• Anonym (Ensam)

Jag känner mig så ensam - har inga vänner

Jag är 36 år och har ett biologiskt barn som är snart 3 år och så har jag två bonusbarn som är 14 och 18 år. Jag är dessutom gravid med fjärde barnet i familjen. Jag älskar min familj även om vi såklart har det tufft ibland med tonårsproblem och annat. Jag och min sambo har en bra relation även om vi såklart bråkar ibland men jag skulle aldrig vilja byta ut honom. Men han förstår inte riktigt och jag känner att jag inte kan prata med honom om sånt här. Jag har ett jobb som jag älskar med fina kollegor så jag får utlopp för en del där. Vi har också våra yttre familjer som vi umgås med en del. Så jag är inte ensam på det sättet.

Men jag känner mig så fruktansvärt ensam. Jag har inga nära vänner kvar. Jag har en bästa kompis som jag glidit ifrån och jag känner inte att jag vill umgås med henne längre. Jag har en äldre kompis som är runt 55 år som bor i en annan stad långt bort från mig som jag aldrig har träffat. Vi har en bra relation och när vi väl pratar i telefon så kan vi prata i en timme om allt möjligt. Men utöver det har jag inga vänner. Ingen jag kan prata med. Och jag saknar det något så oerhört, längtar efter det. Säkert är det så att jag skrämmer bort folk som jag mot förmodan pratar med och försöker skapa en relation till. Hur som så är det ingen som hör av sig. Skulle ge allt för att någon hörde av sig för att fråga hur jag mår. Spelar egentligen ingen roll men den här personen hade ju gärna fått bo nära mig, gärna haft barn och bonusbarn i samma ålder. Som vet precis hur det kan vara liksom. Har en på jobbet som jag kan prata en del med men än så länge har vi inte fått till att träffas privat och hon bor också i en annan stad. 

Idag har jag suttit och gråtit hela dagen känns det som. Så fruktansvärt ledsen. Undrar också om jag kan vara deprimerad? Har varit det förut och det känns inte riktigt som det men har ibland så här starka känslor där jag vara sitter och gråter. Men ligger inte i sängen hela dagarna (går ju inte med barn) och kan känna glädje och se fram emot saker. Klart att graviditeten också påverkar på sitt sätt men den här problematiken har jag haft i några år nu och det börjar bli tröttsamt.

Har gått till en kurator och pratat emellanåt via BVC och hon är jättebra. Hjälper en del. Men det är ju inte samma sak som en vän. 

När jag blir så här ledsen tänker jag också på hur dålig mamma och bonusmamma jag är. Jag vet väl egentligen att det inte är sant, åtminstone inte allt jag tänker, men jag är väldigt trött även när jag inte är gravid och sitter mest på soffan känns det som. och jag önskar att jag inte var så trött. Så när jag redan mår dåligt och är ledsen så slår jag på mig dubbelt.

Jag har försökt träffa vänner via någon sådan väntråd på instagram men det kändes ändå inte som vi klickade efter att vi träffats några gånger. Det blir ju lite dömande att varför är man med i sån tråd, varför kan personen inte få vänner? Som att det skulle vara något fel på dem om ni förstår hur jag menar. Alltså att jag tänker så, att det finns en anledning till att de inte har några vänner. Men det finns väl en anledning till varför jag inte har några vänner också i så fall... Och det är ju så det känns, som det har känts hela mitt liv, som att jag är utanför och att det är något fel på mig. Och den känslan förstärks ju bara mer och mer desto längre åren går. Ett under att jag skaffat familj känns det som.

Vet att en del umgås mycket med sina döttrar till exempel men för mig känns det som ett misslyckande om jag skulle bli "en sån". Som att min dotter inte kommer vilja hänga med mig och jag bara tränger mig på. 

Blev ju väldigt långt detta. Finns det någon där ute som är i liknande sits eller är det bara jag??

• Svar på tråden Jag känner mig så ensam - har inga vänner
  • Anonym (Ensam)

Hej Bor i Sthlm!

