• Anonym (Snövit)

Jag ska helt byta liv

För att göra en livslång historia så kort som möjligt, har jag bestämt mig för att vid 37 års ålder starta ett nytt liv.

Jag kom till den punkt då ALLT i tillvaron bröt ner mig. Fick umattningssyndrom efter många år av svår stress. Vantrivsel på jobbet efter en omorganisation och där jag gjorde tre personers jobb, ständig frustration över att vara gravt underbetald, släktingar som alltid bråkar med varandra och jag slits i mitten, vänner som börjat ta mig väldigt för given och bara hör av sig när de behöver en lyssnare eller någon som kan fixa saker av dem. Känslan av att komma längre och längre ifrån den jag "egentligen" är, att aldrig hinna stanna upp och ens känna efter hur man mår. En partner som misshandlade mig psykiskt. Gamla sår som aldrig fått läka. Olycklig och otrygg barndom. Listan kan göras hur lång som helst, för hela mitt liv har varit kantat av stressfaktorer från alla håll. 

Jag tror inte att man kan bli frisk i samma miljö som man blev sjuk i, och därför går jag nu igenom en livsomställning.

Partnern är utkickad.sedan länge. Jag har kommit tillbaka från utmattningen, jobbar heltid och har fått ett nytt jobb i en ny stad. Mycket bättre betalt, och även om det också innebär en lite högre position tror jag att det är något som jag kommer att trivas med. Jag har gått i terapi och har blivit bättre på att ta avstånd, inte alltid vara tillgänglig för alla. Min bostad ska snart hyras ut i andrahand och jag har fixat ny bostad där jag ska jobba. Det är i en medelstor svensk stad nära en av våra tre största städer. Flyttar om två månader. 

Jag känner absolut ingen i min nya stad och där kan jag skapa ett nytt liv, utan förväntningar på hur jag ska vara. Jag är exalterad, men börjar också bli väldigt nervös och på dåliga dagar undrar jag hur jag ska lyckas.

Hur skaffar man ens nya kompisar när man närmar sig 40? Jag är ensamstående utan barn.

Jag vet inte än vem jag ska bli eller vart jag ska, men jag tror i alla fall att jag vet vad jag inte längre vill vara. 

• Svar på tråden Jag ska helt byta liv
  • Freddie K

Det låter som att du har gjort en jäkla resa. Bra gjort av dig ändå. Krävs mod och styrka och har du kommit så långt så kommer du kunna gå mycket längre. Det är bara du som sätter gränserna. Glad

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Hjelm

Jag applåderar dig! Du låter som en riktig kämpe.

Förhoppningsvis kommer saker att falla på plats av sig själva när du lämnat den destruktiva miljön bakom dig. Men hitta en ny bra terapeut, och fortsätt med regelbunden terapi genom din livsomställning.

Det kan verkligen vara svårt att bygga nya kontaktnät i högre ålder, men att utforska föreningslivet är ett bra sätt. Utan barn har du kanske tid att engagera dig på din fritid inom något som du brinner för. Nästan alla föreningar skriker efter fler ideella krafter, så där lär du bli mottagen med öppna armar!

Det är så inspirerande med människor som vågar bryta upp och börja om. Jag önskar dig verkligen ett jättestort lycka till! Du förtjänar att ha det riktigt bra nu!

• Anonym (Bra)

Härligt TS! 

du kommer att klara det här galant, du har redan gjort det största jobbet. Många borde göra som du gjort! 

• Anonym (Hin håle)

Starkt av dig!
    Jag hade börjat träna något, har alltid tyckt att det varit ett bra sätt att lära känna.nya människor. 

• Anonym (Linn)

Starkt av dig att frigöra dig på det sättet! Grattis!
    Var social och trevlig på jobbet och med grannar, gå på en kurs nån kväll i veckan. 

• Anonym (Snövit)

Tack snälla för all er pepp!

Ibland känner jag mig stark och ibland svagast i världen...

Jag är så rädd att bli väldigt ensam. Eller att jag inte alls kommer underfund med vad jag vill få ut av livet eller vem jag är. Att allt blir ännu sämre.

Men att lämna eller i alla fall få lite distans till det som brutit ner mig hoppas jag blir en ögonöppnare och att det känns jobbigast nu, medan jag fortfarande är kvar i det gamla.

