• Anonym (Mamma)

Två akutsnitt, känner mig misslyckad

Har fått nu två akutsnitt med mina två barn pga värkarbete som inte gått framåt och blivit risker för barnen.

Är lycklig för barnen men känner mig totalt misslyckad som mig. Min kropp klarade inte att få ut mina barn till världen och jag känner en sån enorm besvikelse för detta.
    Som att jag är trasig. Kämpade flera dygn båda gånger och känmer bara en sån sorg över kroppens värdelöshet.

Någon snnan som upplevt samma känsla? Hur bearbetade ni det?

• Svar på tråden Två akutsnitt, känner mig misslyckad
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-02 23:46:59 följande:

Immunförsvaret bekämpar de flesta infektioner innan de brutit ut får man influensa eller en förkylning har immunförsvaret misslyckats. Att blindtarmen spricker har inget att göra med något som kommer utifrån alls. 

Det är vanligt att inte kunna föda vaginalt innan kejsarsnitt fanns dog dessa kvinnor. Titta bara på hur många som dör i barnsäng i länder där modern sjukvård inte finns. För att återgå till det vi pratade om så beror det också på att kroppen inte fungerar som den ska, är det då rimligt att se sig själv som defekt pga det? 

Känner du att du borde dött istället för att få kejsarsnitt har du en depression och behöver söka vård. 

Ja, jag ser mig som lite defekt. Tack för den. Men det gör jag. 
  • Anonym (XXX)

Immunförsvaret bekämpar de flesta infektioner innan de brutit ut får man influensa eller en förkylning har immunförsvaret misslyckats. Att blindtarmen spricker har inget att göra med något som kommer utifrån alls. 

Det är vanligt att inte kunna föda vaginalt innan kejsarsnitt fanns dog dessa kvinnor. Titta bara på hur många som dör i barnsäng i länder där modern sjukvård inte finns. För att återgå till det vi pratade om så beror det också på att kroppen inte fungerar som den ska, är det då rimligt att se sig själv som defekt pga det? 

Det där stämmer ju inte. Det GÅR inte att undgå att bli sjuk i smittsamma sjukdomar ibland, om man träffar andra människor överhuvudtaget. (Möjligen om du bor i Antarktis, och alla som får komma in bland de andra på forskningsstationen, har suttit isolerade i karantän innan.) Medan immunförsvaret sedan kämpar ner inkränktarna, så mår vi dåligt. Men det visar ju bara att kroppen fungerar - det är det som ÄR kroppens funktion.

Man kan dock inte jämföra så, eftersom kvinnorna i U-länderna - och även i Sverige förr - ofta har för dålig näringsstatus och låga energinivåer för att orka med en förlossning, vilket är att jämföra med ett maratonlopp. Dessutom har/hade de ofta malformerade bäcken, på grund av att de fick för lite kalk redan i moderlivet samt under de första åren - så kallat "rakitiskt bäcken". Det förekom så sent som på 1960-talet i Sverige, att de mammor som var "gamla" då (födda på 1920-talet) hade utsatts för svält i fosterstadiet/första levnadsåren, och därför hade rakitiskt bäcken. Det kan säkert vara så för en del invandrarkvinnor i Sverige idag också, men jag har faktiskt aldrig hört det.

Hur eller hur, i dagens friska, välnärda infödda svenska befolkning, räknar man med att en kvinna av hundra och ett barn av tio skulle dö vid en helt oassisterad förlossning (d.v.s. att kvinnan inte ens har en man eller väninna med sig, som kan grunderna om hur man löser navelsträngen eller hjälper ett barn som inte börjar andas av sig självt). Dock brer anlaget för GENETISKT trångt bäcken hela tiden ut sig, då så många kvinnor som bär på anlaget skaffar barn ändå, och då blir förlösta med ks. Vilket gör att deras barn överlever, och sedan får döttrar, dotterdöttrar och sondöttrar ofta samma problem.