Vad kul! Tyvärr bor jag cirka 40 mil från dig :/

• Anonym (Gabriel Ernst)

Det är svårt med vänskap, särskilt ju äldre man blir och i en kultur där individualismen är starkt rotad.

Jag är också i samma situation. Hade vänner som vanligt fram till för ungefär 20 år sen. Sedan tappade jag kontakten, mycket för att jag inte vårdade dem själv. Kom inte in i gänget på jobbet heller. Hade jag inte träffat barnens mamma hade jag nog fortfarande varit helt ensam.

Nu har jag genom ett lyckokast träffat en fantastisk tjejkompis och vi är just bara vänner. Vi ses inte så ofta men vi messar varje dag och det känns skönt och avslappnat. Saknar dock manliga vänner men känner samtidigt att jag har svårt att klicka med andra män. Det blir liksom bara stelt och ytligt och jag känner själv att jag vill dra mig undan. Vem vill umgås med en sån, liksom?

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Ensam) skrev 2023-08-12 20:43:44 följande:

Lisa:

Åh vad gullig du är! Jag bor i sydöstra Sverige. Var bor du?

Låter ungefär som mig då. Jag har haft vänner förut. Men nu känns det så infekterat på något sätt, som att det inte går att skaffa nya. Antar att min desperation och ensamhet lyser igenom och det blir ju inte attraktivt att umgås med en sådan person och jag förstår ju det. Men tycker jag har försökt att vara på olika sätt men det vill sig liksom inte. När jag en gång i livet kände att jag hade bra självförtroende då drogs alla till mig kändes det som, folk på jobbet och även andra hörde av sig och ringde. Men när man mest känner sig osäker, för det är sån jag är, då är det svårt att inte låta det lysa igenom...

Känner så mycket igen det du beskriver. Som att man är den osynliga liksom. Så har jag känt mig större delen av livet. Osynlig och utanför, som att jag inte passar in. Och jag vet att jag är udda, men inte SÅ udda... 

Kram ❤️

Skåne här. Jag kan känna igen mig i att jag är rädd att folk ska uppfatta mig som desperat. Nästa dag är jag för avvisande. Vill ju att den andra ska höra av sig eftersom jag är rädd att verka för på. Jag pratar gärna om personliga saker snabbt inpå och det skrämmer folk. Är väl en over sharer. 
  • Anonym (Lonely)

Var glad att du har barn och iallafall haft ett förhållande. Vissa av oss har ingenting och aldrig haft.

• Anonym (Ensam)

Lisa: 

Åh vad jag känner igen mig i det. Är väl också en over sharer då. Var i Skåne bor du? Jag har ju en bit till Skåne också, bor i Kalmar län.

• Anonym (Ensam)

Lonely: Haft ett förhållande? Jag har ett förhållande. 

Ja jag är glad och tacksam för det jag har, jag försöker vara det och vända på perspektivet. Men det är inte alltid så lätt när man bara fokuserar på det man saknar. Förstår att det finns dem som har det mycket värre än mig, men det finns ju också dem som har både massa vänner och familj. Sen har alla sitt och livet är tufft för alla oavsett, vi kämpar alla med olika saker. Önskar att jag kunde vara mer tacksam och försöker fokusera på det men vet inte hur jag ska göra för att bli det...

• Anonym (Ensam)

Igår var det min födelsedag. Det var hela tolv personer som grattade mig: Min mamma, min ena bror, min svärmor och svärfar, min sambos syster, min sambo, mina två bonusbarn och min biologiska dotter, en kompis, en jobbarkompis samt min morbror. Jag begär inte att alla ska komma ihåg min födelsedag. Men det är klart att det känns.

