• Anonym (Jag)

    14 år äldre än bonusson

    Jag är tillsammans med en tjugo år äldre man och vi ska snart flytta ihop. Jag får hans artonåriga son på köpet och han får mina i grundskoleålder.

    Har inte reflekterat över det tidigare, men av någon anledning slog mig tanken idag att jag är mer jämngammal med sonen än blivande sambon.

    Finns det någon här i samma sits? Hur har det fungerat?

  • Svar på tråden 14 år äldre än bonusson
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2023-08-29 09:12:43 följande:

     


    Vad menar du? Pappan håller med mig helt och säger själv att det blivit så pga att sonen var så sjuk som liten så de klarade inte av att sägs ifrån, de var bara glada att han lever. Det märks redan skillnad på grabben och jag har inte gjort något speciellt, bara hållt honom till samma standard som jag har för mina barn. Fylla/tömma diskmaskinen, hålla efter rummet, inga fötter på bordet... att man inte rapar bara för att... och måste man så ber man om ursäkt... verkligen inga konstigheter.

    Jag ska inte flytta in, det är de som flyttar in.


    Och den bortförklaringen köpte du ?
  • Anonym

    Att du kliver in i sammanhanget och vill axla rollen som hjälten som ska rädda sonen är som upplagt för att det kraschar

  • Anonym (Anna anakonda)
    Anonym (Jag) skrev 2023-08-29 09:12:43 följande:

     


    Vad menar du? Pappan håller med mig helt och säger själv att det blivit så pga att sonen var så sjuk som liten så de klarade inte av att sägs ifrån, de var bara glada att han lever. Det märks redan skillnad på grabben och jag har inte gjort något speciellt, bara hållt honom till samma standard som jag har för mina barn. Fylla/tömma diskmaskinen, hålla efter rummet, inga fötter på bordet... att man inte rapar bara för att... och måste man så ber man om ursäkt... verkligen inga konstigheter.

    Jag ska inte flytta in, det är de som flyttar in.


    Det är nu det, vänta bara tills han har bott in sig och tjatar hål i huvudet på lilla pappsen om att han är slav i "sitt eget hem", som det som populärt brukar heta här på FL.

    Men bra ändå att det är ditt hem. Du riskerar iaf inte att bli av med det då dina barn är yngre och hans räknas som vuxen. (Även om jag personligen inte ser 18-åringar som särskilt vuxna.)
  • Anonym (osan)
    Anonym (Jag) skrev 2023-08-28 18:21:18 följande:
    Jag blir mamman i VÅR familj. Bonusmamma till honom.
    Det är osannolikt att ni kommer att bli en familj på det sättet, utan du och din man kommer att vara familj. Medan sonen troligen kommer att stå utanför och dina barn kanske kommer att ingå, lite beroende på hur gamla de är. 

    Min pappa flyttade ihop med sin fru när jag var omkring 15 år, och jag har aldrig sett henne som min bonusmamma, eller att vi är familj. Hon är pappas familj, men inte min. Jag har aldrig benämnt henne som bonusmamma, utan hon är min pappas fru. Hon kallar inte heller mig för bonusdotter utan jag är hennes mans dotter. 
  • Anonym

    Varför ska ens mannen och hans vuxna son flytta in hos dig?
    Om han gör det för att lösa sin boendesituation är det kanske inte konstigt med denna förståelse för att en myndig son helt plötsligt måste uppfostras. Väl inne i bostaden kommer ts uppfostringsiver snart att väcka irritation.

  • Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2023-08-29 22:42:10 följande:

    Varför ska ens mannen och hans vuxna son flytta in hos dig?
    Om han gör det för att lösa sin boendesituation är det kanske inte konstigt med denna förståelse för att en myndig son helt plötsligt måste uppfostras. Väl inne i bostaden kommer ts uppfostringsiver snart att väcka irritation.


    För att vi vill flytta ihop?

    Ser det inte som uppfostring, utan som guidning. Det kommer antagligen bli väldigt tufft för honom i livet om han får fortsätta som nu. Och en 18-åring är inte alltid vuxen i annat än lagens ögon. Han känns inte mer mogen än min 14-åring.
  • Anonym (S-G)

    Du fick barn när du var vad, runt 25?
    Hade ni varit i samma ålder och du träffat din man då hade ni inte varit i fas, så han behövde kanske fler år.

    Men nej, du är närmre en 50+ än en 18-åring ändå, just på grund av hur mycket man utvecklas när man blir vuxen.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (S-G) skrev 2023-08-30 08:41:01 följande:

    Du fick barn när du var vad, runt 25?
    Hade ni varit i samma ålder och du träffat din man då hade ni inte varit i fas, så han behövde kanske fler år.

