• Anonym (anonym)

    Barns utveckling

    Min man har barn sedan tidigare som har egna barn. 

    Då dom bott mycket långt från oss så har vi inte träffat dom superofta. Men träffade dom tex sent i höstas och då pratade jag lite med min man om att jag tyckte det var konstigt att barnet som passerat 2 år inte sa ett enda ord på 3 dagar. Enda ljud vi hörde från han var om han var ledsen och grät. Då upplevde jag att ljudet är väldigt ljust, eller hur ska man förklara det låter som det kommer långt ner i från magen typ. inte så gällt som barn ofta låter.

    Ny nyligen hade vi besök 3 dagar igen, H*n som nu är närmare 3 år än 2 år säger fortfarande inte ett enda ord, detta reagerar vi lite på.

    H*n har dessutom väldigt dålig motorik eller balans, hans gångstil liknar våra barns gångstil de hade vid 11 månaders ålder, statligt med dålig balans. 

    förskolan hade även hört av sig till BVC och varit oroliga så dom inte upplever att dom får ngn kontakt (antingen hör h*n inte eller förstår inte), då kollade dom hörseln som inte visade nga problem.

    Någon som har ngn fundering?

  • Svar på tråden Barns utveckling
  • Anonym (...)

    Men då har ju förskolan signalerat? BVC brukar fånga upp sånt. Även om inte hörseln var något problem bör ju BVC märka om det är något annat, tex dt du skriver om barnets gång och tal. 

    Det är alltså din mans barnbarn detta handlar om, då borde han väl kunna fråga sitt eget vuxna barn om barnbarnet? 

  • Anonym (Nja)

    En del barn är sena i utvecklingen. Lite ovanligt dock att det är både motoriskt och språkligt samtidigt.

  • Anonym (anonym)

    Självklart pratar vi med barnets föräldrar om detta, dom har oxå reagerat men inte tillräckligt för att söka vidare för det. Dom har inga kompisar med barn och därmed inga andra att jämföra med. Så tror att våra diskussioner när de var här öppnade deras ögon lite, så handlar inte om att vi gör ngt utan deras vetskap utan att vi hjälper och stöttar dom.

  • Anonym (anonym)

    Ja, det är nog det vi är lite oroliga för, att det är både med tal och motoriskt.

  • Anonym (anonym)

    autistisk var min första tanke, men upplever att h*n inte har problem om ngn annan än dem h*n är den som hjälper han, kan tom självmant gå fram till tex mig som h*n bara träffat 2 ggr på 1 år. kan detta överrensstämma med autism?

  • Anonym (anonym)

    autistisk var min första tanke, men upplever att h*n inte har problem om ngn annan än dem h*n är den som hjälper han, kan tom självmant gå fram till tex mig som h*n bara träffat 2 ggr på 1 år. kan detta överrensstämma med autism?

  • RaYzLeR
    Anonym (anonym) skrev 2023-06-19 20:07:01 följande:

    autistisk var min första tanke, men upplever att h*n inte har problem om ngn annan än dem h*n är den som hjälper han, kan tom självmant gå fram till tex mig som h*n bara träffat 2 ggr på 1 år. kan detta överrensstämma med autism?


    Jag har asperger och jag var väldigt nyfiken på andra människor när jag var liten. Jag skulle alltid gå fram och hälsa på okända människor. 🙂
  • Anonym (anonym)
    RaYzLeR skrev 2023-06-19 20:19:05 följande:
    Jag har asperger och jag var väldigt nyfiken på andra människor när jag var liten. Jag skulle alltid gå fram och hälsa på okända människor. 🙂
    Ah, okunskap från vår sida då alltså.

    Men bra kunskap!
  • Anonym (Min)
    Anonym (anonym) skrev 2023-06-19 20:07:01 följande:

    autistisk var min första tanke, men upplever att h*n inte har problem om ngn annan än dem h*n är den som hjälper han, kan tom självmant gå fram till tex mig som h*n bara träffat 2 ggr på 1 år. kan detta överrensstämma med autism?