Tycker det blir tydligare och tydligare hur jag liksom står utanför samhället nästan. Även att jag har jobb och familj och verkar glad så blir mitt liv bara mörkare och mörkare. Alla dagar, precis alla inklusive julafton, nyårsafton, min födelsedag you name it, ser likadana ut. Ingenting sticker ut. Det finns ingen guldkant. I lördags var vi ute och åt på restaurang för att fira min födelsedag. Inte ens sånt är kul längre. Bara jobbigt. Jobbigt med bonusbarn som bråkar eller en 3-åring som måste underhållas även där. Och dagen efter en sådan "enkel" social aktivitet är jag precis slut. Orkar ingenting längre. Har alltid varit trött men nu börjar det bli extremt.

Och så ensamheten på det. Har ingen att prata med och ingen att umgås med. Min sambo har det jobbigt på många sätt och jag vill inte belasta honom ytterligare även om vi pratar ibland. Sedan finns det inte så många andra i min närhet jag kan prata med. 

Eftersom det ändå känns som jag är ensam kan jag ju likaväl flytta ut i skogen någonstans utanför samhället. Känslomässigt är jag redan där. Känner inte att jag hör till. Är en känslomänniska som behöver prata mycket och jag önskar så att jag hade någon jag kunde prata med. Men där finns bara kuratorn på BVC, som är bra, men som får betalt för att lyssna på mig...

• Anonym (Lyxproblem)
    Anonym (Ensam) skrev 2023-08-29 19:18:47 följande:

Igår var det min födelsedag. Det var hela tolv personer som grattade mig: Min mamma, min ena bror, min svärmor och svärfar, min sambos syster, min sambo, mina två bonusbarn och min biologiska dotter, en kompis, en jobbarkompis samt min morbror. Jag begär inte att alla ska komma ihåg min födelsedag. Men det är klart att det känns.

Tycker det blir tydligare och tydligare hur jag liksom står utanför samhället nästan. Även att jag har jobb och familj och verkar glad så blir mitt liv bara mörkare och mörkare. Alla dagar, precis alla inklusive julafton, nyårsafton, min födelsedag you name it, ser likadana ut. Ingenting sticker ut. Det finns ingen guldkant. I lördags var vi ute och åt på restaurang för att fira min födelsedag. Inte ens sånt är kul längre. Bara jobbigt. Jobbigt med bonusbarn som bråkar eller en 3-åring som måste underhållas även där. Och dagen efter en sådan "enkel" social aktivitet är jag precis slut. Orkar ingenting längre. Har alltid varit trött men nu börjar det bli extremt.

Och så ensamheten på det. Har ingen att prata med och ingen att umgås med. Min sambo har det jobbigt på många sätt och jag vill inte belasta honom ytterligare även om vi pratar ibland. Sedan finns det inte så många andra i min närhet jag kan prata med. 

Eftersom det ändå känns som jag är ensam kan jag ju likaväl flytta ut i skogen någonstans utanför samhället. Känslomässigt är jag redan där. Känner inte att jag hör till. Är en känslomänniska som behöver prata mycket och jag önskar så att jag hade någon jag kunde prata med. Men där finns bara kuratorn på BVC, som är bra, men som får betalt för att lyssna på mig...

Men snälla du. Du har alltså en man, ett barn, ännu ett barn på väg, bonusbarn (vilka i och för sig inte behöver vara en bonus) och flera syskon? Vet du hur många människor det är som går genom livet utan någon familj och utan några förhållanden överhuvudtaget? Så många som skulle vilja vara i dina skor...
  • Anonym (My)

Ett tips är att sluta titta på Instagram eller andra sociala medier och jämföra sig med vad alla andra gör. Jag insåg att jag bara blev ledsen och avundsjuk när jag såg på Instagram att andra gick på bröllop, tjejmiddagar och möhippor. Jag såg vara vad jag själv inte hade. Jag känner mig också ensam men jag jobbar hårt på att fokusera på vad jag har. Jag är egentligen inte ensam, men jag har kanske inte exakt det sociala livet jag skulle önska. Det jag jobbar på är att försöka träffa nya vänner, blåsa liv i gamla vänskaper och att vara tacksam över det jag har. Försöka tänka att jag har så mycket mer än vad andra har, endel har inte partner, barn eller föräldrar i livet. Styrkekramar ❤️????

