• Pickcelle

När vaccinera sig mot kikhosta?

Hej

Jag väntar mitt första barn och är i 19e veckan (18+6 idag). Min barnmorska nämnde att jag definitivt bör vaccinera mig mot kikhosta, och att det är något jag kan göra från vecka 16 och framåt, men att lite senare i graviditeten bara är fördelaktigt.

I vilken vecka vaccinerade ni er?

• Svar på tråden När vaccinera sig mot kikhosta?
  • Anonym (Lis)

Inte hört nån som gjort det under graviditet, inte hört om nån vuxen som vaccinerat sig mot det överhuvudtaget. 😊

• Citronella

Jag hade väntat tills barnet var fött och tagit det då om det inte finns speciella skäl såklart. 

• Anonym (Så gjorde jag)

Tror jag var i v 20.

till er andra som svarat: Det är ju nya rekommendationer på detta nu. Alla gravida rekommenderas kikhostevaccin för att bebisen ska ha skydd den första tiden i livet med. Inte svinkul med kikhosta när man är spädis direkt..

• Anonym (Lis)
    Anonym (Så gjorde jag) skrev 2023-06-19 23:29:13 följande:

Tror jag var i v 20.

till er andra som svarat: Det är ju nya rekommendationer på detta nu. Alla gravida rekommenderas kikhostevaccin för att bebisen ska ha skydd den första tiden i livet med. Inte svinkul med kikhosta när man är spädis direkt..

ok, de kanske rekommenderar det senare då. Jag är i v19 nu och bm har inte nämnt det. Träffar bm igen v26 tror jag.
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Anonym (Lis) skrev 2023-06-19 23:51:48 följande:
    ok, de kanske rekommenderar det senare då. Jag är i v19 nu och bm har inte nämnt det. Träffar bm igen v26 tror jag.

Jag fick veta det tidigt.

Låter som din BM inte är påläst om de nya rekommenderationerna:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-som-anvands-i-sverige/kikhosta/for-personal-inom-vard-och-omsorg-om-vaccination-mot-kikhosta-for-gravida/

• Citronella

Tror jag var i v 20.

Varför är det extra farligt just nu? Barn vaccineras ju numera så risken att få kikhosta som gravid måste vara mycket mindre än när jag gick i skolan och var och varannan unge hade det. 

Jag var väldigt försiktig med alla typer av läkemedel som gravid och tog inte ens Alvedon (andra gör som de vill) 

• Citronella

Tror jag var i v 20.

Varför är det extra farligt just nu? Barn vaccineras ju numera så risken att få kikhosta som gravid måste vara mycket mindre än när jag gick i skolan och var och varannan unge hade det. 

Jag var väldigt försiktig med alla typer av läkemedel som gravid och tog inte ens Alvedon (andra gör som de vill) 

• Anonym (Så gjorde jag)
    Anonym (Lis) skrev 2023-06-20 00:05:05 följande:
    Står ju senast 2 veckor innan förlossning så är ju gott om tid😊
    Står också att det tar upp till 8 v innan bebisen i magen fått fullt skydd.
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Citronella skrev 2023-06-20 00:20:50 följande:

Det är alltså inte för ens egen skull man vaccineras. Det är för att ge spädbarnet skydd den första tiden innan det får vaccin själv. Det saknar ju annars skydd månad 0-3. Barnet får ett passivt antikroppsskydd.

Jag är också extremt försiktig med läkemedel som gravid och har inte heller tagit typ Alvedon. Men detta känns klokt. Att undvika att bli sjuk de första månaderna i livet känns klokt 
Svar på tråden När vaccinera sig mot kikhosta?