• Baramammaella

    Partner och jag oense om morgonrutinerna

    Halloj! Jag och sambon har tre barn. Han jobbar 7-16 och jag 9-18,15. Jag går upp 6.00 med alla barnen och börjar göra ordning frukost och alla förberedelser inför skola och förskola, medans sambon alltid får ligga kvar i sängen tills ca 7 då han börjar jobba och för han är det bara att hoppa i kläderna och sticka. Behöver alltså inte hjälpa till med barnen på morgnarna alls. Han tycker att han inte ska behöva det eftersom han hämtar minstingen på dagis och åker hem och gör middagen? jag kan tycka att det är fel, då jag ALLTID hjälper till med barnen om jag är hemma för jag tycker att man ska göra det helt enkelt. Jag går alltså upp 6, kommer hem från jobb 12-13 timmar senare. Han hittar alltid anledningar till varför han är mer trött än vad jag är också, han tar alltid upp typ att han klipper gräset (vi har åk gräsklippare) men verkar glömma att jag tvättar och städar mera?. Blir så irriterad och vill bara höra vad ni tänker och tycker! Inga påhopp eller otrevliga kommentarer tack. 

  • Svar på tråden Partner och jag oense om morgonrutinerna
  • Baramammaella
    Emiz skrev 2023-08-15 23:22:33 följande:

    Tänker också att om du fixar frukost och lämnar så hämtar han + lagar middag till familjen, ganska bra fördelning baserat på era arbetstider? Sen till helgen tar ni varsin sovmorgon? Förutsätter då att allt annat är jämnt fördelat? Blir kanske konstigt om han ska stiga upp kl 06 fixa frukost och alla barn, lämna innan 07 plus hämta på em och göra middag, eller?


    Skrev aldrig att han ska lämna innan 7. Jag lämnar alltid. Jag lämnar lilla 8.20, dom stora åker skolbuss kl 7.10 därför måste jag väcka upp barnen tidigt varje morgon.
  • Manfödd80
    Baramammaella skrev 2023-08-16 06:07:18 följande:
    Hej igen! Nej dom lämnas absolut inte vid 7. Jag skrev heller aldrig att han skulle lämna dom på föris, jag lämnar alltid den lilla 8.20 på föris. Men dom stora barnen åker med skolbussen som går kl 7.10. Och vi alla är väldigt morgontrötta och sega så vi går upp ca 6 för att hinna med allting och sedan går dem till bussen själva.
    Låter som en bra fördelning. 
    Det är kanske övriga sysslor man ska fördela bättre? 
  • Aliona
    sandrabeerg skrev 2023-08-15 23:09:59 följande:
    Det står inte att de lämnas innan sju. Varför de går upp vid sex framgår inte men jag utgick från att barnen vaknar eller att de av andra skäl inte har något val.
    Du skrev att pappan kan ta barnen någon morgon. Han börjar ju jobba klockan sju, så då måste han ju i så fall lämna innan dess. Men du tänkte kanske att han tar barnen från kl sex tills han går till jobbet och mamman sen tar över? 
  • Aliona
    Baramammaella skrev 2023-08-16 06:07:18 följande:
    Hej igen! Nej dom lämnas absolut inte vid 7. Jag skrev heller aldrig att han skulle lämna dom på föris, jag lämnar alltid den lilla 8.20 på föris. Men dom stora barnen åker med skolbussen som går kl 7.10. Och vi alla är väldigt morgontrötta och sega så vi går upp ca 6 för att hinna med allting och sedan går dem till bussen själva.
    Ok, så det är tiden mellan sex och kvart i sju (eller när han nu går till jobbet för att hinna till sju). Vad är det du vill att han ska göra då? Frukost till barnen? Det är ju för det första inte så svårt, för det andra gör han ju middagen. 
  • Kvittning

    Varför går du upp 6 för att ta hand om barnen om du börjar 9? Borde väl räcka att gå upp någon gång mellan 7 och 8 beroende på hur lång resvägen är.

    Skulle faktiskt säga att det är du som har lyxpositionen. Om man inte har barn som är extremt krävande på morgonen så tycker i alla fall jag att det är oerhört mycket mer stressande att behöva ansvara för hämtning än lämning. Aldrig kunna stanna kvar om jobbet hopat sig. Alltid behöva passa en tid när man ska hem och inget utrymme att stanna till hos frisör, snabb shopping eller något på vägen hem.

  • Themis
    Kvittning skrev 2023-08-16 09:22:32 följande:

    Varför går du upp 6 för att ta hand om barnen om du börjar 9? Borde väl räcka att gå upp någon gång mellan 7 och 8 beroende på hur lång resvägen är.

