• Anonym (Arg)

    14-åringen får inte bo mer hos pappan

    Jag och mitt ex har en 14-åring tillsammans. Han (14-åringen) vill bo mer hos sin pappa därför att han har närmre till skola och kompisar. 


    Jag (mamman) är fine med det, jag fattar att sådant blir mer och mer viktigt nu ju äldre han blir.


    Men hans pappa blir sur när det kommer på tal. Ringer sonen och frågar om han får komma en dag tidigare så blir han märkbart störd och kontrar sen med att ja om du åker till mamma en dag tidigare sen. 


    Sonen blir såklart jätteledsen och känner sig inte välkommen hos pappan. 
    Alltså HUR kan man neka sitt barn att vara hos en? Jag tycker det är fruktansvärt.
    Han är ju ganska stor nu och hyfsat självgående inte någon man måste se efter. 

    Har försökt prata med pappan men han blir bara arg för att jag lägger mig i. Säger att det är något mellan honom och sonen. 

  • Svar på tråden 14-åringen får inte bo mer hos pappan
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-09-03 18:50:26 följande:
    Lätt att sitta på nätet och skriva vad en 14-åring borde göra, en 14-åring som säkert älskar sin pappa, eller vill älska honom och vara välkommen.

    Många tonåringar slutar bo vv för att det faktiskt är ganska opraktiskt att flänga fram och tillbaka. Hur många vuxna skulle vilja leva så?

    Men ja, fortsätter pappan på denna inslagna väg, lär sonen förr eller senare välja bort honom helt och hållet.
    Det gäller väl oss alla även dig vad som är lätt att sitta och skriva på nätet, och jag skriver inte vad han borde göra, utan hur jag själv hade gjort i den åldern. Jag har svårt att förstå hur man kan vilja välja bort kärlek och trygghet till förmån för mer ytliga saker och en tillvaro med någon som inte vill ha en där.
  • Anonym (Milla)
    Core skrev 2023-09-03 20:55:57 följande:

    Ursäkta hur lite tänker du innan du skriver? 


    En ung kille i nyblivna tonår har ett stort behov av den manliga förebilden i sitt liv, man söker med ljus och lykta efter vem man är och hur man gör.

    Visst, den här mannen kanske inte är nån vidare förebild, men har man rätt antal kromosomer inser man att ur en tonårings perspektiv ser man det inte så. Den relation han bygger med sin manliga förebild tiden mellan 13-17 kommer prägla resten av pojkens liv. 


    Och det kan lika gärna innebära att sonen väljer att bli en helt annan människa när denne ser bristerna hos sin far i ett annat ljus, en dålig relation innebär bara att man glorifierar den som ska företräda manligheten i en ung mans liv.

    Kvinnohat och liknande störningar växer inte sällan ur en miljö där det inte finns en tydlig maskulin kraft. Med det sagt behöver det som sagt inte vara en perfekt man, bara en som finns där räcker långt.


    Fast det verkar ju i det här fallet inte vara den manliga förebilden som drar, utan det ligger andra intressen i det. Jag har inte sagt något om att en pojke inte bör ha en manlig förebild. Du argumenterar mot nåt jag inte skrev?
  • Core
    Anonym (Milla) skrev 2023-09-04 00:42:43 följande:
    Fast det verkar ju i det här fallet inte vara den manliga förebilden som drar, utan det ligger andra intressen i det. Jag har inte sagt något om att en pojke inte bör ha en manlig förebild. Du argumenterar mot nåt jag inte skrev?
    Nej men det Är ju längtan och avsaknaden som gör att en ung kille drar ditåt, inte för att undvika sin mor. Han har redan sin mammas uppskattning och bekräftelse, givetvis vill han ha det av sin far också, just den ålder man börjar identifiera sig med den manliga förebilden.
  • Anonym (X)

    Hur mycket bor han hos sin pappa då? Jag missade om det är vv eller vh.

  • Anonym (Arg)
    Anonym (X) skrev 2023-09-04 08:05:02 följande:

    Hur mycket bor han hos sin pappa då? Jag missade om det är vv eller vh.


    Vi har varannan vecka i grunden, men ibland så vill han kanske åka till pappan redan på söndagen istället för måndag för att kompisarna ska hänga på kvällen och han vill slippa åka buss hem till mig. Det handlar om någon dag extra per vecka, inte mer. 


    Det händer också att han kommer till mig och sover på pappa-veckan för att det passar bättre (jag bor närmare stan, så har han varit iväg så blir det närmare hem till mig). 
    Men på det stora hela om han fick bestämma helt så kanske det skulle handla om ca 8-9 dagar hos pappa och 5-6 hos mig, på en tvåveckorsperiod.

  • Anonym (Milla)
    Core skrev 2023-09-04 07:57:01 följande:
    Nej men det Är ju längtan och avsaknaden som gör att en ung kille drar ditåt, inte för att undvika sin mor. Han har redan sin mammas uppskattning och bekräftelse, givetvis vill han ha det av sin far också, just den ålder man börjar identifiera sig med den manliga förebilden.
    Inte enligt TS, det som drar är kompisar och skola. Jag utgår från vad som TS berättar, ingenting annat. Och jag har  inte skrivit att han vill till pappan för att undvika sin mor, utan det har du också hittat på. Han vill dit det är närmare till kompisar och skola.
  • Anonym (Arg)

    Det är ju inte så lätt att bara strunta i en knäpp förälder. Barn är så otroligt lojala. Sonen försöker verkligen leda pappa in på rätt spår utan att strunta i sina egna behov.

