• Anonym (Förvirrad)

Relation med en alkoholist

Behöver lite råd och tips men inga påhopp eller elakheter. 

Jag kom i kontakt med en man som verkar vara väldigt trevlig och mysig. 
    Han berättade för mig att han är alkoholist och har även diagnosen bipolär som han medicinerar för.
    Han är otroligt öppen och ärlig och svarar på alla mina frågor även om det är lite jobbigt mellan varven för honom.
    Han har ett väldigt jobbigt förflutet med en hel del psykisk ohälsa, därav som han började dricka, självmedicinera. 
    Han har nu slutat dricka och får behandling/hjälp för att komma på banan igen. 

Vi kom i kontakt på en dejtingsida och har träffats.
    Vi tycker och tänker otroligt lika om väldigt mycket och det känns naturligt att umgås med honom.
    Jag vill gärna tro gott om alla människor och tycker att man förtjänar en andra chans. Men är jag alldeles för godtrogen nu eller bör jag ge honom en chans? 

Kan tillägga att jag har oxå ett jobbigt bagage med psykisk ohälsa, men jag mår så mycket bättre nu än vad jag nog någonsin har gjort. Det känns som att vi har en förståelse för varandra pga vad vi tidigare har gått igenom. 

• Svar på tråden Relation med en alkoholist
  • Anonym (Medberoende)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-06-22 14:18:30 följande:
    Han vart alkoholist då han inte fick medicinering i tid pga olika saker, så han började självmedicinera med alkohol. 
    Redan där en bortförklaring. Han blev alkoholist eftersom han är en av dem som när han dricker går det överstyr och han själv klarar inte att kontrollera sitt intag. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Medberoende) skrev 2023-06-22 16:52:53 följande:
    Redan där en bortförklaring. Han blev alkoholist eftersom han är en av dem som när han dricker går det överstyr och han själv klarar inte att kontrollera sitt intag. 
    Varför är det en bortförklaring?
    Han började dricka för att alkoholen tog bort tyngden från kroppen, hade han fått medicin istället så kanske han aldrig hade börjat dricka. 
  • Anonym (Killa Min Fot)

Testa och se hur det blir. Utan förpliktelser.

• Dilf

Människor med missbruksproblem vad det än må vara bör inte umgås tillsamman.
    Låter hårt, men så är det faktiskt.
    Skulle inte uttala mig om jag inte hade både vetskap och erfarenhet om det.
    Finns självklart undantag, men i en sån här frågeställning gäller save your self, min erfarenhet, bedömning och råd
    Medberoende är ett ack så illa beroende
    Och där hamnar du 

• Anonym (tror du på det där själv)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-06-22 21:36:48 följande:
    Han började dricka för att alkoholen tog bort tyngden från kroppen, hade han fått medicin istället så kanske han aldrig hade börjat dricka. 
    Tror du på det där själv...
  • Anonym (Medberoende)
    Bortförklaringar, förnekelse. Du är redan insyltad och medberoende. Men det är så det funkar..
  • Anonym (Medberoende)
    Bortförklaringar, förnekelse. Du är redan insyltad och medberoende. Men det är så det funkar..
  • Anonym (Killa Min Fot)

Hänger inte med? Är han alkoholiserad nu eller är han före detta alkoholist?

Har han alkoholproblem, men tror sig trots det kunna dricka så hade jag lagt ner.

Är det nollkonsumtion så helt ok, inte annars.

• Anonym (Man52)

Frågan du måste ställa till dig själv 
    när det knakar i fogarna och du älskar honom över allt annat , är det värt det ? om du själv får dras med i något som kan bli ett helvete att ta sig ur 

i så fall är det bara å köra 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Killa Min Fot) skrev 2023-06-23 00:03:00 följande:

Hänger inte med? Är han alkoholiserad nu eller är han före detta alkoholist?

Har han alkoholproblem, men tror sig trots det kunna dricka så hade jag lagt ner.

Är det nollkonsumtion så helt ok, inte annars.

Dricker ingenting. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Medberoende) skrev 2023-06-22 23:48:46 följande:
    Han förnekar inte vad han gjort. Han ångrar det djupt och håller nu på att ta tag i sitt liv.
    Jag är varken insyltad eller medberoende! 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (tror du på det där själv) skrev 2023-06-22 22:18:36 följande:
    Tror du på det där själv...
    Ja det gör jag. Jag vet hur det känns när lättnaden försvinner å man kan andas klokt. Jag tog till kniven istället för alkohol... 
  • Anonym (Förvirrad)
    Dilf skrev 2023-06-22 22:15:54 följande:

Människor med missbruksproblem vad det än må vara bör inte umgås tillsamman.
    Låter hårt, men så är det faktiskt.
    Skulle inte uttala mig om jag inte hade både vetskap och erfarenhet om det.
    Finns självklart undantag, men i en sån här frågeställning gäller save your self, min erfarenhet, bedömning och råd
    Medberoende är ett ack så illa beroende
    Och där hamnar du 

Jag har inga missbruksproblem. 
  • Anonym (Medberoende)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-06-23 12:06:02 följande:
    Jag har inga missbruksproblem. 
    Jo men inte av just alkohol. En alkis och en som skär sig, ni är lika sjuka och har i grunden samma problem. Han tar till spriten och kniven. 
    Det där kommer gå käpprätt....båda behöver vård på varsitt håll. 
  • Anonym (Medberoende)
    Anonym (Medberoende) skrev 2023-06-23 12:48:27 följande:
    Jo men inte av just alkohol. En alkis och en som skär sig, ni är lika sjuka och har i grunden samma problem. Han tar till spriten och kniven. 
    Det där kommer gå käpprätt....båda behöver vård på varsitt håll. 
    Och du kniven. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-06-23 12:04:30 följande:
    Ja det gör jag. Jag vet hur det känns när lättnaden försvinner å man kan andas klokt. Jag tog till kniven istället för alkohol... 
    Väldigt intressant hur du kan dömma bara så där. Jag har inte skurit mig på över 20 år eftersom att jag fick proffisonell hjälp, jag har inga missbruksproblem. 
Svar på tråden Relation med en alkoholist