• DenLillaSjöjungfrun

Kikhostvaccination under graviditet

Hej!

Ni som idag är gravida/ var gravida då kikhostvaccinationen infördes för gravida. Har ni vaccinerat er? Hur mår ert barn idag? Hur mådde ni?

Jag har fått tid nu på tisdag och kommer då vara v33+5. Enligt sjuksköterskan gör det inget att jag har gått över v32. Jag är sjukt nervös över vaccinet då de bara började vaccinera gravida förra året och är rädd att framtida biverkningar för barnet ännu inte har rapporterats för det gått för kort tid. Tänker också på ifall det blir för mycket och sen när barnet får sitt eget vaccin vid tre månader.

Borde också tillägga att jag haft torrhosta nu under hela min graviditet som varken jag eller barnmorskan vet vad det beror på. Ifall det skulle vara kikhosta, vad skulle hända om jag tar vaccinet?

Hur har ni tänkt som valt att vaccinera/inte vaccinera? 

• Svar på tråden Kikhostvaccination under graviditet
  • Anonym (Vaxx)

Började de vaccinera gravida först förra året? 

Underligt. Jag vaccinerade mig i v. 20 när jag bar min son och detta var år 2020, dvs. för 3 år sedan.

Min son föddes fullt frisk och har hittills varit fullt frisk. Jag tyckte det var rätt skönt att veta att han hade ett skydd mot kikhosta de första månaderna i hans liv, innan han själv vaccinerade sig mot det. 

Svar på tråden Kikhostvaccination under graviditet