• erikager

Försäkring Mitt hår började brinna

Hej,

jag satt på en restaurang idag med en vännina. bakom mig fanns levande små stearinljus så mitt hår började brinna från ingenstans och min väninna fick släcka lågan med en kudde. Mitt hår blev bränt och förlorade tyvärr en del hår. Nu till min fråga: jag vill anmäla detta till mitt försäkringsbolag (olycksfallsförsäkring). Kommer detta att gå igenom och ses som en olycka?

• Svar på tråden Försäkring Mitt hår började brinna
  • Anonym (Nej)

Oaktsamhet skulle jag säga, ingen olycka. Hade du sett dig för var du satt skulle det inte ha hänt. Dessutom växer hår ut så inget du skulle få ersättning för hos försäkringsbolag oavsett.

• Anonym (K)

Sannolikt inte.
    Hade du bränt dig på huden hade du oavsett fått vänta säkert något år innan de betalat ut eftersom det helt beror på hur ärret skulle se ut, hur framträdande det är.
    Hår växer ut. Tråkig händelse förstås.
    Beroende på hur olyckan gick till och hur ljusen står så är det väl i såfall restaurangen som kan ge lite ersättning, tex bjuda på maten.

• Anonym
    erikager skrev 2023-06-28 21:03:17 följande:
    Försäkring Mitt hår började brinna

Hej,

jag satt på en restaurang idag med en vännina. bakom mig fanns levande små stearinljus så mitt hår började brinna från ingenstans och min väninna fick släcka lågan med en kudde. Mitt hår blev bränt och förlorade tyvärr en del hår. Nu till min fråga: jag vill anmäla detta till mitt försäkringsbolag (olycksfallsförsäkring). Kommer detta att gå igenom och ses som en olycka?

Dels betvivlar jag att hår ersätts och tror isf mer på att du skulle kunna få ersättning för eventuella vårdbesök, framtida besvär, osv.

Dels funderar jag på om det möjligen skulle kunna handla om restaurangens försäkring ...? Beroende på hur det egentligen gick till, såklart.

Dock bör väl nämnas att jag är ute på vansinnigt hal ko här och bör väl egentligen inte uttala mig, då jag är sketen dumpenkvinna och knappast försäkringshandläggare.
  • FuckGoggleAskMe

Om någon på restaurangen plötsligt satte ner brinnande ljus bakom dig när du redan satt där, var de oaktsamma och du kan kanske kräva lite ersättning, inte annars. 

Tvivlar starkt på att din försäkring ger något men du kan ju kolla deras villkor. 

Svar på tråden Försäkring Mitt hår började brinna