• yny

Hur tätt inpå bf skulle ni våga låta partner resa bort/resa bort själv?

Som rubriken lyder så undrar jag hur tätt inpå bf som ni tycker man ska hålla sig på hemmaplan?

Min sambo är bjuden på en tjänsteresa till Schweiz ca 4 veckor innan jag är beräknad. 

Jag vet ju att det är osannolikt (men inte otroligt) att bebisen kommer komma så tidigt men TÄNK OM han skulle missa förlossningen av sitt eget barn?! Samtidigt så är det såklart ett unikt tillfälle för honom och jag vill inte hindra honom att åka heller..

Det är vårt första barn. 

Hur resonerar ni? :) 

• Svar på tråden Hur tätt inpå bf skulle ni våga låta partner resa bort/resa bort själv?
  • svansmamman

Jag skulle inte uppskatta om min man prioriterade en sådan resa så pass tätt inpå bf. Det är flera delar i det, kanske framförallt att det är så pass långt bort att han inte skulle kunna kasta sig i bilen och hinna komma hem om något skulle hända, som ändå varit möjligt om han geografiskt skulle resa kortare bit hemifrån. 

För min del handlar det inte bara om förlossningen, utan även om något annat skulle inträffa. Sista tiden brukar kunna kännas jobbig, man kan dras med sammandragningar och förvärkar som förutom att göra ont också kan skapa en oro. Med första barnet vet man inte hur det ska kännas, ska du då vara ensam med osäkerheten kring ?är det nu det händer??. 

Min man ville inte resa bort ens två månader innan bf. Han ville finnas där för att avlasta och hjälpa mig. Massera en ond rygg, serva med något att äta eller vara ett bollplank mot alla tankar jag hade där på slutet. Han ville få vara nära. Förutom risken att missa förlossningen ville han inte riskera att bli sjuk och därmed inte kunna vara med, eller i vart fall inte vara det stöd han ville vara. Så vi höll oss hemma sista månaden, undvek att träffa så mycket folk och bara samlade kraft och energi sista tiden innan livet skulle förändras totalt. 

Så nej, för mig och min man hade det inte varit aktuellt med en utlandsresa en månad innan bf. Han hade iofs heller aldrig föreslagit det, då jag och bebis i hans ögon trumfar allt annat. 

• Anonym (Ja)

En månad innan är inga problem, han är inte borta en vecka ens.

• Anonym (Anonym)

Min sambo jobbar i Norge varannan vecka och har 4-5 h i bil innan han är hemma. Blir ingen större skillnad om han skulle lyckas jobba nära tex en flygplats eftersom det inte går så många flyg hit dagligen.
    Nu är det så klart jättestor skillnad på jobb och jobbresa, men risken att behöva åka in själv och att han missar förlossningen om den går supersnabbt är ju samma.

Kan han avboka sent så skulle vi väntat in i det sista att bestämma men ändå planera för att han ska åka. Bor också på mindre ort med 10 mil till sjukhus så det behövs ju tas med i planeringen. Prata med din BM om scenariot att du behöver åka in själv, skulle du börjat få många sammandragningar så kanske ni får tänka om och han stannar hemma. Och i övrigt att ni ser hur du mår.

• Anonym (Hanna)

Jag reste i tjänsten när vi väntade vår första, har för mig att jag fick flyga fram till vecka 36 enligt företagets försäkring. Därefter reste jag enbart inom Sverige. 

Har haft helt vanliga okomplicerade graviditeter så det är väl annorlunda om man har mycket problem. 

Din man bör kolla upp hur snabbt han kommer hem innan han åker, med flyg + taxi borde han vara hemma på några timmar. Min första förlossning tog 12h, började med vattenavgång. Det ansågs inte särskilt långsamt. Så spontant borde han hinna hem om det skulle dra igång.

• Anonym (Petra)
    yny skrev 2023-09-05 20:09:29 följande:
    Hur tätt inpå bf skulle ni våga låta partner resa bort/resa bort själv?

