• ihavsbandet

Detdär med "hen" - tyder endast på språkokunnighet ?

Ja, känner man sitt modersmål, så visst är det ju ganska löjligt detdär med "hen". Och jag menar inte, att det är något fel med att ha ett könsneutralt pronomen; jag är väl hemstadd i en vänsterpolitisk omgivning samt universitetutbildad (i Åbo). Ändra problemet är: standardsvenskan har redan ett könsneutral pronomen.

Även i hundra år gamla romaner av manschauvinister dyker upp könsneutrala pronomet "denne". Det är ingenting fel med detta ord! Detta är inte utåldrat språk. Att göra PR för löjliga ord vilka standardsvenskan redan täcker tyder på att man inte behärskar sitt språk. Usch!

• Svar på tråden Detdär med "hen" - tyder endast på språkokunnighet ?
  • Anonym (Språkpolisen)
    ihavsbandet skrev 2023-08-01 01:44:09 följande:
    Men du o jag, vi kan ju utveckla vårt eget språk, så som tvillingarna Poto och Cabengo. Det vore intressant, utan antydd sarkasm från min del, men upphovet till nyordet "hen" lär ha varit väl mindre ambitiöst; man ville skapa ett användbart könsneutralt pronomen -- alldeles som om ett sådant inte redan fanns i standardsvenskan ("denne") !

(Citronella kan dock gärna framföra sina invändningar berörande ordet "denne" som ett universell-inklusivt pronomen.)
    Denne och denna är inte könsneutrala ord utan används för män respektive kvinnor. Citronella har helt rätt. En person som håller på med hopskrivning ska nog inte kasta sten i sitt glashus....

Hen är mycket riktigt ett könsneutralt pronomen och det enda vi har i det svenska språket.
  • Karalina
    annabellelee skrev 2023-08-01 18:50:30 följande:

Det finns flera fördelar med ordet hen: 

1. Man kan använda det istället för den ganska omständiga omskrivningen "han eller hon" om man talar eller skriver om personer som kan ha båda könen. Exempelvis i texter som "Eleven måste lämna ifrån sig mobilen vid lektionens början. Det räcker inte om hen stänger av sin mobil" På samma sätt kan man vilja skriva om "forskaren", "läraren" eller andra.

Det räcker inte att den stänger av telefonen. Om stänga av telefonen betyder helt annat.

2.  Man kan använda det om man inte känner till/tycker det är ointressant med någons kön. Säg att man tex vill tala om den kinesiska professorn C.C. Wangs arbeten, men precis när man ska berätta om hen kommer man på att man inte vet vilket kön professorn har. Det är ganska kluddigt att man måste veta könstillhörighet på alla, bara man vill nämna dem i en konversation. 

Man ska inte berätta om han eller hon, bara om henne och honom. Subjekt och objekt, du kanske vet.

• Anonym (älskar hen)
    Tow2Mater skrev 2023-08-01 16:06:01 följande:
    Varfor vill du slippa feminism?

Att inte per automatik skriva han låter ju som något femister skulle driva, varfor anser du det negativt?
    Jag har större problem med att folk inte kan använda de och dem korrekt i skriftspråk och att man vill byta ut det mot dom än att man använder ordet hen. För mig är det inget feministiskt i att man vill använda något annat ord än "han" när man skriver text där man inte vet könet på personen eller anser att det är oviktigt vilket kön personen har.

På samma vis som många hade valt att byta ut ordet "man" i texten ovan mot "en". 

Varför ska allt tas som en feministisk agenda för utrotandet av mannen som kön?
  • Anonym (GH)
    Anonym (älskar hen) skrev 2023-08-02 07:42:33 följande:
    Varför ska allt tas som en feministisk agenda för utrotandet av mannen som kön?
    För att feminismen och några andra illasinnade krafter har en agenda att utrota och utradera mannen som kön. Allt sker sakta och under radarn.  
  • Anonym (älskar hen)
    Anonym (GH) skrev 2023-08-02 08:36:11 följande:
    För att feminismen och några andra illasinnade krafter har en agenda att utrota och utradera mannen som kön. Allt sker sakta och under radarn.  
    Så istället för att se det som att man vill ha fler alternativ och ett vidareutvecklat språk så vill ni se det som ett hot? Stabilt....

Fler alternativa pronomen: Hot mot det manliga könet.
    Kvinnors frigörelse: Hot mot det manliga könet
    Fri abort: Hot mot det manliga könet att han inte har något slutgiltigt att säga till om.
    Lika lön för lika arbete: Hot mot det manliga könet

Som sagt... stabilt....
  • nihka
    Anonym (GH) skrev 2023-08-02 08:36:11 följande:
    Det är bara ett könsneutralt pronomen, inget att oroa sig för. Eller tycker du det är lika jobbigt med den och det som inte heller är könsbestämda?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Xenia
    Karalina skrev 2023-08-01 19:05:02 följande:
    Det räcker inte att den stänger av telefonen. Om stänga av telefonen betyder helt annat.

2.  Man kan använda det om man inte känner till/tycker det är ointressant med någons kön. Säg att man tex vill tala om den kinesiska professorn C.C. Wangs arbeten, men precis när man ska berätta om hen kommer man på att man inte vet vilket kön professorn har. Det är ganska kluddigt att man måste veta könstillhörighet på alla, bara man vill nämna dem i en konversation. 

