• Hjortsö79

    150 kvm - för stort för oss?

    Vi är ett par med nästan vuxna barn som fått möjlighet att köpa tomt och bygga egen villa. Vi bor idag i en lägenhet på dryga 100 kvm och längtar efter luft och rymd. Men hur stort ska huset vara? Vi vill gärna bo kvar länge och det ska bli vårt drömhus  isåfall, inget halvdant projekt. Jag har fallit för en husmodell på strax under 150 kvm, med tre sovrum och extra allrum. Barnen är stora och kommer sannolikt flytta hemifrån inom 5 år vilket innebär att vi kan bli ensamma i huset kort tid efter att vi flyttat in. Samtidigt känns det dumt att bygga för smått när man väl har chansen.

    Min fråga är därför; hur upplever ni som har utflugna barn och som bor i villa runt 150 kvm ert boende? Känns det för onödigt stort eller precis lagom? 

    Oavsett vad vi bestämmer oss för är vi eniga om att vi kommer behöva tre sovrum (till oss själva, gäster och kontor) men dessa kan såklart klämmas in på en mindre yta än 150 kvm. Tacksam för tips och inspiration :)

    /Husbyggarna
  • Svar på tråden 150 kvm - för stort för oss?
  • Tow2Mater

    Beror väl på hur de m^2 är fördelade och planlösningar, men jag tycker 150 låter lite. Skulle absolut inte vilja ha mindre.

  • Anonym (Mimmi)

    Vi är alla olika och jag tycker 150 kvm låter jättestort när barnen flyttat hemifrån. Det låter stort även med ett par barn. 
    Jag bor i radhus på 70 kvm, 3 rum och kök med 3 stora barn (15-20 år). Lite trångt nu när barnen blivit större och jag skulle gärna ha ett sovrum till nu men det fungerar. Inom 3-5 år har antagligen alla barn flyttat hemifrån och då kommer jag att flytta till en tvåa och kanske runt 40-50kvm. Räcker bra till när barnen inte längre bor hemma och finns bra med utrymme för barnbarn. 

  • Tom Araya
    Hjortsö79 skrev 2023-08-14 12:23:18 följande:
    150 kvm - för stort för oss?
    Vi är ett par med nästan vuxna barn som fått möjlighet att köpa tomt och bygga egen villa. Vi bor idag i en lägenhet på dryga 100 kvm och längtar efter luft och rymd. Men hur stort ska huset vara? Vi vill gärna bo kvar länge och det ska bli vårt drömhus  isåfall, inget halvdant projekt. Jag har fallit för en husmodell på strax under 150 kvm, med tre sovrum och extra allrum. Barnen är stora och kommer sannolikt flytta hemifrån inom 5 år vilket innebär att vi kan bli ensamma i huset kort tid efter att vi flyttat in. Samtidigt känns det dumt att bygga för smått när man väl har chansen.

    Min fråga är därför; hur upplever ni som har utflugna barn och som bor i villa runt 150 kvm ert boende? Känns det för onödigt stort eller precis lagom? 

    Oavsett vad vi bestämmer oss för är vi eniga om att vi kommer behöva tre sovrum (till oss själva, gäster och kontor) men dessa kan såklart klämmas in på en mindre yta än 150 kvm. Tacksam för tips och inspiration :)

    /Husbyggarna
    Framförallt handlar det om vad man har råd med vad det gäller bygge, drift och underhåll samt vad man orkar med att sköta (städning och så).
    Jag ser inte 150 kvm som för stort om man gillar att ha lite luft och utrymme, om jag bortser från aspekterna ovan.
  • ht1

    Bygger ni för litet så blir det svårare att sälja i framtiden. 
    Det är kök & badrum som kostar att bygga. Sovrum kostar inte lika mycket så bygg minst 150 kvadrat.
    Blir det rum över, stäng dörren dit och sänk värmen i det rummet.

  • Hjortsö79

    Wauw Mimmi, bo fyra pers på 70 kvadratmeter är verkligen compact living! Vi har 110 kvm nu men allt är väl relativt :) Kanske borde vi bo kvar, vår lägenhet vore väldigt bra för två men vi gillar space som någon skriver och nu har vi äntligen fått möjlighet till lite tomt och en villa. Där vi kan ha hobbys och djur. Så känns dumt att avstå och bo kvar i nuvarande brf?

  • Anonym (Man52)

    Bygg och bo som ni vill ha det nu 
    livet och allt runtomkring kommer alltid ändra sig 
    perfekt med 150 kvm om ni behöver sälja i framtiden 
    många blir  intresserade då ?..

