• RahRah

Barn som inte vill borsta tänderna

Mitt barn har en stora syster som ibland äter sötsaker och alltid borstar tänderna innan läggdags och då vill ju den lill också alltid smaka på sånt som
    hans storasyster äter MEN problemet är att den lilla 2 åringen vill absolut inte borsta. 
    han blir sååå ledsen varje gång vi har försökt och ändå är han arg och frustrerad varje gång:( Vad gör man? 

ni föräldrar som har haft svårt med att borsta dem små tänderna men ni gav upp som jag, vad hittade ni för lösning? 

• Svar på tråden Barn som inte vill borsta tänderna
  • Anonym (Eltandborste)

Köp en sådan där el-tandborste (mycket effektivare dessutom) för barn som kommer med en rolig app! Det kan locka barnet att den ser på skärmen med monstret som borstar eller hur det nu var. (minns inte exakt, mina har vuxit ifrån appen men har fortfarande samma tandborste. Med nya tandborsthuvuden med jämna mellanrum förstås.)

• Anonym (Baktus)

Folktandvården har en app som heter Rocka munnen. Den är gratis och har en låt som man kan ändra lite i och man får poäng när man borstat som man kan köpa kläder till figurerna som spelar för. Låten berättar för en hur man ska borsta och det syns också på bilden.

Vi diggar musiken!

Kan man locka till borsting genom lek tycker jsg att det är bäst. Vi hade tyvärr en period i 1-2-årsåldern när vi fick hålla fast barnet och borsta. Då borstade vi supersnabbt och mest symboliskt, men tandborstning är en sån sak som inte kan väljas bort. 

• Anonym (Mamma)

Vad är problemet? Varför klarar du som vuxen inte av att säga nej till ett småbarn? Godis får han när han blir äldre, ni måste vara väldigt försiktiga med mjölktänderna! De är inte lika tåliga som de riktiga och det blir inte roligt om han får hål. Så säg bara nej, att godis är för äldre barn.

• Anonym (Baktus)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-01 09:16:26 följande:

Vad är problemet? Varför klarar du som vuxen inte av att säga nej till ett småbarn? Godis får han när han blir äldre, ni måste vara väldigt försiktiga med mjölktänderna! De är inte lika tåliga som de riktiga och det blir inte roligt om han får hål. Så säg bara nej, att godis är för äldre barn.

Godiset är väl iofs det lilla problemet i sammanganget. Tänderna behöver borstas morgon och kväll oavsett. 
  • Anonym (Mamman)

Borstar tänderna såklart.
    Vi passade ett barn självklart borstade jag tänderna även på honom de dagar han var hos oss.
    Föräldrarna blev så förvånande, han brukar ju inte vilja borsta.

• Jemp

Har hört gott om rocka munnen. 

Dockor har varit väldigt användbara här hemma med saker som barnen tyckt varit jobbigt. Så en period borstade barnet dockan, och jag borstade barnets. 

Håller med, tandborstning är inte förhandlingsbart. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Baktus) skrev 2023-07-01 09:57:33 följande:
    Godiset är väl iofs det lilla problemet i sammanganget. Tänderna behöver borstas morgon och kväll oavsett. 
    Ja, och där måste ts också vara den vuxna och sätta ner foten.
  • Anonym (Borsta tänderna)

När minsta var liten hade han en sådan period då han inte ville. Jag hittade visade olika filmer och sånger på YouTube samtidigt som han fick sina tänder borstade det funkade. Bland annat fanns det ett klipp på en mamma som borstar tänderna på sitt barn och barnet skrattade jättemycket, det var också någon tandborstsång och en tandborsttimer med en katt. 

• Anonym (Baktus)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-01 10:42:39 följande:
    Ja, och där måste ts också vara den vuxna och sätta ner foten.
    Absolut.
  • Anonym (nej)
    RahRah skrev 2023-06-30 22:30:49 följande:
    Barn som inte vill borsta tänderna

Mitt barn har en stora syster som ibland äter sötsaker och alltid borstar tänderna innan läggdags och då vill ju den lill också alltid smaka på sånt som
    hans storasyster äter MEN problemet är att den lilla 2 åringen vill absolut inte borsta. 
    han blir sååå ledsen varje gång vi har försökt och ändå är han arg och frustrerad varje gång:( Vad gör man? 

ni föräldrar som har haft svårt med att borsta dem små tänderna men ni gav upp som jag, vad hittade ni för lösning? 

Man ger inte upp tandborstningen på små barn även om de protesterar. Det är viktigt att borsta tänderna, även om man inte äter sötsaker, även vanlig mat kan leda till hål i tänderna och beläggningar.

Mina barn ville heller inte borsta i perioder, så jag försökte leka, räkna tänderna, kolla ut genom fönstret på bilar, vad som helst för att avleda och kunna borsta trots protester. De vande sig efter ett tag och det blev lättare att borsta. 

Så små barn kan inte få bestämma om nåt så viktigt som tandborstning. 
  • Anonym (Zarah)

Tandborstning är inte valbart.

Med det sagt - jag har haft en tandborstvägrare av rang. Till och med tandsköterskan ställde frågan när hen var 2 år drygt. 

Jag frågade dåvarande tandläkare om tips och hon tittade nästan nedlåtande på mig och sa att man håller fast barnet och tvingar in tandborsten med hjälp av att trycka på käkbenen så munnen öppar sig. (Om någon undrar så var det ca 10 år sedan och tandläkaren var cirka +30 år). Det hade hon minsann själv gjort på sina tre barn. 

Jag hade hoppats på ett mer pedagogiskt svar och kanske en mer tillmötesgående tandläkare. Vi bytte sedan till en underbar tandläkare som kom med mer tips och tankar. 

Vad hade vi gjort fram tills dess med tandborstningen? 
    Hållt fast barnet. 
    Sjungt
    Lekt
    Busat (läs karius och baktus och "jagat tandtroll" med tandborsten)
    Låtit barnet borsta själv
    Låtit någon annan borsta på barnet
    Mutat

Ja, vi har nog gjort ALLT. 

Till slut landade vi i att barnet på morgonen fick borsta själv och kvällen borstade vi. Varje kväll fick man sätta ett klistermärke på ett papper och få en present eller nåt liknande när man fått tillräckligt många (glöm ej små delmål på vägen). 

Tandläkaren avrådde eltandborste upp till ca 8 år. 

Lät även barnet välja tandborste själv samt tandkräm. 

Just det - vårt barn åt också några godisbitar vid den åldern, finns ju ett stora syskon här också som ville dela med sig. 

Svar på tråden Barn som inte vill borsta tänderna