• Anonym (uppgiven mamma)

    Sängvätning orkar inte mer.

    Jag ger upp, har en pojke 10 år gammal som inte blir torr på natten. idag var vi på ytterligare ett läkarbesök. nya undersökningar samma resultat. 

    just nu känns det som om inte ens sjukvården kan hjälpa oss. idag kändes allt helt meningslöst när vi var där, och ändå säger "alla" det kommer troligen växa bort". 
    Ja ha NÄR VÄXER DET BORT!. 
    jag har inga problem med att behöva tvätta sängkläder varje dag. dom gångerna han vaknar på natten av att det är blött river han av överstalagret med sängkläder och madrasskydd tar ett nytt täcke från govlet och sover vidare så sömnen för han funkar bra och oftast vaknar han inte ens. 

    Men han börjar må så dåligt över det och det märks socialt nu. han drar sig undan i skolan han sover aldrig över hos kompisar eller låter kompisar sova över här. helst vill han inte ens ha kompisar hemma för dom kanske upptäcker att han kissar i sängen. 
    Han vill aldrig åka med om vi skall sova borta eller på hotell, hade han fått bestämma hade han aldrig sovit någon annanstans än hemma i hans egna säng. 

    Vi har fåt en bra barnpsykolog som han varit hos två gånger. Hon kan såklart inte bota hans sängvätning men kanske hoppas jag ge han tillbaka lite självkänsla.

    Jag vet inte vad jag vill ha sagt, mest bara skriva av mig situation känns just nu tröstlös och ohållbar för oss alla men främst för han.

    // Therse, 

  • Svar på tråden Sängvätning orkar inte mer.
  • Anonym (Cecilia)

    Har inga råd när det gäller sängvätningen. Däremot har jag ett jämngammalt barn med en annan diagnos som kan vara utmärkande. 

    Det jag gjorde när vi fick diagnosen var att söka runt lite information på nätet. Då hittade jag en förening som hade träffar/läger för barn med samma diagnos. Nu verkar mitt barn ha fått en diskret och mild variant så mitt barn har inte varit så intresserat. Men bara vetskapen om att det finns en förening där man kan träffa andra jämnåriga med samma diagnos lättade det hela för mitt barn. 

    Gjorde en snabbgoogling och såg att det bland annat förra året (2022) varit ett läger i Arvidsjaur för barn. Kanske finns det fler läger eller andra träffar att hänga på? Många barn vill ju ofta bara vara en i mängden och smälta in. Att kanske våga åka på ett sådant läger skulle också kunna stärka sonen tänker jag. 

    Hoppas att ni får ordning på allt för sonens skull! 

  • Anonym (Samma)

    Min son är 13 och nu händer det bara någon gång ibland och när det väl händer så kommer det då och då under ett par veckor och därpå inga problem i kanske 2-3 månader. Ingen NPF. När han var 10 så var det som för er. Han har sovit över hos kompisar, men inte så ofta. När han gjort det så har vi preppat med eget liggunderlag med skydd och så lakan över och en sovsäck som vi sytt in skydd från Ikea i. Har han hellre velat det så har vi hämtat honom hur sent som helst så han ändå varit med hela kvällen. Han har tack och lov toleranta kompisar som inte frågat vidare. En av dem är extremt mörkrädd och vill inte sova borta därför. Alla har sitt. Och visst har det varit jobbig, men allmänt kan jag säga att det som hjälpt bäst är att hjälpa till att avdramatisera. Alla har något som är jobbigt, men du vet inte vad alla har. En kompis har allergi och astma och kommer aldrig kunna ha djur, en annan har flytt från krig och vet fortfarande inte var hans pappa är och om han lever, en klasskompis har epilepsi. Det som är bra med det du har är att det kommer gå över.
    Alla har saker som de inte kan göra eller som är svårare för dem. Lös och fixa på olika kreativa sätt det som går och ha själva en avspänd attityd är mitt bästa tips.

  • Anonym (U)

    Förstår att det är jobbigt. Hur är det med larm, har ni provat det? 

