• Anonym (Trista tanten)

Överreagerar jag? "Relationsdrama" på jobbet.

Jag och min pojkvän jobbar tillsammans på ett större företag. Vi är ganska mobila under våra arbetsdagar men har våra arbetsstationer vägg i vägg. Allt kändes bra mellan oss tills en mycket yngre, oerhört söt och väldigt trevlig sommarvikarie dök upp. Det märkes snabbt att de har ett gott öga till varandra men de senaste veckorna har jag känt mig väldigt obekväm med hur de sköter sin kontakt. Jag kan absolut unna min pojkvän lite oskyldigt flirtande egentligen men jag tror att det kommer åt mig mer eftersom jag måste bevittna det på så nära håll. I och med att jag ofta sitter inom hörhåll får jag ju reda på hur snacket går. Någon gång när vi hade det lugnt på jobbet föreslog hon att de skulle fördriva lite tid genom en massagestund, tror inte de tänkte på att jag kunde höra eller om de kanske trodde att jag var ute på ärenden och han skrattade liksom bara med (och jag vet ju inte om det faktiskt följde någon fysisk kontakt). Det har under sommaren kommit lite små gåvor till honom från henne, inga stora saker men lite bakverk och dylikt. Hon har också tagit alla tillfällen i akt att hänga inne hos honom. Han höjer henne och hennes insatser, både på jobbet och på fritidsaktiviteter, till skyarna, både direkt till henne men också när han pratar med mig ibland. Idag var hennes sista dag och när hon var på väg att gå var det väldigt mycket prat om hur mycket han skulle sakna henne, att jobbet skulle bli så mycket tråkigare utan henne och att han för första gången sen han var liten ser fram emot jul (när hon kommer tillbaka). Då stod han precis utanför mitt kontor så jag vet ju att han vet att jag hörde det. Sen när hon var på väg skulle han plötsligt gå tidigare och sa till både henne och mig att han skulle gå om fem minuter och hon svarade utan att blinka att hon skulle vänta in honom och då kändes det ändå som att han blev lite obekväm. Om det var på grund av hennes reaktion eller för att jag hörde vet jag inte. 

Att vara svartsjuk är sjukt oattraktivt, jag vet, jag vill inte känna så här och jag försöker med all min kraft glädjas åt att han har trevligt på jobbet. Men jag har svårt att hålla med när han drar igång sina hyllningstal, jag blir tyst och sårad. Han är en varm människa men så som han pratar med henne har han inte gjort med mig sen precis när vi började dejta, knappt ens då. Jag känner mig också lite besegrad, jag ser ju också vilken attraktiv ung kvinna hon är. Med ungdomlig energi och dessutom verkar hon ju dras just till min pojkvän. Själv är man trött och sliten, med gråa strån och har varken energi till att träna varje dag eller göra några stordåd på aktiviteter utanför arbetet. Jag har inget att komma med i jämförelse.
    Jag har inte sagt till honom att jag stör mig just på denna kvinna, men försökt diskutera känslor för andra på ett objektivt sätt. Hur vi båda ställer oss till både emotionell och fysisk otrohet men han undviker gärna ämnet. Jag har också varit med om en del otrevligheter privat inom familjen nyligen (vill helst inte gå in på detaljer) som gjort mig extra nedstämd och osäker på mig själv, vilket han vet om och där jag väldigt sakligt förklarat att jag gör mitt bästa men kan känna mig skör och otillräcklig just för tillfället. Jag är normalt ganska trygg i mig själv och har varit i polyamorösa relationer tidigare. Men jag trodde nog att han skulle sköta en sån här grej lite mer nedtonad...? Vad säger ni, överreagerar jag eller bör jag ta en diskussion med honom? Jag vill absolut inte framstå som den där galna kvinnan som måste ha konstant bekräftelse eller som förbjuder min pojkvän att ha kontakt med andra kvinnor. 
  • Svar på tråden Överreagerar jag? "Relationsdrama" på jobbet.
  • Anonym (Ammi)
    Tecum skrev 2023-08-13 17:05:28 följande:
    Att man är fri att göra något betyder inte att det är lämpligt. Hon förödmjukar TS och även sig själv, när omgivningen ser hur hon beter sig. Skvallret går säkert om henne också och hon riskerar att få en stämpel som "karltokig" som raggar på upptagna.

Som jag skrev ovan är det hans ansvar att säga till tjejen, efter att TS varit tydlig med att hon misstycker. Han kan faktiskt inte hindra tjejer att bära sig illa åt, han kan bara säga ifrån och låta bli att ge respons. Inte alls säkert att det hjälper, det kan trigga henne istället. Så var det med tjejer i skolan, de blev triggade av att man sa nej när de tafsade.

Att tjejen förödmjukar sig själv drabbar bara henne själv, det är hennes ansvar hur hon uppfattas av kollegorna. 

