• MaryPoppinsM

Lov och varannan vecka

Hej,

Jag har funderingar kring skollov för mitt äldsta barn som bor varannan vecka. Jag och min sambo har möjlighet och hittar gärna på mycket så fort barnen är lediga. Vi åker på semester, skidresa, hälsar på folk på landställen. Min 6-åring som bor varannan vecka vill gärna vara med oss på loven då hennes pappa sällan hittar på något alls. Han har det tight ekonomiskt, är ofta trött och gillar inte att vara utomhus, vilket gör att loven till stor del spenderas i hans tvårummare. I julas var de inte utomhus en enda gång på en vecka medan andra barn var ute och åkte pulka. Han är nitisk med att dagar och timmar ska splittas 50/50 med dottern, oavsett vad. Går inte att diskutera vad som är bäst för henne. Även om vi har semester och han jobbar så vill han hellre att hon är på fritids än är ledig med oss. Allt för att inte ?förlora dagar? själv. Det känns hemskt att lämna henne till den ledigheten när hon ser sina småsyskon åka iväg med oss och hon är alltid ledsen inför loven med honom.

Som jag förstår finns ingen annan lösning än att vänta in att hon blir stor nog att rent juridiskt få bestämma själv. För även en umgägesförälder (om vi skulle gå vägen via domstol) som inte har boendet på vardagar verkar i alla domar jag läst ändå ha hälften av loven. Någon med annan erfarenhet? Vill understryka att det här i första hand inte är en ekonomisk fråga utan om att han inte intresserar sig för att göra saker och skyller på dålig ekonomi. Att gå till skogen och plocka blåbär och dricka en festis hade gjort hennes dag tex, behöver ju inte vara så storslaget i den åldern. 

Någon som varit i liknande sits på ena eller andra sidan? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Lov och varannan vecka
  • Mortiscia80

Samarbetssvårigheter, brister i föräldraskapet plus oförmåga att sätta barnets bästa före sitt eget ego är klara skäl för enskild vårdnad.

• MaryPoppinsM
    Anotherone skrev 2023-07-17 13:47:49 följande:
    Lov och varannan vecka
    Jag tror att det är den bästa vägen.
    Det låter hjärtskärande att ni går iväg på middag till goda vänner medan hon bara sitter tiden. Även om inte "vet" allt så ja... hon vet ju vad ni gör tillsammans annars när hon är med. Så att hon ska sitta där och ha sådana tankar. Det måste vara jättejobbigt för er alla.

Om ni byter en vecka mot en annan helt utöver det faktum att det är en lov-vecka så borde han vara nöjd kan jag känna. En vettig förälder hade inte lagt sina egna principer eller känslor kring tillkortakommanden (vilket kan säkert kan ha) så att de gick ut över barnet. Ni VILL ju ha flickan hos er.
    Samarbetssamtal hos familjeenheten på kommunen kan man ha även om man överens och det inte handlar om ändrat umgänge. Kanske kan någon där stötta dig i att ge pappan perspektiv?

Tack för ett snällt och förstående svar. Det är precis så det känns, som att hon sätts på paus halva tiden medan vårt familjeliv fortsätter. 

Ska försöka jobba upp det inför nästa gång och höra hu han tänker med lov framåt, om vi kan få planera något och sedan byta en annan vecka. Nästa utmaning där är då tyvärr att han inte orkar ha henne i två veckor i sträck. Hans plan är att hon alltid ska vara just varannan vecka på sommarlovet pga det är tufft att vara själv med henne. Men det går kanske att hitta en medelväg inför veckolov med 1,5 vecka innan och 1,5 efter. 

Familjerätten har avslutat samtalen med oss då han bara gapar, skriker och lämnar mötet så snart han känner sig ifrågasatt. Så är utlämnad till att lösa det själva tyvärr alternativt stämma.

• MaryPoppinsM
    Mortiscia80 skrev 2023-07-17 14:04:06 följande:

Samarbetssvårigheter, brister i föräldraskapet plus oförmåga att sätta barnets bästa före sitt eget ego är klara skäl för enskild vårdnad.

Tack för bra och förklarande svar från dig. 

Jag nämnde i en annan kommentar att vi tyvärr fått samtalen på FR avslutade då han inte anses samarbetsvillig och bara skriker och avbryter. Därav att domstol står på tur om jag ska gå vidare. Min advokat tycker att det börjar luta mot stämning för enskild vårdnad och inte bara boende, så det kan mycket väl bli så. Hade varit drömmen att få tillgodose hennes umgänge med sin pappa (som hon älskar och vill träffa) mer på hennes villkor och inte på hans. Och slippa försöka samarbeta med en envis stenmur 

• Mortiscia80
    MaryPoppinsM skrev 2023-07-17 14:32:20 följande:

Tack för bra och förklarande svar från dig. 