Vad vi ska göra åt detta vet jag inte, och det är oroväckande eftersom förlossningsvården blir så översvämmad nu på grund av att vi ha så många invandrarkvinnor här nu, som föder många barn. Förlossningsvården vi har är ju egentligen dimensionerad för att kvinnor ska föda i genomsnitt två barn var. Jag misstänker att vi kommer att få se fler kvinnor dö vid förlossningen igen, av den anledningen (för trångt bäcken + får ingen plats på sjukhuset). 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-03 02:46:46 följande:
    Fast nu pratar du män för 50 år sen.
    Nä. Jag pratar män i detta nu, som är runt 50 år gamla nu. Detta komplex sitter ju i livet ut.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-03 02:56:51 följande:
    Nä. Jag pratar män i detta nu, som är runt 50 år gamla nu. Detta komplex sitter ju i livet ut.
    Komiskt stt jag har noll sådana män i min krets. De som gjort lumpen är nöjda med det, de andra nöjda med sina val. Vad umgås du med för folk egentligen?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-03 04:41:46 följande:
    Komiskt stt jag har noll sådana män i min krets. De som gjort lumpen är nöjda med det, de andra nöjda med sina val. Vad umgås du med för folk egentligen?
    Hur menar du nu? Det är väl värre att vara en människa som INTE ångrar att man ljög vid mönstringen, bröt av uthållighetstesten tidigare än vad som var nödvändigt, låtsades inte orka lyfta normala vikter, svarade fel på intelligenstestet med flit, pratade goja inför psykologen, förfalskade läkarintyg (eller lät pappas läkarvän skriva ut ett falskt sådant, vilket jag känner en som gjorde - det var tjänster och gentjänster i det gamla kompisgänget) o.s.v.? När man blir äldre och visare.
  • Anonym (Mam)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-30 20:06:59 följande:

Har fått nu två akutsnitt med mina två barn pga värkarbete som inte gått framåt och blivit risker för barnen.

Är lycklig för barnen men känner mig totalt misslyckad som mig. Min kropp klarade inte att få ut mina barn till världen och jag känner en sån enorm besvikelse för detta.
    Som att jag är trasig. Kämpade flera dygn båda gånger och känmer bara en sån sorg över kroppens värdelöshet.

Jag har känt precis samma. Jag har bara ett barn såhär långt men det slutade med ett akut kejsarsnitt. Jag sörjde det ett tag efter faktiskt... jag hade också föreställt mig ett vaginal "normal" förlossning, men istället fick man ett ärr på magen och lång återhämtning, jag tyckte också att det kändes som ett misslyckande :( 
  • Lönnsirap

Jag tänker att det är ett symptom på att du har en orealistisk bild av hur livet "ska fungera". Du låter ett symptom, dvs att dina barn behövt kejsarsnitt för att födas prägla bilden på dig själv.

Vi har ju förlossningsvård för att det är så trist med döda eller skadade barn och mammor och någon gång i livet behöver alla någon typ av vård.

Dit perspektiv på vad som gör en människa värdelös är provocerande. Men sådana tankar är ju tämligen naturliga när man föreställt sig en sak och fått en annan. I den grejen finns alltid sorg.

Att komma vidare verkar handla om perspektiv. Är det verkligen du som är usel, eller är det så att man inte riktigt kan föreställa sig livet och att vissa saker är lite sorgliga?
  • Anonym (C)

Känner du att du borde dött istället för att få kejsarsnitt har du en depression och behöver söka vård. 

Alla blir förkylda ibland, långt ifrån alla behöver förlösas med kejsarsnitt. och nej immunförsvaret har inte misslyckats för att du blivit förkyld, du blir ju så småning frisk igen om du har ett fungerande immunförsvar. Hade immunförsvaret inte funkat hade du behövt mediciner för att bli frisk. 

