• Tonåringen

Hemsk pappa

Hej! 

Länge sen jag skrev här nu. Men har ett stort problem jag inte vet hur jag ska lösa. Börjar nästan tänka att livet inte är värt längre. 

min pappa är stundtals hemsk och stundtals ?bra?. Han har en tendens att vara elak och uttrycka sina åsikter som han fint säger. Han har en historik i alkoholmissbruk sedan 30+ år. Har blivit något bättre med senaste åren men får dippar ibland. Han är fruktansvärt elak mot min mamma som han lever med. Han har våldtagit henne fler gånger än jag kan räkna, även så jag o mina syskon sett/hört som barn. Eller typ silenttreatmentat henne när hon inte velat. han misshandlade även oss Barn när jag var liten. Han kallade då för aga. Soc gjorde ingenting även fast dom visste det så han antog att det var okej. 

just nu har jag ett stort problem att jag bor hos dom. Trivs med huset och mamma men önskar så innerligt att pappa bara kunde dö. Jag orkar inte med hans elakheter och även då triggern till hela min uppväxt. min sambo bor också här och önskar att kunna köpa huset av dom. det har varit vår plan hela tiden men jag orkar inte mer. Har just nu egentligen inte råd att flytta och får ingen lägenhet heller. 

jag gråter mig själv till sömns fler gånger i veckan och önskar bara att allt ska ta slut. 

vad ska jag göra? Är helt hjälplös 

• Svar på tråden Hemsk pappa
  • Agda90

Men se till att flytta! 
    Det finns bostäder i det här landet. Leta och flytta. 

• Elis73

Se till att flytta! Du kommer ha mycket svårt att förändra något om allt fortsätter leva under samma tak.

Du har fått stå ut med så mycket genom din uppväxt. Även om din mamma också är ett offer, så kan du inte stanna för att skydda henne. Hon borde tvärt om sökt extern hjälp för länge sedan för att skydda sina barn! Om du orkar och vågar borde du polisanmäla din pappa. Fy fan för ynkryggar som slår barn.

• OlgaElvira

Så jobbigt du verkar ha det. Dessutom har du levt i en dysfunktionell familj hela livet. Varför kan du inte flytta nu? Går du fortfarande i gymnasiet så förstår vi varför. Du har en sambo, varför bor ni båda hemma hos dina föräldrar? Är det möjligt för er att bo hemma hos hans föräldrar istället. 
    Kan du, din mamma och din sambo flytta ut tillsammans? Är det ekonomiskt möjligt för er?

• Tonåringen

Ja det är väl mestadels köplatserna som rör till det tyvärr. Men även ekonomin. 

Sedan är min sambo helt inne på att köpa huset och tror alltid blir bra för mig när han dör

• OlgaElvira
    Tonåringen skrev 2023-08-15 14:31:56 följande:

Ja det är väl mestadels köplatserna som rör till det tyvärr. Men även ekonomin. 

Sedan är min sambo helt inne på att köpa huset och tror alltid blir bra för mig när han dör

Nej, nej, så dör kan ni inte tänka. Varför ör det nödvöndigt att köpa huset NU?  Måste ni bo kvar på orten? Kan ni inte skaffa jobb, bostad, studera på annan ort.  Man skriker efter arbeskraft på många ställen i landet. 
    Hur länge tänker din sambo att ni kan vänta på att din pappa dör? Är din pappa svårt sjuk?
    Du behöver komma bort för att kunna få en vuxen syn på dina föräldrar.
  • Tonåringen

Jaa precis, det framkom tyvärr inte tidigare men min pappa är svårt sjuk och har nog bara några år kvar. 

Känns som det är brister lite överall på hyresbostäder. vi har jobb men de yrken vi har är det nog inte så svårt att hitta nytt. Dock annat som håller oss kvar 

• Anonym (Lotta)

Ni är ju två personer, så ni kan t ex plugga och fixa studentboende tillsammans. Köpa hus kan ni göra längre fram i livet. Släpp huset och släpp tankarna på din pappas död. Man vet ju ingenting om när någon kommer att dö, man kan tro att det gäller 2-3 år, men så blir det 10 år istället. 

Nej, fokusera på er själva istället och glöm allt annat. Din mamma är vuxen och får ta hand om sig själv. 

• Anonym (Va)

För det första, hur gammal är du? Låter som att du är gammal nog att skaffa eget boende om du har sambo.

Och vadå köpa huset? Vill dina föräldrar sälja det? Hur ska ni finansiera det?

Sedan tycker jag faktiskt att det är ganska vidrigt att gå runt där och vänta på hans död, men ändå dra nytta av att bo där. Ta tag i era liv istället och flytta ut. Herregud!

• Anonym (Rakt på sak)

Flytta och skit i huset! Det bär med sig en massa negativa minnen ändå.

• Tonåringen

Jag har tagit hand om min pappa i 2 år i hans sjukdom. Därför började det med att jag skulle bo där. 

men han är en sån hemsk person att till o med mamma gör det. jag är en av få barn som faktiskt har kontakt med honom. Det var deras önskemål att vi ska köpa huset inom 2 år. Vilket är helt klart möjlig

Att kalla mig vidrig efter detta korta inlägg är lite o ta i. Du har INGEN aning om vad Jag fått stå ut pga honom. sexuellt utnyttjad av hans vän innan jag va ens 10. pappa skyllde på MIG. utan mig och min vård av honom hade Han redan varit död för länge sen 

Men tack alla andra för svar, vi kommer flytta ut inom kort! 

• Anonym

Flytta
    Säg åt din mamma att söka skydd på kvinnojouren

• Anonym (Va)
    Tonåringen skrev 2023-08-15 20:41:14 följande:

Jag har tagit hand om min pappa i 2 år i hans sjukdom. Därför började det med att jag skulle bo där. 

men han är en sån hemsk person att till o med mamma gör det. jag är en av få barn som faktiskt har kontakt med honom. Det var deras önskemål att vi ska köpa huset inom 2 år. Vilket är helt klart möjlig

Att kalla mig vidrig efter detta korta inlägg är lite o ta i. Du har INGEN aning om vad Jag fått stå ut pga honom. sexuellt utnyttjad av hans vän innan jag va ens 10. pappa skyllde på MIG. utan mig och min vård av honom hade Han redan varit död för länge sen 

Men tack alla andra för svar, vi kommer flytta ut inom kort! 

Har inte kallat dig för vidrig, däremot tycker jag att det är vidrigt att vänta på någons död. Varför är du där om han är så hemsk att du vill att han ska dö? Flytta!
Svar på tråden Hemsk pappa