Inlägg från: Anonym (uppgiven mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (uppgiven mamma)

    Sängvätning orkar inte mer.

    Jag ger upp, har en pojke 10 år gammal som inte blir torr på natten. idag var vi på ytterligare ett läkarbesök. nya undersökningar samma resultat. 

    just nu känns det som om inte ens sjukvården kan hjälpa oss. idag kändes allt helt meningslöst när vi var där, och ändå säger "alla" det kommer troligen växa bort". 
    Ja ha NÄR VÄXER DET BORT!. 
    jag har inga problem med att behöva tvätta sängkläder varje dag. dom gångerna han vaknar på natten av att det är blött river han av överstalagret med sängkläder och madrasskydd tar ett nytt täcke från govlet och sover vidare så sömnen för han funkar bra och oftast vaknar han inte ens. 

    Men han börjar må så dåligt över det och det märks socialt nu. han drar sig undan i skolan han sover aldrig över hos kompisar eller låter kompisar sova över här. helst vill han inte ens ha kompisar hemma för dom kanske upptäcker att han kissar i sängen. 
    Han vill aldrig åka med om vi skall sova borta eller på hotell, hade han fått bestämma hade han aldrig sovit någon annanstans än hemma i hans egna säng. 

    Vi har fåt en bra barnpsykolog som han varit hos två gånger. Hon kan såklart inte bota hans sängvätning men kanske hoppas jag ge han tillbaka lite självkänsla.

    Jag vet inte vad jag vill ha sagt, mest bara skriva av mig situation känns just nu tröstlös och ohållbar för oss alla men främst för han.

    // Therse, 

  • Svar på tråden Sängvätning orkar inte mer.
  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (Irene) skrev 2023-08-29 14:03:18 följande:

    Finns det några riskfaktorer?

    Annars är det väl att inte göra en stor sak av detta. Hur ofta sover man hos kompisar? 

    om det är ett kollo han vill åka på är ju det nästa sommar, det kan vara annorlunda då. 


    Riskfaktorer nej kanske inte men det är bevisat att barn med enures/sängvätning mår ofte sämmre än andra barn.
    Nej för dig och mig kanske inte det är en stor grej att inte kunna/våga sova över hos en kompis. Men jag förstår att man som 10 åring gärna vill göra det när man hör andra barn på skolgården prata om hur roligt dom hade det i helgen där dom sov hos den och den. när någon hade sitt övernattningskalas när den fyllde år osv. så jo jag tror måna av dessa barn tycker det är en stor grej. 
  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (A-C) skrev 2023-08-29 14:13:07 följande:

    Så jobbigt för er son, vi har varit i er situation det är sjukt jobbigt.
    likt dig så tvättade jag varje dag, idag kan jag inte förstå hur jag stod ut. men då var man så i det och det blev en rutin men vet hur jobbigt det är.   

    Jag har inget bra tips egentligen. Vi använde larm i omgångar och minirin i omgångar plötsligt började det funka med minirin. först två tableter. så det jag kan säga ge inte upp fortsätt kämpa för din son skull berätta för han att han är inte ensam det är inte hans fel. 

    Vi använde "nattkallsonger" när vi sov på hotell eller hos släktingar men andra övernattningar gjordes inte här heller. 

    sänder er en stor kram och ett stort lycka till. 
     


    Tack så mycket, Vi pratar ofta om att han inte är ensam att det inte är något han kan hjälpa att det troligen kommer bli bra osv. jag hoppas larm eller minirin kan hjälpa oss en dag ockås. 
     
  • Anonym (uppgiven mamma)
    Elin P skrev 2023-08-29 14:24:42 följande:

    I vårt fall har vi också bland annat pappan men också flera andra nära släktingar som haft lika. Stöd din son i att det är ärftligt (oftast) och absolut inget man rår för. Fler än man tror har samma problem. 


    Tack för dina svar, även om jag har läst och fått höra av så så många att "det växer bort" så är jag tacksam för att läsa att er stora pojke är torr nu. vår son har ADD och ja vi har också fått till oss att det blev barn med NPF är vanligt med sängvätning. 

    när vår son var runt 6 år som er minsta körde vi också med nattblöja då var det inga problem och inget han brydde sig om överhuvetaget. men någon gång efter skolstart började han då och då vilja sova utan blöja tills en dag inte vilja ha det alls. 

    Pappan här blev natt torr runt 6-7 år. några andra släktingar har vi inte frågat. jag själv hade inga problem när jag var liten. 
  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (Tablett) skrev 2023-08-29 14:55:32 följande:

    Min fixk tabletter utskrivna som han åt under en tid. Jag var väldigt skeptisk men det funkade DIREKT. Annars var det tvätt VARJE dag. 


