• Anonym (grisvilljaginteha)

Kände mig tvingad att äta gris

Har valt att inte äta gris, men har börjat jobba på en förskola och det ingår då gemensamma måltider. Jag valde att bara ta pastan och inte griskorven. Min kollega blev irriterad och sa att barnen kommer ta efter mitt beteende. Då det var 4 barn som inte heller ville äta korven för att inte jag åt den. Numera har dom flesta sagt åt mig att jag behöver föregå med gott exempel och ta av maten som erbjuds. Vilket har gjort att jag känner mig så tvungen att äta gris emot min vilja. Vad ska jag göra? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Kände mig tvingad att äta gris
  • RaYzLeR

Jag undrar varför ts har fått så många ogillamarkeringar. Han ska inte behöva äta gris om han inte vill.

• Dr Nail
    RaYzLeR skrev 2023-09-05 23:25:04 följande:

Jag undrar varför ts har fått så många ogillamarkeringar. Han ska inte behöva äta gris om han inte vill.

Därför att gris är gott och ts har fel?
  • RaYzLeR
    Dr Nail skrev 2023-09-06 00:43:26 följande:
    Därför att gris är gott och ts har fel?
    Fläskkotletter kan vara gott, då kan man skära bort det äckliga fettet i kanterna. Karrékotletter har insprängt fett och är oätbara.
  • Anonym (....)
    RaYzLeR skrev 2023-09-06 00:54:00 följande:
    Fläskkotletter kan vara gott, då kan man skära bort det äckliga fettet i kanterna. Karrékotletter har insprängt fett och är oätbara.
    Du vet att fettet inte är farligt eller osunt?
  • Anonym (Anti korv)
    Anonym (....) skrev 2023-09-06 11:03:04 följande:
    Du vet väl att det faktiskt är det? Mättat fett ökar risken för tjock- och ändtarmscancer, hjärt-kärlsjukdomar och död. Dessutom göder det bakterier och patogener i kroppen, vilket orsakar sjukdomar på längre sikt.
  • Anonym (....)
    Anonym (Anti korv) skrev 2023-09-06 11:08:29 följande:
    Du vet väl att det faktiskt är det? Mättat fett ökar risken för tjock- och ändtarmscancer, hjärt-kärlsjukdomar och död. Dessutom göder det bakterier och patogener i kroppen, vilket orsakar sjukdomar på längre sikt.
    Ja, mättat fett ja. Men inte naturligt fett som finns på exempel fkäsk- och karrékotletter. 
  • Anonym (5678hjul)
    Anonym (....) skrev 2023-09-06 11:11:45 följande:
    Ja, mättat fett ja. Men inte naturligt fett som finns på exempel fkäsk- och karrékotletter. 
    Mättat fett behöver inte vara onaturligt.

• Anonym (Anti korv)
    Haha, "naturligt?" Skulle något vara bra bara för att det är naturligt? Flugsvamp är också naturligt.

Generellt behöver vi äta mindre kött och när vi ändå ska äta det så är magra styckdetaljer att föredra. Fläsk- och karrekotletter, för att inte tala om skräp som korv och bacon, är ju rena gödningsmedlet för cancerceller och patogener i kroppen.

Vegetabiliska fetter som olivolja, avokado och nötter innehåller bra fetter. Även om man inte ska överdriva konsumtionen av det heller, för fett är ändå fett.
  • RaYzLeR
    Anonym (....) skrev 2023-09-06 11:03:04 följande:
    Ja, men jag klarar inte av konsistensen av fett. Jag får kväljningar. Det är säkert min asperger som spökar. Då kan man ha perceptionsstörningar och reagera annorlunda på sinnesintryck.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anti korv) skrev 2023-09-06 11:34:13 följande:
    Haha, "naturligt?" Skulle något vara bra bara för att det är naturligt? Flugsvamp är också naturligt.

Generellt behöver vi äta mindre kött och när vi ändå ska äta det så är magra styckdetaljer att föredra. Fläsk- och karrekotletter, för att inte tala om skräp som korv och bacon, är ju rena gödningsmedlet för cancerceller och patogener i kroppen.

