• Svar på tråden HPV vaccin
  • Fliselisan

Läste att vaccin erbjuds gratis för de födda 2009 eller senare, men som jag förstår är din son äldre och då får man bekosta det själv. Men kan säkert skilja sig mellan länen. Enklast är nog att fråga din sons skolsköterska vad som gäller.

• ABC73

Går lätt att ordna på vaccinationsmottagningar men kostar en rejäl slant.

• Tomas Svensson

Jag misstänkte att det skulle bli till att hala fram lädret. Bara ytterligare en grej att behöva ta tag i.

Kan tycka att det borde gå att få det gratis då de jämnåriga tjejerna erbjöds det i högstadiet.

• Fliselisan

Verkligen. Flickor/kvinnor födda 1994-1999 erbjuds nu gratis vaccin då de ej erbjudits det i skolan. Väldigt dåligt att det inte omfattar pojkar också med tanke på att man vet att även de kan drabbas.

• Tomas Svensson
    Fliselisan skrev 2023-08-01 10:36:48 följande:

Verkligen. Flickor/kvinnor födda 1994-1999 erbjuds nu gratis vaccin då de ej erbjudits det i skolan. Väldigt dåligt att det inte omfattar pojkar också med tanke på att man vet att även de kan drabbas.

Oj, det visste jag inte. 
    Jag kan absolut tycka att det är viktigast för tjejer av rent riskbaserat tänk. Det tar nog ett tag att komma ikapp för killar. Samtidigt förstår jag inte varför mammografin är så väldigt utvecklad när pss och prostatacancer inte finns på kartan. Många vittnar om att dom inte ens blir testade när det ner om det och de är i riskgruppen. Prostatacancer har högre dödlighet än bröstcancer.

Well, många bollar i luften. Den här tar nog lite tid att landa, men jag hivar in den i min enorma todolista.
  • Fliselisan
    Tomas Svensson skrev 2023-08-01 23:01:34 följande:
    Oj, det visste jag inte. 
    Jag kan absolut tycka att det är viktigast för tjejer av rent riskbaserat tänk. Det tar nog ett tag att komma ikapp för killar. Samtidigt förstår jag inte varför mammografin är så väldigt utvecklad när pss och prostatacancer inte finns på kartan. Många vittnar om att dom inte ens blir testade när det ner om det och de är i riskgruppen. Prostatacancer har högre dödlighet än bröstcancer.

Well, många bollar i luften. Den här tar nog lite tid att landa, men jag hivar in den i min enorma todolista.
    Gör det, vaccinet är bra och har få biverkningar.

Diskussionen om prostatacancer och screena för förhöjda PSA värden hos män som inte har symtom, handlar om att vården menar att de skulle finna ett stort antal män som troligen skulle hinna gå bort av ålderdom innan de blev sjuka av cancern. 

Att då behandla alla dessa män med de biverkningar som kan bli såsom svårigheter med potensen när de egentligen inte hade behövt, verkar väga tyngre än att tidigt finna de som har en elakare variant. 

Man kan ju hoppas att de hittar något som kan särskilja vem som skulle gagnas av behandling och operation så ett screeningsprogram kan starta upp.
  • Tomas Svensson
    Fliselisan skrev 2023-08-02 13:36:29 följande:
    Gör det, vaccinet är bra och har få biverkningar.

Diskussionen om prostatacancer och screena för förhöjda PSA värden hos män som inte har symtom, handlar om att vården menar att de skulle finna ett stort antal män som troligen skulle hinna gå bort av ålderdom innan de blev sjuka av cancern. 

Att då behandla alla dessa män med de biverkningar som kan bli såsom svårigheter med potensen när de egentligen inte hade behövt, verkar väga tyngre än att tidigt finna de som har en elakare variant. 

Man kan ju hoppas att de hittar något som kan särskilja vem som skulle gagnas av behandling och operation så ett screeningsprogram kan starta upp.
    Tack för klargörandet!
  • LFF
    Tomas Svensson skrev 2023-08-01 23:01:34 följande:
    Oj, det visste jag inte. 

Ja, eftersom man har mammografin sen långt tillbaka för bröstcancer så hinner det inte gå så pass långt i de flesta fall att det blir dödligt. Samma med livmoderhalscancer där cellförändringar som regel upptäcks tidigt på cellproven.

Sen är det ju som du säger, ledsamt att man ännu inte hittat ett tillförlitligt test för prostatacancer men det jobbar man ju på så att det ska bli screening även för männen. När det sker hoppas jag att männen faktiskt också går på dessa så det inte läggs ner sen för att alldeles för få kollar upp sig. 
  • Tomas Svensson

Jag suger nog på den karamellen ett tag till...
    Inte gratis för killar, däremot kampanj för tjejer födda 94-99....gratis.
    För sonen skulle kalaset landa på 6600:-.

Dyrast av alla vaccin. Jag kan hålla med om att det är viktigare att komma åt livmoderhalscancern. Det känns nästan lite som att vilja ha mammografi på en kille trots att killar bara står för 1% av bröstcancern. Samhällsnytta Uber alles!

• Fliselisan

Finns säkert olika siffror men ca 300 män drabbas av HPV relaterad cancer varje år och ca 500 kvinnor av livmoderhalscancer. Hittar inget om andra HPV relaterade cancerformer hos kvinnor.

Och detta är ju bara antalet som drabbas per år. 

Förstår att du tycker det är dyrt. Samtidigt är det bra att ta vaccinet så tidigt som möjligt och helst innan den första sexuella kontakten.

• Räkan77

Är sonen över 15? För annars behövs bara två vaccineringar.

Vi valde att vaccinera vår son som som inte har varit del av det allmänna programmet för det kändes fel att han skulle vara ovaccinerad medan de andra två är vaccinerade via skolan. Men vi passade på innan han blev 15 för att det skulle bli billigare.

• Tomas Svensson
    Fliselisan skrev 2023-08-03 20:25:53 följande:

Finns säkert olika siffror men ca 300 män drabbas av HPV relaterad cancer varje år och ca 500 kvinnor av livmoderhalscancer. Hittar inget om andra HPV relaterade cancerformer hos kvinnor.

Och detta är ju bara antalet som drabbas per år. 

Förstår att du tycker det är dyrt. Samtidigt är det bra att ta vaccinet så tidigt som möjligt och helst innan den första sexuella kontakten.

Shit, du går från klarhet till klarhet! Tack! Bra synpunkt. Jag googlade vidare lite. 4 av 10 hpv relaterade cancerfall drabbade män enligt någon studie. Det gör min liknelse med bröstcancer väldigt skev. Det är snarast orättvist att inte män får behandling på snarlika premisser. 50% vanligare med hpv-fall på tjejer. 

Sonen fyller 18 nästa år och känns inte som han är på väg att skaffa partner så jag tror vi avvaktar, men har det i åtanke.
Svar på tråden HPV vaccin