Jag nämnde i en annan kommentar att vi tyvärr fått samtalen på FR avslutade då han inte anses samarbetsvillig och bara skriker och avbryter. Därav att domstol står på tur om jag ska gå vidare. Min advokat tycker att det börjar luta mot stämning för enskild vårdnad och inte bara boende, så det kan mycket väl bli så. Hade varit drömmen att få tillgodose hennes umgänge med sin pappa (som hon älskar och vill träffa) mer på hennes villkor och inte på hans. Och slippa försöka samarbeta med en envis stenmur 

Ja jag såg det senare, men då är det tingsrätten som är nästa steg. Din advokat har rätt i att det är frågan om vårdnaden som gäller i så fall. Tänk på att detta inte behöver betyda några negativa förändringar för din dotter! Du kan fortfarande låta henne bo hos sin pappa på halvtid om du tycker att det går bra, och nu är hon väldigt liten fortfarande men du kan ändå ta med hennes önskningar i beräkningen så länge du ser att det är lämpligt. Skillnaden för dig är att du inte längre måste samarbeta med honom utan att det är han som måste foga sig efter din vilja de kommande åren, tills dottern är ungefär 12-13 år då man brukar räkna med att barn får styra umgänget lite grann också.
  • MaryPoppinsM
    Magical skrev 2023-07-17 13:51:09 följande:
    Lov och varannan vecka

Jag tycker du ska försöka med det förslaget ovan, och göra det regelbundet. Mjuka upp honom sakta liksom. Framför rakt och ärligt att barnet utrycker detta och att han inte kan ha missat det. 

I takt med att barnet blir äldre och kanske kan mer och mer uttrycka att hon vill hänga med er,/de andra barnen, så kanske han sakta förstår. 

Tack för ditt svar. Man tycker ju att det här vore en lämplig lösning. det som är knepigt är att han inte litar på saker jag säger, vilket leder till att han frågar ut dottern själv. Vilket blir ett svek från mig om jag har berättat vad hon sagt till mig. Hon vågar inte säga det till honom för att hon är rädd att göra honom ledsen. Hon tycker redan synd om honom för att han är ensam när hon inte är där och han har hela hennes liv matat henne med att det är de två mot världen, att de två hör ihop och all tid ifrån varandra betyder ingenting. Han lider av en otrolig separationsångest och kommer ibland inte ur sängen när hon inte är där, men samtidigt blir han helt slut av att vara med henne och ta föräldraansvar. Så hon sitter i en rävsax där. Tungt för ett så litet barn. Men hon börjar sakta men säkert berätta mer för oss om hur hon känner och att det är jobbigt med alla flyttar. 

• nernu
    Mortiscia80 skrev 2023-07-17 14:02:56 följande:
    Nu var detta inte ställt till mig men det jag vet om sådana här ärenden är att man alltid måste börja med Familjerätten innan man tillåts gå till tingsrätten, så är arbetsgången numera helt enkelt.

I FR kan man diskutera sånt som umgängesschema och annat. Det är också här du ska lyfta de brister du ser i hans föräldraskap. Är det så att föräldrarna inte kan komma överens hos FR och det är stora brister kan man ansöka om enskild vårdnad, umgängesrätten finns alltid kvar oavsett, men det ger dig en chans att styra umgänget på ett helt annat sätt! Det betyder att pappan i princip måste foga sig efter ditt/ert schema (så klart med dotterns bästa i tankarna) och du kan låta honom fortsätta ha tid 50/50 men om ni t ex ska på resa tillsammans under småloven kan du säga till att ni kommer att byta, just den gången. Just nu verkar han inte sätta hennes bästa först utan kämpar för millimeterrättvisa bara för sakens skull, och det blir inte rätt mot henne. Tingsrätten går knappast in på sådan detaljnivå som vem som ska ha vilka lov osv, särskilt som det är något som kan ändras från år till år. Om man däremot har en överenskommelse om varannan helg så spelar det ingen roll om det är lov eller inte.
    Stämmer inte. Samarbetssamtal är frivilliga. Tr Uppmuntrar och uppmanar till samtal men det är inget villkor för att få göra en stämningsansökan. Håller dock med om att det vore bra om ts försökte få till det. 
  • nernu
    MaryPoppinsM skrev 2023-07-17 13:55:10 följande:
    Tack för svar. Har du någon erfarenhet av hur domstolar behandlar just lov och umgänge? Givetvis skulle jag inte ta det till domstol för att han är tråkig att vara med utan det ligger mycket annat i hans föräldraförmåga som är problematiskt till stor del följt av hans psykiska ohälsa. Anledningen att jag undrar just över loven är för att jag inte har sett domar där den lediga tiden regleras i umgänge utan enbart vardagarna. Tex om hon framåt skulle bo bara varannan helg hos honom så skulle ändå hälften av loven vara där som jag förstått det.
    Det framkommer mer och mer i tråden så jag har lite svårt att svara. Men att den ena föräldern inte hittar på saker är inte grund för att ändra umgänget Eller Vårdnaden. 

