• Duvetvälom

Har jag något att säga till om?

Min exman har träffat en ny. Till saken hör att hon har umgängesrätt med sina två yngre barn varannan helg men nu ska ta hand om mitt barn till vardags. Har jag nån rätt att få reda på varför hon bara har sina barn varannan helg? Är detta något som skulle kunna ses som att mitt barn bör bo mer hos mig i en vårdnadstvist? 

Tacksam för input!

• Svar på tråden Har jag något att säga till om?
  • Litorina
    Duvetvälom skrev 2023-08-14 13:38:57 följande:

Till saken hör att de har bara träffats ett par veckor så han kan omöjligt veta ?allt? om henne än. Hon har inte samma pappa till sina barn så min fundering är varför man har samma lösning till båda barnen. De bor inte med något större avstånd från varandra så det känns inte som nån anledning. Den yngsta är väldigt liten så det borde vara ganska viktigt att ha en nära relation med sin mamma. 

Så hon har två barn med olika fäder, varav ett mycket litet, och har nu flyttat ihop med ditt ex efter bara två veckors relation? Jag kan inte annat säga än att jag också hade varit bekymrad. Prata med ditt ex om det olämpliga i att låta barnen bo med någon som inte ens han själv känner än! 
  • LFF

Till saken hör att de har bara träffats ett par veckor så han kan omöjligt veta ?allt? om henne än. Hon har inte samma pappa till sina barn så min fundering är varför man har samma lösning till båda barnen. De bor inte med något större avstånd från varandra så det känns inte som nån anledning. Den yngsta är väldigt liten så det borde vara ganska viktigt att ha en nära relation med sin mamma. 

Det är ett större problem, att han släpper in någon i era barns liv som han inte träffat speciellt länge, än att hon har barn med två olika pappor och bara har barnen varannan helg. 
  • Ess

Tar hon inte ens hand om sina egna barn, så lär hon knappast befatta sig med dina/era heller. Du kan räkna med att deras pappa får sköta dem under sitt umgänge, och gör han inte det så kommer du själv få ta dem.
  • Mortiscia80

Nej, du har inget att säga till om kring umgänget baserat på den här infon. Du har självklart ingen rätt att veta om hennes privata omständigheter kring hennes egna barn! Om du drar upp detta i en boendeförhandling kommer det snarare att läggas negativt på din sida.

• Mortiscia80

Hon kan t ex ha medicinska skäl, t ex fysiska besvär som gör att hon inte orkar ha dem boende hos sig.
  • Magical
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-08-13 23:28:37 följande:

Nej du har ingen rätt att få reda på varför boendet är som det är. Om hon skulle vara farlig för barn hade hon inte fått något umgänge alls. 

Man kan fråga vem man vill vad som helst. Sen behöver de inte svara om de inte vill.
    Farlig för umgänge kan ta tid att uppdaga, och du vet säkert att det finns en hel del mindre lämpliga föräldrar som ändå har hand om barn. 

TS:
    Däremot så undrar man så klart varför de flyttat ihop efter bara några veckor? Så gör man vanligen inte, samt varför inte pappan kan ta hand om sina barn själv?

Är det därför de flyttat ihop så fort, för att han inte ids ta hand om dem? 
  • Tom Araya

Mitt ex hade sina barn varannan helg.
    Skälet till det var att hon p.g.a. sin ekonomi och bostadssituationen i Stockholm flyttade till grannlänet efter separationen med barnens pappa, som sa nej till att barnen flyttade med henne.

• Fiona M
    Mortiscia80 skrev 2023-08-14 20:22:20 följande:

Varför är det flera som tror att ts ex har flyttat ihop med den här kvinnan....?

Jag har frågat om det är så men inte fått svar än.

Förmodligen blir tolkningarna så eftersom TS utgår från att kvinnan ska ta hand om hennes barn varannan vecka, det gör inte en dejt, däremot kanske en sambo.

• Litorina
    Mortiscia80 skrev 2023-08-14 20:22:20 följande:

Varför är det flera som tror att ts ex har flyttat ihop med den här kvinnan....?

För att TS skriver att den nya ska ta hand om barnen till vardags. 
  • Maymom
    Duvetvälom skrev 2023-08-15 05:53:03 följande:

Den nya har varit där varje dag sedan de träffades 

Låter helt galet att de setts i två veckor och hon är där konstant. Har han redan presenterat henne för ert barn? 
    Du får prata med honom om det och fråga lite försiktigt hur han tänker och varför.
  • Duvetvälom
    Maymom skrev 2023-08-15 08:25:33 följande:
    Låter helt galet att de setts i två veckor och hon är där konstant. Har han redan presenterat henne för ert barn? 
    Du får prata med honom om det och fråga lite försiktigt hur han tänker och varför.
    Han presenterade henne för vårt barn efter drygt en vecka. Har frågat om han inte tycker att det ringer nån varningsklocka att hon inte har sina barn så ofta men han säger att han känner henne tillräckligt och vet anledningen. 
  • Maymom
    Duvetvälom skrev 2023-08-15 08:54:27 följande:
    Han presenterade henne för vårt barn efter drygt en vecka. Har frågat om han inte tycker att det ringer nån varningsklocka att hon inte har sina barn så ofta men han säger att han känner henne tillräckligt och vet anledningen. 
    Tycker det ringer varningsklocka att han låter henne träffa barnet efter en vecka...
    Har du frågat honom om du ska ta barnet mer om han har så svårt att få till tid att ta hand om barnet att han låter en ny tjej ta hand om det istället?
    Klart du ska fråga varför hon bara har sina barn varannan helg. Sen måste de väl inte berätta men det är väl klart att det skapar oro hos dig om de inte vill berätta, försök förklara det på ett lugnt sätt så känner han kanske att det är bättre att berätta än att göra dig orolig.

Får du inga svar av exet så ring soc anonymt och rådfråga. Är man orolig ska man ju anmäla till dem men kan vara skönt att rådfråga nån som jobbar med det först, de kan ju ha nån bra input.
  • zapi

Är du orolig är det väl bara att göra en orosanmälan till soc. Kommer de fram till/vet om något om henne sen innan som gör det olämpligt att hon träffar dina barn så kommer det väl fram då

• Duvetvälom
    Maymom skrev 2023-08-15 10:47:58 följande:
    Tycker det ringer varningsklocka att han låter henne träffa barnet efter en vecka...
    Har du frågat honom om du ska ta barnet mer om han har så svårt att få till tid att ta hand om barnet att han låter en ny tjej ta hand om det istället?
    Klart du ska fråga varför hon bara har sina barn varannan helg. Sen måste de väl inte berätta men det är väl klart att det skapar oro hos dig om de inte vill berätta, försök förklara det på ett lugnt sätt så känner han kanske att det är bättre att berätta än att göra dig orolig.

Får du inga svar av exet så ring soc anonymt och rådfråga. Är man orolig ska man ju anmäla till dem men kan vara skönt att rådfråga nån som jobbar med det först, de kan ju ha nån bra input.
    Tack för tipset med soc! 
Svar på tråden Har jag något att säga till om?