• Anonym (Mille)

    Kalas - hur hade ni gjort?

    Min son har nyss fyllt år och ska för första gången ha kompiskalas (han fyllde 8 år) på lekland/jump. 


    sedan i onsdags har han varit snuvig och lite hostig. Igår torsdag vaknade han förkyld och var hemma från skolan. Idag vaknade han och sa att han hade ont i kroppen. Ingen feber eller något. Beslutade att ge honom Alvedon så han fick sova ordentligt pga vaknade under natten o hade svårt somna om pga ont i kroppen och lite hosta. När han vaknade på morgonen hade han inte ont. Men är lite småhostig och snuvig. Inte rinnande snuva men ändå snuvig. O då kommer han på mitt i allt sitt kompiskalas och blir jätteledsen av tanken att ställa in detta. 


    för 1 år sen hade man ju ställt in det utan tvekan. men jag sa till honom att vi avvaktar några timmar innan vi tar beslut och ser hur han mår då, då man oftast mår sämre precis då man vaknat o sesan piggnar man till. Oftast när han är förkyld så är han det 2 max 3 dagar men däremot lite hosta kan han ha längre. Imorgon så är vi inne på dag 4. Utgår jag från hur det brukar vara så borde han var bättre än idag. 


    hur hade ni gjort handen på hjärtat? Och gärna inga moralkakor. Jag är ingen förälder som inte tänker mig för bpde en och två ggr men detta är första gången vi gör kompiskalas och själv hade jag inte reagerat på en mindre förkylning eller snuva om vi var bjudna på kalas. Men ja? hur har ni resonerat? 

  • Svar på tråden Kalas - hur hade ni gjort?
  • Anonym (g)

    Jag hade inte haft kalaset. Han är sjuk idag och som jag förstår är kalaset imorgon. Ett lekland i sig är för stor ansträngning, kalas på det... nej.


     

  • Anonym (P)

    Är kalaset först imorgon? Då hade jag avvaktat och sett hur det utvecklas. Är han likadan eller bättre, hade jag inte ställt in. 

  • Anonym (När?)

    När är kalaset? Om idag så hade jag ställt in, men om det är imorgon eller söndag så hade jag väntat och sett. Mår han fortfarande bra är det väl bara att köra tänker jag. 

  • Anonym (Mille)
    Anonym (g) skrev 2023-08-25 09:21:19 följande:

    Jag hade inte haft kalaset. Han är sjuk idag och som jag förstår är kalaset imorgon. Ett lekland i sig är för stor ansträngning, kalas på det... nej.


     


    Anonym (P) skrev 2023-08-25 09:21:45 följande:

    Är kalaset först imorgon? Då hade jag avvaktat och sett hur det utvecklas. Är han likadan eller bättre, hade jag inte ställt in. 


    Anonym (När?) skrev 2023-08-25 09:30:09 följande:

    När är kalaset? Om idag så hade jag ställt in, men om det är imorgon eller söndag så hade jag väntat och sett. Mår han fortfarande bra är det väl bara att köra tänker jag. 



    Kalaset är imorgon eftermiddag kl 15. En timmes hopp. Lite tårta och glass och sedan godisutdelning. Klart. Så det handlar inte heller om flera timmars spring runt upp och ner. 


    jag tror jag avvaktar och ser hur det utvecklar sig. Blir han sämre (oavsett feber eller ej) så får vi ställa in helt enkelt. Är han som idag eller bättre så kör vi på. 

  • Anonym (När?)
    Anonym (Mille) skrev 2023-08-25 09:46:27 följande:
    Anonym (P) skrev 2023-08-25 09:21:45 följande:

    Är kalaset först imorgon? Då hade jag avvaktat och sett hur det utvecklas. Är han likadan eller bättre, hade jag inte ställt in. 



    Kalaset är imorgon eftermiddag kl 15. En timmes hopp. Lite tårta och glass och sedan godisutdelning. Klart. Så det handlar inte heller om flera timmars spring runt upp och ner. 


    jag tror jag avvaktar och ser hur det utvecklar sig. Blir han sämre (oavsett feber eller ej) så får vi ställa in helt enkelt. Är han som idag eller bättre så kör vi på. 


    JA men vänta då, mår han bra hela dagen idag och även imorgon så ser jag inget hinder :) men du, även om ni får ställa in så är det okej. Då planerar ni ett nytt datum bara. Vi fick ställa in min sons sååå efterlängtade halloweenkalas i höstas då han blev magsjuk. Han var så himla ledsen och grät massor. Vi sa att vi bestämmer ett nytt datum direkt så att han visste att det skulle bli av. Det hjälpte lite. Så när vi skickade mail om att kalaset var inställt så informerade vi även om nya datumet. 