  • Anonym (Lok)
    Hjortsö79 skrev 2023-08-14 12:23:18 följande:
    150 kvm - för stort för oss?
    Vi är ett par med nästan vuxna barn som fått möjlighet att köpa tomt och bygga egen villa. Vi bor idag i en lägenhet på dryga 100 kvm och längtar efter luft och rymd. Men hur stort ska huset vara? Vi vill gärna bo kvar länge och det ska bli vårt drömhus  isåfall, inget halvdant projekt. Jag har fallit för en husmodell på strax under 150 kvm, med tre sovrum och extra allrum. Barnen är stora och kommer sannolikt flytta hemifrån inom 5 år vilket innebär att vi kan bli ensamma i huset kort tid efter att vi flyttat in. Samtidigt känns det dumt att bygga för smått när man väl har chansen.

    Min fråga är därför; hur upplever ni som har utflugna barn och som bor i villa runt 150 kvm ert boende? Känns det för onödigt stort eller precis lagom? 

    Oavsett vad vi bestämmer oss för är vi eniga om att vi kommer behöva tre sovrum (till oss själva, gäster och kontor) men dessa kan såklart klämmas in på en mindre yta än 150 kvm. Tacksam för tips och inspiration :)

    /Husbyggarna
    Hjortsö79 skrev 2023-08-14 12:23:18 följande:
    150 kvm - för stort för oss?
    Vi är ett par med nästan vuxna barn som fått möjlighet att köpa tomt och bygga egen villa. Vi bor idag i en lägenhet på dryga 100 kvm och längtar efter luft och rymd. Men hur stort ska huset vara? Vi vill gärna bo kvar länge och det ska bli vårt drömhus  isåfall, inget halvdant projekt. Jag har fallit för en husmodell på strax under 150 kvm, med tre sovrum och extra allrum. Barnen är stora och kommer sannolikt flytta hemifrån inom 5 år vilket innebär att vi kan bli ensamma i huset kort tid efter att vi flyttat in. Samtidigt känns det dumt att bygga för smått när man väl har chansen.

    Min fråga är därför; hur upplever ni som har utflugna barn och som bor i villa runt 150 kvm ert boende? Känns det för onödigt stort eller precis lagom? 

    Oavsett vad vi bestämmer oss för är vi eniga om att vi kommer behöva tre sovrum (till oss själva, gäster och kontor) men dessa kan såklart klämmas in på en mindre yta än 150 kvm. Tacksam för tips och inspiration :)

    /Husbyggarna

    150 kvadrat är perfekt. Man vet aldrig vad som händer och 150 kvadrat med tre sovrum håller alltid. Ibland får man gäster och då är det bra med extrarum. Mina föräldrar är 80 år och bor i 250 kvadrat. Tycker det är bra säger de. 

    100 kvm är för lite.
  • Anonym (Säkert lagom)
    Anonym (Lok) skrev 2023-08-14 23:23:31 följande:
    Hjortsö79 skrev 2023-08-14 12:23:18 följande:
    150 kvm - för stort för oss?
    Vi är ett par med nästan vuxna barn som fått möjlighet att köpa tomt och bygga egen villa. Vi bor idag i en lägenhet på dryga 100 kvm och längtar efter luft och rymd. Men hur stort ska huset vara? Vi vill gärna bo kvar länge och det ska bli vårt drömhus  isåfall, inget halvdant projekt. Jag har fallit för en husmodell på strax under 150 kvm, med tre sovrum och extra allrum. Barnen är stora och kommer sannolikt flytta hemifrån inom 5 år vilket innebär att vi kan bli ensamma i huset kort tid efter att vi flyttat in. Samtidigt känns det dumt att bygga för smått när man väl har chansen.

    Min fråga är därför; hur upplever ni som har utflugna barn och som bor i villa runt 150 kvm ert boende? Känns det för onödigt stort eller precis lagom? 

    Oavsett vad vi bestämmer oss för är vi eniga om att vi kommer behöva tre sovrum (till oss själva, gäster och kontor) men dessa kan såklart klämmas in på en mindre yta än 150 kvm. Tacksam för tips och inspiration :)

    /Husbyggarna

    150 kvadrat är perfekt. Man vet aldrig vad som händer och 150 kvadrat med tre sovrum håller alltid. Ibland får man gäster och då är det bra med extrarum. Mina föräldrar är 80 år och bor i 250 kvadrat. Tycker det är bra säger de. 

    100 kvm är för lite.
    Planlösningen för ju väldigt stor skillnad också. Mina föräldrar flyttade från ett hus på 170 kvm strax efter de blev själva som absolut var för stort för dom. Men vet andra hus i samma storlek som absolut skulle passa utmärkt för 2 personer. 

    Huset de flyttade från hade 5 sovrum +tv-rum utöver vardagsrummet. Vilket var möjligt då de hade källare med tvättstuga, förråd och badrum så det var mycket boendeyta i de 170 kvm.

