Anonym (grisvilljaginteha) skrev 2023-08-31 10:36:59 följande:
Kände mig tvingad att äta gris
Har valt att inte äta gris, men har börjat jobba på en förskola och det ingår då gemensamma måltider. Jag valde att bara ta pastan och inte griskorven. Min kollega blev irriterad och sa att barnen kommer ta efter mitt beteende. Då det var 4 barn som inte heller ville äta korven för att inte jag åt den. Numera har dom flesta sagt åt mig att jag behöver föregå med gott exempel och ta av maten som erbjuds. Vilket har gjort att jag känner mig så tvungen att äta gris emot min vilja. Vad ska jag göra? Vad hade ni gjort?
Det är svårt. Eftersom som förskolelärare så är man lärare hela tiden, trots att det är lunch, så har man inte ''lunchraster'' som i andra jobb. Man jobbar, samtidigt som man lunchar. Där gäller det att man håller barnen i god bordsskick och så. Man är pedagogiskt hela tiden och alla lägen och omständigheter.
Men! Jag personligen tycker att du ger ett mycket gott exempel på att man kan ha rätt till att säga ifrån sig och välja en annan kost. Kanske kan du välja äta vegetariskt kost och visar barnen att man kan välja bort.
Det kan väl i och för sig bli problematiskt, för barn behöver äta och om de ser upp till dig, kommer de vilja härma. Man måste vara där för barnets bästa och utveckling. Men barn måste i och för sig lära sig att man inte kan bli tvingad. Men man kan betacka sig på ett bra sätt?
Vad krångligt det blev. Jag hoppas en mer kunnig kan hoppa in.