• Anonym (Vilsen)

Är detta en rättvist uppdelning ? Känns som han får mer?

Min man vill skiljas. Vi står på lägenheten bägge två. Han har mer Köpoäng än mig, är så svårt med lägenhet. Han vägrar flytta på sig. Efter många om och Men hade jag tur och hittade en lägenhet.

-Han kommer behålla alla möbler , tv, mm.
    - Vi har en bil som jag köpte för min pappas arv gemensamt. får 85000:-
    - En gitarr värde: 30 0000:- arv från min pappa. 
    - Mannen har ett företag värd kanske 200 00 - 300 000 i aktier Eller vad det heter.

Vår ekonomi under åren: 
    Jag har jobbat ca 75% , han heltid.
    Har barn. Hade tänkt börjar gå upp nu när den lilla blir 6 år. 
    Der innebär att han tjänat mer än mig alla år. Hamnade också i en utmattningsdepression för några år sedan, och var i bland varit sjukskriven i mellanåt kortare perioder. 
    i snitt har jag tjänat mellan 10-17 000 i månaden. Och han runt 24-25000kr.

Jag fick ett arv från min pappa på nästan 700 000:- som är slut. Vi har gemensabt använt detta. så jag hjälpte även  honom att lösa in sitt lån i företaget på 100 000:-.
    Dock fick han 250 000:- i utdelning strax efter detta. Inget sparande kvar. Jag vet, sjukt Och skäms över det. Vi har inga skulder ä.

Hans upplägg:

-Han har kvar hela värdet av sitt företag
    - han behåller lägenhet och alla saker 
    - vi delar lika på bilen 
    - vi säljer gitarren, halva var 

Allt bara snurrar, och folk omkring mig säger att detta inte är rättvist uppdelat.

Kanske lättare för någon som utomstående . Vi har inga äktenskapsförord på något detta.
  • Svar på tråden Är detta en rättvist uppdelning ? Känns som han får mer?
  • Goneril

"Sorry" har fel. Ett aktiebolag, om det är företagsformen, är en egen juridisk person men aktierna ingår i giftorättsgodset och blir föremål för bodelning om de inte är enskild egendom.           Privat pensionssparande ingår också i giftorättsgodset. Äktenskapsförord, det vet vi heller inte om det finns.

• TheNam

Dom där j***a puttefnaskarna finns överallt finns det inga avtal mellan er så vad jag vet ska du ha hälften men jag är ingen expert så jag kan ha fel... kolla om du har juridisk hjälp på några sv DINA försäkringar och sen räknar jag med att du sparkar igång klockspelet till helgmålsringning....
    Hoppas det går bra för dig och att du får vad du har rätt till...

• EnAnonumius
    Goneril skrev 2023-06-28 00:12:20 följande:

"Sorry" har fel. Ett aktiebolag, om det är företagsformen, är en egen juridisk person men aktierna ingår i giftorättsgodset och blir föremål för bodelning om de inte är enskild egendom.           Privat pensionssparande ingår också i giftorättsgodset. Äktenskapsförord, det vet vi heller inte om det finns.

Vet "vi" inte om det finns äktenskapsförord?

TS sista mening i sin TrådStart:
    Anonym (Vilsen) skrev 2023-06-27 11:00:12 följande:

Kanske lättare för någon som utomstående . Vi har inga äktenskapsförord på något detta.
    (slut citat)

Så jo "vi" som har läst TS vet att det det saknas äktenskapsförord.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Sorry.) skrev 2023-06-27 21:40:51 följande:

Då TS skriver att hennes ex äger aktier i ett företag Så får man ju iaf anta att det handlar om ett aktiebolag (då mig veterligen saknas annan bolagsform som grundas på aktier)
    Ett aktiebolag kan aldrig ingå i en bodelning, då det är en egen juridisk person. Hur skulle det annars se ut om part X och part Y går skilda väga och part X äger ett bolag som part Y helt plötsligt försöker göra anspråk på? Hur skulle det bli med företaget om part X inte kan köpa sig fri  utan att bli ruinerad? Vad ska man basera värdet på bolaget på? Är det aktiekapitalet som finns eller ska man låta en tredje part göra en värdering och sedan utgå från den summan? 