    Men ett enplanshus med 3 sovrum i samma storlek hade passat utmärkt för dom att bo i för många år framåt. 
  • Anonym (Mimmi)
    Hjortsö79 skrev 2023-08-14 20:12:21 följande:

    Wauw Mimmi, bo fyra pers på 70 kvadratmeter är verkligen compact living! Vi har 110 kvm nu men allt är väl relativt :) Kanske borde vi bo kvar, vår lägenhet vore väldigt bra för två men vi gillar space som någon skriver och nu har vi äntligen fått möjlighet till lite tomt och en villa. Där vi kan ha hobbys och djur. Så känns dumt att avstå och bo kvar i nuvarande brf?


    Självklart ska ni bygga nu när ni vill det och har chansen. Det är bara ni som vet hur stort ni behöver och har råd att bygga :) 
    Själv har jag lärt mig uppskatta att bo litet och numera minimalist på en sund nivå. Inget extremt men rensar regelbundet bort saker vi inte behöver längre och som bara tar plats. Jag har ritat upp mitt drömhus när barnen flyttat och det är på 45 kvm och innehåller allt jag behöver :) Men vi är ju alla olika och att bo compact är inte för alla :) Hoppas ni hittar en lösning som passar er och lycka till med byggandet :) 
  • Anonym (D)

    Fördel om allt ni faktiskt behöver dagligen finns på bottenplan, d.v.s. kök, hyfsat stort badrum där man även kan få in rulator, ett sovrum och tvättmöjligheter. 

    Då kan ni använda bottenplan även vid en skada eller om en av er behöver rullator t.ex.  Ovanvåningen kan i så fall användas av besökare och den av er som är fullt rörlig. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (D) skrev 2023-08-15 07:13:05 följande:

    Fördel om allt ni faktiskt behöver dagligen finns på bottenplan, d.v.s. kök, hyfsat stort badrum där man även kan få in rulator, ett sovrum och tvättmöjligheter. 

    Då kan ni använda bottenplan även vid en skada eller om en av er behöver rullator t.ex.  Ovanvåningen kan i så fall användas av besökare och den av er som är fullt rörlig. 


    Håller med, så ser vårt hus, så jag ser att det kommer att gå att bo i även om vi båda skulle få minskad rörlighet och ha svårt för trappan. Blir man rullstolsbunden brukar man också kunna få investeringsbidrag för trapphuset. 
  • Cissi40

    Det var någon som snuddade vid ämnet, men glöm inte bort att kolla byggrätten på tomten och fundera på om ni vill ha andra byggnader än bara huset. Vanligt är ju att byggrätten är 20% av tomtytan, så om ni har en tomt på 900 m2 så är det möjligt att byggrätten är 180 m2. Bygger ni ett hus på 150 m2 så har ni 30 m2 kvar att bygga på. Då måste ni ju fundera på om det räcker. Garage kan ju vara i ett Attefallshus, då behöver det inte ingå i de 30 m2, men om ni bygger ett "vanligt" garage så ska det ingå i de 30 m2. Altan med staket kan i vissa fall behöva räknas in i de 30 m2, d v s det behöver inte bara rena byggnader heller. Det kan vara bra att tänka helheten på tomten innan, det är så tråkigt om man "slår i taket" på byggrätten när man har planer för tomten längre fram Glad

  • Anonym (Bygg på ni!)

    Tror sällan man upplever en yta som FÖR stor. Om man inte bor i ett slott typ haha. 
    Hade inte oroat mig. Bygg på ni, om inte kostnader är ett problem. Tänker även när ni får barnbarn är det guld värt. Min svärmor flyttade för några år sen till en större lägenhet för att hon kände att hennes lägenhet var för liten när hon fick barnbarn. Hon ville att de skulle kunna sova över. själv kan jag känna att det fortfarande är svårt att umgås hemma hos henne, då hon bor i lägenhet. Så fort vi är "alla" blir det kaos. Vilket resulterar i att vi får köra större tillställningar hos oss som bor i hus. 
    Med det sagt, det är absolut positivt med space även när man har utflugna barn. 

    Sen är 5 år inte särskilt kort tid i mina ögon. Att ni ska bo där alla 4 i 5 år; bara det gör det värt med den extra ytan. Särskilt med tonåringar behöver man mycket space. Växte själv upp i en liten lägenhet som tonåring och det var PEST vissa tillfällen. Noll eget utrymme. Mina föräldrar sov i vardagsrummet vilket ledde till att vi inte hade något gemensamt socialt utrymme att vara på med kompisar. Var alltid förpassade till eget rum. 

    Tycker tonåringar behöver ha möjlighet till eget space. Text investera i ett badrum på varje våning. 

  • Anonym (ABC)

    Ett tips om ni vill bo kvar länge är att noga överväga läget så att ni har bekvämt avstånd till praktiska saker som mataffär, affärscentrum mm.

    150 kvm låter inte för stort, en moster i vår familj har ett hus på 210 och bor själv sen gubben gick bort. Barn har dom aldrig haft. Det är enplans och hon lär bäras ut med fötterna först innan hon flyttar :)

Svar på tråden 150 kvm - för stort för oss?