    Min sons ovilja till folk dök upp vid 10-12 år. Sent tal från start  och nu stammar han. Hans motorik var före alla andra på dagis men har avstannat. Bollsinnet innan 5 var otroligt och vi trodde det skulle bli en fotbollsspelare av honom. Nu är den dålig och märks tydligt när han ska äta och skriva. 
  • Anonym (Mamma)

    Barn utvecklas olika. Hos min ena dotter kom inte taket igång ordentligt förrän hon var 3 år. Idag är hon en fullt normal 10- åring. Det bästa är att inte jämföra med andra, det kommer när det kommer. 

  • RaYzLeR
    Anonym (anonym) skrev 2023-06-19 20:20:47 följande:
    Ah, okunskap från vår sida då alltså.

    Men bra kunskap!
    Det måste ju inte vara autism/asperger i ert fall, men gör en utredning om ni är osäkra. En diagnos kan underlätta i vardagen, om det visar sig att h*n har någon diagnos. Glad
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-19 20:58:44 följande:

    Barn utvecklas olika. Hos min ena dotter kom inte taket igång ordentligt förrän hon var 3 år. Idag är hon en fullt normal 10- åring. Det bästa är att inte jämföra med andra, det kommer när det kommer. 


    Jag vet att talet kommer olika, men h*n ljudar inte ens. det är nog det som oroar. Att ord kommer olika det är inget konstigt, men att inte ens öva ljud.
  • Anonym (C)

    Visst utvecklas alla barn olika, men att vid nästan 3 år inte prata ALLS eller ens ljuda är väldigt sent. Och bör givetvis kollas upp ifall det är något annat bakom. Framför allt om barnet även är sen motoriskt. Det behöver ju inte vara något, kanske bara är lite sent. Men för alla barn stämmer det inte att "det kommer när det kommer", en del barn kan behöva lite extra stöd. 

  • Anonym (anonym)
    Anonym (C) skrev 2023-06-19 21:37:29 följande:

    Visst utvecklas alla barn olika, men att vid nästan 3 år inte prata ALLS eller ens ljuda är väldigt sent. Och bör givetvis kollas upp ifall det är något annat bakom. Framför allt om barnet även är sen motoriskt. Det behöver ju inte vara något, kanske bara är lite sent. Men för alla barn stämmer det inte att "det kommer när det kommer", en del barn kan behöva lite extra stöd. 


    Precis detta vi känner och vill stötta föräldrarna i. Så vi får hoppas att dom snabbt kan få hjälp via BVC eller annat som BVC föreslår
  • Anonym (Mia)

    Nu vet jag inte riktigt gången men BVC eller förskolan brukar väl sända en remiss till logoped  efter att man har kollat hörseln för att utreda vidare och sätta in rätt hjälp om det behövs. Det är ju lite svårt att spekulera om det är något problem eller om det bara är en sen mognad på tal och rörelse. 

  • annabellelee
    Anonym (C) skrev 2023-06-19 21:37:29 följande:

    Visst utvecklas alla barn olika, men att vid nästan 3 år inte prata ALLS eller ens ljuda är väldigt sent. Och bör givetvis kollas upp ifall det är något annat bakom. Framför allt om barnet även är sen motoriskt. Det behöver ju inte vara något, kanske bara är lite sent. Men för alla barn stämmer det inte att "det kommer när det kommer", en del barn kan behöva lite extra stöd. 


    Är det inte vid tvåårskollen som barnet ska 10 ord? Påhittade ord som "namnam" för mat går bra, men barnet ska liksom visa att hen förstått principen med ord. Jag håller med om att här behöver man ta det vidare för att se om stöd behövs.
  • Anonym (att)
    Anonym (anonym) skrev 2023-06-19 22:29:45 följande:
    Precis detta vi känner och vill stötta föräldrarna i. Så vi får hoppas att dom snabbt kan få hjälp via BVC eller annat som BVC föreslår
    Att upptäcka och föra vidare den typen avvikelser är ju BVC:s grunduppdrag, så det får man verkligen hoppas att de gör. 
Svar på tråden Barns utveckling