• Anonym (Ensam)

Lyxproblem: Jag förstår att det finns de som har det värre än mig, men det finns också de som har det bättre. Att förringa mina problem kommer inte att hjälpa mig. Det är inte jag som är bortskämd, de som har det värre än mig har livet straffat alldeles för hårt!!

• Anonym (Ensam)

My: jag försöker att bara följa "glada" och bra konton på Instagram. Försöker lära känna nya människor men när jag blir som i måndags så blir jag så passiv. Att lägga mig ner och ge upp har alltid varit mitt sätt att hantera det svåra. Önskar jag hade mer kämparglöd.

Har också försökt bli mer tacksam och tänka på att det finns de som har det värre men det funkar inte, iaf inte just nu. Det blir bara som att jag förringar mina problem och inte tar mig själv på allvar. Kuratorn föreslog kontakt med psykolog och jag har tidigare gått i terapi så det kanske är en bra idé. Hon föreslog även läkarkontakt.

Tack!! ❤️❤️ Hoppas ditt liv går lite lättare, om inte nu så en dag snart 

• Anonym (My)
    Anonym (Ensam) skrev 2023-08-30 10:31:49 följande:

My: jag försöker att bara följa "glada" och bra konton på Instagram. Försöker lära känna nya människor men när jag blir som i måndags så blir jag så passiv. Att lägga mig ner och ge upp har alltid varit mitt sätt att hantera det svåra. Önskar jag hade mer kämparglöd.

Har också försökt bli mer tacksam och tänka på att det finns de som har det värre men det funkar inte, iaf inte just nu. Det blir bara som att jag förringar mina problem och inte tar mig själv på allvar. Kuratorn föreslog kontakt med psykolog och jag har tidigare gått i terapi så det kanske är en bra idé. Hon föreslog även läkarkontakt.

Tack!! ❤️❤️ Hoppas ditt liv går lite lättare, om inte nu så en dag snart 

Jag fattar det! Jag har gråtit floder, men är på gott och ont, ganska hård mot mig själv. Ofta försöker jag hitta lösningar eller sätt att acceptera mitt liv. Förtränger också känslor endel. Det är absolut inte bra på alla sätt, men jag tänker att livet är för kort för att känna såhär. Då får jag försöka göra nåt åt saken. Min ledsamhet handlar mest om känslan att inte duga som vän, att vara refuserad. Att känna sig utanför när andra berättar om sina middagar med "tjejgänget" eller goda vänner som överraskat dem på födelsedagen. Då tänker jag att det är fel på mig som inte har sånt. Det gör ont för mig. Kramar till dig, jag känner med dig ❤️????❤️
  • AndreaBD
    Anonym (Ensam) skrev 2023-08-30 10:31:49 följande:

My: jag försöker att bara följa "glada" och bra konton på Instagram. 

Spontant tänker jag: Tänk bara på att andra också gör så! Dvs. om du utstrålar något negativt, så är det risk att folk undviker dig. Men generellt förstår jag verkligen din situation. Har själv inte lätt med det heller. Dock har jag på senare tid insett att jag inte orkar med så mycket kontakter heller, så det får bli ganska få. 

Men i ditt fall - kuratorn har rätt, du borde dels prata med en läkare. Om det ÄR en depression, då skulle det vara bra med medicin. Terapi är också bra, om man kan få det. Jag har också märkt de senaste åren att man ganska lätt kan få kontakt med ganska många om man är med på vissa lokala aktiviteter. Allt ifrån kyrkan till volontärsgrejer till lokala idrottsföreningen. Bäst är då egentligen att leda en aktivitet eller en förening. Alla flockas runt den personen. Men det kräver tid och engagemang. Annars - föräldrar till barn i samma ålder, genom skolan och barnens fritidsaktiviteter. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ensam)

My: precis så. Tänker att "alla andra" har det ju så, vad är det för fel på mig? Har känt mig konstig, utanför som att det något fel på mig hela livet. Och till viss del tror jag att jag själv letar upp lite grann de situationerna att få det bekräftat igen eller inte är tillräckligt öppen. För jag vet hur ont det gör. Men familjeliv och internet generellt har iaf fått mig att se att jag inte är ensam. Det är många som sitter ensamma på midsommarafton eller inte firar med stora kompisgäng, för precis som mig så har de inga sådana. Och det gör det faktiskt lite lättare för mig.