Säg att bolaget startades med ett aktiekapital om 50.000kr, part X driver detta företag samtidigt som denne har en relation med part Y. Bolaget går väldigt bra och har flera anställda och ekonomin är god. Om då part X och part Y ska separera, då skulle ju part Y bara kunna hävda att denne skall ha rätt till halva värdet (som vid det här laget kanske uppgår till x-miljoner). Vem ska betala ut den summan? Part X har ju inte direkt den ekonomin till sitt eget förfogande utan värdet tillhör ju styrelsen och bolaget. Det enda företaget faktiskt är värderat till är ju isåfall aktiekapitalet som innehas av part X, någon annan ekonomisk ersättning kan part Y aldrig kräva om denna då inte själv äger aktier i sagda bolag. Dock är det inre någon ?garanti? för att denna bara kan kräva pengar itan då får ju part Y överlåta sina aktieandelar och den köpeskillingen kommer inte att kunna överstiga inköpsvärdet (d.v.s. Aktiekapital = 50.000kr, båda parter äger 50% var, då kan köpeskillingen max uppnå 25.000kr)

Att TS blivit utnyttjad av sitt ex är såklart väldigt tråkig, men man kan inte sitta och spekulera i att denne ska kunna kräva någon slags ersättning för ett aktiebolag bara för att det startades under deras samborelation, för bolaget är en egen juridisk person med en styrelse som avgör de ekonomiska besluten. Enda som kan spela roll är ju om både två sitter i styrelsen, Men även här så skulle inte det ge någon automatis rätt till pengar utan då får man ju sälja sina aktieinnehav och få tillbaka pengarna (aktierna är aldrig värda mer än det totala aktiekapitalet, ägarnas ekonomiska vinst ligger ju i framtida aktieutdelningar m.m)
    Det är samma sak med de pengar som TS ?lånat? in i bolaget, hur har detta skett? Har det skrivits någon avtal i samband med inbetalningarna? Finns det ett skuldebrev som visar hur mycket pengar som lånats in, hur återbetalning ska se samt en ev. återbetalningsplan? Att i efterhand försöka hävda att man lånat in pengar i ett bolag genom aktieägarinvestering är helt orimlig även om överföringar kan påvisas. För när betalningen gjordes så kanske parterna hade muntligt kommit överens om att det var helt okej att bara skjuta in penga med tanken att det betalas tillbaka till den gemensamma ekonomin i hemmet. Kort sagt, saknas avtal så är det vara glömma att kunna kräva bolaget på pengar, för TS ex äger ju bara aktier i ett bolag, att bolaget är värderat till ett par hundratusen är helt irrelevant då aktieägarna enbart ?äger? det aktiekapital som finns i bolaget, och bolaget kan inte bli betalningsskyldig för att en aktieägare gått o separerat, då hade ju t.ex börsen varit totalt kaos och bolag hade ju gått i graven för sådant de inte har något som helst  ansvar över.

Aktier ingår.  Är bolaget noterat blir värderingen efter det.  Onoterat finns det olika metoder.  

Därför väldigt viktigt med äktenskapsförord och tex aktieägaravtal om man har stora poster i små bolag.  SOP.  

Men ja, missar man det kan det bli väldigt besvärligt.  
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Vilsen) skrev 2023-06-27 11:28:17 följande:

Tack snälla för alla era svar!

jag höll på att gå med på detta, han har talets gåva.

Han menar på att han har tjänat mer än mig alla år och därför är jag ?skyldig? honom detta. 

Det är inte så lagen funkar. Ta hjälp av en jurist och se till att det blir bra gjort. Är ni gifta och har varit gifta (+ ev. tid som sambo räknas in här) i över fem år delar ni 50/50. 

