• Ankatsto

    Kallhyra för lägenhet

    Om grundhyran är 3700 ca och lägenheten är på ca 35 kvm, hur mycket kan man räkna med att den totala hyran blir inkluderat el vatten värme? 


    det är en hyresrätt i sthlm innerstad

  • Svar på tråden Kallhyra för lägenhet
  • Yllop

    Fråga förra hyresgästen hur mycket h*n betalade så får du ett uppfattning.

  • EnAnonumius
    Ankatsto skrev 2023-07-31 07:53:20 följande:
    Kallhyra för lägenhet

    Om grundhyran är 3700 ca och lägenheten är på ca 35 kvm, hur mycket kan man räkna med att den totala hyran blir inkluderat el vatten värme? 


    det är en hyresrätt i sthlm innerstad


    När det kommer till att man betalar enskilt för, vatten och el så hänger det mycket på hur du som invid använder dig av det.

    När det kommer till El, så handlar det också om vilket elavtal och elleverantör du har.

    Visst man kan ju fråga den förra hyresgästen, dock så får du räkna med att det blir bara en form av "fingervisning" och inte några exakta fakta. För du kan ju dra mer/mindre än den förra hyresgästen.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ankatsto
    EnAnonumius skrev 2023-07-31 12:31:43 följande:
    När det kommer till att man betalar enskilt för, vatten och el så hänger det mycket på hur du som invid använder dig av det.

    När det kommer till El, så handlar det också om vilket elavtal och elleverantör du har.

    Visst man kan ju fråga den förra hyresgästen, dock så får du räkna med att det blir bara en form av "fingervisning" och inte några exakta fakta. För du kan ju dra mer/mindre än den förra hyresgästen.
    Absolut. jag är van vid varmhyra och att betala el har jag därför god uppfattning om men ingen aning om vatten och värme   Kan man förvänta sig ett par hundra till eller kan de bli typ 3-4 tusen för en så liten lägenhet med vatten och värme ? 
  • Ankatsto
    Guldnovan skrev 2023-07-31 14:49:27 följande:

    Nu blir jag brydd. Jag hyr och betalar inget för vatten. Elen ingår och värmen likaså. 


    Nej det är j olika vissa hyrlägenheter Har varmhyra och vissa kallhyra. Har dock som sagt också bara bott i sådana tidigare där allt utom el ingått  
  • Guldnovan
    Ankatsto skrev 2023-07-31 14:56:09 följande:
    Nej det är j olika vissa hyrlägenheter Har varmhyra och vissa kallhyra. Har dock som sagt också bara bott i sådana tidigare där allt utom el ingått  
    Ja det vet jag. Min undran var om vatten. 
  • Guldnovan
    Ankatsto skrev 2023-07-31 14:56:09 följande:
    Nej det är j olika vissa hyrlägenheter Har varmhyra och vissa kallhyra. Har dock som sagt också bara bott i sådana tidigare där allt utom el ingått  
    Hos mig i går allt.Precis allt. Enda tillägget som finns  är parkering. 
  • EnAnonumius
    Ankatsto skrev 2023-07-31 13:51:38 följande:
    Absolut. jag är van vid varmhyra och att betala el har jag därför god uppfattning om men ingen aning om vatten och värme   Kan man förvänta sig ett par hundra till eller kan de bli typ 3-4 tusen för en så liten lägenhet med vatten och värme ? 
    Som sagt, det beror på hur mycket vatten du dra som individ per månad.
    Sedan så beror det också på vilket system hyresvärden har valt för vatten..

    Det finns två system (som jag känner till) för detta med vatten..

    System 1)
    Det finns en dags kvot för förbrukning av  varm- respektive kallvatten.  Baserat på antalet rum (inte kvm)..
    Stiger man över kvoten så får man betala en liten summa ..  Går man under kvoten så drar de av pengar på hyran (mindre hyra)..
    Kvotat vattensystem brukar beräknas på hur många personer som bor i en lägenhet (inte på kvm av lägenheten).. I en etta så är det ju vanligast att det bor bara en person.

    System 2)
    Du betalar en viss summa redan från första litern.

