Tomas Svensson skrev 2023-08-01 23:01:34 följande:
Oj, det visste jag inte.
Jag kan absolut tycka att det är viktigast för tjejer av rent riskbaserat tänk. Det tar nog ett tag att komma ikapp för killar. Samtidigt förstår jag inte varför mammografin är så väldigt utvecklad när pss och prostatacancer inte finns på kartan. Många vittnar om att dom inte ens blir testade när det ner om det och de är i riskgruppen. Prostatacancer har högre dödlighet än bröstcancer.
Well, många bollar i luften. Den här tar nog lite tid att landa, men jag hivar in den i min enorma todolista.
Gör det, vaccinet är bra och har få biverkningar.
Diskussionen om prostatacancer och screena för förhöjda PSA värden hos män som inte har symtom, handlar om att vården menar att de skulle finna ett stort antal män som troligen skulle hinna gå bort av ålderdom innan de blev sjuka av cancern.
Att då behandla alla dessa män med de biverkningar som kan bli såsom svårigheter med potensen när de egentligen inte hade behövt, verkar väga tyngre än att tidigt finna de som har en elakare variant.
Man kan ju hoppas att de hittar något som kan särskilja vem som skulle gagnas av behandling och operation så ett screeningsprogram kan starta upp.