• Anonym (grisvilljaginteha)

Kände mig tvingad att äta gris

Har valt att inte äta gris, men har börjat jobba på en förskola och det ingår då gemensamma måltider. Jag valde att bara ta pastan och inte griskorven. Min kollega blev irriterad och sa att barnen kommer ta efter mitt beteende. Då det var 4 barn som inte heller ville äta korven för att inte jag åt den. Numera har dom flesta sagt åt mig att jag behöver föregå med gott exempel och ta av maten som erbjuds. Vilket har gjort att jag känner mig så tvungen att äta gris emot min vilja. Vad ska jag göra? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Kände mig tvingad att äta gris
  • Sunflora

Äter du inte gris av religösa skäl har du rätt att få specialkost. Är det bara något du fått för dig får du skärpa till dig äta det som bjuds som din kollega sa.

• RenLuft
    Anonym (grisvilljaginteha) skrev 2023-08-31 10:36:59 följande:
    Kände mig tvingad att äta gris

Har valt att inte äta gris, men har börjat jobba på en förskola och det ingår då gemensamma måltider. Jag valde att bara ta pastan och inte griskorven. Min kollega blev irriterad och sa att barnen kommer ta efter mitt beteende. Då det var 4 barn som inte heller ville äta korven för att inte jag åt den. Numera har dom flesta sagt åt mig att jag behöver föregå med gott exempel och ta av maten som erbjuds. Vilket har gjort att jag känner mig så tvungen att äta gris emot min vilja. Vad ska jag göra? Vad hade ni gjort?

Det är svårt. Eftersom som förskolelärare så är man lärare hela tiden, trots att det är lunch, så har man inte ''lunchraster'' som i andra jobb. Man jobbar, samtidigt som man lunchar. Där gäller det att man håller barnen i god bordsskick och så. Man är pedagogiskt hela tiden och alla lägen och omständigheter.

Men! Jag personligen tycker att du ger ett mycket gott exempel på att man kan ha rätt till att säga ifrån sig och välja en annan kost. Kanske kan du välja äta vegetariskt kost och visar barnen att man kan välja bort.

Det kan väl i och för sig bli problematiskt, för barn behöver äta och om de ser upp till dig, kommer de vilja härma. Man måste vara där för barnets bästa och utveckling. Men barn måste i och för sig lära sig att man inte kan bli tvingad. Men man kan betacka sig på ett bra sätt?

Vad krångligt det blev. Jag hoppas en mer kunnig kan hoppa in.
  • linani

Barn idag är vana vid att folk har en uppsjö av olika preferenser för kost. Att inte äta fläsk är en av de vanligaste.  Det är inget konstigt med det.

Men ska du äta pedagogiskt, så meddela köket att du inte äter fläsk. Då kan du få ett alternativ serverat. Du ska inte sitta och peta bort mat vid bordet, eller strunta i att ta.

• Aliona

Du får se till att du får specialkost, så tex kycklingkorv eller vegetarisk korv, och att du äter den. Barn behöver lära sig att äta vad som bjuds (eller åtminstone smaka) och då kan du som vuxen inte peta bort delar av måltiden. Har du specialkost så äter du ju fortfarande allt, bara med modifikation, och kan prata med barnen om allergier, varför muslimer inte äter fläsk osv.

• Anonym (Y)

Väx upp och ät det som serveras. Vilken barnslig mentalitet, inte konstigt att småbarnen gör samma.

• LFF

Hur gamla är barnen du jobbar med? Går de att föra ett resonemang med? 

Våra barn hade en pedagog som var vegan och därmed fick ju hon annan mat än den barnen åt ibland. När barnen frågade varför hon inte åt kött etc så öppnade det upp för en diskussion om varifrån maten kommer.

Sen är det ju lite så att det beror på varför du valt bort griskött. Är det all form av griskött eller bara vissa saker? Är det av hälsoskäl eller religiösa skäl eller "bara för att jag inte tycker det är gott"? Det bästa vore ju om du får en annan sorts korv (tar korv som exempel eftersom du nämnde det i ditt inlägg) så det inte blir lika uppenbart för barnen att du inte äter samma som dem. 

Du har trots allt pedagogiska måltider och då gäller det att man föregår med gott exempel gentemot barnen. 

• Anonym (F)

Det är dina kollegor som är stelbenta. Självklart är du inte tvungen att äta fläsk! Det finns ju mängder av muslimer bland svensk förskolepersonal nuförtiden. Inte tusan sitter de och äter fläsk vid måltiderna.

Lite udda med så många barn som ratar korv, för övrigt. Problemet brukar vara att få dem att äta annat än korv. :)

• Anonym (g)

Tycker svaren blir hårda men så är vi på FL. Jag hade sagt att jag inte tål korven men även att när jag kunde äta dom tyckte jag dessa var jättegoda. Det kan inte vara krav på att äta allt när alla inte kan äta allt.

• Anonym (lö)

Lägg på en korvbit på tallriken och skär den i bitar men ät den inte. 

• Anonym (Y)
    Anonym (F) skrev 2023-08-31 11:11:57 följande:

Det är dina kollegor som är stelbenta. Självklart är du inte tvungen att äta fläsk! Det finns ju mängder av muslimer bland svensk förskolepersonal nuförtiden. Inte tusan sitter de och äter fläsk vid måltiderna.

Lite udda med så många barn som ratar korv, för övrigt. Problemet brukar vara att få dem att äta annat än korv. :)

Lika töntigt det, att vuxna inte kan äta mat för någon sa så för 2000år sedan. Enormt bra exempel att föregå med i modern tid. *sarkasm*
Svar på tråden Kände mig tvingad att äta gris