• Petraa

4 månaders vaknar varje timme

Sonen är 4 månader och har sovit förhållandevis okej mellan 0-3 månader, ca 2,5-4h per block nattetid och sen amning där emellan. Vi samsover och jag helammar, kör liggamning nattetid. 

Efter 3 månaders ålder så började han vakna upp varje timme och jag sövde om genom att amma, trots att han troligtvis inte var hungrig. 

Nu har det gått 6 veckor och sömnen blir bara sämre och sämre nattetid. Jag tror jag ?förstört? honom genom att amma varje gång han vaknar, ibland redan 30-45 min efter förra amningen. Tror han inte lärt sig hur man somnar om av sig själv utan vant sig för mycket vid amning nu för att kunna sova vidare. Ett fåtal gånger har napp funkat istället för amning, men oftast blir han sur och gråter när han inser att det är en napp och inte tutte.

Jag tror inte på sömnträning men börjar bli lite desperat, får knappt sova nåt nattetid längre för behöver passa upp på sonen hela nätterna, och kan ej somna dagtid (pga insomnia). 

Någon annan som varit med om liknande? Vad gjorde ni för att bryta mönstret med korta uppvak? Vill att han går tillbaka till att åtminstone sova 2,5-3h utan amning, drömmen vore ju max 1-2 uppvak per natt för amning. Snälla hjälp en förstagångsmamma som snart går under pga sömnbrist.

• Svar på tråden 4 månaders vaknar varje timme
  • Anonym (Samma)

Jag brukade vara bortskämd då min son sov väldigt bra med endast 1 uppvak för mat mellan 2-3 månaders ålder. Vi samsov och jag liggammar, sedan vid 3 månader så började han vakna en gång i timmen hela nätterna igenom, ibland tillåmed varje halvtimme. Det enda som funkade var att ge bröstet. Min son tar inte napp osv. Jag tänkte att detta var sleep regression och att det bara var att hålla ut, men min pojke är nu 6,5 månad gammal och han vaknar fortfarande en gång varannan timme för att snutta. Ibland mycket oftare! 

Jag har fått köpa att han är en pojk som behöver mycket närhet och trygghet. Det är under en så kort period ändå. Det är tufft att knappt få sova men kroppen har vant sig. 

Har tyvärr inga tips mer än håll i och håll ut. Det kommer att gå över tillslut :) 

• Petraa
    Anonym (Samma) skrev 2023-08-19 04:24:27 följande:

Jag brukade vara bortskämd då min son sov väldigt bra med endast 1 uppvak för mat mellan 2-3 månaders ålder. Vi samsov och jag liggammar, sedan vid 3 månader så började han vakna en gång i timmen hela nätterna igenom, ibland tillåmed varje halvtimme. Det enda som funkade var att ge bröstet. Min son tar inte napp osv. Jag tänkte att detta var sleep regression och att det bara var att hålla ut, men min pojke är nu 6,5 månad gammal och han vaknar fortfarande en gång varannan timme för att snutta. Ibland mycket oftare! 

Jag har fått köpa att han är en pojk som behöver mycket närhet och trygghet. Det är under en så kort period ändå. Det är tufft att knappt få sova men kroppen har vant sig. 

Har tyvärr inga tips mer än håll i och håll ut. Det kommer att gå över tillslut :) 

Oj jag har liksom levt på hoppet att detta är något övergående och att sömnen så småningom blir bättre med längre block. Får panik av tanken att detta ska fortsätta i många månader till. Vägrar sovträna för det känns inte rätt i kroppen, men samsovning och liggamning ger mig noll sömn. Och sedan behöver jag gå upp och konstant underhålla och bära bebisen en hel dag medan man känner sig som en zombie. 

Hoppas nån kan komma med tips om hur detta uppvakningsbeteende kan brytas
  • Anonym (Medea)

Hade exakt samma här. Det höll i sig tills nästa sömn regression som var vid 9 månader för henne. Då blev sömnen ännu sämre ett tag sen började det bli lite lite bättre. 

Har du tur kanske det vänder för er imorgon. Alla barn är ju olika. Så inget säger att det kommer bli för er som för oss. 

• Anonym (5656)

Har ni provat m napp?
    Min man o jag tog halva natten var m bebisen, så båda får sova en halv natt
    Prova att sova m bebisen i egen säng.

• Aliona

Varför vägrar du sömnträning? Vi pratar ju inte om att låta barnet skrika förtvivlat till hen ger upp, utan att mjukt och gradvis lära barnet att fortsätta sova. Att få sin sömn försörd för att ett barn vant sig vid att smutta på mammas bröst hela nätterna är inte rimligt. Eller ja, en del klarar av det, men långt ifrån alla, och jag anser att båda bebis och förälder ska få sin behov tillgodosedda så långt det går. Din bebis har behov av närhet, men det betyder inte nödvändigtvis bröst. 

Det här fungerade för oss. Efter amning (sittamning) lade vi ner bebisen i sängen och lade oss själv nära och höll om. Grät han så tröstade vi så klart. Han fick också napp när han ville. När han började somna drog vi oss bort lite, men lät handen vara kvar. Började han gny så pratade vi med honom. Vid rätt tillfälle tog vi bort handen, man får känna sig för. Vaknade han senare så började vi om, men inte med amning mer än när han var hungrig (vilket vi vid någon tidpunkt bytade mot vatten på flaska). Efter ett tag så räckte det att vi lade handen på magen eller kinden när han vaknade eller bara viskade att mamma är här, så kände han sig trygg och somnade om av sig själv. 

Barn har så mycket de ska lära sig, inklusive att sova. Man kan vänta på att barnet lär sig själv eller hjälpa dem på traven. 

Svar på tråden 4 månaders vaknar varje timme