Om jag får hjälp i terapi återigen, har fått det förut och det hjälpte väldigt bra, kanske jag kan kasta av mig offerkoftan en gång för alla... Jag har försökt med det men när jag mår dåligt är det som att jag inte har någon motståndskraft kvar och då åker den på igen...

Och du har rätt, livet är för kort. Det känns som att jag slösar bort mitt liv på att må dåligt och så har det känts länge. Men jag verkar inte reda ut det själv.

Kramar ❤️❤️

• Anonym (Pappa)

"Jag har försökt träffa vänner via någon sådan väntråd på instagram men det kändes ändå inte som vi klickade efter att vi träffats några gånger. "

Ibland måste man ge det mer tid. Prova någon föräldragrupp på Facebook istället.

• Anonym (Ensam)

Andreabd: ja och jag tror det är något sådant, att jag utstrålar en desperation och det är såklart att det märks. Och jag hade själv säkert inte velat umgås eller lära känna en sån person närmare. Men jag vet inte hur jag kan komma runt det för när jag är i sociala sammanhang så späds känslan av ensamhet på så mycket och jag känner mig fel och konstig igen, hur jag än gör för att inte göra det. Som att jag inte hör till, som att jag inte har rätt att vara där.

Jag har också så många grejer som jag skäms för. Till exempel gillar jag att äta mat till frukost och jag brukar gå tidigare och fika när jag ska göra det på jobbet (äter inte frukost hemma) och kommer det då in någon i fikarummet tycker jag det är jättepinsamt. Hemma kan jag vara mig själv fullt ut men det känns inte som att jag kan vara det på jobbet eller ute bland folk riktigt. För jag är lite konstig...

Med ett bonusbarn som mår väldigt dåligt med möten med BUP och soc och som inte går till skolan alls just nu så finns det inte mycket utrymme för mig att göra annat utanför familjen. Kan inte lämna min sambo med allt. Men oavsett så hade jag inte orkat det. Men inser ändå att jag måste försöka hitta någonting som ger mig energi lika mycket som det tar. Någon guldkant i vardagen. Måste försöka göra till exempel julafton etc speciellt igen så det blir någon variation. Men behöver nog ta kontakt med en psykolog för att komma dit och jobba lite djupare med mig själv igen. Efter år av terapi trodde jag att jag var färdiglärd för jag har lärt mig extremt mycket och mår mycket bättre nu än då men sen är det klart att min livssituation inte ser likadan ut längre och tiden för sömn och återhämtning är knapp...

• Anonym (Ensam)

Pappa: jag tog bort facebook efter min pappa gick bort då det kändes så meningslöst och jag är inte intresserad av att ha det igen. Annars gärna föräldragrupp men kanske lär känna några mammor i januari när bebis kommer 

• Anonym (Ensam)

Anonym: jag förstår precis hur du menar och det måste varit tufft för dig att flytta. Blir också väldigt osäker och det är väl det folk märker av. Jag är ganska bra på att säga vad jag tycker men ändå har jag någon grej att vara alla till lags. Inte göra folk arga eller ledsna. Önskar jag kunde strunta i vad folk tycker och bara köra mitt eget race. Jag gjorde det när dottern var liten, var väl för trött då, och det roliga var att jag märkte hur fler på jobbet drogs till mig då och ville prata med mig. Jag som annars alltid i nästan alla sammanhang är den osynliga. Men självsäkerhet är ju något sexigt, något som alla vill ha och vara med. Men ja, inte så lätt att komma dit när man tvivlar på sig själv och typ inte tycker man är vatten värd...

Jag bor i Kalmar län, det var någon annan som bodde i Skåne :)

Svar på tråden Jag känner mig så ensam - har inga vänner