TS problem är hennes kille. Hennes problem är kvar pga hans beteende. Och han sade inte till, han har låtit det fortgå. Hade han verkligen tagit illa upp hade han dels vidtagit åtgärder men även diskuterat det med TS, eftersom det även påverkar henne. Men har inte gjort något alls, och nu när TS konfronterar honom så förstår han ingenting. Att du försöker försvara honom är bara patetiskt, men inte oväntat. 

• Agda90
    Anonym (Trista tanten) skrev 2023-08-16 09:58:20 följande:

Om någon fortfarande undrar hur det gått så försökte jag prata med honom igår. Frågade om det var något mellan dom, vilket han förnekade. Han erkände att han tyckte mycket om henne men sa att hon är alldeles för ung för att det skulle vara något för honom. Jag tycker att det var ett märkligt svar och ifrågasatte huruvida det enbart var åldersskillnaden som gjorde att han inte satsar på henne istället med tanke på hur betuttad han är men då blev han märkbart irriterad. Menade att det är jag som gjort en höna av en fjäder och att det är mina hjärnspöken som spelar mig ett spratt.

Jag låter saken bero nu. Har istället sökt professionell hjälp för mitt eget mående och hoppas kunna bena ut mina tankar och dåliga självkänsla där. 

Så han gick i försvar när du påpekade åldersskillnaden som det enda hindret? Ett sådant beteende väcker varningsflaggor hos mig. 
    Han vill inte ta ansvar för att ha flirtat med en annan kvinna så att du har sett och hört det utan blir sur. Moget! Och han ska vara i 40 års åldern?

Jag hade inte kunnat släppa det. Jag hade sagt väldigt skarpt att flirta med andra kvinnor inför mig som partner är ett vidrigt beteende som jag inte accepterar. Sen hade han kunnat hantera det bäst han ville. 
  • Anonym (Ida)

Tycker inte det är du som överreagerar alls!! 
    Det han gjorde var inte alls ok! Men visst vissa är flirtiga av naturen. Dock hade jag aldrig accepterat det!! Hade inte velat ha nåt med en sån man.

Om någon fortfarande undrar hur det gått så försökte jag prata med honom igår. Frågade om det var något mellan dom, vilket han förnekade. Han erkände att han tyckte mycket om henne men sa att hon är alldeles för ung för att det skulle vara något för honom. Jag tycker att det var ett märkligt svar och ifrågasatte huruvida det enbart var åldersskillnaden som gjorde att han inte satsar på henne istället med tanke på hur betuttad han är men då blev han märkbart irriterad. Menade att det är jag som gjort en höna av en fjäder och att det är mina hjärnspöken som spelar mig ett spratt.

Jag låter saken bero nu. Har istället sökt professionell hjälp för mitt eget mående och hoppas kunna bena ut mina tankar och dåliga självkänsla där. 

• Anonym (Jessica)

Nej du överdriver inte. Men det är inte hennes fel, det är din man som ska säga ifrån.

• Anonym (inte ok)

Jag känner igen det där. Man tror att man själv blivit tokig men man är fullt frisk utan det är ens respektive som är den som egentligen borde gå... 

Vilken jävla mening "för ung för att det skulle vara något för honom". Blir så trött...

Stor kram till dig
  • Agda90
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-16 11:36:00 följande:

Nej du överdriver inte. Men det är inte hennes fel, det är din man som ska säga ifrån.

Men hur funkar man som kvinna när man öppet flirtat/raggar på någon vars partner kan både se och höra!?
  • Anonym

Din reaktion är helt sund. 
    Det är fult av din partner att låtsas som att det är dig det är fel på
  • Anonym (Poppe)

99% av alla som frågar om man överreagerar gör exakt det, så troligen är svaret ja.

• Anonym (Trista tanten)

Kan bjuda på en liten uppdatering såhär drygt ett år senare. Allt var faktiskt frid och fröjd efter att hon slutat. Hon kom heller aldrig tillbaka över julledigheten, tack och lov. Gubben min har inte visat någon indikation på att vilja ha kontakt med henne heller. Jag har sedan förra sommarens lilla kris blivit gravid och är om möjligt ännu tröttare och mer sliten än sist. 

Men tror ni inte hon valsar in på jobbet idag, med kakor och uppsnofsad bara för att sitta och hänga på hans kontor en stund! Dessutom hälsade hon på vägen in på de andra kollegorna men gick rakt förbi mig. 

Nä, det kanske inte är så systerligt av mig att säga men jag tror faktiskt att felet ligger hos henne. Nu var det så uppenbart av vilket skäl hon var här så det gick inte att missta sig. Det måste nästan vara så hon gillar "sporten" i att flörta med någon upptagen??

• Agda90
    Anonym (Trista tanten) skrev 2024-09-20 13:06:39 följande:

Kan bjuda på en liten uppdatering såhär drygt ett år senare. Allt var faktiskt frid och fröjd efter att hon slutat. Hon kom heller aldrig tillbaka över julledigheten, tack och lov. Gubben min har inte visat någon indikation på att vilja ha kontakt med henne heller. Jag har sedan förra sommarens lilla kris blivit gravid och är om möjligt ännu tröttare och mer sliten än sist. 