  • Anonym (uppgiven mamma)

    Tack så himla mycket alla som tagit sig tid skall försöka svara alla lite kort i samma inlägg här. 


    #rodger. ja vi har provat larm inte just mörket rodger men tänker det funkar likadant. Jag sov på en madrass på hans golv så jag likt er kunde väcka han när larmet tjöt för han vaknar inte själv. men efter 4 veckor av att jag vakna 1-3 gånger per natt blev det ohållbart då han började få svårt att somna om. Kunde ligga vaken en timme eller drygt det efter varje gång han varit uppe å kissat. Men vi skall prova med larm igen om ett par månader 

    (J) måste varit väldigt svårt för er med ett stora styskon som inte förstår att detta är inget fel det är ingen som gör något fel. Men skönt det löste sig för er. Vi har provat medicin ?minirin ? inte som nässpray utan i tablett form kanske samma sak vet inte skall kolla upp det. 


    (Bettty) Blöja är ett alternativ här hemma vill han inte ha blöja vilket han inte vill nu så är det okej då får jag tvätta. har vi sovit borta där emot har kanske jag styrt mer så han valt att ha blöja
    (Jobbigt) ja tvättande hade minskat om han sov med blöja men tror inte hans sömn blivit bättre då han väldigt sällan vaknar av att sängen är blöt. 


    (cicil) ja ett läger eller bara en dags träff med andra barn som också ?lider av? enures hade varit kanon  tror känslan av att vara ensa är det som gör det så jobbigt för han. Tycärr vill alla barn vara som alla andra ha samma saker å göra samma saker  


    (samma)  så roligt att läsa att det för er funkar med övernattning och absolut är alla barn olika vi har kommit å hämtar han sent på kvällen ett par få gånger han skyller då på att han skall göra något dagen efter ?kalas hos mormor å vi måste åka tidigt så måste sova hemma? typ  


     

  • Anonym (Sofia)

    När mitt barn gjorde så, fast hon var yngre än ditt sa läkaren till mig att ställa en klocka mitt i natten och då gå upp och bära/ta mitt barn till toaletten att kissa. Jag gjorde så, och det fungerade. Barnet sov och satt på toaletten och kissade i sömnen och sedan tillbaka till sängen igen. Då kissade det inte mer i sängen. Gjorde så i ett år och när vi sedan testade att inte göra så längre hade det slutat, sängvätningen.

  • Anonym (Y)

    Minimera intaget av vätska två timmar innan nattning. Undvik vätskedrivande saker. Kissa innan läggdags. Ni har säkert provat allt men vad säger han själv?
    Hur upplever han att det blir obekvämt eller sover han igenom kissandet? 
    Blöjor är ju kanske inte så roligt när man är 10 men det finns ju de som ser ut som kalsonger som han kan använda under pyjamas om han har kompisar som sover över. Om han sover över hos någon annan så skicka med en sovsäck, då kan du gömma ett par blöjkallingar i botten som han kan byta till vid läggdags och sedan ta av direkt på morgonen och ha i sovsäcken utan att det märks.

    Har han någon stressrelaterad problematik eller någon diagnos, autism?

  • Anonym (Undran)

    Nu har jag inte hunnit läsa igenom svaren i tråden. Har man kollat upp så att det inte är en förstorad adenoid eller liknande hos en ÖNH-läkare?

  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-08-30 22:55:09 följande:

    När mitt barn gjorde så, fast hon var yngre än ditt sa läkaren till mig att ställa en klocka mitt i natten och då gå upp och bära/ta mitt barn till toaletten att kissa. Jag gjorde så, och det fungerade. Barnet sov och satt på toaletten och kissade i sömnen och sedan tillbaka till sängen igen. Då kissade det inte mer i sängen. Gjorde så i ett år och när vi sedan testade att inte göra så längre hade det slutat, sängvätningen.


