• Yuppyupp

    Sy slits i veckad långklänning? Hjälp!

    Hej alla syproffs! 


    Till helgen ska jag på bröllop och har köpt en klänning. Det är en lång klänning med en veckad kjol i mjukt material. Kjolen har ganska mycket tyg men endast i ett lager, ingen underkjol eller så. Är det möjligt att sy en slits i detta eller kommer slitsen försvinna i vecken? Klänningen är egentligen fin som den är, men en slits skulle nog göra den lite mer ungdomlig och på så sätt mer passande. Om det går, snälla vägled mig! :) jag har symaskin och kunskap att använda den! 

  • Svar på tråden Sy slits i veckad långklänning? Hjälp!
  • Anonym (Polly)

    Om kjolen är vid tror jag att det är bortkastad tid att sy en slits. Den kommerförmodligen inte synas. 

  • Yuppyupp
    Anonym (Polly) skrev 2023-08-04 22:27:10 följande:

    Om kjolen är vid tror jag att det är bortkastad tid att sy en slits. Den kommerförmodligen inte synas. 


    Den är inte vid :) veckad. 
  • Yuppyupp
    Anonym (Polly) skrev 2023-08-04 22:27:10 följande:

    Om kjolen är vid tror jag att det är bortkastad tid att sy en slits. Den kommerförmodligen inte synas. 


    Tror du det är förgäves ändå? :/
  • Anonym (Polly)

    Personligen tror jag inte att det skulle bli snyggt. Slits är ju något man främst har i snäva kjolar för att öka rörligheten. Jag tycker inte att en slits passar kjolens stil. Men det är så klart bara min egna uppfattning.

  • Aliona

    En slits där bak skulle nog se konstigt ut på sån modell. Slits vi sidan däremot skulle kunna funka. Googla slits vid kjol så får du se exempel, jag kunde inte klistra in bilder. 


  • Yuppyupp
    Anonym (Polly) skrev 2023-08-04 22:43:07 följande:

    Personligen tror jag inte att det skulle bli snyggt. Slits är ju något man främst har i snäva kjolar för att öka rörligheten. Jag tycker inte att en slits passar kjolens stil. Men det är så klart bara min egna uppfattning.


    Nej jag är glad för inputs och feedback. Tack! klänningen, med sin överdel, både känns och ser ganska tung ut. Tänkte att en slits kanske kunde få den att bli lite mer öppen och på så sätt kännas lite modernare. tack för svar!
  • Yuppyupp
    Aliona skrev 2023-08-04 22:50:21 följande:

    En slits där bak skulle nog se konstigt ut på sån modell. Slits vi sidan däremot skulle kunna funka. Googla slits vid kjol så får du se exempel, jag kunde inte klistra in bilder. 



    Det är på sidan eller framsidan av benet jag tänker :) en hög slits upp (men inte hela vägen) på låret? 
  • Yuppyupp
    Aliona skrev 2023-08-04 22:50:21 följande:

    En slits där bak skulle nog se konstigt ut på sån modell. Slits vi sidan däremot skulle kunna funka. Googla slits vid kjol så får du se exempel, jag kunde inte klistra in bilder. 



    Googlade! det är exakt en sådan slits jag menar! Hur syr man? :/ bara klippa helt rakt eller klippa som triangel? Jag har inget att jämföra med här hemma! 
  • Aliona
    Yuppyupp skrev 2023-08-04 22:53:17 följande:
    Yuppyupp skrev 2023-08-04 22:53:17 följande:
    Det är på sidan eller framsidan av benet jag tänker :) en hög slits upp (men inte hela vägen) på låret? 
    Precis - mellan sida och framsida på låret och så den slutar högt upp, typ halvvägs upp på låret eller lite, lite högre! Det kan nog bli snyggt. Det kommer inte synas direkt när du står rakt, men kommer synas fint när då går och sitter.
  • Aliona
    Yuppyupp skrev 2023-08-04 22:55:24 följande:
    Googlade! det är exakt en sådan slits jag menar! Hur syr man? :/ bara klippa helt rakt eller klippa som triangel? Jag har inget att jämföra med här hemma! 
    Inte triangel. Jag hade klippt rakt där slitsen ska vara, sen vikt in kanterna och fållat. Eftersom det bara ska vara en klipp så får du liksom vika snett, så du får ingen fåll allra högst upp, men sen kommer den.
  • Yuppyupp
    Aliona skrev 2023-08-04 23:30:32 följande:
    Inte triangel. Jag hade klippt rakt där slitsen ska vara, sen vikt in kanterna och fållat. Eftersom det bara ska vara en klipp så får du liksom vika snett, så du får ingen fåll allra högst upp, men sen kommer den.
    Jag förstår hur du menar med fållen. Där högst upp, menar du att jag bör vika tygbitarna omlott då? Alltså den ens lite över den andra? :) Tack snälla du för din tid. 
Svar på tråden Sy slits i veckad långklänning? Hjälp!