Nej det finns ingen regel som säger varannan helg och alla lov. Det beror helt på omständigheter a. 
  • Mortiscia80
    nernu skrev 2023-07-17 15:45:40 följande:
    Stämmer inte. Samarbetssamtal är frivilliga. Tr Uppmuntrar och uppmanar till samtal men det är inget villkor för att få göra en stämningsansökan. Håller dock med om att det vore bra om ts försökte få till det. 
    Jo, jag har färska uppgifter från soc så sent som i år om att det är ett måste innan man får ansöka om vårdnad hos TR att man ska ha försökt komma överens via FR först.
  • Tow2Mater
    Mortiscia80 skrev 2023-07-17 16:33:38 följande:
    Jo, jag har färska uppgifter från soc så sent som i år om att det är ett måste innan man får ansöka om vårdnad hos TR att man ska ha försökt komma överens via FR först.
    Japp, du har rätt.

Från och med 1 mars 2022 måste du som barnets förälder i regel först ha deltagit i informationssamtal hos kommunen för att det ska vara möjligt att inleda en process i domstol.

Det innebär att innan du går till domstol med en vårdnadstvist ska ni föräldrar försöka lösa konflikten med hjälp av kommunen. Ofta är det en avdelning som kallas familjerätten som genomför ett informationssamtal med er.

www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/vardnad-boende-och-umgange/
  • nernu
    Mortiscia80 skrev 2023-07-17 16:33:38 följande:
    Stämmer inte riktigt. Man måste gå på ett informationssamtal. Men det är inte ett samarbetssamtal utan ett möte där man får information om processen och vilka alternativ som finns och man kan gå på samtalen var för sig. 
  • Tekopp
    Mortiscia80 skrev 2023-07-17 14:02:56 följande:
    Nu var detta inte ställt till mig men det jag vet om sådana här ärenden är att man alltid måste börja med Familjerätten innan man tillåts gå till tingsrätten, så är arbetsgången numera helt enkelt.

I FR kan man diskutera sånt som umgängesschema och annat. Det är också här du ska lyfta de brister du ser i hans föräldraskap. Är det så att föräldrarna inte kan komma överens hos FR och det är stora brister kan man ansöka om enskild vårdnad, umgängesrätten finns alltid kvar oavsett, men det ger dig en chans att styra umgänget på ett helt annat sätt! Det betyder att pappan i princip måste foga sig efter ditt/ert schema (så klart med dotterns bästa i tankarna) och du kan låta honom fortsätta ha tid 50/50 men om ni t ex ska på resa tillsammans under småloven kan du säga till att ni kommer att byta, just den gången. Just nu verkar han inte sätta hennes bästa först utan kämpar för millimeterrättvisa bara för sakens skull, och det blir inte rätt mot henne. Tingsrätten går knappast in på sådan detaljnivå som vem som ska ha vilka lov osv, särskilt som det är något som kan ändras från år till år. Om man däremot har en överenskommelse om varannan helg så spelar det ingen roll om det är lov eller inte.
    Hej!
    du har fel här. Ville bara påpeka det för kännedom för TS, inte för att ha vara en besserwisser
    Iallafall familjerätten i Uppsala går in på detaljnivå inklusive loven om det har gått så långt att man har en så infekterad tvist. En vän till mig har varit många turer i familjerätten och sedan tingsrätten och hon har fått uppstyrt exakt hur det ska se ut, inklusive lov. Sedan kan föräldrarna avvika från detta om båda är överens men det är det som är beslutat av tingsrätten som gäller om de inte är överens. Har även hört exakt samma avseende en vän till min syster. Kanske är det olika i olika städer men så ser det ut här iallafall.
Svar på tråden Lov och varannan vecka