    Vanligast är det att hyresvärdar har system 1.
    Dock så brukar de inte röra sig om "jätte summor" i praktiken.

    Detta med värme /vanligast med fjärrvärme) så betalar man under den perioden där elementen är på (vintertid), och det är inte heller några jätte summor beroende på vilket
    Men i praktiken så kanske du kan räkna med att det kan bli runt 70-200kr upp eller ned på hyran, beroende på vilken årstid det är.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Guldnovan skrev 2023-07-31 14:49:27 följande:

    Nu blir jag brydd. Jag hyr och betalar inget för vatten. Elen ingår och värmen likaså. 


    Guldnovan skrev 2023-07-31 15:27:01 följande:
    Hos mig i går allt.Precis allt. Enda tillägget som finns  är parkering. 
    Är mer och mer hyresvärdar som lämnar det systemet med "allt ingår" och övergår till individuell mätning. Det är för att det systemet med individuell mätning är mer rättvist än det andra systemet "allt ingår" i praktiken.

    Kan ju göra en liten jämförelse.

    Tänk dig att du duschar 5minutrer varje dag.

    Din granne duschar och badar varje dag ( ja de finns de människor som gör så).

    Med ett sådant system som "allt ingår" så blir det i praktiken att du betalar även för grannen. 
    Eller om du så vill, du betalar en högre summa för vattnet än vad din granne gör fast du drar mindre vatten.

    För ett sådant system som "allt ingår" så beräknas årsförbrukningen på allt vatten, sedan så slår värden den summan det blir på antalet hyresgäster. Vilken blir som sagt då i praktiken att du får betala för grannens vattenförbrukning..

    Samma blir det med elen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ankatsto
    EnAnonumius skrev 2023-07-31 17:26:35 följande:
    Som sagt, det beror på hur mycket vatten du dra som individ per månad.
    Sedan så beror det också på vilket system hyresvärden har valt för vatten..

    Det finns två system (som jag känner till) för detta med vatten..

    System 1)
    Det finns en dags kvot för förbrukning av  varm- respektive kallvatten.  Baserat på antalet rum (inte kvm)..
    Stiger man över kvoten så får man betala en liten summa ..  Går man under kvoten så drar de av pengar på hyran (mindre hyra)..
    Kvotat vattensystem brukar beräknas på hur många personer som bor i en lägenhet (inte på kvm av lägenheten).. I en etta så är det ju vanligast att det bor bara en person.

    System 2)
    Du betalar en viss summa redan från första litern.

    Vanligast är det att hyresvärdar har system 1.
    Dock så brukar de inte röra sig om "jätte summor" i praktiken.

    Detta med värme /vanligast med fjärrvärme) så betalar man under den perioden där elementen är på (vintertid), och det är inte heller några jätte summor beroende på vilket
    Men i praktiken så kanske du kan räkna med att det kan bli runt 70-200kr upp eller ned på hyran, beroende på vilken årstid det är.
    Okej tack! Då lär inte grejerna utöver lägenhetshyran bli så stora summor. Då kanske allt som allt blir Max 5000 då? 
  • EnAnonumius
    Ankatsto skrev 2023-07-31 18:55:01 följande:
    Okej tack! Då lär inte grejerna utöver lägenhetshyran bli så stora summor. Då kanske allt som allt blir Max 5000 då? 
    5000kr?????

    Du skrev ju i din ts att hyran var 3700..
    För mig så blir det ju typ mellan 3500-3900kr beroende på förbrukning och årstid.

    Eller du kanske räknar in elen i den summan av c:a 5000kr? Då kan man ju säga att det blir ungefär så ja. Med tanke på dessa hiskeliga el priser.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ankatsto
    EnAnonumius skrev 2023-07-31 19:09:19 följande:
    5000kr?????

    Du skrev ju i din ts att hyran var 3700..
    För mig så blir det ju typ mellan 3500-3900kr beroende på förbrukning och årstid.

    Eller du kanske räknar in elen i den summan av c:a 5000kr? Då kan man ju säga att det blir ungefär så ja. Med tanke på dessa hiskeliga el priser.

