Anonym (Tyvärr har neddragningar skett de senaste åren!) skrev 2023-08-22 19:50:27 följande:
Återigen barnen sitter vid matbord dock inte köket.
Jag har aldrig varit på en förskola där man äter i köket inte på mina barn och aldrig där jag har jobbat. en del förskolor får också mat till sig som är lagad på annan plats. Barnen sitter alltså vid matbord i ett av rummen.
De flesta förskolor har inte många rum och det finns inte rum dit personal kan ta barn i omgångar för att äta medhavd matsäck.
Har du eller har du haft barn på förskola så du vet hur du det ser ut? hur många personal det finns per antal barn?
Tror du att barn kan sitta framför andra barn och äta sin medhavda matsäck när inte andra barn har med sig det?
Tror du att det finns lediga rum där barn i omgångar kan gå iväg och äta så att inte andra barn ser?
tror du att personal kan avvaras för att hjälpa 3-4 åringar med sin matsäck?
Vad har du för erfarenhet av förskolor?
Varken på mina barns förskola eller där jag har jobbat har man fått ta med egen mat. är det specialkost är det förskolan som ombesörjer det.
Har man ett barn som jag nämnde tidigare tex har diabetes och behöver en extra frukt vid känning får man ordna det men inte inför de andra barnen men det går inte att många barn behöver det om man inte har resurs och man har inte med sig egen utan som sagt förskolan ordnar det förutom vid väldigt speciella tillfällen.
Dåså, då är det där de äter mat. Medhavd eller förskolans. Enkelt.