Vegetabiliska fetter som olivolja, avokado och nötter innehåller bra fetter. Även om man inte ska överdriva konsumtionen av det heller, för fett är ändå fett.
    Men alltså, naturligt fett som finns insprängt i kött är inte farligt, det har ju människan ätit i alla tider! Farligt blir det bara om man äter för många kalorier totalt i förhållande till vad man förbrukar genom motion, så att man blir tjock.

Men i min erfarenhet är det inte de som lagar riktig mat från råvaror (t.ex. fläsk, nötkött, fisk, potatis, ris, rotfrukter och grönsaker) och sätter sig tillsammans vid matbordet för regelbundna måltider som BLIR tjocka, utan det är de som inte ids laga mat utan småäter godis, snacks och kaffebröd mer eller mindre oavbrutet. DET är farligt.
  • Anonym (&)
    Sunflora skrev 2023-08-31 15:51:57 följande:

Du får fråga din kommun vilka regler som gäller just där. I min kommun behöver man läkarintyg för hälsoskäl och religösa skäl är t.ex om man är muslim, jude, hindu mm 

Tycker du det får du ta upp frågan politiskt. Specialmat kostar mycket pengar och skolbesprisningen är ingen à la carte restaurang. Ska de som inte tycker om få specialmat blir det mindre pengar till alla andras mat eller så får man börja sparka pedagoger eller köpa in mindre saker till förskolan någonstans måste pengarna tas ifrån. 

Vill man som anställd inte utföra alla arbetsuppgifter får man se sig om efter ett annat jobb. 

fornminne skrev 2023-08-31 15:03:27 följande:
    Du har missförstått. Det ingår i jobbet att äta med barnen, inte att äta allt som serveras.

Barn måste även lära sig att alla inte alltid äter samma.

Finns det skäl till att ts ska ha specialkost ska hon såklart få det om inte får hon äta det som bjuds. Barnen blir påverkade av vuxna som sitter och petar i maten. Det ingår i yrkesrollen att vara en förebild och visa vägen det är en viktig del i den pedagogiska måltiden det räcker alltså inte med att bara sitta där. 

Varför påstår du hela tiden att det ingår i TS arbetsuppgifter att äta allt som serveras? Har du läst TS arbetsbeskrivning? Ja, pedagogisk måltid innebär att man ska vara en förebild, men det är du som tolkar in att det betyder att man måste äta all mat.

Det är sunt förnuft att ingen arbetsgivare kan tvinga sina anställda att äta viss mat.

Jag har vikarierat på många förskolor och nästan överallt var det inga som helst problem att ha med sig egen matlåda och äta med barnen. Det var aldrig några barn som ifrågasatte varför jag inte åt samma mat som de. De var helt enkelt vana vid att personalen hade med sig egen mat.

Varför antar du att TS kräver specialkost? Hen har inte skrivit något om det. Hen har bara skrivit att hen vill slippa äta korven.
  • Anonym (&)

Som vanligt på FL så kan folk inte skilja mellan sina personliga åsikter och vad regelverket faktiskt säger. Man påstår en massa om hur det ÄR och hur folk SKA agera, utan att ha det minsta koll på vad lagar och regler säger i frågan. Många i tråden hävdar att det ingår i TS roll som förskolepedagog att äta allt som serveras, utan att ha en aning om hur regelverket ser ut. De tycker dock att det BORDE vara så, och då är det tydligen det som gäller. Gissningsvis är många av dessa föräldrar som vill att förskolan ska lära deras barn att äta all mat.

• Anonym (XXX)
    Anonym (&) skrev 2023-09-07 07:55:07 följande:

Som vanligt på FL så kan folk inte skilja mellan sina personliga åsikter och vad regelverket faktiskt säger. Man påstår en massa om hur det ÄR och hur folk SKA agera, utan att ha det minsta koll på vad lagar och regler säger i frågan. Många i tråden hävdar att det ingår i TS roll som förskolepedagog att äta allt som serveras, utan att ha en aning om hur regelverket ser ut. De tycker dock att det BORDE vara så, och då är det tydligen det som gäller. Gissningsvis är många av dessa föräldrar som vill att förskolan ska lära deras barn att äta all mat.