    Skulle faktiskt säga att det är du som har lyxpositionen. Om man inte har barn som är extremt krävande på morgonen så tycker i alla fall jag att det är oerhört mycket mer stressande att behöva ansvara för hämtning än lämning. Aldrig kunna stanna kvar om jobbet hopat sig. Alltid behöva passa en tid när man ska hem och inget utrymme att stanna till hos frisör, snabb shopping eller något på vägen hem.


    Men i det fallet är det ju helt fritt att gå upp ihop med den andra föräldern och åka tidigare till jobbet, om man behöver mer tid där?

    Och frisör- hur ofta klipper du dig? För min del är det 3 ggr per år, knappast nåt att ta upp i detta sammanhang.

    Shoppa får man lära sig att göra med barn ibland, det gäller alla föräldrar.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Kvittning
    Themis skrev 2023-08-16 09:33:25 följande:
    Men i det fallet är det ju helt fritt att gå upp ihop med den andra föräldern och åka tidigare till jobbet, om man behöver mer tid där?

    Och frisör- hur ofta klipper du dig? För min del är det 3 ggr per år, knappast nåt att ta upp i detta sammanhang.

    Shoppa får man lära sig att göra med barn ibland, det gäller alla föräldrar.
    Saker dyker ju upp under dagen, det är ju inte så att man alltid vet att "idag kommer det komma en bajsmacka klockan 15 så bäst jag åker in till jobbet 2 timmar tidigare idag". 

    MIN upplevelse är att jag föredrar att lämna framföra att hämta då jag tycker det är en oerhörd lyx att kunna sitta på jobbet i godan ro så länge man behöver och ha frihet på vägen hem för att man inte har en tid att passa. 
  • idape
    Kvittning skrev 2023-08-16 09:22:32 följande:

    Varför går du upp 6 för att ta hand om barnen om du börjar 9? Borde väl räcka att gå upp någon gång mellan 7 och 8 beroende på hur lång resvägen är.

    Skulle faktiskt säga att det är du som har lyxpositionen. Om man inte har barn som är extremt krävande på morgonen så tycker i alla fall jag att det är oerhört mycket mer stressande att behöva ansvara för hämtning än lämning. Aldrig kunna stanna kvar om jobbet hopat sig. Alltid behöva passa en tid när man ska hem och inget utrymme att stanna till hos frisör, snabb shopping eller något på vägen hem.


    Vi har också 3 barn och morgonen är inte lätt alltså. Bara att få upp alla och få iväg dom! Nu är mina alla 3 under 10 men jag skulle säga tvärtom! Morgonen går inte att jämnföra med hämtningen! De stora barnen är ju inte så jobbiga att hämta men få upp på morgonen?.Min man har morgonen och tycker det är jättemycket så jag hjälper faktist till.
    Hämtning har jag.
  • Kvittning
    Baramammaella skrev 2023-08-16 06:07:18 följande:
    Hej igen! Nej dom lämnas absolut inte vid 7. Jag skrev heller aldrig att han skulle lämna dom på föris, jag lämnar alltid den lilla 8.20 på föris. Men dom stora barnen åker med skolbussen som går kl 7.10. Och vi alla är väldigt morgontrötta och sega så vi går upp ca 6 för att hinna med allting och sedan går dem till bussen själva.
    Ok, såg inte att de stora barnen behövde åka med bussen 7.10. Borde de inte då vara ganska gamla om de har en resväg på ca en timme till skolan (gissar de börjar någon gång 8.10-8.30) och kunna klara sig själva på morgonen? Eller att det skulle vara smidigare för alla om de också skjutsas på väg till förskolan och förskolan om det är åt samma håll (om det skulle innebära att deras restid förkortas så de inte behöver åka hemifrån så tidigt). 
  • GGN

    Hjälp inte till på eftermiddagarna då. Åk och träna efter jobbet, kom hem till ett dukat bord. Och/eller ta en långpromenad när barnen ska nattas. 

  • Maymom
    GGN skrev 2023-08-16 12:35:09 följande:

    Hjälp inte till på eftermiddagarna då. Åk och träna efter jobbet, kom hem till ett dukat bord. Och/eller ta en långpromenad när barnen ska nattas. 


    Hon gör ju inte det, hon slutar 18.15, mannen 16. Han är själv tills hon kommer hem. Precis som hon är själv på morgonen.
    om övrigt i hushållet är lika jämställt låter det som en väldigt bra uppdelning.
  • Kvittning
    Maymom skrev 2023-08-16 13:01:44 följande:
    Hon gör ju inte det, hon slutar 18.15, mannen 16. Han är själv tills hon kommer hem. Precis som hon är själv på morgonen.
    om övrigt i hushållet är lika jämställt låter det som en väldigt bra uppdelning.
    Instämmer i det. 

