• Anonym (Je)

    Att gå ner 75%

    Jag behöver gå ner 75% i arbetstid. Jag jobbar 100% har fast anställd. Hur går man tillväga? Ska man meddela försäkringskassan? 

  • Svar på tråden Att gå ner 75%
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Je) skrev 2023-06-19 13:41:32 följande:
    Att gå ner 75%

    Jag behöver gå ner 75% i arbetstid. Jag jobbar 100% har fast anställd. Hur går man tillväga? Ska man meddela försäkringskassan? 


    Man ska anmäla alla förändringar. Så ja du ska anmäla din nya lön. 
    Naturligtvis....
  • Anonym (...)
    Anonym (Je) skrev 2023-06-19 13:41:32 följande:
    Att gå ner 75%

    Jag behöver gå ner 75% i arbetstid. Jag jobbar 100% har fast anställd. Hur går man tillväga? Ska man meddela försäkringskassan? 


    Har din chef godkänt det, det är första steget? 
  • Jemp

    Du behöver meddela försäkringskassan om/när du planerar att söka om ersättning, men inte annars. Dvs antingen genom att söka fp om du planerar att gå ner i tid genom föräldraledighet, annars justera sgi när du söker om ersättning nästa gång oavsett anledning. 

  • Jemp

    Arbetsgivaren är givetvis första steget. Bra att veta i förväg om du har rätt att gå ner i tid eller om ag ska godkänna det. Beror ju på anledning och omfattning (menar du att du ska jobba 75 eller 25%?). De behöver ju meddelas oavsett.

  • Anonym (Ellen)

    Börja med att prata med din chef.
    Om du menar att du vill gå ner  tid pga du har barn så har du rätt att gå ner till 25% utan att ta ut föräldrapenning.
    Vill du vara ledig mer än så, alltså om du menar att du vill vara 75% ledig och jobba 25%, så behöver du enligt lag ta ut föräldrapenning för motsvarande tid.

    Ledigheten ska du enligt lagen söka minst två månader i förväg. Annars kan du bli nekad, om det inte fungerar i verksamheten att du är ledig.
    Om du arbetar på en arbetsplats med kollektivavtal så kan det stå däri att du måste söka ännu längre i förväg, tre månader är inte ovanligt.

    Sen när ledigheten är beviljad så kommer ni överens om hur du ska arbeta under tiden du är delvis ledig. Dina önskemål ska gälla så länge det inte innebär påtaglig störning.

    Sista steget är att du ansöker om föräldrapenning för den tid du inte jobbar. 

  • Anonym (W)
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-19 13:45:02 följande:
    Man ska anmäla alla förändringar. Så ja du ska anmäla din nya lön. 
    Naturligtvis....

    Nej det behöver man inte,

  • Anonym (X)
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-19 13:45:02 följande:
    Man ska anmäla alla förändringar. Så ja du ska anmäla din nya lön. 
    Naturligtvis....
    Vad menar du?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (X) skrev 2023-06-19 19:22:26 följande:
    Vad menar du?
    Om min inkomst ändras så ska det anmälas till fk. Vad är det som är konstigt med det? 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (X) skrev 2023-06-19 19:22:26 följande:
    Vad menar du?
    Om min inkomst ändras så ska det anmälas till fk. Vad är det som är konstigt med det? 
  • Anonym (W)
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-19 20:17:37 följande:
    Om min inkomst ändras så ska det anmälas till fk. Vad är det som är konstigt med det? 
    Man ändrar när man anmäler ett ärende. Jag har inte ändrat min inkomst på FK på cirka 15 år. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (W) skrev 2023-06-19 20:21:37 följande:
    Man ändrar när man anmäler ett ärende. Jag har inte ändrat min inkomst på FK på cirka 15 år. 
    Det motsäger inte mitt inlägg. 
    Söker man inte eller inte redan har bidrag så behöver man ju inte ändra. Det trodde jag var underförstått. 
    Men tydligen inte. 
    Eftersom man numera får 14 dagar från ag vid sjukdom  så blir det inte så ofta nu heller.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-19 20:17:37 följande:
    Om min inkomst ändras så ska det anmälas till fk. Vad är det som är konstigt med det? 
    Varför? Vad har försäkringskassan med din lön att göra om du inte är sjukskriven eller f-ledig?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (W) skrev 2023-06-19 20:21:37 följande:
    Man ändrar när man anmäler ett ärende. Jag har inte ändrat min inkomst på FK på cirka 15 år. 
    Att just du inte ändrat din inkomst betyder inte att ingen annan behöver det. Det betyder ju enbart att du inte har något pågående ärende hos dem. Jag har ändrat varje år pga underhåll, annars får jag ju för lite pengar. 
  • Anonym (W)
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-19 20:37:23 följande:
    Att just du inte ändrat din inkomst betyder inte att ingen annan behöver det. Det betyder ju enbart att du inte har något pågående ärende hos dem. Jag har ändrat varje år pga underhåll, annars får jag ju för lite pengar. 
    Precis det jag skrev, man ändrar när man har ett ärende, inte när lönen ändras. 
  • Anonym (Hin håle)

    Du får så många konstiga svar...så jag svarar igen.

    Nej TS du ska inte anmäla det till FK, de bryr sig inte om sådant eftersom du enligt din post inte ska söka ersättning.
    Du går till väga så som så att du pratar med  din AG och ser vad den har att säga.

  • Kallemjau

    Haha, vilka svar en del ger.

    Vore kul om AG en dag undrar varför du inte kom i tid till jobbet. Jo, men de på familjeliv sa att det räckte jag anmälde till försäkringskassan att jag numera jobbar 75 procent. 

  • Jemp
    Kallemjau skrev 2023-06-20 07:44:25 följande:

    Haha, vilka svar en del ger.

    Vore kul om AG en dag undrar varför du inte kom i tid till jobbet. Jo, men de på familjeliv sa att det räckte jag anmälde till försäkringskassan att jag numera jobbar 75 procent. 


    Eh... Hur läser du då?
Svar på tråden Att gå ner 75%