    Det blev ett discokalas istället och hela klassen kunde komma även på nya datumet. Kalaset blev superlyckat och han glömde helt besvikelsen om att första inte blev av. 

  • Anonym (Kanske)

    Smittorisken är minimal, så för den sakens skull hade jag inte ställt in. 
    Frågan är om han orkar en timmes hopp imorgon. Det är rätt intensivt på jumpyard. Du känner honom bäst. Tror du han har glädje av kalaset - kör. Orkar han inte riktigt utan skulle ha mer kul en vecka senare? Fundera på att flytta kalaset.

  • Anonym (Mille)
    Anonym (När?) skrev 2023-08-25 10:10:00 följande:

    JA men vänta då, mår han bra hela dagen idag och även imorgon så ser jag inget hinder :) men du, även om ni får ställa in så är det okej. Då planerar ni ett nytt datum bara. Vi fick ställa in min sons sååå efterlängtade halloweenkalas i höstas då han blev magsjuk. Han var så himla ledsen och grät massor. Vi sa att vi bestämmer ett nytt datum direkt så att han visste att det skulle bli av. Det hjälpte lite. Så när vi skickade mail om att kalaset var inställt så informerade vi även om nya datumet. 


    Det blev ett discokalas istället och hela klassen kunde komma även på nya datumet. Kalaset blev superlyckat och han glömde helt besvikelsen om att första inte blev av. 


    Anonym (Kanske) skrev 2023-08-25 10:56:32 följande:

    Smittorisken är minimal, så för den sakens skull hade jag inte ställt in. 
    Frågan är om han orkar en timmes hopp imorgon. Det är rätt intensivt på jumpyard. Du känner honom bäst. Tror du han har glädje av kalaset - kör. Orkar han inte riktigt utan skulle ha mer kul en vecka senare? Fundera på att flytta kalaset.



    Tack! 


    jag tänkte också på det. Att flytta. Min farhåga är väl då att kompisarna inte kan då och de som inte kunde till denna helg kanske då kan till nästa (då hade vi dock tänkt ha släktkalas på lördagen men söndagen skulle kunna funka för jumpyard). 


    hur hade ni i så fall gjort? Hade ni meddelat alla som var bjudna men även tacjat nej pga förhinder om det nya datumet eller bara de som tackat ja?

  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Mille) skrev 2023-08-25 11:34:34 följande:
    Anonym (Kanske) skrev 2023-08-25 10:56:32 följande:

    Smittorisken är minimal, så för den sakens skull hade jag inte ställt in. 
    Frågan är om han orkar en timmes hopp imorgon. Det är rätt intensivt på jumpyard. Du känner honom bäst. Tror du han har glädje av kalaset - kör. Orkar han inte riktigt utan skulle ha mer kul en vecka senare? Fundera på att flytta kalaset.



    Tack! 


    jag tänkte också på det. Att flytta. Min farhåga är väl då att kompisarna inte kan då och de som inte kunde till denna helg kanske då kan till nästa (då hade vi dock tänkt ha släktkalas på lördagen men söndagen skulle kunna funka för jumpyard). 


    hur hade ni i så fall gjort? Hade ni meddelat alla som var bjudna men även tacjat nej pga förhinder om det nya datumet eller bara de som tackat ja?


    Jag skulle bjudit alla på det nya datumet, även de som tackat nej nu.
  • Anonym (När?)
    Anonym (Mille) skrev 2023-08-25 11:34:34 följande:
    Anonym (Kanske) skrev 2023-08-25 10:56:32 följande:

    Smittorisken är minimal, så för den sakens skull hade jag inte ställt in. 
    Frågan är om han orkar en timmes hopp imorgon. Det är rätt intensivt på jumpyard. Du känner honom bäst. Tror du han har glädje av kalaset - kör. Orkar han inte riktigt utan skulle ha mer kul en vecka senare? Fundera på att flytta kalaset.



    Tack! 


    jag tänkte också på det. Att flytta. Min farhåga är väl då att kompisarna inte kan då och de som inte kunde till denna helg kanske då kan till nästa (då hade vi dock tänkt ha släktkalas på lördagen men söndagen skulle kunna funka för jumpyard). 


    hur hade ni i så fall gjort? Hade ni meddelat alla som var bjudna men även tacjat nej pga förhinder om det nya datumet eller bara de som tackat ja?


    Vi bjöd alla på det nya datumet. vissa som hade sagt nej till första datumen var "glada" att första blev inställt då de kunde komma på nya datumet
  • EpicF

    Självklart bjuder du alla till de nya datumet. Ni kan inte exkludera folk bara för att ni måste byta datum, det hoppas jag du förståe. 

  • Anonym (Kalas)

    Om han pighar på sig under dagen så hade jag kört.

Svar på tråden Kalas - hur hade ni gjort?