    Jag räknade in lägenhetshyran i det, alltså grundhyra, värme, vatten, el och bredband borde inte bli inte mer än totalt 5000? 
    okej vad är din grundhyra på då? och Då menar du att din totala hyra med grundhyra och allt annat blir mellan 3500-3900 eller menar du enbart övriga kostnader utöver grundhyran? 

  • EnAnonumius
    Ankatsto skrev 2023-07-31 19:51:45 följande:

    Jag räknade in lägenhetshyran i det, alltså grundhyra, värme, vatten, el och bredband borde inte bli inte mer än totalt 5000? 
    okej vad är din grundhyra på då? och Då menar du att din totala hyra med grundhyra och allt annat blir mellan 3500-3900 eller menar du enbart övriga kostnader utöver grundhyran? 


    Jag diskuterad ut från din grundhyra i alla mina poster. Enbart hyran.

    Du får ju tänka på att folk tänker lite olika på det  med "maximal hyra" för mig (och även många andra) ingår inte bredband  och el.

    Utan skall man räkna med kostnaderna för hyra, el och bredband så kallar man det vanligast för bondekostnad.

    Boendekostnad för mig och många andra är vanligast:

    *Hyra (inkluderat värme och vatten då man betalar det till hyresbolaget)

    *El (om det inte ingår i hyran)
    *Bredband
    *Mobilen

    Min grundhyra (kallhyra) om du är nyfiken är på 4300kr för en etta på 43kvm. (Bor i Göteborg)

    Jag har en boendekostnad på c:a 4700kr

    *Hyra c:a 4150kr/månad (jag drar under kvot på vattnet så jag får den summan avdragen)
    *Bredband 125kr/månad 
    *Mobilen 239kr/månad
    *El 160kr/månad.

    Att jag har så billig el var att jag skrev ett elavtal  på 3år med fastpris.. När jag skrev avtalet så var det på c:a 46öre kwH. Det avtalet går ut 2024 så jag kommer nästa år att få betydlig högre boendekostnad. Då jag kommer att få betala dessa hiskeliga el-priser som är nu.

    Kan lova dig, jag ser inte fram emot 2024 när det är dags att leta upp ett nytt elavtal.☹️

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ankatsto
    EnAnonumius skrev 2023-07-31 21:56:01 följande:
    Jag diskuterad ut från din grundhyra i alla mina poster. Enbart hyran.

    Du får ju tänka på att folk tänker lite olika på det  med "maximal hyra" för mig (och även många andra) ingår inte bredband  och el.

    Utan skall man räkna med kostnaderna för hyra, el och bredband så kallar man det vanligast för bondekostnad.

    Boendekostnad för mig och många andra är vanligast:

    *Hyra (inkluderat värme och vatten då man betalar det till hyresbolaget)

    *El (om det inte ingår i hyran)
    *Bredband
    *Mobilen

    Min grundhyra (kallhyra) om du är nyfiken är på 4300kr för en etta på 43kvm. (Bor i Göteborg)

    Jag har en boendekostnad på c:a 4700kr

    *Hyra c:a 4150kr/månad (jag drar under kvot på vattnet så jag får den summan avdragen)
    *Bredband 125kr/månad 
    *Mobilen 239kr/månad
    *El 160kr/månad.

    Att jag har så billig el var att jag skrev ett elavtal  på 3år med fastpris.. När jag skrev avtalet så var det på c:a 46öre kwH. Det avtalet går ut 2024 så jag kommer nästa år att få betydlig högre boendekostnad. Då jag kommer att få betala dessa hiskeliga el-priser som är nu.

    Kan lova dig, jag ser inte fram emot 2024 när det är dags att leta upp ett nytt elavtal.☹️
    Okej tack för förklaringen förstår bättre nu! Jag hade inte så stor koll med de där om att i kallhyra kan de innebära att vatten är inräknat men utgår från en kvot, jag utgick ifrån att de va som system 2 du  skrev att man betalar allt vatten själv. Sedan har jag ingen uppfattning om va de kostar att värma upp lögenheten på vintern men den är ju inte så stor så borde väl inte bli så mycket Eller är det samma där att de finns system som med vattnet? Måste kolla upp vad som gäller I den bostaden 
Svar på tråden Kallhyra för lägenhet