Men tror ni inte hon valsar in på jobbet idag, med kakor och uppsnofsad bara för att sitta och hänga på hans kontor en stund! Dessutom hälsade hon på vägen in på de andra kollegorna men gick rakt förbi mig. 

Nä, det kanske inte är så systerligt av mig att säga men jag tror faktiskt att felet ligger hos henne. Nu var det så uppenbart av vilket skäl hon var här så det gick inte att missta sig. Det måste nästan vara så hon gillar "sporten" i att flörta med någon upptagen??

Vad sa din gubbe om det här oväntade besöket?
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (Trista tanten) skrev 2024-09-20 13:06:39 följande:

Fast hon är väl fri att göra vad hon vill, det är ju din gubbe som gör fel som inte sätter ner foten. Jag förmodar att han inte gjorde det denna gång heller. 

• Anonym (Trista tanten)
    Agda90 skrev 2024-09-20 13:34:14 följande:
    Vad sa din gubbe om det här oväntade besöket?

Han var nog väldigt överrumplad över att hon dök upp. Jag stövlade inte in för att lägga mig i och hade andra uppgifter jag behövde ta itu med. Men av det jag kunde uppfatta så var han inte översvallande glad, utan mer överraskad men artig. 
    Anonym (Ammi) skrev 2024-09-20 14:00:56 följande:

Fast hon är väl fri att göra vad hon vill, det är ju din gubbe som gör fel som inte sätter ner foten. Jag förmodar att han inte gjorde det denna gång heller. 

Nja, visst får hon flörta med vem hon vill och hur hon vill. Men lite ohyfsat kan jag allt tycka att det är att bete sig så på en arbetsplats (oavsett om hon jobbar kvar eller ej). Det är ju inte en kår-fest på universitetet liksom. För all del om man vill gulla med någons partner för utmaningens skull, men kanske inte precis under näsan på partnern heller. Det blir ju bara så märkligt allting. 
  • Tecum

Men vad skulle han göra när hon dök upp hux flux? Slängt ut henne? Klart man är artig och snackar lite i ett sånt läge. Håller med TS att det i så fall är tjejen som är gränslös. Eller övertolkar TS, av svartsjuka.
  • Plupp73

Ställ tre enkla frågor till honom, kräv raka svar:
    1. Är du otrogen mot mig?
    2. Skulle du vilja vara otrogen mot mig med någon annan?
    3. Om du ser framåt, är jag den kvinna du vill vara med?

Det räcker med ett fel svar på en av frågorna så är det dags att checka ut för din del

• SommarOchSolVårochBlommor

Låter som det blåst över eller aldrig var något mer än snack.

Ett år, ingen kontakt, du gravid. Hon kommer förbi. Klart det blir "smalltalk" men det lär ju vara mycket mer stelt än när de snackade hela arbetsveckan.

Hände inget när de hade kontakt hela dagarna så har nog det skeppet seglat.

• Tecum
    Plupp73 skrev 2024-09-20 20:32:27 följande:

Ställ tre enkla frågor till honom, kräv raka svar:
    1. Är du otrogen mot mig?
    2. Skulle du vilja vara otrogen mot mig med någon annan?
    3. Om du ser framåt, är jag den kvinna du vill vara med?

Det räcker med ett fel svar på en av frågorna så är det dags att checka ut för din del

Du får nog raka svar men vad säger att de är sanna...?
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (Trista tanten) skrev 2024-09-20 17:32:11 följande:

Han var nog väldigt överrumplad över att hon dök upp. Jag stövlade inte in för att lägga mig i och hade andra uppgifter jag behövde ta itu med. Men av det jag kunde uppfatta så var han inte översvallande glad, utan mer överraskad men artig. 

Nja, visst får hon flörta med vem hon vill och hur hon vill. Men lite ohyfsat kan jag allt tycka att det är att bete sig så på en arbetsplats (oavsett om hon jobbar kvar eller ej). Det är ju inte en kår-fest på universitetet liksom. För all del om man vill gulla med någons partner för utmaningens skull, men kanske inte precis under näsan på partnern heller. Det blir ju bara så märkligt allting. 

Visst är det både ohyfsat och gränslöst av henne, men din gubbe lär det ju pågå, han gav sitt tysta medgivande. Fast han visste att du måste ha både hört och sett, så även era kollegor. Så respektlöst av honom. Gubbsjuka, kallas det. 

Det konstiga är att du inte sa något förrän hon slutade. 

• Anonym (Absolut inte)

Du har sökt hjälp för din dåliga självkänsla, för du tror verkligen att andra människor är okej med sånt där men inte du?
    Med tanke på det du stått ut med nu har du knappast dålig självkänsla . Jag hade inte ens tillåtit min man hålla på så överhuvudtaget, och det är inget fel på min självkänsla. Jag tycker bara att man inte gör så i respekt för den man har en relation med.

Jag tycker det låter som att han försöker skylla ifrån allt på dig. Att det är du som är överkänslig osv. Det är också en klassiker för folk som är otrogna att göra så.
Svar på tråden Överreagerar jag? "Relationsdrama" på jobbet.