Som rubriken lyder så undrar jag hur tätt inpå bf som ni tycker man ska hålla sig på hemmaplan?

Min sambo är bjuden på en tjänsteresa till Schweiz ca 4 veckor innan jag är beräknad. 

Jag vet ju att det är osannolikt (men inte otroligt) att bebisen kommer komma så tidigt men TÄNK OM han skulle missa förlossningen av sitt eget barn?! Samtidigt så är det såklart ett unikt tillfälle för honom och jag vill inte hindra honom att åka heller..

Det är vårt första barn. 

Hur resonerar ni? :) 

Jag förstår din oro. Jag födde i veckan 37+5. Vattnet gick. Som förstföderska är man nog extra orolig. Det beror väl på vad ni är bekväma med. Jag hade nog velat ha min sambo nära sista veckorna. Men om ni känner er ok med att han åker har du då någon annan som snabbt skulle kunna komma till dig och hjälpa dig?
  • Anonym (BB)

Der borde vara ganska självklart för varje blivande förälder, partner att hålla sig i närheten av blivande mamman och helst den sista månaden. Det kan hända så mycket, inte ovanligt att barnet kan komma tidigare och de flesta normala blivande föräldrar vill ju vara närvarande. Så varför chansa att åka iväg tätt inpå? Så ofta föder man ju inte barn, så det borde vara prioriterat. Givetvis beror det jättemycket på avståndet.

• Anonym (SL)

Har bf i oktober. En graviditet räknas som fullgången från vecka 37+0 vilket innebär att förlossningen kan starta redan då eller tidigare om man har otur. Även om många går över tiden finns ingen garanti för att det blir så. I slutet av graviditeten är det också svårt att veta hur man mår. Har man ont, foglossning, trött?...etc etc. Kroppen börjar bli tung, osmidig osv. Alla tänker givetvis olika men för vår del så tar vi sista tiden att förbereda oss här hemma och min har sagt till jobbet att han inte tänker vara mer än en 30- 40 minuter bort. En utomlandsresa så nära inpå när man kan få förvärkar och annat skulle aldrig funka för mig eller oss. Att riskera att vara ensam i sådan utmanande och påfrestande stund som en förlossning innebär skulle vi aldrig våga att riskera. 

• yny

Det låter som att han troligen kan tidigarelägga resan några veckor. Så det vore ju toppen för alla :) 

Tack så mycket alla för er input! 

• cotlettis

Jag hade nog rekommenderat att respektive håller sig hemma ca 2-3 veckor innan BF. Allra minst 2 veckor innan.

Min kompis kille var ute på sin sista festkväll 2 veckor innan BF, på natten gick hennes vatten och hon fick köra sig själv och honom in till förlossningen på morgonen för kontroll. Den historian kommer alla ihåg! De blev dock hemskickade men fick komma tillbaka igen morgonen efter och då var det dags på riktigt. 

• yny

Det slutade med att han åkte iväg nu faktiskt, 7 veckor innan bf, och jag är glad att han inte åkte senare för det var varit 5 tuffa dagar, mest beroende på att jag har sån fruktansvärd foglossning och smärtor överallt. 

• Aliona
    yny skrev 2023-11-03 13:00:16 följande:

Det slutade med att han åkte iväg nu faktiskt, 7 veckor innan bf, och jag är glad att han inte åkte senare för det var varit 5 tuffa dagar, mest beroende på att jag har sån fruktansvärd foglossning och smärtor överallt. 

Vad bra det blev till slut! Skönt när man kan tillgodose allas behov, det bådar gott för framtiden och familjelivet. Hoppas att den här sista tiden går fort nu och inte blir allt för jobbig. Har du möjlighet kan det vara skönt att bada eller gå på vattengympa, då känner man sig plötsligt inte då tung längre och det är skön avlastning för lederna (undvik bara bentag i bröstsim). Lycka till!
Svar på tråden Hur tätt inpå bf skulle ni våga låta partner resa bort/resa bort själv?