    Sedan kan jag själv tycka att det kan vara bra om man kan byta så att det inte alltid är samma som lämnar resp. hämtar då båda sakerna har sina nackdelar och om man alltid gör samma så tror jag lätt att man efter ett tag bara ser alla nackdelar i sitt eget ansvar. Men det kräver ju att man har ett jobb där man får bestämma tiderna lite själv. 
  • Emiz
    Baramammaella skrev 2023-08-16 06:09:32 följande:
    Skrev aldrig att han ska lämna innan 7. Jag lämnar alltid. Jag lämnar lilla 8.20, dom stora åker skolbuss kl 7.10 därför måste jag väcka upp barnen tidigt varje morgon.
    Okej sorry! Du kanske inte skrev exakt hur du hade tänkt dig så då utgår man ifrån vad man tror, inget illa menat. Jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar ärligt talat. Du skulle önska att han gick upp någon morgon med barnen kl 6 och servera frukost, göra i ordning barnen innan kl 07 så att du kan sova vidare en stund? Sedan går du upp strax innan 07 och tar över den lille och lämnar? Men sen vill du även att han ska hämta barnen på em och fixa middag till familjen. Detta skulle du önska någon dag i veckan? Har jag förstått det hela rätt då? Jag tyckte att upplägget ni har är ok, att du tar morgon + mat och han em + middag förutsatt att allt annat är jämnt fördelat. Men tycker du inte att det funkar får ni ju prata och komma fram till en annan lösning?🤷?♀️
  • Tow2Mater

    Kanske en dag i veckan kan han kliva upp kl 6 och gora iordning barnen och du får sova till 7. I gengäld tar du med dig hämtmat när du kommer hem på kvällen, så han slipper gora middag?

  • Emiz
    Tow2Mater skrev 2023-08-16 23:07:10 följande:

    Kanske en dag i veckan kan han kliva upp kl 6 och gora iordning barnen och du får sova till 7. I gengäld tar du med dig hämtmat när du kommer hem på kvällen, så han slipper gora middag?


    Bra förslag 👍🏼! Finns säkert fler varianter att komma på om man verkligen är missnöjd
  • zapi

    Hur kan han gå upp klockan 7 om han börja jobba 7? Du skriver att han "sticker iväg" så jag antar att han inte jobbar hemifrån.

    Förstår inte hur du menar att han har sovmorgon om han börjar kl 7. 

    Tycker det är ganska rimligt att du tar morgnarna och han hämningar/förbereder middag.

    Om du inte börjar förrän kl 9 så har ju du mer tid på dig på morgonen att fixa både dig själv och barnen så det är inte orimligt att du tar det.

    Men behöver du gå upp så tidigt? Kanske se över rutinerna lite?

    Förbered så mycket som möjligt kvällen innan. Gympapåse. Frukt. Alla torrvaror och glas mm till frukost. Ladda kaffebryggaren. Alla lägger fram kläder. Förberedelserna kan alla hjälpa till med. Både du, barnen och din partner.

    Har man förberett mycket kvällen innan ska väl åtminstone skolbarnen kunna vara ganska självgående på morgonen. Klä på sig själva osv. Så då ska de ju varken behöva din eller din partners hjälp i så särskilt stor utsträckning. Vad är det som ni vuxna specifikt behöver göra i denna över en timme innan bussen går?

    Dig själv behöver du ju inte heller prioritera innan skolbussen går. Du kan göra iordning dig själv sen efter de har kommit med bussen. Så den tiden kan du också räkna bort. 

    Kan barnen ha nån frukost de äter på bussen? De verkar ha lång resväg. Då kan man passa på att göra saker på bussen. Ha mackor och smoothie förberett. Det kan ni spara massor av tid på. Då behöver de ju bara gå upp och klä på sig och borsta tänderna.

    Är de så stora att de kan gå upp själva på morgonen? 

    Skulle ni kunna vinna tid på att du körde dem till skolan istället eller ligger det för långt bort? För de verkar åka buss ganska länge. 

    Tycker det låter länge att barnen behöver 1 timme och 10 minuter hemma innan bussen går. Det måste ni kunna minska med bättre rutiner. 

    Känns också som att du får en massa dötid på morgonen i onödan. Kam du ändra dina arbetstider? Ska man ändå få iväg barnen så tidigt till skolan så att man ändå måste upp kan man ju lika gärna bara åka till jobbet så fort som möjligt så kan du komma hem tidigare isället. Beror så klart på vad du jobbar med om det skulle funka.   

Svar på tråden Partner och jag oense om morgonrutinerna