig. Att prata med andra som har upplevt liknande saker kan få en att tänka i nya banor, så det blir ett ömsesidigt utbyte ❤️
  • Eurydike
    Anonym (ABC) skrev 2023-06-23 13:59:23 följande:

Glad midsommar! {#emotions_dlg.flower}
    Idag har jag rensat lite hemma och slängt en hel del.

Det känns skönt att försöka ordna lite finare. :) 
    Har också köpt lite gott att äta... 

Det känns liksom bra att verkligen göra något. 

Glad midsommar! 🌸

Jag kikade bara in här som hastigast igår, men vad bra att du fick lite gjort och samtidigt unnade dig god mat 🍓🥔

Det förstår jag verkligen! Att rensa hemma är ju ett första steg i rätt riktning mot ett vackert hem 🤩

Idag ska jag laga en egen liten midsommarbuffé! Färskpotatis med tillbehör är så gott att jag inte fick nog av det igår.
  • Anonym (Djupt)

Ligger dina tankar i det förflutna, nuet eller i framtiden? 

Jag har alltid haft grov existensiell ångest och levt tufft. Ser ingen mening med livet innerst inne men har bara fått acceptera att jag är satt här och precis som du säger, måste genomgå livet. Acceptans är en viktig del i processen. 

Faktum är att många människor lever som om smärta, sorg och motgångar går att undvika eller förmildra, vilket det inte gör. Man kommer behöva känna allt vad det innebär under livets gång. 

Vägen till att hantera motgångar är att acceptera att du inte kan påverka allt som händer dig samt att få ut något av det. För det är faktiskt under motgångar man har chans att lära sig nya saker om sig själv och växa som mest. 

Jag tänker mitt liv som om jag står på en ö, oavsett vad så har jag en liten grund att stå kvar på. Jag försöker leva genom att göra det enkelt för mig själv och ser mina känslor som information. Sömn, kost, daglig motion, stressreglering och struktur är grundpelare i mitt mående och de får inte rubbas. 

Mitt absolut bästa tips är att jobba på ett medvetet mindset. Känslor är ologiska många gånger. 

Stanna upp och tänk efter om det är faktiska händelser eller om det är som så att din oro grundar sig i tankar som att- 

Tro att du kommer göra bort dig eller misslyckas? Tycka att saker borde vara annorlunda? Älta jobbiga händelser? Tänka att något är hopplöst och aldrig kommer bli bra? Tro att andra kommer avvisa dig eller andra självdömnade tankar? .. Och är då intensiteten i dessa tankar rimlig i förhållande till faktan/situationen? 

Jobbiga tankar ter sig även fysiskt vilket är utmattande så ju fler det går att bli av med desto bättre. 

Lite andra tips, 

Du skriver att du har mål och drömmar men inte vågar ta steget. Om du låter dig hindras pga rädsla är det på bekostnad av att du inte tar dig framåt. Vilket är mest värt för dig? Vad skulle det värsta vara med ett negativt bemötande? Vad är vinningen för dig i att våga chansa? Vad gör det om du misslyckas? 

Att misslyckas är en del av processen, framgång är aldrig en rak väg. Genom självinsikt kan man så småningom också ta lärdom av misslyckanden. Ett bra sätt att öva på det är att blicka inåt -vad är dina svagheter och styrkor? Vad gör du egentligen för prioriteringar och val? 

?..
    Skriv ner minst 20 mål lätta som svåra, rangordna inte. 

Och skriv ner vad du måste göra för att hålla dig till planen och inte falla tillbaka i gamla mönster. Ha inte fler mål på rullning samtidigt än du klarar av.. (Kompetens är viktigt för välmående) 

Iom att du beskriver en loop kan det ibland vara till hjälp att skriva ner på ett papper exakt hur ens dag ser ut, vad man faktiskt lägger energi på mm. Och fundera på- 

Trivs du och är glad om dagarna? Vad är viktigt för dig?

Vart du är och vad du vill? Lever du ett liv på dina egna villkor?

Om svaret blir nej, vad gör du åt det just nu? Behöver du göra något annorlunda? 

Ta hand om dig
     <3

• Anonym (ABC)

Tack, jag har skrivit ner 20 mål nu på morgonen.

Jag ska försöka lägga upp planer för de mål jag ska ta itu med.
    Du har många bra tips, Djupt!

• Anonym (Djupt)
    Anonym (ABC) skrev 2023-06-26 09:33:34 följande:

Tack, jag har skrivit ner 20 mål nu på morgonen.

Jag ska försöka lägga upp planer för de mål jag ska ta itu med.
    Du har många bra tips, Djupt!

Bra jobbat! Det behöver ju inte heller vara enbart stora mål.. utan tex ringa det där samtalet men skjutit upp eller slutföra ett påbörjat projekt. Bara känslan av att man klarar av att åstadkomma något och styr själv brukar ge en skvätt motivation tillbaka :) 
  • Anonym (ABC)

Jag har fixat rätt mycket den här morgonen.
    Städat, organiserat, slängt massor osv.

Jag har också gått promenad.
    Funderar på att kanske träna lite styrka och gå en längre promenad eller springa lite senare ikväll/eftermiddag.

Ska också söka lite jobb, det är ju ändå måndag.
    {#emotions_dlg.flower}

• Eurydike
    Anonym (ABC) skrev 2023-06-26 12:03:28 följande:

Jag har fixat rätt mycket den här morgonen.
    Städat, organiserat, slängt massor osv.

Jag har också gått promenad.
    Funderar på att kanske träna lite styrka och gå en längre promenad eller springa lite senare ikväll/eftermiddag.

Ska också söka lite jobb, det är ju ändå måndag.
    {#emotions_dlg.flower}

Bra jobbat och vad skönt att höra! Det låter som om du är på rätt väg både med hemmet, träningen och jobbsökandet 🤩 Ibland kan det räcka med att man bara tar ett litet, litet steg i rätt riktning. Förra året separerade jag från mitt ex. Då var jag nere och orkade inte träna. När jag försökte komma i gång igen började jag med fem minuters träning om dagen. Ganska snart tyckte jag det var kul att träna och hade fått in en ny vana. Då ökade jag på tiden och belastningen. Nu tränar jag nästan varje dag och trivs bra med det.

Ja, måndag låter som en bra dag att söka jobb på! 🌸
  • Eurydike

Nu ska jag göra ett nytt försök att somna! Tror jag skrev att jag har sömnstörningar 😅😴🌙

• Anonym (ABC)
    Eurydike skrev 2023-06-27 03:55:58 följande:

Nu ska jag göra ett nytt försök att somna! Tror jag skrev att jag har sömnstörningar 😅😴🌙

God natt! Jag har enorma sömnstörningar jag också...  Rynkar på näsan

Jag vaknade tidigt idag.
    Ska snart ut på en promenad. Tror det kan vara ett bra sätt att komma igång lite!

• Eurydike
    Anonym (ABC) skrev 2023-06-27 07:38:18 följande:

God natt! Jag har enorma sömnstörningar jag också...  Rynkar på näsan

Jag vaknade tidigt idag.
    Ska snart ut på en promenad. Tror det kan vara ett bra sätt att komma igång lite!

Tack! Då är vi två 🥺🥺

Om du känner för att prata med någon när du är vaken på natten, så kan jag tipsa dig om tråden Här samlas alla nattugglor! Det är en fin tråd med kroniskt god stämning 🦉

Trist att vakna tidigt, men hoppas att du får sova bättre i natt! Vad bra att du kom ut på en promenad 😊
Svar på tråden Hur orka med livet? Tips?