En fråga till er läkare i första hand
Hej! Vänder mig till er då jag har lite smått panik just nu. Frågar i första hand er läkare, och vill börja med att säga att jag skäms något enormt över detta.
Hej! Vänder mig till er då jag har lite smått panik just nu. Frågar i första hand er läkare, och vill börja med att säga att jag skäms något enormt över detta.
Det här svarar inte på dina frågor men det låter som att du är bipolär då kan man reagera så av SSRI. Det förstår läkaren och han kommer inte ta det personligt.
Om du lämnat in ett test måste det ju finnas med namn så man vet vem testet kommer ifrån.
Jag skulle i din sits skickat ett nytt brev och förklarat ungefär det du skriver här, bett om ursäkt och varit tydlig med att nu när du mår bättre förstår du hur fel det blev.
Jag är inte läkare, men svarar ändå på din långa fråga, då jag arbetar i ett yrke där man ibland träffar på människor som knyter an och där människor ibland mår såpass dåligt (eller bra) att de beter sig som de inte skulle gjort när de mådde bra.
1) En läkare vet vem du "är" utifrån sitt uppdrag. Han försöker ju göra sitt jobb och jobbar ju för att få dig att må bättre.
2) Om man blir obekväm med någon som beter sig oroande så pratar man med chefen. Exakt vad som man faktiskt inte vill arbeta längre med är ju väldigt situations-bundet och det går ju inte att veta om det är aktuellt med byte av ansvarig läkare i just ditt fall.
Högst troligt så tolkar din läkare ditt beteende utifrån ditt mående och tar det inte speciellt personligt.
Anonym (A): Jag gjorde det på plats hos läkaren, pappersformat. Men man kanske gör det ändå jag minns faktiskt inte, är bara ganska säker på att jag skrev datum och personnummer. Är du säker på att man skriver under?
Jag kanske borde göra detta, skicka ett nytt och be om ursäkt.. Är det fler som håller med? Ska jag vänta och se om jag märker något på honom när han ringer igen om några dagar, eller bara skicka det nu ändå? Eller kanske säga det över telefon.
Anonym (bipolär): Tanken slog mig, efter att ha läst lite om det. Men det var mest under dom tre första dagarna, sen har det lugnat ner sig även om mitt mående fortfarande går i vågor - vilket enligt andra är vanligt.. Men jag ska gå upp på 50mg snart, så då borde jag ju märka av det mer isåfall. Och läkaren borde väl misstänka något ifall jag avviker i responsen på antidepp?
Lönnsirap: Det är jag med på, jag trodde alltså aldrig att han kände samma för mig egentligen utan jag var medveten om att han bara gjorde sitt jobb, men omdömet försvann ändå och jag tyckte tydligen att det var en fullt rimligt idé att testa trots det. Något konsekvenstänk fanns inte med.
Funderar ändå på om det bästa är att låta det vara, såvida han själv inte nämner något, eller om jag ska be om ursäkt..
Hur hade ni andra gjort?
Avvaktat eller hört av sig och bett om ursäkt?