Nej inte att jag ansåg att jag borde dött, men att jag inte borde skaffat barn eftersom min kropp uppenbarligen inte var gjord för det. Men sen var det många andra saker som inte funkade även efter förlossningen som förstärkte allt detta. Detta är dock många år sedan nu, och ja jag blev till slut diagnosticerad med förlossningsdepression och fick hjälp för detta. 
  • Anonym (Gl)

Åh. Vet du. Här sitter en till. Men jag vill ge lite tröst. Det går över. Det gör det. En dag är det endast en parentes i det hela som kallas föräldraskap. Dina barn äntrade världen på detta vis, men det är en kort, kort stund av deras och ditt liv. 

Det blir bättre. Det suddas ut. Visst kan det smärta lite när man pillar i sårskorpan när man tänker tillbaka, men man inser det logiska i att det blev som det blev, och att det hade kunnat gå helt åt det andra hållet. 

• Anonym (Mia)

Jag ville hellre inte förstöra mitt underliv i förlossning och ändå tvingas operera mig senare där.

• Anonym (J)

Jag förstår dig. För min del var det inte snitt, utan sugklocka. Jag fick aldrig den där "yes, jag klarade det!". Tror det kan ha förstärkt den sekundära förlossningsrädslan jag fick. Dessutom blev jag sjuk också (havandeskapsförgiftning mm). 

Det finns ju inte någon rationalitet i det dock, och det definierar dig inte på något sätt, men känslan är ju äkta. 
  • Räkan77
    Anonym (Gl) skrev 2023-09-03 10:19:48 följande:

Åh. Vet du. Här sitter en till. Men jag vill ge lite tröst. Det går över. Det gör det. En dag är det endast en parentes i det hela som kallas föräldraskap. Dina barn äntrade världen på detta vis, men det är en kort, kort stund av deras och ditt liv. 

Det blir bättre. Det suddas ut. Visst kan det smärta lite när man pillar i sårskorpan när man tänker tillbaka, men man inser det logiska i att det blev som det blev, och att det hade kunnat gå helt åt det andra hållet. 

Instämmer. Jag har hela livet sett fram emot att föda vaginalt, men det blev akuta kejsarsnitt. Det tog flera år att komma över det och det kommer alltid vara en sorg att jag inte får uppleva det. Men som sagt, tiden ger perspektiv. 

Nu ångrar jag mer att jag inte var med i en lagsport när jag växte upp, när jag ser hur berikande det är för barnen.

Men inget av det här kan jag påverka så det är bara att försöka släppa. Men om du nyligen gjorde ditt andra kejsarsnitt så råder jag dig att hitta en likasinnad att älta med. För mig var det till stor hjälp första tiden. 
  • Anonym (S)

Mitt barn föddes med akut snitt. Där och då ville jag bara att de skulle få ut honom för hans säkerhet. Återhämtningen var hemsk. Sedan kom de där tankarna att "hade detta varit för längesen hade jag dött, jag och mitt barn, så egentligen kan man säga att jag inte klarade detta hela vägen egentligen". Nej men då kanske jag hade fått vara en av många, många kvinnor som dog i barnasäng då.

Det där gick över för mig. Sen tänkte jag istället på hur tuff graviditet jag hade haft och att jag tog mig igenom den + enorm smärta efter snittet + ingen sömn osv, hur häftigt? Sen kunde jag titta på min son och bli tårögd och tänka, men vi finns här levande och jag har DIG. Jag ser mitt ärr som ett minne av när min son kom till världen. Nu börjar ärret blekna rejält och jag är rädd att det ska försvinna helt. Är så stolt över att bära detta ärr. Förstår inte hur en del kan vilja behandla bort ärret. Jag hoppas att jag får uppleva en vaginalförlossning med barnet jag nu bär. Främst för återhämtningen Sen hade de vart häftigt att ha upplevt båda. Min läkare säger att det är möjligt att det blir snitt pga hälsoproblem. Jag försöker ta det med ro och tänka att, ja helst vaginalt hoppas jag men det får bli vad det blir bara bebisen mår bra.