    Så skönt för er att minirin (antar det va det ni fick) funkade direkt. jag har hört från ett par att det som för er funkade från natt 1. vi har provat det till och från i 3 år utan resultat ännu, så här tvättas det varje dag varje morgon startar med att jag får köra en maskin.
  • Anonym (uppgiven mamma)
    cosinus skrev 2023-08-29 16:09:12 följande:

    Har de uteslutit förstoppning?

    Min son blev nog torr i 10-årsåldern och det var till slut en kombination med movicol - order om att bajsa så ofta han kunde (skulle klistra stjärnor på en lapp) i en månad - och larm funkade för min son.

    Vi försökte sen i rätt många år fasa ut movicolet men efter 3 veckor började han kissa ner sig igen så det var bara att börja om. Efter 3 år så kunde vi sluta och sen dess har han inte haft några olyckor.

    Minirin funkade inte för sonen. Tror eg inte det var kissmängden som var hans problem utan att förstoppningen retade urinblåsan. Googla på irritabel blåsa/överaktiv blåsa. Då kan man även ha problem dagtid och det hade han länge. Sen lärde han sig känna nog bra i vaket tillstånd men nattetid gick det inte.


    så skönt att höra att det för er löste sig.


    vi har också toa schema och ?toa kalender? som han kryssar i. Har fått laktulos för att motverka ev förstoppning 
    vi har inga Problem på dagen,  har inte haft på flera år. 


     

  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (omega) skrev 2023-08-29 16:13:45 följande:

    Omega-3 i högdos kan hjälpa mot sängvätning. Har själv provat det på mitt barn och efter två veckor slutade han kissa i sängen. Det är väl inte helt vetenskapligt, men skadar inte att prova. Det värsta som kan hända är att det inte hjälper och då kostat lite pengar. 

    En annan sak som kan vara värd att prova är ju absorberande kalsonger/byxor. Dels så slipper han vakna i en blöt säng, ni slipper en del tvätt, och att de ser ut som vanliga kalsonger och därmed minskar stigmat kring hans sängvätning.

    www.apotea.se/drynites-nattbyxor-pojkar-4-7-ar

    swemed.se/183234/forbrukning-medicinsk-material/inkontinens-urologi/inkontinens/absorberande/byxor-med-absorberande-gren/pojkar/absorberande-byxa-flergangs-sanifix-pojkar-7-8ar/


    Omega 3 har vi aldrig fått någon information om. Även om det inte är ?bevisat? så är det absolut värt att prova. 


    drynites är inte som kalsong dom vill gärna säga det själva men ja det är en byxblöja med bätter motiv än liberos eller pampers. Men dom svarta kalsongerna du länkade ser ju verkligen ut som vanliga kalsonger. Om dom kan hålla sängen torr är det verkligen något jag tror han hade tyckte varit okej. 


    Har även ett par byxor från Pjama. Dom håller sängen torr men tar eveigheter att få torra igen. men dom har vi använt istället för blöja ibland nör vi sovit över hos släktingar 

  • Anonym (uppgiven mamma)

    Tack så himla mycket alla som tagit sig tid skall försöka svara alla lite kort i samma inlägg här. 


    #rodger. ja vi har provat larm inte just mörket rodger men tänker det funkar likadant. Jag sov på en madrass på hans golv så jag likt er kunde väcka han när larmet tjöt för han vaknar inte själv. men efter 4 veckor av att jag vakna 1-3 gånger per natt blev det ohållbart då han började få svårt att somna om. Kunde ligga vaken en timme eller drygt det efter varje gång han varit uppe å kissat. Men vi skall prova med larm igen om ett par månader 

    (J) måste varit väldigt svårt för er med ett stora styskon som inte förstår att detta är inget fel det är ingen som gör något fel. Men skönt det löste sig för er. Vi har provat medicin ?minirin ? inte som nässpray utan i tablett form kanske samma sak vet inte skall kolla upp det. 


    (Bettty) Blöja är ett alternativ här hemma vill han inte ha blöja vilket han inte vill nu så är det okej då får jag tvätta. har vi sovit borta där emot har kanske jag styrt mer så han valt att ha blöja
    (Jobbigt) ja tvättande hade minskat om han sov med blöja men tror inte hans sömn blivit bättre då han väldigt sällan vaknar av att sängen är blöt. 


