• dotexob

    Lurad av någon som jag tidigare köpt av

    Hej, ursäkta om mitt inlägg är skrivet i fel område. Nån får gärna tipsa mig annars. Det är mitt första inlägg här på familjeliv.


    Jag är student och har tidigare köpt ett presentkort av någon för ca 4500kr. Jag betalade lite i förväg (efter att ha snackat med personen ett tag), och sen resten när vi möttes upp. Det gick smidigt och bra. Ett år senare skulle jag köpa ett likadant kort på nytt. Jag skickade då också lite på förhand eftersom jag tyckt att vi redan etablerat en ömsesidigt pålitlig affärsrelation. Sedan lite till mer pengar. Och lite till.

    Vi hade ständigt kontakt där han hela tiden ursäktade sig med att leveransen strulade sig och att kortet ännu inte kommit än. Jag tänkte ju inte direkt på att han skulle bedra mig, då han tidigare varit ärligt och gett mig kortet vi kommit överens när vi möttes upp. Jag viftade bort hans återkommande önskemål om ytterligare pengar som att han hade det kämpigt ekonomiskt, som han själv uppgav. Till slut hade jag swishat mer än hälften av överenskomna summan och jag har ännu inte fått något. Till råga på allt har han även slutat svara på mina meddelanden och samtal. Det har gått gått snart en månad sedan han hört av sig. Och mina iMessage-bubblor med honom, som han inte svarat på, har övergått från blåa till gröna. Något som, efter lite Google-sökande, mest sannolikt tyder på att han blockat mitt nummer. Han verkar även ha kopplat bort sitt nummer från Swish. Det går alltså inte att varken swisha till honom eller begära betalning av honom via Swish.

    När jag ringer honom får jag detta:

    "Den personen du söker är inte nåbar just nu. Försök igen senare."

    Det som gör mig helt förbryllad är att det känns så udda att han skulle bedra mig, med tanke på att jag genomförde ett lyckat köp av ett presentkort där vi möttes upp. Och inte förrän ett helt år senare ville jag åter köpa ytterligare ett kort med liknande summa. Det är en annan sak om vi skulle mötas upp för ett kort för en viss summa, och sedan att han skulle be mig skicka större summor efteråt för ytterligare ett kort med löftet att vi snart skulle mötas upp, men sedan inte svara alls.


     


    För här handlar det alltså om liknande summa igen och minst ett HELT ÅR senare. Det skulle vara ett otroligt långsamt bedrägeriförsök, men nu pekar det mesta på att det är det som har hänt.


    Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga nu för att få tillbaka mina pengar/få kontakt med honom. Han har inte ett så unikt namn så att det dyker upp ensamt när man Googlar det. Finns det ett sätt att via tidigare swishtransaktioner ta fram hans personnummer?

  • Svar på tråden Lurad av någon som jag tidigare köpt av
  • Anonym (Konstigt)

    Säljer han stulna presentkort?  Det hela låter märkligt, betala i förväg lite då och då? Varför skulle hans privata ekonomi blandas in? Varför ber han om mer och du glatt gör det? 
    Varför går du inte till polisen? 

  • Anonym (f)

    Han var nog seriös första gången, denna gång mer i desperat behov av pengar.

  • dotexob
    Anonym (Konstigt) skrev 2023-08-08 11:53:33 följande:

    Säljer han stulna presentkort?  Det hela låter märkligt, betala i förväg lite då och då? Varför skulle hans privata ekonomi blandas in? Varför ber han om mer och du glatt gör det? 
    Varför går du inte till polisen? 


    Nej, det tror jag inte. Han har visat mig att han får det via jobbet som en förmån. Han har uppgett att pga låg lön, högre utgifter pga familjproblem så säljer han presentkortet (även om han går back på det) för att få till ekonomin. Och i och med att han gett mig vad han lovat en gång, tänkte jag att det inte vore hela världen om han skulle få lite pengar för att få ihop det ekonomiskt innan vi möts upp.
  • Anonym (Ann)
    dotexob skrev 2023-08-08 12:00:49 följande:
    Nej, det tror jag inte. Han har visat mig att han får det via jobbet som en förmån. Han har uppgett att pga låg lön, högre utgifter pga familjproblem så säljer han presentkortet (även om han går back på det) för att få till ekonomin. Och i och med att han gett mig vad han lovat en gång, tänkte jag att det inte vore hela världen om han skulle få lite pengar för att få ihop det ekonomiskt innan vi möts upp.
    Ja, du är snäll, men för snäll för ditt bästa. Se det som en lärdom. 
  • Anonym (Konstigt)
    dotexob skrev 2023-08-08 12:00:49 följande:
    Nej, det tror jag inte. Han har visat mig att han får det via jobbet som en förmån. Han har uppgett att pga låg lön, högre utgifter pga familjproblem så säljer han presentkortet (även om han går back på det) för att få till ekonomin. Och i och med att han gett mig vad han lovat en gång, tänkte jag att det inte vore hela världen om han skulle få lite pengar för att få ihop det ekonomiskt innan vi möts upp.
    Ok. Då förstår jag lite bättre. Det har nog skitit sig för honom på flera sätt låter det som. Kanske han inte jobbar kvar längre och förmånen därmed är borta. 