Jag tror att dessa känslorna kommer att lägga sig för dig. Grattis till 2 friska barn❤️ tänk vad din kropp klarat sig igenom. Hela graviditeter, igångsättning som ska vara värre än vanliga värkar PLUS akuta snitt, helt otroligt! Finns egentligen många människor som skulle vara döda förr och inte "klara" ett helt liv. Diabetiker - värsta varianten tillverkar inget insulin. De hade varit döda utan dagens insulinpennor.
    Många som drabbas av hjärtfel hade dött. Många med tumörer hade dött osv osv. Tänk innan klamydia och andra könssjukdomar kunde behandlas? Förstörda underliv. Tänk på de som inte kan få barn naturligt utan genom IVF, det är också med hjälp utav vården. Njut av dina barn

• Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2023-09-05 01:24:53 följande:

Mitt barn föddes med akut snitt. Där och då ville jag bara att de skulle få ut honom för hans säkerhet. Återhämtningen var hemsk. Sedan kom de där tankarna att "hade detta varit för längesen hade jag dött, jag och mitt barn, så egentligen kan man säga att jag inte klarade detta hela vägen egentligen". Nej men då kanske jag hade fått vara en av många, många kvinnor som dog i barnasäng då.

Det där gick över för mig. Sen tänkte jag istället på hur tuff graviditet jag hade haft och att jag tog mig igenom den + enorm smärta efter snittet + ingen sömn osv, hur häftigt? Sen kunde jag titta på min son och bli tårögd och tänka, men vi finns här levande och jag har DIG. Jag ser mitt ärr som ett minne av när min son kom till världen. Nu börjar ärret blekna rejält och jag är rädd att det ska försvinna helt. Är så stolt över att bära detta ärr. Förstår inte hur en del kan vilja behandla bort ärret. Jag hoppas att jag får uppleva en vaginalförlossning med barnet jag nu bär. Främst för återhämtningen Sen hade de vart häftigt att ha upplevt båda. Min läkare säger att det är möjligt att det blir snitt pga hälsoproblem. Jag försöker ta det med ro och tänka att, ja helst vaginalt hoppas jag men det får bli vad det blir bara bebisen mår bra.

Jag tror att dessa känslorna kommer att lägga sig för dig. Grattis till 2 friska barn❤️ tänk vad din kropp klarat sig igenom. Hela graviditeter, igångsättning som ska vara värre än vanliga värkar PLUS akuta snitt, helt otroligt! Finns egentligen många människor som skulle vara döda förr och inte "klara" ett helt liv. Diabetiker - värsta varianten tillverkar inget insulin. De hade varit döda utan dagens insulinpennor.
    Många som drabbas av hjärtfel hade dött. Många med tumörer hade dött osv osv. Tänk innan klamydia och andra könssjukdomar kunde behandlas? Förstörda underliv. Tänk på de som inte kan få barn naturligt utan genom IVF, det är också med hjälp utav vården. Njut av dina barn

Tack för dina fina ord. Jag ville verkligen ikte snitta denna gång alls pga lång återhämtning första gången och jag är där igen nu. Och en amning som intr blir bra. Avskyr att jag inte får ut barnen naturligt. Det kommer ta tid att landa i känner jag här och nu.

Att ha två friska barn är dock inte alla förunnat så jag tackar ju möjligheeten.

Räkan77 skrev 2023-09-05 00:24:46 följande:
    Instämmer. Jag har hela livet sett fram emot att föda vaginalt, men det blev akuta kejsarsnitt. Det tog flera år att komma över det och det kommer alltid vara en sorg att jag inte får uppleva det. Men som sagt, tiden ger perspektiv. 

Nu ångrar jag mer att jag inte var med i en lagsport när jag växte upp, när jag ser hur berikande det är för barnen.

Men inget av det här kan jag påverka så det är bara att försöka släppa. Men om du nyligen gjorde ditt andra kejsarsnitt så råder jag dig att hitta en likasinnad att älta med. För mig var det till stor hjälp första tiden. 
    Ja, det kanske vore något. Jag hade velat uppleva det och jag får inte. Det är ju en sån sak man bär med sig. Gjorde andra snittet för en vecka sen så det är ju färskt i minnet. Att amningen också bråkar precis som första gången gör också att jag skyller mkt på snittet. Däremot gav det mig ju mitt barn, så ja.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mia) skrev 2023-09-04 19:11:49 följande:

Jag ville hellre inte förstöra mitt underliv i förlossning och ändå tvingas operera mig senare där.