• Studentpappa

Kul att du hittat ut! Hobbys är det enklaste sättet att träffa kompisar tycker jag.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Snövit)
    Studentpappa skrev 2023-07-30 22:27:40 följande:

Kul att du hittat ut! Hobbys är det enklaste sättet att träffa kompisar tycker jag.

Jag tycker väldigt mycket om att sjunga och hoppas på att hitta en kör.

Sen är det ju mycket man kan vara nyfiken på att testa - allt från bågskytte till schack - men jag tycker det är svårt att början från början med hobbys som vuxen.
  • Anonym (hobbys)

Är det svårt att börja med hobbys kanske för att du vill vara så duktig från början...lätt att man sätter sitt eget värde i resultat o prestation men man kan ju bara göra så gott man kan och ändå värd att tyckas om. 
    tänk då på att det behöver man inte och kan man inte vara heller....
    Men förhoppningsvis så finns det vänliga mnskor där som vill lära dig och dela med sig av sin passion vad den än nu är....Det är bra för självkänslan att börja med nya saker och se att man utvecklas... men man måste våga misslyckas lite också man kan inte göra rätt från början...
    Förstår att du känner dig rädd att bli ensam.... men jag tror att du kommer hitta vänner... prata med grannar och arbetskompisar etc och försök lära känna dom och kanske häng med dem på aktiveter....
    Dans, schack, simning eller vad som helst....

• Anonym (Snövit)
    Anonym (hobbys) skrev 2023-08-03 23:13:51 följande:

Är det svårt att börja med hobbys kanske för att du vill vara så duktig från början...lätt att man sätter sitt eget värde i resultat o prestation men man kan ju bara göra så gott man kan och ändå värd att tyckas om. 
    tänk då på att det behöver man inte och kan man inte vara heller....
    Men förhoppningsvis så finns det vänliga mnskor där som vill lära dig och dela med sig av sin passion vad den än nu är....Det är bra för självkänslan att börja med nya saker och se att man utvecklas... men man måste våga misslyckas lite också man kan inte göra rätt från början...
    Förstår att du känner dig rädd att bli ensam.... men jag tror att du kommer hitta vänner... prata med grannar och arbetskompisar etc och försök lära känna dom och kanske häng med dem på aktiveter....
    Dans, schack, simning eller vad som helst....

Tack!

Jag är både snäll, social och lätt att umgås med, vill jag tro.

Känns mest som att det är en svår period i livet för att knyta band. Är så många i min ålder som är fast i familjebubblan och redan har väldigt etablerade nätverk. Alla är så upptagna med sitt. Är skillnad mot att vara 20
  • Studentpappa
    Anonym (Snövit) skrev 2023-08-03 23:02:19 följande:
    Jag tycker väldigt mycket om att sjunga och hoppas på att hitta en kör.

Sen är det ju mycket man kan vara nyfiken på att testa - allt från bågskytte till schack - men jag tycker det är svårt att början från början med hobbys som vuxen.
    Försök att inte begränsa dig själv innan du ens testat. Du är ju i en perfekt ålder att testa nya saker! 

Som man är det ju då man vaknar till och skaffar massa nya intressen, mc, golf etc.

Tänk hur många som började med padel under pandemin.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (KL)

Jag är 40 och skaffar ständigt nya vänner och bekanta. På jobbet är jag snabb att föreslå ett glas efter jobbet. Fråga folk om de vill hänga med till gymmet, om de vill visa dig stan nu när du är ny.

Fråga grannarna om inte de kan komma på fika nån dag, för det vore så bra att känna grannarna lite!

Skaffa dig en hobby. Jag började med en rätt lugn sport. Efter några veckor började jag ta med en liten liten termos kaffe och erbjöd alltid någon av de andra en kopp innan vi startade. Några av oss började komma en halvtimme tidigt för att hinna med kaffe/fika innan. Plötsligt turades vi om att fixa termos och snacket var igång. 

Smsa bekanta du träffat och var lite spontan - vill ni komma över och fika idag? Det är alltid lättare än att bestämma nåt långt fram, kan kännas krystat då. 

Jag tycker det verkar som att många med småbarn känner att det är skönt att komma ut lite ibland, utan hela familjen.

Svar på tråden Jag ska helt byta liv