    Pengarna ser du nog inte mer. 
  • Anonym (Linen)

    Om man ändå ska mötas upp finns det exakt 0 anledning att swisha i förväg. Betala i förväg gör man om något ska postas och även då finns ett antal sätt som är lite säkrare än bara swish.

    Ett annat tips är att enbart handla för pengar man har råd att bli av med av privatpersoner. 


    Du kommer antagligen inte få dina pengar tillbaka, men gör en polisanmälan ändå. Den kommer nog läggas ned, men gör en oavsett, för om han lurat flera och alla polisanmäler så finns ju ändå en liten chans för fällande dom.

  • Citronella

    Du hade bara tur första gången jag tycker hela grejer skriker scammer presentkorten har han troligtvis fått av att lura andra på pengar. 


    Gör en polisanmälan och se det som en lärdom för framtiden pengarna kommer du inte se igen. 

  • dotexob
    Anonym (Linen) skrev 2023-08-08 12:20:15 följande:

    Om man ändå ska mötas upp finns det exakt 0 anledning att swisha i förväg. Betala i förväg gör man om något ska postas och även då finns ett antal sätt som är lite säkrare än bara swish.

    Ett annat tips är att enbart handla för pengar man har råd att bli av med av privatpersoner. 


    Du kommer antagligen inte få dina pengar tillbaka, men gör en polisanmälan ändå. Den kommer nog läggas ned, men gör en oavsett, för om han lurat flera och alla polisanmäler så finns ju ändå en liten chans för fällande dom.


    Jag förstår ditt resonemang. Jag blev ju glatt överraskad när jag träffade honom första gången och fick det vi kommit överens om. Han berättade lite om sig själv och de ekonomiska svårigheterna. Men presentkortet var som sagt giltigt och jag använde det utan problem under hela året som följde. Du har helt rätt i det du säger om att inte swisha något om man ändå ska mötas upp. Just för första köpet gick det bra, men inför andra köpet trodde jag helt enkelt att han levde under liknande omständigheter som första gånger och behövde lite pengar när det närmade sig att kortet skulle komma. Polisanmälan är jag 99,99% säker på att det inte kommer leda till något. Och just i Stockholm är kötiden typ 3 timmar till 114 14. De behandlar inte ärenden för sådana summor, även om du har all relevant bevismaterial för att fälla bedragaren. De har inte resurserna och/eller orkar inte med sånna bedrägerier för små summor jämfört med andra.
  • dotexob
    Citronella skrev 2023-08-08 12:28:58 följande:

    Du hade bara tur första gången jag tycker hela grejer skriker scammer presentkorten har han troligtvis fått av att lura andra på pengar. 


    Gör en polisanmälan och se det som en lärdom för framtiden pengarna kommer du inte se igen. 


    Jag minns att jag läste en artikel som handlade om någon Tradera-säljare som hade sålt saker för småsummor för att vinna förtroende och fina ömdömen, för att sedan sälja lyxvaror och bedra folk på stora summor pengar. Det faller låter mer logiskt ur ett bedrägeriperspektiv. Men här handlar det alltså om en person som sålt mig ett giltigt, fungerande kort för ca 4500kr där jag hade swishat lite i förväg och resten på plats. Jag pratade med honom ett minns hur han ser ut. Verkade som en schysst och pålitlig snubbe. Jag hade ju fått det som han lovat mig. Och ETT ÅR SENARE skulle jag alltså på nytt köpa ytterligare kort med liknande summa. Han visste inte tidigare att jag skulle höra av mig om ett nytt kort, men det gick som det gick. Antingen har han bedragit mig (stor sannolikhet), eller har han så stora ekonomiska problem att han inte ens orkar med mina meddelanden och samtal om att swisha mig tillbaka det han är skyldig mig.
    Det är därför jag försöker på något sätt lista ut hans personnummer och därmed adress för att konfrontera honom om detta om jag lyckas hitta honom.
  • Jemp

    Du kan nog räkna med att du är bedragen, ja. Han kanske fått behov av pengar det gågna året. Inte för att det skulle vara en ursäkt, men som förklaring på varför det gick vägen första gången. 

    Anmäl ändå. Även om det kanske inte utreds för ett tillfälle så finns anmälan om han drar på sig flera. Det är ju troligen inte bara du som är drabbad.

Svar på tråden Lurad av någon som jag tidigare köpt av