• Anonym (TS)

Gravid och ingen avlastning.

Nu är jag 35 veckor gravid och hemma med en 22 månaders oftast underbar pojke. Sambon arbetar inom vården och alltid elva timmars pass. Denna veckan jobbar han 5 dagar alltså 55 timmar då jag är själv och försöker underhålla sonen.

Jag är helt slut. Jag går ut minst en gång varje dag så att han får springa av sig. Och detta är ju det enklaste under dagen. Han börjar bli trotsig och det går knappt att laga mat utan att han blir grinig. 

Jag har inget körkort heller. Försökte nu när jag blev gravid men har inte lyckats och vill inte stressa nu i slutet. 

Hemmet ser hemskt ut och jag orkar inte ens att ta tag i det. Jag är så trött och har ont i kroppen.  Hur f*n ska detta gå? 

• Svar på tråden Gravid och ingen avlastning.
  • Anonym (Känner samma)

Är i princip i samma situation som du, dock är min man hemma men då ska de grejas i trädgård och de ska göras de och de och de, själv blir man med en 2 åring och 4 åring bägge i trots och själv har jag risk att föda för tidigt... Jag vet inte vad man ska göra heller 

• Anonym (TS)
    Anonym (Känner samma) skrev 2023-07-19 17:04:32 följande:

Är i princip i samma situation som du, dock är min man hemma men då ska de grejas i trädgård och de ska göras de och de och de, själv blir man med en 2 åring och 4 åring bägge i trots och själv har jag risk att föda för tidigt... Jag vet inte vad man ska göra heller 

Då är det ju dubbelt upp för dig. Vilken vecka är du i och varför är han så upptagen när du behöver honom? 

Nu jobbar ju min sambo men annars verkar han inte förstå hur tufft det är att vara gravid i slutet. Det gör mig så otroligt frustrerad. 

• Anonym (Känner samma)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-19 17:12:34 följande:

Då är det ju dubbelt upp för dig. Vilken vecka är du i och varför är han så upptagen när du behöver honom? 

Nu jobbar ju min sambo men annars verkar han inte förstå hur tufft det är att vara gravid i slutet. Det gör mig så otroligt frustrerad. 

Jadu, vi har nyligen flyttat så allt ska/måste ju tydligen göras på en gång. 35+2 är jag i. Ja de är fruktansvärt hur frustrerade de är när dom inte förstår hur de är 
  • Anonym (En pappa)

Har ni vänner, grannar eller familjemedlemmar som kan hjälpa och avlasta med barnen? Ni kanske kan göra schema. 

Är ett betalt barnvakt ett alternativ?

Jag håller med att det är tråkigt att när partnern inte förstår hur tufft det är. Kanske ni kan prata mer med de i detalj om utmaningarna med kroppen, orken och humöret.

Lycka till 
    Kramar

• Jemp

Har han inte förskola? 
    Städa får ju din sambo göra när han kommer hem. 

• Anonym (Anni)

Jag är lite i samma båt. Går in i vecka 36 strax, har en treåring hemma då förskolan är stängd för sommaren och har en aktiv hund som i en perfekt värld får 1,5-2 timmars rask promenad för att vara nöjd. Sambon är tillbaka på jobbet efter fem veckors semester. Är helt slut! 

• Anonym (TS)

Hans farmor hjälper gärna till och det är jag själv som tackar nej. Det tar emot för mig att be om hjälp, men jag borde tänka om där. Hatar att lämna bort min son men alternativet är ju att hon kommer hit och underhåller sonen. 

Förskolan har nu ihopslagning på en annan förskola med annan personal. Men om några veckor ska han ju gå 15 timmar i alla fall. Jag vet inte riktigt vad jag har för rättigheter där. Fick inget svar när jag ringde kommunen heller. 

Tack För svar! 

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2023-07-19 18:58:32 följande:

Hans farmor hjälper gärna till och det är jag själv som tackar nej. Det tar emot för mig att be om hjälp, men jag borde tänka om där. Hatar att lämna bort min son men alternativet är ju att hon kommer hit och underhåller sonen. 

Förskolan har nu ihopslagning på en annan förskola med annan personal. Men om några veckor ska han ju gå 15 timmar i alla fall. Jag vet inte riktigt vad jag har för rättigheter där. Fick inget svar när jag ringde kommunen heller. 

Tack För svar! 

Ta emot hjälpen! Du får vila och sonen gissningsvis roligare dagar (iaf baserat på hur jag själv mådde i liknande veckor...).

Rättigheter beror nog främst på varför/hur du är hemma? (Föräldraledig- för vilket barn? Sjukskriven? Arbetslös? Osv...). 15-timmarbarn brukar inte ha rätt till förskola under sammanslagning, men bör kunna vara annorlunda om du är sjukskriven.
  • Anonym (TS)

Nu har jag gravidpenning fram till mitten på augusti.  Sen föräldrapenning för barnet som kommer. 

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2023-07-19 19:26:22 följande:

Nu har jag gravidpenning fram till mitten på augusti.  Sen föräldrapenning för barnet som kommer. 

De flesta träffar vid googling verkar säga samma arbetstid som du jobbar, men det kan nog variera mellan olika kommuner.
  • Anonym (En pappa)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-19 18:58:32 följande:

Tack För svar! 

Ta emot hjälpen självklart. Farmor känner sig uppskattad, din son byter till en ny miljö (bra med variation, och du får tid att vila. 

Min mamma som bor nära ställer upp vid behov och vi är glada över det. 

Det är ett bättre sätt att vara ansvarsfull mot din son och dig själv. 

Städning kan din man försöka ta ännu större andel av. Eller läggaä ut på städhjälp personal. 
  • Anonym (TS)

Nu har vi bestämt att jag åker med barnet till farmor nästa vecka när sambon jobbar tre långa dagar på raden. De har ett stort hus och trädgård. 

Sen tar sambon ut alla semesterdagar han har kvar (bara tre men ändå). Så hoppas vi att han får gå på förskolan sen. 

Var nämligen på koll idag och både socker och blodtryck var betydligt högre än vad mitt brukar vara. Brukar ligga på 100 i övertryck och nu låg det på 130. Ska vila så mycket jag kan nu och hoppas att det inte ökar mer. Några veckor kvar så hoppas bara på en bra sista tid. 

Tack för alla svar! 

• Anonym (En pappa)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-20 12:27:02 följande:

Nu har vi bestämt att jag åker med barnet till farmor nästa vecka när sambon jobbar tre långa dagar på raden. De har ett stort hus och trädgård. 

Sen tar sambon ut alla semesterdagar han har kvar (bara tre men ändå). Så hoppas vi att han får gå på förskolan sen. 

Var nämligen på koll idag och både socker och blodtryck var betydligt högre än vad mitt brukar vara. Brukar ligga på 100 i övertryck och nu låg det på 130. Ska vila så mycket jag kan nu och hoppas att det inte ökar mer. Några veckor kvar så hoppas bara på en bra sista tid. 

Tack för alla svar! 

Tack för att du uppdaterar oss.

Vad fint att ni hittade en lösning. Vila mycket och ta hand om dig, det kommer gå bra 🌺
  • Anonym (Kl)

Har sambon inga föräldradagar kvar på den stora?

Svar på tråden Gravid och ingen avlastning.