• Anonym (K)

Barnen får inte äta sig mätta på förskolan

Förskolan serverar för lite mat och grönsaker. Barnen vill ha mer men det räcker inte. Personalen får knappt mat, så många har börjat ta med sig matlåda. Det är en kommunal förskola så man blir Ju lite förvånad att det här händer då. Till mellis finns aldrig yoghurt eller nåt annat än mjukt bröd och smör. Det är bara en macka man får äta, och smöret är inte riktigt smör utan margarin. på fruktstunden erbjuds endast en halv frukt, en hel banan får man aldrig då det är slöseri. Mackorna är dom billigaste och vitt bröd utan fibrer. Finns aldrig juice eller nåt annat att dricka än mjölk och vatten. Vad anser ni? Är det här nåt jag bör ta upp? 

• Svar på tråden Barnen får inte äta sig mätta på förskolan
  • Anonym (....)
    Anonym (Tyvärr har neddragningar skett de senaste åren!) skrev 2023-08-22 19:50:27 följande:
    Återigen barnen sitter vid matbord dock inte köket.
    Jag har aldrig varit på en förskola där man äter i köket inte på mina barn och aldrig där jag har jobbat. en del förskolor får också mat till sig som är lagad på annan plats. Barnen sitter alltså vid matbord i ett av rummen.
    De flesta förskolor har inte många rum och det finns inte rum dit personal kan ta barn i omgångar för att äta medhavd matsäck. 
    Har du eller har du haft barn på förskola så du vet hur du det ser ut? hur många personal det finns per antal barn?
    Tror du att barn kan sitta framför andra barn och äta sin medhavda matsäck när inte andra barn har med sig det?
    Tror du att det finns lediga rum där barn i omgångar kan gå iväg och äta så att inte andra barn ser?
    tror du att personal kan avvaras för att hjälpa 3-4 åringar med sin matsäck?
    Vad har du för erfarenhet av förskolor?

Varken på mina barns förskola eller där jag har jobbat har man fått ta med egen mat. är det specialkost är det förskolan som ombesörjer det.
    Har man ett barn som jag nämnde tidigare  tex har diabetes och behöver en extra frukt vid känning får man ordna det men inte inför de andra barnen men det går inte att många barn behöver det om man inte har resurs och man har inte med sig egen utan som sagt förskolan ordnar det förutom vid väldigt speciella tillfällen.
    Dåså, då är det där de äter mat. Medhavd eller förskolans. Enkelt.
  • Anonym (Tyvärr har neddragningar skett de senaste åren!)
    Anonym (....) skrev 2023-08-22 20:03:19 följande:
    Dåså, då är det där de äter mat. Medhavd eller förskolans. Enkelt.
    Man får alltså då inte äta med medhavd matsäck inför andra barn på förskolan och det går alltså inte att personal går iväg med vissa barn för att äta, det finns det varken lediga rum till eller personal till som kan göra det då dom behövs i barngruppen!
    Så nu är detta utrett!
  • Anonym (....)
    Anonym (Tyvärr har neddragningar skett de senaste åren!) skrev 2023-08-22 20:19:06 följande:
    Man får alltså då inte äta med medhavd matsäck inför andra barn på förskolan och det går alltså inte att personal går iväg med vissa barn för att äta, det finns det varken lediga rum till eller personal till som kan göra det då dom behövs i barngruppen!
    Så nu är detta utrett!
    Det går alldeles utmärkt att äta medhavd mat i form av mackor, frukt eller grönsaker.
    Anonym (....) skrev 2023-08-22 20:32:05 följande:
    Det går alldeles utmärkt att äta medhavd mat i form av mackor, frukt eller grönsaker.
    Suck! det går alltså inte att småbarn som behöver hjälp gör det!
    Skolbarn som klarar sig själva i skolan kan göra det på rasten men inte förskolebarn på förskolan! Så är det bara!
  • Anonym (....)
    Anonym (Tyvärr har neddragningar skett de senaste åren!) skrev 2023-08-22 20:36:23 följande:
    Suck! det går alltså inte att småbarn som behöver hjälp gör det!
    Skolbarn som klarar sig själva i skolan kan göra det på rasten men inte förskolebarn på förskolan! Så är det bara!
    Så barnen får inte hjälp med mat på förskolan? Vad det är konstigt förskola du har jobbat på? Har aldrig varit med om att barnen inte skulle få hjälp med mat eller andra saker de behöver hjälp med. 

