• Flingan1980

    Barnens pappa har träffat en ny

    Barnens pappa och jag delade på oss för 2 år sedan. Vi har haft en god relation hela tiden men nu känner jag att jag tröttnat.

    Han är nu inne på sin tredje relation på ett år och nu kommer vi till elefanten i rummet. Han har gått och skaffat sig ett långdistansförhållande. Jag har idiotförklarat honom med stora bokstäver för om han inte kan hålla ihop ett förhållande på nära håll hur ska ha då lyckas med ett distans (30 mil emellan)? Han säger själv att det kanske är det som krävs för att han ska kunna ha en relation. Är dessutom egen företagare och jobbar intensivt mellan mars-nov.

    Han drog in våra barn i relationen allra första gången hon var på besök i våras och det är väl det jag är mest förbannad över. Han sa till dem att en "vän" skulle komma på besök men två tonårstjejer är väl inte dummare än att de fattar och var oerhört obekväma i situationen. De säger inte ett knyst till mig om henne när jag vet att hon är på besök utan jag får dra orden ur dem eller höra saker från hans brors sambo som pratat med dem om saken. 

    Jag vägrar träffa henne och det har han än så länge respekterat men en vacker dag springer jag väl på dem i affären. Han har dragit runt henne på alla möjliga ställen de 3 tillfällen hon varit här och i stort sett alla som står honom närmast har träffat henne. Är jag en fåntratt som tycker att hela situationen är jobbig och inte vill träffa henne? Grundar sig väl i att jag känner mig lite övergiven då i stort sett allt umgänge försvann efter att vår samborelation avslutades då vi mest umgicks med hans stora nätverk och att en ny kvinna nu kommer och tar över... Allt hade varit så mycket lättare om jag hatade honom men jag gör ju inte det...

    Snälla ge mig råd hur jag ska hantera situationen!

  • Svar på tråden Barnens pappa har träffat en ny
  • Jemp

    Du ska hålla dika tankar för dig själv. Herregud, du har givetvis inget att göra med var han tar med sin flickvän eller var hon bor. Vad är det för saker du försöker dra ur döttrarna? 

  • callmepreggoornot

    Han är korkad som beter sig på det sättet men att skälla ut honom kommer inte förbättra något. Era barn vet redan hur jobbigt det är för dig och undviker för allt i världen att nämna något till dig. Verkligen inte bättre.

  • rosesarewhite

    Du ska nog försöka hålla dig utanför hans relationer, dvs vad gör det dig om han har ett långdistansförhållande eller om han inte klarar av det? Du behöver inte förklara något alls för honom och verkligen inte med stora ord. Han är vuxen.

    Du behöver förstås inte träffa henne men varför så negativ inför det? Stöter du på dem, var trevlig. Du vill väl inte vara det där jobbiga exet? Särskilt som ni har barn ihop så kanske du ska bita ihop och vara trevlig, ni måste ju inte bli vare sig bekanta eller bästisar, men om detta förhållande håller, så kommer du vara tvungen att kunna vara i samma rum för era döttrars skull.

    Du säger också att barnen är tonåringar och det är ju lite skillnad från att ha små barn när man introducerar en ny relation, tycker jag. En tonåring fattar mer än en liten.

  • Tecum

    Fåntratt är väl lite hårt, men du hanterar situationen både omoget och fel. Är du verkligen över honom? Jag tolkar det som att du är avundsjuk för att han lätt träffar nya och gömmer det bakom påstådd omsorg om barnen. Klart det kan vara jobbigt för dig, det förstår vi alla. Men det är hans liv, du måste ta ett djupt andetag, agera som en vuxen person och behandla henne neutralt vänligt om ni träffas. Det strul han har med sina korta relationer är hans problem.

    Dina tjejer är tonåringar och fattar, precis som du säger. De kan hantera situationen och du ska varken fiska efter info eller snacka skit om henne eller pappan. Vill de berätta så gör de, då ska du givetvis lyssna. Att de inte vill prata med dig nu tyder på att de är mogna nog att förstå hur du känner och vill inte varken ta ställning eller säga något som du kan ta på fel sätt.

    Tråkigt att du tappat det gamla umgänget, det är tyvärr inget ovanligt vid separationer. Du får försöka skaffa nya vänner, bäst vore om du kunde träffa en ny man och få annat att tänka på. Lycka till!

  • Tomas Svensson

    Håller med övriga. Klistra på ett smile även om det känns skitjobbigt. Visa att du kan hantera separationen genom att inte bli ett allt för galet ex.

  • glassgumman78

    Förlåt men du låter lite gränslös i allt detta
    Idiotförklara, dra saker ur döttrarna och klaga på att han visar sin nya tjej staden han bor i.
    Hade ju varit extremt märkligt om han hade gömt henne och strukit utmed husväggarna.

    Du är dock insiktsfull när du beskriver att dina känslor kan handla om känsla av övergivenhet.
    Fullt naturligt att känna så, ni verkar ju ha varit i relation med varandra i många år och separation är en stor kris och sorg för många. Man separerar ju inte bara från varandra utan även från det gemsamma livet och det är ju inte konstigt att känna det som tufft att någon annan ska vara i det livet.
    Men det är dina känslor att ansvara för och är de svåra att hantera (och detta äter mycket energi) kanske det inte vore en dum ide och boka tid för några samtal.
    Det är säkert en omställning för barnen också och om du ska vara ett stöd för dem behöver du ha rett ut dina egna känslor först.

  • Mortiscia80

    Ganska enkelt. Sluta lägga dig i hans privatliv! Du har inte med det att göra alls och borde inte ha åsikter om det heller. Så länge han inte umgås med personer som är farliga för barnen så har du inget att säga till om.

  • Litorina

    Så länge det inte drabbar barnen är hans liv inte din ensak. Du riskerar att skada ert samarbete om du lägger dig i och bär dig illa åt. 

Svar på tråden Barnens pappa har träffat en ny