• Anonym (Orolig)

Försäkringskassan

Har en fundering kring försäkringskassan, har under det senast året vabbat en del. Vissa veckor har min sambo arbetat natt, han har alltså varit hemma på dagen när jag vabbar å sedan åkt till jobbet mellan 12-14.
    jag har vid dessa tillfällen angett att han jobbar när jag vabbar trots att han är hemma halva dagen 🙈
    Jag blev uppmärksammad på att jag borde ange att han inte jobbar och skriva att han sover inför nattjobb å ange hans arbetstider?
    Hur gör jag nu med de dagar jag redan sökt och fått beviljad och utbetald vabb?
    Npgot tillfälle ligger i oktober förra året?
    Vad händer om jag hör av mig till FK? Blir jag polisanmäld? Blir jag återbetalningsskyldi? 
    Har lite panik här 🙈

• Svar på tråden Försäkringskassan
  • Anonym (D)

Ja du kan både bli polisanmäld och återbetalningskyldig om du fått ersättning du ej har rätt till. 

Men om enda skillnaden är i hur du skrivit så hade jag inte brytt mig men skriv rätt i fortsättningen. 

• Anonym (Orolig)

Jag har rätt till ersättningen då sonen varit sjuk och jag får ju vabba så att sambon får sova innan nattjobb.

Enda skillnaden är ju att jag angett att han jobbat när jag borde angett att han sov inför jobb.

• Jemp
    Nilsson98 skrev 2023-06-21 12:26:51 följande:

Nej, ni har inte rätt till vab under tiden din sambo är hemma och sover... herregud, vilka parasiter ni är. Hoppas ni blir påkomna.

Jo. Man har rätt att vabba för att kunna sova före/efter nattjobb så då lär ts också ha rätt att vabba istället.
  • Anonym (??)
    Jemp skrev 2023-06-21 12:44:48 följande:
    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.forsakringskassan.se/download/18.3a5418591814e228e4416b8/1662455880592/ratt-till-tillfallig-foraldrapenning-for-dygnsvila-rattsligt-stallningstagande-2016-03.pdf&ved=2ahUKEwitseeLl9T_AhV5SfEDHe9VAXQQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw29b964uGboTaS01o5VEXic
    Just i det du länkade här står inget om att en partner kan vabba när den andre jobbar natt och behöver sova. Här står enbart om den föräldern själv av olika skäl behöver vårda ett barn dagtid och därmed inte kan jobba på sitt nattpass. Du kanske länkade fel del, mot vad du hade tänkt dela? 
  • Jemp
    Anonym (??) skrev 2023-06-21 14:28:19 följande:
    Just i det du länkade här står inget om att en partner kan vabba när den andre jobbar natt och behöver sova. Här står enbart om den föräldern själv av olika skäl behöver vårda ett barn dagtid och därmed inte kan jobba på sitt nattpass. Du kanske länkade fel del, mot vad du hade tänkt dela? 
    Nej, det är rätt länkat eftersom det är precis det jag kommenterat. Det lär dock innebära samma sak, precis som att man får vabba förutsatt att den andre jobbar eller inte är tillgänglig av annan anledning. 
Svar på tråden Försäkringskassan