Skolbarn? Skolbarn går i skolan och har inget att göra med förskolan. 
    Anonym (....) skrev 2023-08-22 20:40:06 följande:
    Så barnen får inte hjälp med mat på förskolan? Vad det är konstigt förskola du har jobbat på? Har aldrig varit med om att barnen inte skulle få hjälp med mat eller andra saker de behöver hjälp med. 

Skolbarn? Skolbarn går i skolan och har inget att göra med förskolan. 
    Vad håller du på med?
    Du verkar bara driva med det hela eller så gör du dig dum.

Personalen hjälper till med mat som serveras på förskolan, den mat som kökspersonalen tillreder eller som kommer till förskolan om den tillreds någon annanstans. Personalen får däremot inte servera medhavd mat hemifrån och varför har jag redan förklarat så det tar jag inte igen.

Antingen driver du eller så har du ingen aning om hur det fungerar på förskolor.
    Har du haft barn på förskola eller har du varit på någon och vet något om förskolor eller gissar du bara? 
  • Anonym (....)
    Anonym (Tyvärr har neddragningar skett de senaste åren!) skrev 2023-08-22 20:58:22 följande:
    Vad håller du på med?
    Du verkar bara driva med det hela eller så gör du dig dum.

Personalen hjälper till med mat som serveras på förskolan, den mat som kökspersonalen tillreder eller som kommer till förskolan om den tillreds någon annanstans. Personalen får däremot inte servera medhavd mat hemifrån och varför har jag redan förklarat så det tar jag inte igen.

Antingen driver du eller så har du ingen aning om hur det fungerar på förskolor.
    Har du haft barn på förskola eller har du varit på någon och vet något om förskolor eller gissar du bara? 
    Så nu hjälper de med mat på förskolan? Då är det inget problem, vilket det aldrig har varit även om du gärna vill påskina det. 

Ja, har både haft barn på förskola och tidigare dagis, och även jobbar på både förskola och dagis. 
    Anonym (....) skrev 2023-08-22 21:14:00 följande:
    Så nu hjälper de med mat på förskolan? Då är det inget problem, vilket det aldrig har varit även om du gärna vill påskina det. 

Ja, har både haft barn på förskola och tidigare dagis, och även jobbar på både förskola och dagis. 
    Du kan inte förstå skillnaden mellan att hjälpa barnen med den mat som förskolan serverar och inte kunna hjälpa barn med medhavd matsäck framför andra barn som inte har med sig egen mat. 

Det är uppenbart att du bara driver med frågan och nu räcker det, vi avslutar här.
    Du förstår mycket väl vad jag skriver, det är inte svårt att förstå.

Nu slutar vi med detta tjafs och och inga förskolor serverar medhavd mat det är fakta!
  • Anonym (....)
    Anonym (Tyvärr har neddragningar skett de senaste åren!) skrev 2023-08-22 21:21:36 följande:
    Du kan inte förstå skillnaden mellan att hjälpa barnen med den mat som förskolan serverar och inte kunna hjälpa barn med medhavd matsäck framför andra barn som inte har med sig egen mat. 

Det är uppenbart att du bara driver med frågan och nu räcker det, vi avslutar här.

Nu slutar vi med detta tjafs och och inga förskolor serverar medhavd mat det är fakta!
    Andra barn som inte behöver medhavd/extra mat eftersom de blir mätta. 