Det händer ju ytterst sällan.Om du var rädd för det, hade det varit bättre att du planerat för en hemförlossning med en hembarnmorska, som hade haft tid att vara med dig hela den normala vägen, i stället för att forcera förlossningen med värkstimulerande dropp för att kvinnor stod på kö till förlossningsrummet... Det finns även något som heter "finska greppet" som barnmorskan kan göra för att skydda mellangården. Det ska man fråga hembarnmorskan om ifall hon kan, innan man väljer henne.

De hemska bristningarna man hör om händer nämligen nästan enbart vid forcerade sjukhusförlossningar. Om du har valt en stor bukoperation av rädsla för detta, så beklagar jag! Det är HEMSKT som det har blivit med förlossningsvården i Sverige...
  • Räkan77

Grattis till bebisen.

Ser att jag skrivit att det tog flera år för mig att komma över att det blev kejsarsnitt. Vill bara förtydliga att jag inte mådde dåligt av det i flera år, uran att det var något jag ofta tänkte på under flera år medan jag nu 15 år senare sällan tänker på det. 

Du är ju mitt uppe i värsta känslostormarna och dessutom med en strulande amning. Jag tror helt ärligt att det främst är amningsstöket som ställer till det för dig just nu. Hoppas det funkar bättre snart. 

• Anonym (Mamma)
    Räkan77 skrev 2023-09-05 23:27:17 följande:

Grattis till bebisen.

Ser att jag skrivit att det tog flera år för mig att komma över att det blev kejsarsnitt. Vill bara förtydliga att jag inte mådde dåligt av det i flera år, uran att det var något jag ofta tänkte på under flera år medan jag nu 15 år senare sällan tänker på det. 

Du är ju mitt uppe i värsta känslostormarna och dessutom med en strulande amning. Jag tror helt ärligt att det främst är amningsstöket som ställer till det för dig just nu. Hoppas det funkar bättre snart. 

Tack för förtydligandet. Tror en del är att mitt första akutsnitt var ett par år tillbaka i tiden och besvikelsen över det hade börjat bli bättre - jag hade börjat kunna prata om hur det första snittet påverkade mig - men det här andra snittet rev upp precis alla känslor igen märker jag.

Hela förlossningen blev en slags kopia av den första och det var det jag fasat mest över under hela graviditeten. Absolut noll revansch. Och ta en andra trasslig amning på det.

• Anonym (Kille)

Har du fått några fysiska komplikationer av det? Om inte så tycker jag du ska vara glad då så många får skador av en vanlig förlossning och vissa även av kejsarsnitt.

Tänk positivt istället. Dina tankar styr hur då mår. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-05 05:07:51 följande:
    Det händer ju ytterst sällan.Om du var rädd för det, hade det varit bättre att du planerat för en hemförlossning med en hembarnmorska, som hade haft tid att vara med dig hela den normala vägen, i stället för att forcera förlossningen med värkstimulerande dropp för att kvinnor stod på kö till förlossningsrummet... Det finns även något som heter "finska greppet" som barnmorskan kan göra för att skydda mellangården. Det ska man fråga hembarnmorskan om ifall hon kan, innan man väljer henne.

De hemska bristningarna man hör om händer nämligen nästan enbart vid forcerade sjukhusförlossningar. Om du har valt en stor bukoperation av rädsla för detta, så beklagar jag! Det är HEMSKT som det har blivit med förlossningsvården i Sverige...
    I mitt fall hade ingen hemförlossning funkat .Du visste väl att det är ganska vanligt med akutsnitt och det är tur att det finns såklart.
Svar på tråden Två akutsnitt, känner mig misslyckad