Det kan också vara bra att kolla upp om din pappas arv var enskild egendom eller inte.
  • Core

Vilket cp, ok han tjänade mer, men arvet då?

du tar som minst bil och gitarr. Blir provocerad av sån här skit alltså.

Säg bara att ni tar det via jurist annars

• Anonym (Ui)
    Anonym (Vilsen) skrev 2023-06-27 11:28:17 följande:

Tack snälla för alla era svar!

jag höll på att gå med på detta, han har talets gåva.

Han menar på att han har tjänat mer än mig alla år och därför är jag ?skyldig? honom detta. 

Du har väl tagit mer hand om barnen?! Dessutom har ni använt ditt arv. 

Nej, 50/50 är det enda rätta här. Gå till en jurist! Vik dig inte en tum, för dina barns skull. Och skriv inte på något juristen inte godkänt. 
  • Anonym (Q)

Han är ett ego. Han tänker i princip sätta dig på bar backe. Gitarren är din. Hälften av hans är ditt och hälften av ditt är hans. Gitarren ger han naturligtvis till dig då den har känslomässigt värde för dig. Jag tycker han verkar vara ett svinigt ego. Precis som många skriver, bör du skaffa en jurist. Han lurar dig och han ska ha allt. Detta ska du inte gå med på.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Q) skrev 2023-06-28 21:26:02 följande:

Han är ett ego. Han tänker i princip sätta dig på bar backe. Gitarren är din. Hälften av hans är ditt och hälften av ditt är hans. Gitarren ger han naturligtvis till dig då den har känslomässigt värde för dig. Jag tycker han verkar vara ett svinigt ego. Precis som många skriver, bör du skaffa en jurist. Han lurar dig och han ska ha allt. Detta ska du inte gå med på.

När man delar 50-50 av värdet på allt får man först och främst på sin lott det man äger, och TS äger gitarren, som vi inte vet om den har ett känslomässigt värde eller inte. 
  • olof 45

Ja, självklart ska hon ha gitarren, i alla scenarier.

Frågan är om hon måste kompensera halva värdet av det till exet - det beror helt på om arvet var enskild egendom eller itne. Fanns det testamente?

tror inte TS är med oss längre...

• Anonym (Några synpunkter)

Hemförsäkringen kommer med all sannolikhet inte att hjälpa dig med kostnaderna för jurist/advokat i detta fall. Oftast finns det karensregler som innebär att om du och maken tvistar mot varandra så kommer försäkringen inte att ta det 

Ganska naturligt då Ni ju omfattas av samma hemförsäkring och det skulle bli svindyrt med hemförsäkring om tvister som uppkommer i nära anslutning till en relations upphörande skulle täckas.

För det andra skulle jag råda dig att anlita en advokat och inte en "jurist". Jurist är ingen skyddad titel och du har ingen aning om vad du får för pengarna. Finns jätteduktiga jurister men det kan vara svårt att veta på förhand. Advokattiteln ska ändå vara en viss kvalitetsgarant och dessutom ställs det högre krav på hur advokaten sköter sin kommunikation med dig, hur den förhåller sig till dig och uppdraget, att denna har en försäkring som täcker skador som du kan drabbas av om advokaten gör ett misstag etc.

Sådana krav finns inte på "jurister" även om många säkerligen är väldigt proffsiga.

• Anonym (Q)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-28 21:37:54 följande:
    När man delar 50-50 av värdet på allt får man först och främst på sin lott det man äger, och TS äger gitarren, som vi inte vet om den har ett känslomässigt värde eller inte. 
    Av allt jag skrev tyckte du att biten om det känslomässiga värdet av gitarren var viktigast? Vem tror du har störst känslomässig koppling till gitarren? Men det är sant. Jag gick bara på hur mina vänner och jag känner inför saker från släktingar.
Svar på tråden Är detta en rättvist uppdelning ? Känns som han får mer?