    (cicil) ja ett läger eller bara en dags träff med andra barn som också ?lider av? enures hade varit kanon  tror känslan av att vara ensa är det som gör det så jobbigt för han. Tycärr vill alla barn vara som alla andra ha samma saker å göra samma saker  


    (samma)  så roligt att läsa att det för er funkar med övernattning och absolut är alla barn olika vi har kommit å hämtar han sent på kvällen ett par få gånger han skyller då på att han skall göra något dagen efter ?kalas hos mormor å vi måste åka tidigt så måste sova hemma? typ  


     

  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-08-30 22:55:09 följande:

    När mitt barn gjorde så, fast hon var yngre än ditt sa läkaren till mig att ställa en klocka mitt i natten och då gå upp och bära/ta mitt barn till toaletten att kissa. Jag gjorde så, och det fungerade. Barnet sov och satt på toaletten och kissade i sömnen och sedan tillbaka till sängen igen. Då kissade det inte mer i sängen. Gjorde så i ett år och när vi sedan testade att inte göra så längre hade det slutat, sängvätningen.


    Vi har gjort det funkade när han var yngre då kunde han likt eran nästan sova på toaletten och kissa men sedan fick vi till oss att det hjälper inte vist sängen blir torr men han lär sig inte att inte kissa på natten om han inte vaknar själv. När vi körde med larm va det viktigt att väcka han så han kunde lära sig vakna när han behlvde kissa. Tyvärr blev det så att han inte somnade om vilket efter ett tag med larm gjorde att han blev väldigt väldigt trött på dagarna 
  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (Y) skrev 2023-08-31 11:37:36 följande:

    Minimera intaget av vätska två timmar innan nattning. Undvik vätskedrivande saker. Kissa innan läggdags. Ni har säkert provat allt men vad säger han själv?
    Hur upplever han att det blir obekvämt eller sover han igenom kissandet? 
    Blöjor är ju kanske inte så roligt när man är 10 men det finns ju de som ser ut som kalsonger som han kan använda under pyjamas om han har kompisar som sover över. Om han sover över hos någon annan så skicka med en sovsäck, då kan du gömma ett par blöjkallingar i botten som han kan byta till vid läggdags och sedan ta av direkt på morgonen och ha i sovsäcken utan att det märks.

    Har han någon stressrelaterad problematik eller någon diagnos, autism?


    Vi har ?schema? för när han skall dricka tydligen är det vanligt att barn med enures dricker lite i början av dagarn och mycket senare på dagen så vi har nu så han dricker ofta fram till lunch och sedan blir det mindre och mindre vätska.
    han tycker nu det är väldigt jobbig och lite ledsen när han vaknar å sängen är blöt. han är väldigt orolig över att kompisarna skall få veta det. 


    fick tips i tråden här om ett par kalsonger som vi har beställt får hoppas dom kan funka både att han tycker dom är okej att ha på sig och att dom kan hålla sängen torr. Dom engångs ?kalsongerna? typ drynites är ärligt inte specielt mycket som vanliga kalsonger det är verkligen en blöja med lite fräckare motiv än barn blöjorna har. 


    det med sovsäck va smart det har jag inte ens tänk på att han kan ha sovsäck istället för täcke som vanligt om han vill sova över hos någon kompis. 


    han har ADD vilket tydligen är vanligt förekommande att add/adhd barn kissar i sängen. 

  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (Undran) skrev 2023-08-31 12:12:58 följande:

    Nu har jag inte hunnit läsa igenom svaren i tråden. Har man kollat upp så att det inte är en förstorad adenoid eller liknande hos en ÖNH-läkare?


    Nej det har vi inte kollat.  Har aldrig fått någon information att det kan ha ett samband. 


    men det skall jag gå vidare med så det blir kollat. 

  • Anonym (uppgiven mamma)
    Anonym (Undran) skrev 2023-09-01 09:46:04 följande:
    Begär att få bli skickade till ÖNH-läkare. Jag vet att förstorad adenoid kan påverka gällande sängvätning. Har han haft många upprepade halsinfektioner så bör dom även kolla på tonsillerna då de också kan ge symtom som sängvätning. Jag hoppas verkligen att det ska lösa sig för honom. 

    Har idag bett om och skall få en tid hos ÖNH även om det tog ett tag att få dom förstå att nej han har inte on i halsen nej han har inte ont öronen nej det är inget med luftgvägarna. Men tillslut fick jag prata med en person som jag tror förstod mig så vi skall få en tid. 


    halsinfektioner har vi aldrig haft vad jag kan minnas. 

Svar på tråden Sängvätning orkar inte mer.