• dotexob

    Lurad av någon som jag tidigare köpt av

    Hej, ursäkta om mitt inlägg är skrivet i fel område. Nån får gärna tipsa mig annars. Det är mitt första inlägg här på familjeliv.


    Jag är student och har tidigare köpt ett presentkort av någon för ca 4500kr. Jag betalade lite i förväg (efter att ha snackat med personen ett tag), och sen resten när vi möttes upp. Det gick smidigt och bra. Ett år senare skulle jag köpa ett likadant kort på nytt. Jag skickade då också lite på förhand eftersom jag tyckt att vi redan etablerat en ömsesidigt pålitlig affärsrelation. Sedan lite till mer pengar. Och lite till.

    Vi hade ständigt kontakt där han hela tiden ursäktade sig med att leveransen strulade sig och att kortet ännu inte kommit än. Jag tänkte ju inte direkt på att han skulle bedra mig, då han tidigare varit ärligt och gett mig kortet vi kommit överens när vi möttes upp. Jag viftade bort hans återkommande önskemål om ytterligare pengar som att han hade det kämpigt ekonomiskt, som han själv uppgav. Till slut hade jag swishat mer än hälften av överenskomna summan och jag har ännu inte fått något. Till råga på allt har han även slutat svara på mina meddelanden och samtal. Det har gått gått snart en månad sedan han hört av sig. Och mina iMessage-bubblor med honom, som han inte svarat på, har övergått från blåa till gröna. Något som, efter lite Google-sökande, mest sannolikt tyder på att han blockat mitt nummer. Han verkar även ha kopplat bort sitt nummer från Swish. Det går alltså inte att varken swisha till honom eller begära betalning av honom via Swish.

    När jag ringer honom får jag detta:

    "Den personen du söker är inte nåbar just nu. Försök igen senare."