Lov och varannan vecka
Mortiscia80 skrev 2023-07-17 14:02:56 följande:
Nu var detta inte ställt till mig men det jag vet om sådana här ärenden är att man alltid måste börja med Familjerätten innan man tillåts gå till tingsrätten, så är arbetsgången numera helt enkelt.I FR kan man diskutera sånt som umgängesschema och annat. Det är också här du ska lyfta de brister du ser i hans föräldraskap. Är det så att föräldrarna inte kan komma överens hos FR och det är stora brister kan man ansöka om enskild vårdnad, umgängesrätten finns alltid kvar oavsett, men det ger dig en chans att styra umgänget på ett helt annat sätt! Det betyder att pappan i princip måste foga sig efter ditt/ert schema (så klart med dotterns bästa i tankarna) och du kan låta honom fortsätta ha tid 50/50 men om ni t ex ska på resa tillsammans under småloven kan du säga till att ni kommer att byta, just den gången. Just nu verkar han inte sätta hennes bästa först utan kämpar för millimeterrättvisa bara för sakens skull, och det blir inte rätt mot henne. Tingsrätten går knappast in på sådan detaljnivå som vem som ska ha vilka lov osv, särskilt som det är något som kan ändras från år till år. Om man däremot har en överenskommelse om varannan helg så spelar det ingen roll om det är lov eller inte.
du har fel här. Ville bara påpeka det för kännedom för TS, inte för att ha vara en besserwisser

Iallafall familjerätten i Uppsala går in på detaljnivå inklusive loven om det har gått så långt att man har en så infekterad tvist. En vän till mig har varit många turer i familjerätten och sedan tingsrätten och hon har fått uppstyrt exakt hur det ska se ut, inklusive lov. Sedan kan föräldrarna avvika från detta om båda är överens men det är det som är beslutat av tingsrätten som gäller om de inte är överens. Har även hört exakt samma avseende en vän till min syster. Kanske är det olika i olika städer men så ser det ut här iallafall.