• Kmalt

Rimlig gångväg till skolbuss

Hej.jag har ansökt om skolbuss till min dotter som börjar 7e klass och fått avslag,( det visste jag innan) eftersom att kommunen har 5 km som gräns för skoltransport. närmsta busshållplats ligger 2.3 km( 28min att gå) bort och då ska hon åka 2 min med buss sen gå igen i 9 min för att komma till skolan och hem. Går man hela vägen så tar det ca 50 Min. är detta rimligt eller hur ser det ut i andra kommune? 

• Svar på tråden Rimlig gångväg till skolbuss
  • Anonym (A)
    Kmalt skrev 2023-07-16 20:47:46 följande:
    Rimlig gångväg till skolbuss

Hej.jag har ansökt om skolbuss till min dotter som börjar 7e klass och fått avslag,( det visste jag innan) eftersom att kommunen har 5 km som gräns för skoltransport. närmsta busshållplats ligger 2.3 km( 28min att gå) bort och då ska hon åka 2 min med buss sen gå igen i 9 min för att komma till skolan och hem. Går man hela vägen så tar det ca 50 Min. är detta rimligt eller hur ser det ut i andra kommune? 

Fungerar inte cykel?
  • Silverjenny

Vad galet. Det verkar inte vara så stor poäng med att ta bussen då, när hon knappt sparar någon tid på att ta bussen. Kan hon inte cykla?

• Anonym (Poopyy)

Är det en för hårt trafikerad väg för att cykla? Många kommuner har regler som medger skolskjuts om vägen är olämplig för barnen att färdas på. En jag känner fick först avslag med överklagade och hänvisade till smal väg med mycket tung trafik. 

• Kmalt

Jo cykel är ett alternativ. Funderar på elcykel,dock så ska hon korsa en trafikerad väg, samt att dom första 2.3 km är utan någon som hels belysning, det funkar ju sommartid men inte när det är vinter. 

• Aliona
    Kmalt skrev 2023-07-16 21:20:53 följande:

Jo cykel är ett alternativ. Funderar på elcykel,dock så ska hon korsa en trafikerad väg, samt att dom första 2.3 km är utan någon som hels belysning, det funkar ju sommartid men inte när det är vinter. 

Fast det går ju att cykla i mörker också om cykeln har fungerande belysning och reflexer. Tar det 50 min att gå så tar det knappt 20 min att cykla, vilket inte är orimligt. Jag hade det så i gymnasiet och flera av mina kompisar redan i högstadiet. Skaffar ni dessutom elcykel så lär det gå ännu fortare. Att hålla på att gå till buss, åka 2 min och gå igen kommer säkert bara vara omständigt, ta längre tid och orsaka irritation med missade eller försenade bussar. 
  • Anonym (A)
    Kmalt skrev 2023-07-16 21:20:53 följande:

Hur ska hon då kunna gå, om det inte fungerar med cykel som har lyse? Eller ska hon ha pannlampa? 

• Anonym (J)

Mörker är väl inget problem. Däremot kan det vara svårt att cykla i drivor av snö och blankis.

Min 10-åring cyklar 2 km i mörker och regn, men vid vinterväglag blir det promenad.

Vissa kommuner har bara 3 km som gräns i åk 7, andra 4 eller 5. Jag tycker det är mycket att promenera 50 min mitt i vintern, men uppenbarligen tycker inte ts kommun det.

Finns det ingen möjlighet att någon i familjen kör en bit dit eller hem med bil?

• Tom Araya

Jag säger cykel. Att korsa bilvägar i den åldern borde inte vara något problem, ej heller mörker. Även vinterväglag borde kunna klaras av bra med vettiga däck och hyfsat fungerande snöröjning.
    Viktigt är såklart att ha väl fungerande lysen och reflexer, gärna reflexväst.

• Anonym (Elcykel)

Köp en elcykel med sådana där jättestora däck kanske? Så borde det funka även vintertid.

Förstår att det är svårt att lösa, men samtidigt så blir det ju så om man bosätter sig långt från busshållplatsen att man får vara lite iderik med hur man löser kommunikationen för barnen.

• Anonym (Elcykel)

Eller vikbar elsparkcykel (anpassad för vinterväglag). Så man kan ta bussen hem till kompisar mm också. Borde vara mer flexibelt.

• Anonym (Poopyy)
    Anonym (Elcykel) skrev 2023-07-17 14:21:11 följande:

Köp en elcykel med sådana där jättestora däck kanske? Så borde det funka även vintertid.

Förstår att det är svårt att lösa, men samtidigt så blir det ju så om man bosätter sig långt från busshållplatsen att man får vara lite iderik
    med hur man löser kommunikationen för barnen.

Tänkte detsamma. Bosätter man sig på det viset får man ta i beräkningen att behöva följa eller skjutsa sina barn till och från skolan (och träning, kompisar, bion, butiker, fritidsgården mm). 
  • Anonym (H)
    Anonym (Poopyy) skrev 2023-07-17 16:08:08 följande:
    Tänkte detsamma. Bosätter man sig på det viset får man ta i beräkningen att behöva följa eller skjutsa sina barn till och från skolan (och träning, kompisar, bion, butiker, fritidsgården mm). 
    Det stämmer men det rätt korkat och dumsnålt av  kommunerna att inte vara mer hjälpsamma gällande skjutsning av barn. 
    Flera skattebelande heltidsarbetande föräldrar kunde bosätta sig i dessa kommuner med mer generösa regler gällande skoltransport. Jag tror inte kommunerna sparar egentligen om man räknar in folk som inte flyttar hit , flyttar från kommunen , jobbar halvtid och betalar mindre skatt osv. för att lösa transport av barn?

• Mandel

Vad skrev ni för motivering till varför hon borde få skolskjuts?
    När jag skrev om vägen, läget och trafiken var det inget problem att få skolskjuts även om vi rent geografiskt bodde för nära.
    Erbjöd dem även att visa dem vägsträckan omde ville se den.
    Fick godkänt direkt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Elin P

Här är det också 5 km som gräns för buss i högstadiet. Och ja det är långt på vintern tycker jag. Finns ju dock möjlighet att själv bekosta busskort åt barnet vilket jag gör med min son. Ifall jag inte skjutsar honom vilket jag också ofta gör åtminstone på morgonen. 

Svar på tråden Rimlig gångväg till skolbuss