Ja och är det KONSTIGT? Barn är inte dumma. Även om dagisfröken inte rakt ut säger något av typen "slakt är mord", eller "kött är något levande som dött, kött är något levande någon fött", så märker barnen att dagisfröken tycker så, när hon aldrig äter kött själv. Och då kan de få skuldkänslor. Så himla onödigt - dagisfröken måste vara den vuxna i sammanhanget och skärpa till sig! 
  • Anonym (&)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-07 08:09:25 följande:
    Ja och är det KONSTIGT? Barn är inte dumma. Även om dagisfröken inte rakt ut säger något av typen "slakt är mord", eller "kött är något levande som dött, kött är något levande någon fött", så märker barnen att dagisfröken tycker så, när hon aldrig äter kött själv. Och då kan de få skuldkänslor. Så himla onödigt - dagisfröken måste vara den vuxna i sammanhanget och skärpa till sig! 
    Du förstod uppenbarligen inte vad jag skrev. Jag sa aldrig att det är konstigt att man som förälder önskar att förskolepersonalen ska lära ens barn att äta all mat. Det som är "KONSTIGT" är att folk inte kan skilja mellan regelverk och personliga åsikter. Du kan tycka hur mycket du vill att personalen på ditt barns förskola ska äta all mat, men du har ingen rätt att kräva det så länge du inte har något regelverk som backar upp dig. Som sagt så har ingen arbetsgivare rätt att tvinga sin personal att äta en viss typ av mat. Vill du bråka och härja om detta med personalen på ditt/dina barns förskola, så varsågod men du kommer inte att komma någonvart. Du kommer bara att uppfattas som en jobbig förälder.

Vad gäller vegetarianism eller veganism är det dock väldigt vanligt i samhället, så där kan man argumentera för att det är rimligare att barn får lära sig att många inte äter kött. Att tvinga en vegetarian eller vegan att äta kött på jobbet blir så klart också helt ohållbart.
  • Anonym (Anti korv)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-07 06:12:49 följande:
    Men alltså, naturligt fett som finns insprängt i kött är inte farligt, det har ju människan ätit i alla tider! Farligt blir det bara om man äter för många kalorier totalt i förhållande till vad man förbrukar genom motion, så att man blir tjock.

Men i min erfarenhet är det inte de som lagar riktig mat från råvaror (t.ex. fläsk, nötkött, fisk, potatis, ris, rotfrukter och grönsaker) och sätter sig tillsammans vid matbordet för regelbundna måltider som BLIR tjocka, utan det är de som inte ids laga mat utan småäter godis, snacks och kaffebröd mer eller mindre oavbrutet. DET är farligt.
    Här var det mycket okunskap ser jag. Jo, det spelar faktiskt roll vad man äter. Det är skillnad på mättat fett, omättat fett, animaliskt fett och vegetabiliskt fett. Att rött kött, särskilt processat sådant, ökar risken för tjock- och ändtarmscancer är vetenskapligt bevisat. Att något har ätits i alla tider betyder inte att det är bra. Ha i åtanke vad medellivslängden var förr i tiden.

Men det är en egen diskussion. Grejen här är att om dagisfröken vill göra hälsosammare matval och även inspirerar barn till att göra detsamma så är hennes agerande föredömligt och inte klandervärt.
  • Anonym (&)
    Anonym (Anti korv) skrev 2023-09-07 10:04:32 följande:
    Här var det mycket okunskap ser jag. Jo, det spelar faktiskt roll vad man äter. Det är skillnad på mättat fett, omättat fett, animaliskt fett och vegetabiliskt fett. Att rött kött, särskilt processat sådant, ökar risken för tjock- och ändtarmscancer är vetenskapligt bevisat. Att något har ätits i alla tider betyder inte att det är bra. Ha i åtanke vad medellivslängden var förr i tiden.

Men det är en egen diskussion. Grejen här är att om dagisfröken vill göra hälsosammare matval och även inspirerar barn till att göra detsamma så är hennes agerande föredömligt och inte klandervärt.
    Dessutom äter vi betydligt mindre kött idag än vad man någonsin gjort. Människor har ätit kött i alla tider, men inte alls i sådana mängder som vi gör idag. Tjocktarmscancer var sannolikt en mycket ovanlig dödsorsak förr, även om medellivslängden var kortare än idag.
Svar på tråden Kände mig tvingad att äta gris