Det går alldeles utmärkt att ha med sig medhavd mat i förskolor. Även skolor och arbete också förövrigt. 
  • Jemp
    Spucks skrev 2023-08-22 18:56:47 följande:

När jag bodde i Sverige med mitt barn var den högsta avgiften jag betalade för förskolan 50 kronor i månaden. Men för det mesta betalade jag ingenting. Visst var det smidigt för mig, men det  är ju egentligen helt galet - att man sparar pengar genom att skicka barnet till förskolan!
    Det är ju bra - både för föräldrarna och samhället - att det finns en avgift beroende på inkomst, så att alla ha råd med förskolan, alla barn får delta av verksamheten och alla föräldrar kan jobba, om de så önskar. Men varför ska maten vara gratis? Föräldrarna ska betala sina barns mat, då behöver ingen gå hungrig för det hjälper inte förskolan att snåla med maten, när de ändå inte kan använda pengarna till annat.

För att barnen ska få äta sig mätta. Mu diskuteras det tvärtom att skolorna borde servera mer måltider för att barn inte kan äta sig mätta hemma pga ekonomin.

...för att inte tala om att jag är glad att slippa fixa lunchlådor även åt barnen. 
  • Jemp
    Anonym (Eko) skrev 2023-08-22 12:41:46 följande:

Med tanke på att kommunerna ofta ska ha viss % ekologiskt/kravmärkt så blir följden mindre mat då budgeten inte ökas. Sen är det ibland lite korkade människor som både bestämmer maten och lagar den. 
    Om skolköken skulle drivas som restauranger dvs med kockar och ett mer smart tänk så skulle det vara bättre. Har jobbat kommunalt och ALDRIG mer. Jobbade sen privat och hade fri budget men betydligt bättre avtal. 
    I kommunala kök beställer man hellre ekologiska apelsiner mitt i sommaren för 50kr/kg än att plocka äpplen på gården. Då rinner pengarna iväg.
    Man tänker sällan efter säsong och inte på inköpspriset. 

Det finns mycket man kan justera i inköpen för att ha råd med ekologiskt- självklart fortfarande med tillräcklig mängd mat. Mängden kött är en sån sak att se över. Säsong också givetvis. Finns ett flertal kurser för anställda i offentliga kök och i offentlig upphandling. Givetvis finns även många kockar anställda, men personal med hög kompetens är en bristvara. 
  • Jemp
    Anonym (Tyvärr har neddragningar skett de senaste åren!) skrev 2023-08-22 21:21:36 följande:

Det är givetvis inte allmängiltigt, det finns förskolor som tillåter det. Det ska dock inte behövas.
  • Spucks
    Jemp skrev 2023-08-23 11:59:36 följande:
    För att barnen ska få äta sig mätta. Mu diskuteras det tvärtom att skolorna borde servera mer måltider för att barn inte kan äta sig mätta hemma pga ekonomin.

...för att inte tala om att jag är glad att slippa fixa lunchlådor även åt barnen. 
    Varför tror du att barn inte få äta sig mätta om maten inte är gratis? Jag har nu i flera år betalad för mitt barns förskolemat, precis som alla andra föräldrar, och mitt barn blev alltid mätt .... och då äter han mycket.
    Tydligen blir ju m
    ånga barn INTE mätta av den maten som är gratis för föräldrarna, för det snålas ju uppenbarligen med den på många förskolor.
  • Jemp
    Spucks skrev 2023-08-23 20:15:44 följande:
    Varför tror du att barn inte få äta sig mätta om maten inte är gratis? Jag har nu i flera år betalad för mitt barns förskolemat, precis som alla andra föräldrar, och mitt barn blev alltid mätt .... och då äter han mycket.
    Tydligen blir ju många barn INTE mätta av den maten som är gratis för föräldrarna, för det snålas ju uppenbarligen med den på många förskolor.
    Det är så samhällsdebatten går. 
    Det är klart att man kan höja maxtaxan. Och bidragen. Ska det vara en separat avgift gissar jag att man vill göra den valfri också. Vad händer för de som inte betalar mat men har barnen på förskola? 
    Men varför, när det ingår i det vi redan betalar? 
  • Spucks
    Jemp skrev 2023-08-24 06:40:53 följande:
    Men varför, när det ingår i det vi redan betalar? 
    För om maten betalas separat kan förskolarna inte snåla med den för att ha mer pengar till andra delar av verksamheten.
Svar på tråden Barnen får inte äta sig mätta på förskolan