    Jag har lärt honom att det bästa han kan göra är att säga rakt ut till sin pappa hur han känner, t ex jag blir ledsen och känner mig inte välkommen när du säger så. Det spelar ingen roll att jag säger att hans pappa förmodligen inte kommer att ändra sig, han kommer försöka tills han själv är vuxen och förstår. Det är en stor sorg att ge upp en relation till en förälder och kräver en hel del mognad. 

    Även om han säger att det är pga närheten till kompisarna så blir det nästan så att han dras till sin pappa för att han så gärna vill laga relationen. Och en del av det är ju att han behöver en manlig förebild men sådant är ingenting barn går runt och är medvetna om själva. 

  • Core
    Anonym (Milla) skrev 2023-09-04 09:57:08 följande:
    Inte enligt TS, det som drar är kompisar och skola. Jag utgår från vad som TS berättar, ingenting annat. Och jag har  inte skrivit att han vill till pappan för att undvika sin mor, utan det har du också hittat på. Han vill dit det är närmare till kompisar och skola.
    Det är väl klart att det också spelar in, men du kan inte tro själv på att en kille 14 år skulle säga att han söker en faders bekräftelse? Eller för den delen veta själv att det är det han vill ha, och behöver.
  • Anonym (Milla)
    Core skrev 2023-09-04 11:50:36 följande:
    Det är väl klart att det också spelar in, men du kan inte tro själv på att en kille 14 år skulle säga att han söker en faders bekräftelse? Eller för den delen veta själv att det är det han vill ha, och behöver.
    Allt är väl möjligt men det är inget som framkommit i tråden. Nej, är nog inte säkert man som barn är medveten om att man behöver en manlig förebild.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Arg) skrev 2023-09-04 11:33:50 följande:

    Det är ju inte så lätt att bara strunta i en knäpp förälder. Barn är så otroligt lojala. Sonen försöker verkligen leda pappa in på rätt spår utan att strunta i sina egna behov.

    Jag har lärt honom att det bästa han kan göra är att säga rakt ut till sin pappa hur han känner, t ex jag blir ledsen och känner mig inte välkommen när du säger så. Det spelar ingen roll att jag säger att hans pappa förmodligen inte kommer att ändra sig, han kommer försöka tills han själv är vuxen och förstår. Det är en stor sorg att ge upp en relation till en förälder och kräver en hel del mognad. 

    Även om han säger att det är pga närheten till kompisarna så blir det nästan så att han dras till sin pappa för att han så gärna vill laga relationen. Och en del av det är ju att han behöver en manlig förebild men sådant är ingenting barn går runt och är medvetna om själva. 


    Undrar om han varit lika angelägen om pappa bodde ensligt långt ute i skogen någonstans.
  • Anonym (XXX)
    Core skrev 2023-09-03 20:55:57 följande:

    Ursäkta hur lite tänker du innan du skriver? 


    En ung kille i nyblivna tonår har ett stort behov av den manliga förebilden i sitt liv, man söker med ljus och lykta efter vem man är och hur man gör.

    Visst, den här mannen kanske inte är nån vidare förebild, men har man rätt antal kromosomer inser man att ur en tonårings perspektiv ser man det inte så. Den relation han bygger med sin manliga förebild tiden mellan 13-17 kommer prägla resten av pojkens liv. 


    Och det kan lika gärna innebära att sonen väljer att bli en helt annan människa när denne ser bristerna hos sin far i ett annat ljus, en dålig relation innebär bara att man glorifierar den som ska företräda manligheten i en ung mans liv.

    Kvinnohat och liknande störningar växer inte sällan ur en miljö där det inte finns en tydlig maskulin kraft. Med det sagt behöver det som sagt inte vara en perfekt man, bara en som finns där räcker långt.


    Ja, detta med könsförhållandena är också en viktig aspekt. I de flesta kulturer har man (eller har haft, men i den muslimska världen t.ex. är det fortfarande så) den praxisen, att efter en skilsmässa bor små barn och flickor kvar med sin mor, men pojkarna flyttas vid en viss ålder - som kan variera - till pappan och männens värld.

    Karl XII flyttades redan vid fyra års ålder från "fruentimbret" till männens värld och fick påbörja militär träning och hårda teoretiska studier, men det tycker jag var grymt! Förvånad Åtta år kunde han väl få ha blivit, i alla fall. (Det handlade inte om skilsmässa i Karl XII:s fall då, men exemplet är intressant ändå.)

    Dock har ju TS och hennes exman varannan vecka, så jag kan inte se att det föreligger en stor fara för sonens utveckling, om han är en dag mer eller mindre hos den ena föräldern. Jämför detta med alla pojkar idag, som växer upp helt utan en fadersgestalt...
  • Anonym (Milla)

    TS, har du tagit upp frågan med att kompensera pappan ekonomiskt om barnet ska vara där fler dagar än överenskommet?

  • Meddelande borttaget
Svar på tråden 14-åringen får inte bo mer hos pappan