    Vi har gjort det funkade när han var yngre då kunde han likt eran nästan sova på toaletten och kissa men sedan fick vi till oss att det hjälper inte vist sängen blir torr men han lär sig inte att inte kissa på natten om han inte vaknar själv. När vi körde med larm va det viktigt att väcka han så han kunde lära sig vakna när han behlvde kissa. Tyvärr blev det så att han inte somnade om vilket efter ett tag med larm gjorde att han blev väldigt väldigt trött på dagarna 
  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (Y) skrev 2023-08-31 11:37:36 följande:

    Minimera intaget av vätska två timmar innan nattning. Undvik vätskedrivande saker. Kissa innan läggdags. Ni har säkert provat allt men vad säger han själv?
    Hur upplever han att det blir obekvämt eller sover han igenom kissandet? 
    Blöjor är ju kanske inte så roligt när man är 10 men det finns ju de som ser ut som kalsonger som han kan använda under pyjamas om han har kompisar som sover över. Om han sover över hos någon annan så skicka med en sovsäck, då kan du gömma ett par blöjkallingar i botten som han kan byta till vid läggdags och sedan ta av direkt på morgonen och ha i sovsäcken utan att det märks.

    Har han någon stressrelaterad problematik eller någon diagnos, autism?


    Vi har ?schema? för när han skall dricka tydligen är det vanligt att barn med enures dricker lite i början av dagarn och mycket senare på dagen så vi har nu så han dricker ofta fram till lunch och sedan blir det mindre och mindre vätska.
    han tycker nu det är väldigt jobbig och lite ledsen när han vaknar å sängen är blöt. han är väldigt orolig över att kompisarna skall få veta det. 


    fick tips i tråden här om ett par kalsonger som vi har beställt får hoppas dom kan funka både att han tycker dom är okej att ha på sig och att dom kan hålla sängen torr. Dom engångs ?kalsongerna? typ drynites är ärligt inte specielt mycket som vanliga kalsonger det är verkligen en blöja med lite fräckare motiv än barn blöjorna har. 


    det med sovsäck va smart det har jag inte ens tänk på att han kan ha sovsäck istället för täcke som vanligt om han vill sova över hos någon kompis. 


    han har ADD vilket tydligen är vanligt förekommande att add/adhd barn kissar i sängen. 

  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (Undran) skrev 2023-08-31 12:12:58 följande:

    Nu har jag inte hunnit läsa igenom svaren i tråden. Har man kollat upp så att det inte är en förstorad adenoid eller liknande hos en ÖNH-läkare?


    Nej det har vi inte kollat.  Har aldrig fått någon information att det kan ha ett samband. 


    men det skall jag gå vidare med så det blir kollat. 

  • Anonym (Undran)
    Anonym (uppgiven mamma) skrev 2023-09-01 08:58:09 följande:

    Nej det har vi inte kollat.  Har aldrig fått någon information att det kan ha ett samband. 


    men det skall jag gå vidare med så det blir kollat. 


    Begär att få bli skickade till ÖNH-läkare. Jag vet att förstorad adenoid kan påverka gällande sängvätning. Har han haft många upprepade halsinfektioner så bör dom även kolla på tonsillerna då de också kan ge symtom som sängvätning. Jag hoppas verkligen att det ska lösa sig för honom. 
  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (Undran) skrev 2023-09-01 09:46:04 följande:
    Begär att få bli skickade till ÖNH-läkare. Jag vet att förstorad adenoid kan påverka gällande sängvätning. Har han haft många upprepade halsinfektioner så bör dom även kolla på tonsillerna då de också kan ge symtom som sängvätning. Jag hoppas verkligen att det ska lösa sig för honom. 

    Har idag bett om och skall få en tid hos ÖNH även om det tog ett tag att få dom förstå att nej han har inte on i halsen nej han har inte ont öronen nej det är inget med luftgvägarna. Men tillslut fick jag prata med en person som jag tror förstod mig så vi skall få en tid. 


    halsinfektioner har vi aldrig haft vad jag kan minnas. 

Svar på tråden Sängvätning orkar inte mer.