Man ska inte berätta om han eller hon, bara om henne och honom. Subjekt och objekt, du kanske vet.
    Det går utmärkt att använda hen även i objektform. Dialektalt har t ex han använts så, 'åt han'. Det finns formen 'henom' men jag använder bara hen.
  • Karalina
    Xenia skrev 2023-08-02 11:18:53 följande:
    Det går utmärkt att använda hen även i objektform. Dialektalt har t ex han använts så, 'åt han'. Det finns formen 'henom' men jag använder bara hen.
    Ja säkert, också vi kan använda hanne, henna, xojig, cnkro och vilket som helst. Låt alla att välja. Det är inte ny personliga pronomen, det är ny politiska pronomen. Redan finns det den och det att använda.
  • Xenia
    Karalina skrev 2023-08-02 19:52:23 följande:
    Ja säkert, också vi kan använda hanne, henna, xojig, cnkro och vilket som helst. Låt alla att välja. Det är inte ny personliga pronomen, det är ny politiska pronomen. Redan finns det den och det att använda.
    Den och det använder jag om djur o saker, inte om människor.
  • Xenia

Det finns flera fördelar med ordet hen: 

1. Man kan använda det istället för den ganska omständiga omskrivningen "han eller hon" om man talar eller skriver om personer som kan ha båda könen. Exempelvis i texter som "Eleven måste lämna ifrån sig mobilen vid lektionens början. Det räcker inte om hen stänger av sin mobil" På samma sätt kan man vilja skriva om "forskaren", "läraren" eller andra.

3. Dessutom kan man med "hen" tala om personer som inte identifierar sig inom den traditionella binära könsindelningen. Vad man än tycker om fenomenet, finns nu dessa personer, och bör kunna talas om. 

Användning 2 retar upp vissa, som tycker det är så absolut nödvändigt att veta kön på precis alla som nämns i ett samtal. (Varför?!) Användning 3 retar upp ännu fler, som om fenomenet med könsöverskridande identiteter skulle försvinna om man förbjöd ordet hen. (Det är inte så det funkar). Och nu finns det tydligen personer som likt TS retar sig på den ganska oförargliga användning 1. Ja, har man inte värre saker att reta sig på får man skatta sig lycklig antar jag...

När man använder "de" framgår det inte heller om ordet syftar på kvinnor, män eller både-och.  "De" är också könsneutralt.
  • Anonym (???)
    Xenia skrev 2023-08-02 20:17:20 följande:
    När man använder "de" framgår det inte heller om ordet syftar på kvinnor, män eller både-och.  "De" är också könsneutralt.
    De kan väl inte ersätta hon/han/hen? De är ju inte en person utan föer. Eller jag kanske missförstod dig och du inte menade det som ett alternativ?
  • Mentat
    Xenia skrev 2023-08-02 20:17:20 följande:
    Talar man om en enskild person i största allmänhet är "den" ett utmärkt pronomen. Finns ingen anledning att uppfinna något nytt. 
  • Beauceron

Jag noterar detta i min lista av onödiga diskussioner. :) Vad intressant att det finns så många som har så mycket energi i sitt liv att lägga på negativitet -  att de klagar över tillkomsten av nya ord på onlineforum. Ja, inte bara klagar en gång, utan försöker envist övertyga andra om att lägga ned sin energi på samma negativitet i långa onödiga diskussioner.

Fascinerande!

• Anonym (älskar hen)
    Beauceron skrev 2023-08-02 22:07:59 följande:

Jag noterar detta i min lista av onödiga diskussioner. :) Vad intressant att det finns så många som har så mycket energi i sitt liv att lägga på negativitet -  att de klagar över tillkomsten av nya ord på onlineforum. Ja, inte bara klagar en gång, utan försöker envist övertyga andra om att lägga ned sin energi på samma negativitet i långa onödiga diskussioner.

Fascinerande!

Än mer spännande att man lägger in värderingen om att det handlar om att utrota mannens ställning i världsordningen genom att man inför ett nytt ord. Cool Är den så fragil att den kan hotas av ett litet pronomen? 
  • Xenia
    Anonym (???) skrev 2023-08-02 20:43:04 följande:
    De kan väl inte ersätta hon/han/hen? De är ju inte en person utan föer. Eller jag kanske missförstod dig och du inte menade det som ett alternativ?
    Men om man absolut inte kan tänka sig ett könsneutralt pronomen, så borde man inte tåla 'de' heller. Ett könsneutralt pronomen vill man ha i engelskan också. I skrift funkar ju 's/he' men inte mu tåligt. Så man använder 'they'.
  • Beauceron
    Anonym (älskar hen) skrev 2023-08-03 07:43:32 följande:
    Än mer spännande att man lägger in värderingen om att det handlar om att utrota mannens ställning i världsordningen genom att man inför ett nytt ord. Cool Är den så fragil att den kan hotas av ett litet pronomen? 
    Eller hur. :) Det är ju bara svenskan som använder "hen" dessutom. Är det bara den svenska mannen som utrotas då?

Undrar hur dessa intressanta människor tar ställning till könsneutrala språk! Finns ju faktiskt språk i världen som alltid haft och använt könsneutrala pronomen och ordformer. Typ som swahili! Tänk att en så stor procent av världens befolkning, med ursprung i Afrika dessutom, knappt har några könsrelaterade ordformer!

Människorna som lägger så mycket negativ energi på att rata och förkasta användningen av "hen", och kopplar detta till feminism och manshat - de måste ju också vara övertygade att majoriteten av de Afrikanska länderna är matriarkata? Feminismens huvudsäte kanske?

Pennan brinner mot pappret! Vilket fängslande perspektiv!
Svar på tråden Detdär med "hen" - tyder endast på språkokunnighet ?