• Duvetvälom

Har jag något att säga till om?

Min exman har träffat en ny. Till saken hör att hon har umgängesrätt med sina två yngre barn varannan helg men nu ska ta hand om mitt barn till vardags. Har jag nån rätt att få reda på varför hon bara har sina barn varannan helg? Är detta något som skulle kunna ses som att mitt barn bör bo mer hos mig i en vårdnadstvist? 

Tacksam för input!

• Svar på tråden Har jag något att säga till om?
  • Lilalampa

Jag förstår att du är orolig/nyfiken. Det skulle jag också vara i din situation. Kan du försiktigt fråga exet, varför det är så? Spela dum "Vad jobbigt det måste vara för henne (den nya) att inte få träffa sina barn lika ofta!" Och hoppas på någon förklaring.

Hur är ditt ex annars? Tror du han skulle låta någon helt olämplig flytta in och närvara hans egna barn? Visst att kärleken är blind och speciellt i början men tänkte är hon helt livsfarlig kanske han inte tagit det så långt.... en tanke bara.

Kanske den nya kände att det var bäst så i hennes liv, med flytt och jobb. Vet andra mammor som frivilligt velat ha barnet varannan helg. Mammalivet var inte alls som de tänkt sig, så att säga. Behöver inte alltid vara något dåligt. :)

• FuckGoggleAskMe

Nej du har ingen rätt att få reda på varför boendet är som det är. Om hon skulle vara farlig för barn hade hon inte fått något umgänge alls. 

• Mrs Moneybags
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-08-13 23:28:37 följande:

Nej du har ingen rätt att få reda på varför boendet är som det är. Om hon skulle vara farlig för barn hade hon inte fått något umgänge alls. 

tyvärr är det ju inte helt med sanningen överensstämmande. Det finns ju flera fall där föräldrar har haft umgänge med sina barn och varit direkt livsfarliga för barnen. 

Med det sagt, kan man nog inte ta reda på varför hon bara har sina barn varannan helg. Lite konstigt skulle jag ändå tycka att det var att någon har någon annans barn varannan vecka och sina egna barn varannan helg. Men det finns ju så många knäppa människor därute. 
  • LFF
    Mrs Moneybags skrev 2023-08-14 09:47:30 följande:
    tyvärr är det ju inte helt med sanningen överensstämmande. Det finns ju flera fall där föräldrar har haft umgänge med sina barn och varit direkt livsfarliga för barnen. 

Med det sagt, kan man nog inte ta reda på varför hon bara har sina barn varannan helg. Lite konstigt skulle jag ändå tycka att det var att någon har någon annans barn varannan vecka och sina egna barn varannan helg. Men det finns ju så många knäppa människor därute. 
    Fast, är TS exman en vettig person så är det ju faktiskt inte hans nya som har "någon annans barn" varannan vecka utan han tar hand om dem själv. Att hon bor där betyder inte att hon "har hand om dem".

Vad gäller varför hon inte har dem mer än varannan helg så finns det ett antal olika anledningar förutom att hon är en "dålig" förälder:

Några alternativ:
    1) Hon kanske bor så pass långt bort att det inte fungerar praktiskt med hämtning/lämning till skola och förskola (i Stockholm räcker det ju med att du hamnar i fel kommun eller sida av stan för att det ska bli problematiskt).
    2) Barnen kanske är så pass gamla att de fått bestämma själva vart de vill bo
    3) Barnen kanske inte riktigt fungerade med varannanveckasliv.
  • LFF
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-08-13 23:28:37 följande:

Så Tintins pappa var inte farlig för honom trots orosanmälningar och pågående vårdnadstvist? 

Så alla barn i olika rapporter som vittnat om hur de tvingats till umgänge med en våldsam förälder har fel då menar du? 
  • Litorina

Jag tycker att de har ett moraliskt ansvar att berätta på ett ungefär varför der ser ut som det gör. Viktigast är väl om det är för att hon bedömts utgöra en risk för barnen eller inte. Om hon har varit våldsam eller missbrukar tex. Har det med praktiska saker eller hennes hälsa att göra tycker jag inte att hon ska behöva lämna ut detaljer om sitt liv till dig. 

Berätta för ditt ex att du är orolig. Era gemensamma barn måste väl också undra, antar jag.

• Mrs Moneybags
    LFF skrev 2023-08-14 09:53:13 följande:
    Fast, är TS exman en vettig person så är det ju faktiskt inte hans nya som har "någon annans barn" varannan vecka utan han tar hand om dem själv. Att hon bor där betyder inte att hon "har hand om dem".

Vad gäller varför hon inte har dem mer än varannan helg så finns det ett antal olika anledningar förutom att hon är en "dålig" förälder:

Några alternativ:
    1) Hon kanske bor så pass långt bort att det inte fungerar praktiskt med hämtning/lämning till skola och förskola (i Stockholm räcker det ju med att du hamnar i fel kommun eller sida av stan för att det ska bli problematiskt).
    2) Barnen kanske är så pass gamla att de fått bestämma själva vart de vill bo
    3) Barnen kanske inte riktigt fungerade med varannanveckasliv.
    Jag håller med om att det är exmannen som borde ta hand om dem, men nu skrev ju TS att den nya kvinnan skulle göra det. Det händer ju ibland att man tar hjälp av sin sambo och då är det ju hon som tar hand om barnen... Vi får väl hoppas att exmannen tar hand om barnen mest. 
  • FuckGoggleAskMe
    LFF skrev 2023-08-14 09:55:31 följande:
    Så Tintins pappa var inte farlig för honom trots orosanmälningar och pågående vårdnadstvist? 

Så alla barn i olika rapporter som vittnat om hur de tvingats till umgänge med en våldsam förälder har fel då menar du? 
    Nej naturligtvis finns det väldigt olämpliga föräldrar, där myndigheterna inte upptäckt att så är fallet. Men de försöker förstås identifiera farliga föräldrar och inte ge dem vårdnad. Det är däremot inte något som säger att en förälder som har barnet mindre än hälften av tiden är extra farlig. 

• LFF
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-08-14 12:05:33 följande:
    Nej naturligtvis finns det väldigt olämpliga föräldrar, där myndigheterna inte upptäckt att så är fallet. Men de försöker förstås identifiera farliga föräldrar och inte ge dem vårdnad. Det är däremot inte något som säger att en förälder som har barnet mindre än hälften av tiden är extra farlig. 

Du har ett större förtroende för hur rättsväsendet jobbar än jag helt uppenbart eftersom det tyvärr inte fungerar så i praktiken. Det spelar ingen roll (nästan) hur farlig en förälder är eftersom förälderns rätt till barnet väger högre än barnets rätt till en trygg uppväxt.
  • Duvetvälom

Till saken hör att de har bara träffats ett par veckor så han kan omöjligt veta ?allt? om henne än. Hon har inte samma pappa till sina barn så min fundering är varför man har samma lösning till båda barnen. De bor inte med något större avstånd från varandra så det känns inte som nån anledning. Den yngsta är väldigt liten så det borde vara ganska viktigt att ha en nära relation med sin mamma. 

Svar på tråden Har jag något att säga till om?