• Anonym (Orolig mamma)

Hur sover era 5 månaders? Orolig mamma...

Hej

Vill fråga kring min 5 månaders dotters sömn. Vi har en dotter sen innan men pga tumör i hjärnan har hennes sömn inte varit normal, därav kan jag inte jämföra med henne. Hon vaknade flera ggr i timmen sina 4 första år i livet, vilket inte klassas som normalt. Helt absolut fruktansvärt var det, går inte beskriva med ord. Men vi överlevde (på något sätt?)

Nu har vi iallafall en liten igen och hon är nu 5 månader. Hennes två första månader sov hon MYCKET, hon gjorde nästan ingenting annat. Vid 3 månader så minskade sömnen mycket och hon var mer vaken på dagen och sov längre pass på natten. Oftast sov hon sjukt bra på natten, kunde drämma av 6-7 h i sträck och jag var chockad över hur bra hon sov. Är det såhär enkelt att ha barn?! Jag är ju van vid något HELT annat..

Sen blev hon 4 månader och den goda sömnen var ett minne blott. Helt plötsligt började hon vakna ofta på natten. Somnade om snabbt om man la en hand på henne eller gav nappen men ändå, många uppvak och upphackad sömn själv. Men inte ens i närheten av första dottern...

Hon sov då ca 4 ggr per dag, totalt ca 3-4h och ca 12 h på natten.

Nu är hon 5 månader och sover nu endast ca 2 ggr per dag, totalt 2-3 h per dag och ca 12 h på natten, men oftast med många uppvak. Riktigt dåliga nätter kan hon vakna 6 ggr, det blir ett himla spring då hon sover på egen sovplats. Hon somnar oftast om snabbt bara hon får nappen, beröring etc.

Vi har tydlig nattrutin med vaggvisa, pyjamas, ny blöja. Detta har vi haft sen start. Det funkade ju super innan men inte nu längre... Hon somnar vid 21 och gör morgon ca 8-9. Äter vid 5-6 och sover sen vidare. Men det är alla dessa uppvaken ... Hon äter sista gången för natten vid 21, somnar vid flaskan. Vaknar sedan när jag lägger ner henne i sängen, somnar då oftast om själv direkt. Insomningen är inget problem, utan att hon sen vaknar ofta. Läser man på nätet verkar det som alla andra bebisar sover hela natten och vaknar kanske 1-2 ggr.

Och läser man vidare på nätet står det att en 5 månaders ska sova 4 ggr per dag.. det gjorde hon innan men inte nu längre. Hon är vaken ca 3-4 h efter varje lur och sover 1-2 h per lur så vi kommer aldrig upp i mer än max 3 lurar innan dagen är slut, men oftast blir det 2 längre pass. Detta gör mig också lite fundersam. Är det helt fel med bara 2 lurar ? Mängden sömn blir ju densamma bara att det blir 2 ggr istället för 4. Ser ingen mening att väcka henne bara för att det ska bli 4 lurar. 🤷

Nu till min fråga, är allt detta normalt? Jag har ju inget att jämföra med ? Sorry för lång text. Hoppas någon orkar svara. Hur sover/sov era bebisar vid 5 månaders ålder? 
  • Svar på tråden Hur sover era 5 månaders? Orolig mamma...
  • Spucks

När det kommer till bebisar och sömn är nästan allt normalt.
    Jag ser ingenting konstig i det du beskriver. Precis som äldre barn och vuxna har även bebisar olika behov och olika naturliga rutiner.

• Gusa

Alla barn är olika. Mina barn kan ha vaknat under vissa perider ett par gånger i timman, medan det finns de som sover sig igenom en hel natt. Likadant är det dagtid, en del sover flera gånger andra knappt något, en del sover 10 minuter  och sedan redo för att hålla igång igen , medan vissa har längre sovpass under dagen. Om det bara krävs att ni lägger handen på henne nattetid och ni  är väldigt trötta kan ju ett alternativ vara att ha spjälsängen bredvid eran säng så slipper ni springa så ofta, men det är upp till hur ni vill göra. och det låter som helt normal femmånaders.

• Anonym (Orolig mamma)

Tack för svar. Puffar lite för mer input... 

• Anonym (Anni)

Allt och inget är normalt med små barn. Man ska inte utgå från vad som står på internet. Det är någons normala, inte allas och tydligen inte ert normala. Min dotter är tre idag och har aldrig sovit *bra* eller mycket. Medan andra hade bebisar som sov i flera timmar per dag hade jag ett barn som sov i 45 minuter och sen kunde vara vaken i fyra, fem timmar, för att endast ta en halvtimmes powernap och sedan vara vaken i ytterligare fem timmar. Utmattande. Fortsätt jobba på era rutiner och kämpa på. Det blir nog bättre med tiden. 

• Räkan77

Jag skulle prova att ha henne så nära att du inte behöver kliva upp ur sängen för att kunna lägga handen på henne. Har du tur så sover hon bättre när hon känner närhet av en annan människa, om inte så behöver du inte vakna till helt utan du kan söva om henne nästan i sömnen. 

Jag nattammade ett av mina barn flera gånger per natt tills hen var 18 månader. Men eftersom vi samsov så kunde jag till slut göra det mer eller mindre i sömnen. Jag har alltid försökt göra det så enkelt för mig som möjligt på natten för att maximera min egna sömn. Barnen har samsovit till två års ålder och sen har det gått relativt smidigt att sova i egen säng. 

• Anonym (Orolig mamma)

Hej, tack för svar. 

Anledningen till att hon sover på egen sovplats är dels för att det är det rekommenderade men även för att jag har så svårt att samsova. Det blir varmt, trångt.. absolut inte min grej. Jag sover som en kratta då. De värsta nätterna har jag tagit henne till mig när jag inte orkat gå upp flera gånger men enda skillnaden är att jag slipper just gå upp, uppvaken har fortsatt och jag har knappt sovit någonting pga att jag känner mig så trängd. 

Men ett bedside crib kanske vore något.. Så kan jag bara sträcka ut handen. Tack. ❤️

• Räkan77

Vi hade spjälsäng som stod längs med min säng. Tog bort ena långsidan på spjälsängen. Antar att det är samma som bedside crib. På "min tid" var det inte ett ord som användes.

Nu sov visserligen barnen oftast i min säng, men ibland var det skönt att få lite egen space i sängen. Så rekommenderar verkligen denna lösning. 

Svar på tråden Hur sover era 5 månaders? Orolig mamma...