    Men nej, du är närmre en 50+ än en 18-åring ändå, just på grund av hur mycket man utvecklas när man blir vuxen.


     18 när jag fick första.
  • Anonym (13)

    Det är 13 år mellan min bonusmamma och mig, hon och pappa träffades när jag var 18.

    Har funkat utmärkt, men jag bodde aldrig med dem och hon behövde/försökte aldrig ha en uppfostrande roll för mig, vilket nog varit en starkt bidragande orsak till att det fungerade. Som 18-åring är man ju på väg ut i vuxenlivet och söker självständighet - det är få åldrar man är så ointresserad av den egna familjen som just då. Och då blir det lätt fel om en ny person kommer in och ska ha mycket att säga till om, försöka tvinga fram en relation osv. Man får ha lite is i magen som ny person i en tonårings liv, tror jag.

  • OlManH

    Se det från den ljusa sidan. Sonen är 18 & ska således ut ur huset & starta ett eget liv. Du slipper hantera någon annans barn & kan fokusera på dina egna.

  • Anonym (Anna anakonda)
    OlManH skrev 2023-08-30 09:06:10 följande:

    Se det från den ljusa sidan. Sonen är 18 & ska således ut ur huset & starta ett eget liv. Du slipper hantera någon annans barn & kan fokusera på dina egna.


    Många ungdomar bor hemma tills de är 22-23 numera.
  • OlManH
    Anonym (Anna anakonda) skrev 2023-08-30 11:44:16 följande:
    Många ungdomar bor hemma tills de är 22-23 numera.
    Inget man har ett till dock.
    Kan bara snacka för mig själv men här är det inget alternativ att ?bonusen? ska bo hemma längre än fyllda 18 & slutfört gymnasie.
  • Anonym (Lätt att få bostad?)
    OlManH skrev 2023-09-02 08:58:12 följande:
    Inget man har ett till dock.
    Kan bara snacka för mig själv men här är det inget alternativ att ?bonusen? ska bo hemma längre än fyllda 18 & slutfört gymnasie.
    Dom flesta går ut gymnasiet det år dom fyller 19 år, ofta är det väldigt svårt att få tag  lägenhet omedelbart, är för dyrt mm om man inte bor i en liten ort där det finns gott om lägenheter men det är inte vanligt.
    Flyttade du hemifrån direkt efter gymnasiet? gjorde dina vänner det också? alla flyttade omedelbart dom gick ut skolan? bodde ni i så fall på en liten ort?
    Hade alla råd att flytta till eget boende?

    Har du egna barn? om dom är äldre flyttade dom direkt efter gymnasiet, om dom är yngre, kommer du att säga att dom måste flytta ut strax efter att skolan är slut?
    och hur ser det ut i så fall nu där ni bor för ungdomar? finns det lägenheter och som dom klarar av att betala, hyra? köpa?

    Vad säger din partner om att hans/hennes barn måste flytta ut direkt efter studenten? ni bor väl där bägge två och bestämmer tillsammans?
  • OlManH
    Anonym (Lätt att få bostad?) skrev 2023-09-02 10:54:25 följande:
    Dom flesta går ut gymnasiet det år dom fyller 19 år, ofta är det väldigt svårt att få tag  lägenhet omedelbart, är för dyrt mm om man inte bor i en liten ort där det finns gott om lägenheter men det är inte vanligt.
    Flyttade du hemifrån direkt efter gymnasiet? gjorde dina vänner det också? alla flyttade omedelbart dom gick ut skolan? bodde ni i så fall på en liten ort?
    Hade alla råd att flytta till eget boende?

    Har du egna barn? om dom är äldre flyttade dom direkt efter gymnasiet, om dom är yngre, kommer du att säga att dom måste flytta ut strax efter att skolan är slut?
    och hur ser det ut i så fall nu där ni bor för ungdomar? finns det lägenheter och som dom klarar av att betala, hyra? köpa?

    Vad säger din partner om att hans/hennes barn måste flytta ut direkt efter studenten? ni bor väl där bägge två och bestämmer tillsammans?
    Jag flyttade direkt för att studera.
    Har varit tydlig på det från starten. Hennes son kommer va 10+ år äldre än våra ev gemensamma barn. Tänker inte låta ev framtida ungar utsättas för hennes son längre än nödvändigt. Vet det låter hårt & elakt. Men han får bo på boende ordnat av kommunen efter att han är klar på gymnasiet.
Svar på tråden 14 år äldre än bonusson