Lov och varannan vecka
Hej,
Jag har funderingar kring skollov för mitt äldsta barn som bor varannan vecka. Jag och min sambo har möjlighet och hittar gärna på mycket så fort barnen är lediga. Vi åker på semester, skidresa, hälsar på folk på landställen. Min 6-åring som bor varannan vecka vill gärna vara med oss på loven då hennes pappa sällan hittar på något alls. Han har det tight ekonomiskt, är ofta trött och gillar inte att vara utomhus, vilket gör att loven till stor del spenderas i hans tvårummare. I julas var de inte utomhus en enda gång på en vecka medan andra barn var ute och åkte pulka. Han är nitisk med att dagar och timmar ska splittas 50/50 med dottern, oavsett vad. Går inte att diskutera vad som är bäst för henne. Även om vi har semester och han jobbar så vill han hellre att hon är på fritids än är ledig med oss. Allt för att inte ?förlora dagar? själv. Det känns hemskt att lämna henne till den ledigheten när hon ser sina småsyskon åka iväg med oss och hon är alltid ledsen inför loven med honom.
Som jag förstår finns ingen annan lösning än att vänta in att hon blir stor nog att rent juridiskt få bestämma själv. För även en umgägesförälder (om vi skulle gå vägen via domstol) som inte har boendet på vardagar verkar i alla domar jag läst ändå ha hälften av loven. Någon med annan erfarenhet? Vill understryka att det här i första hand inte är en ekonomisk fråga utan om att han inte intresserar sig för att göra saker och skyller på dålig ekonomi. Att gå till skogen och plocka blåbär och dricka en festis hade gjort hennes dag tex, behöver ju inte vara så storslaget i den åldern.
Någon som varit i liknande sits på ena eller andra sidan? Hur gjorde ni?