• Anonym (Ledsen)

Hur hittar man en bra frisör och hur får man den att lägga ner energi på att det ska bli bra???

Dags att byta frisör igen. Bor i ny stor stad och behöver klippa mig. De senaste åren har jag gått hos en frisör som klippt men klippt tråkigt. Jag har dålig fantasi men vill inte se äldre ut än jag är. Brukar fråga hur de tycker och att de får fria händer men får svaret att de klipper som jag vill. Då blir det som innan för jag kommer inte på. Vet inte vad jagpassar i. 
    Är nog inte heller kunden som tar plats och är krävande eller har utseendet som gör att de vill göra en fin.
    Hur gör man??

• Svar på tråden Hur hittar man en bra frisör och hur får man den att lägga ner energi på att det ska bli bra???
  • Anonym (Ledsen)

Tillägger att jag frågat runt utan resultat, att jag går till frisörer som inte är billiga och att jag nog är för snäll. 

• Anonym (Googla)

Kan du inte googla runt lite och hitta olika typer av frisyrer som du gillar och sedan visa för frisören så kan ni tillsammans komma fram till vad som skulle kunna passa dig. Tror att många frisörer har varit med om missnöjda kunder efter att ha fått fritt fram att klippa en frisyr de tycker passar och är less på det.

Annars snacka med dina kompisar, arbetskamrater etc som är fina i håret och fråga var de klipper sig. Det är ett helvete att hitta rätt frisör jag vet!

• LFF

Frågade kollegorna om de kunde tipsa om en bra frisör. De frågade vad jag var ute efter och jag ville ha en som var duktig på korta frisyrer och där jag kunde överlåta frisyrvalet åt frisören. 

Fick då tips från en kollega om en specifik frisör på en salong. Det är 6 år sedan och jag har inte varit missnöjd en enda gång. 

Jag har bara ett par krav, lättskött och kort (pixiekort). Orkar inte lägga massa tid på håret, 5 minuter ska räcka. Ser aldrig precis lika ut varje gång jag klippt mig vilket gör att jag än inte tröttnat på håret.

• Anonym (Lisen)

Jag känner likadant att det är supersvårt att hitta en ny frisör när man väl behöver det.
    Du har fått bra råd,att höra med andra.
    Sedan ska du ta plats och komma med specifika önskemål som tex kortklippt,men med tex en längre snedlugg.
    Att du är beredd på att lägga- inte lägga tid på håret.
    Du vill att frisyren är tuff eller lite mer kvinnlig med mjuka längder som ramar in ansiktet etc etc 
    Jag är uppvuxen i en frisör familj och är extremt kräsen och PÅ kring hur jag vill ha det,det talar jag gärna om också.
    Jag klär gärna upp mig också i den stilen som representerar mig och min personliga stil.
    Kommer jag direkt från jobbet med arbetskläder så ger det ett helt annat intryck än om jag är fixad och doftar lite gott,visar att jag bryr mig om mitt utseende.
    Är du den sportigare typen kan du gott ha fräscha träningskläder som visar vem du är. Lycka till!!

• Anonym (Lite fördomsfullt men...)

Ursäkta om det här är lite fördomsfullt men för herrar, om frisören är man, uppenbart gay och arab/iranier/turk/Nordafrikan blir det alltid bra enligt min erfarenhet.

• Lönnsirap

Jag tänker att bli nöjd med en frisör handlar mycket om att lära sig vad det är som gör en nöjd och sen lära sig uttrycka vad man önskar.

Att gå till en frisör och ge fria tyglar är något som kan sluta såväl toppenbra som uselt.

Själv har jag läst recensionerna på google de gånger jag letat. Dels hade de nöjda kunderna säger och även de missnöjda.

För min del handlar det också om att man behöver få in klipptiderna i vardagen. Frisörer med 4 veckors väntetid faller fetbort.

• Anonym (Vicks)

Du är inte krävande om du talar om hur du vill bli klippt, du betalar ju för klippningen så klart du ska få bra service med tanke på hur dyrt det är att gå till frisören.
    Jag tror att många frisörer är rädda för att kunden i slutändan blir missnöjd om frisören får fria händer. Googla bilder på kändisar och frisyrer och se vad andra med din ansiktsform och färger passar i så kanske du hittar någon frisyr du gillar. 
    kolla upp recensioner på olika frisörsalonger i din stad.

• Anonym (Elin)
    Anonym (Lite fördomsfullt men...) skrev 2023-09-01 18:34:33 följande:

Ursäkta om det här är lite fördomsfullt men för herrar, om frisören är man, uppenbart gay och arab/iranier/turk/Nordafrikan blir det alltid bra enligt min erfarenhet.

Kan hålla med om att den jag går till anstränger sig verkligen och gör allt för att jag blir nöjd.
  • Goneril

Att signalera vem man egentligen är, det vill säga att klä sig lite snyggt, tycker jag var ett bra tips. Att komma direkt från veckostädningen är nog inte en bra idé. Det jag annars kan ha problem med är att frisörer kan vara för hårdhänta. Det värsta som finns är när de har långa vassa naglar som lätt kan komma åt ansiktet.

• Goneril

Att signalera vem man egentligen är, det vill säga att klä sig lite snyggt, tycker jag var ett bra tips. Att komma direkt från veckostädningen är nog inte en bra idé. Det jag annars kan ha problem med är att frisörer kan vara för hårdhänta. Det värsta som finns är när de har långa vassa naglar som lätt kan komma åt ansiktet.

• LFF
    Anonym (Lite fördomsfullt men...) skrev 2023-09-01 18:34:33 följande:

Nope, håller inte med.
Svar på tråden Hur hittar man en bra frisör och hur får man den att lägga ner energi på att det ska bli bra???