• Sotan

Alma eller Anja

Ska få en dotter i oktober och har svårt att bestämma namn! Vilket tycker ni är finast av Alma och Anja? 

• Svar på tråden Alma eller Anja
  • Aliona

Båda är superfina! Anja ligger lite mer rätt i munnen, och jag älskar namn som slutar på -ja. Men Alma är ett  vackert gammalt namn och lite mer unikt. 

Det enda jag har emot Anja är att det egentligen inte är ett namn utan smeknamnsformen av Anna, men om man inte har kunskaper i slaviska språk så spelar det ingen roll. 

• Xenia

Båda namnen är fina, men min favorit är Anja. En mjukare och ovanligare variant av det klassiska (men supervanliga) Anna.

• MySecret

Jag tycker att Alma börjar bli lite tråkigt och uttjatat, i alla fall här där vi bor finns typ 4-5 barn på fsk som heter så. 
    Vi hade Anya som topp 3 förslag till vår senaste.
    Så jag röstar på det. Ett namn som är enkelt, de flesta känner till men inte så många små som heter det nu. 

• Cathariiina

Om jag var tvungen att ta ett av dem, skulle jag ta Anja. Alma är fruktansvärt fult rent ljudmässigt - "lm" - och dessutom ser jag på det som ett kärringnamn. Men det sista kan förstås vara en generationsfråga. 

Anja är rätt rart, men dels är det ett smeknamn (för Anna) och inte ett riktigt namn, och dels så tror jag att många kopplar det till Finland. Vilket naturligtvis inte är fel, men konstigt om man inte har påbrå därifrån. 

Vad är det för fel på Anna..? Eget svar: inget, det är ett urgammalt klassiskt dopnamn som aldrig kan vara fel. Vill man vara lite engelsk-fransk så kan man ta Anne.

• Maymom
    Cathariiina skrev 2023-09-09 22:01:51 följande:

Om jag var tvungen att ta ett av dem, skulle jag ta Anja. Alma är fruktansvärt fult rent ljudmässigt - "lm" - och dessutom ser jag på det som ett kärringnamn. Men det sista kan förstås vara en generationsfråga. 

Anja är rätt rart, men dels är det ett smeknamn (för Anna) och inte ett riktigt namn, och dels så tror jag att många kopplar det till Finland. Vilket naturligtvis inte är fel, men konstigt om man inte har påbrå därifrån. 

Vad är det för fel på Anna..? Eget svar: inget, det är ett urgammalt klassiskt dopnamn som aldrig kan vara fel. Vill man vara lite engelsk-fransk så kan man ta Anne.

De flesta i Sverige tänker nog på Anja Pärson, vilket ju är en väldigt positiv koppling 😉

Definitivt generationsfråga. Alma, Alva och liknande tant och gubbnamn (Ebbe, Tage mfl) trendar som barnnamn.
    För oss är kärringnamn namn som margareta, Katarina, Birgitta..😊
  • Cathariiina
    Maymom skrev 2023-09-09 22:14:59 följande:
    De flesta i Sverige tänker nog på Anja Pärson, vilket ju är en väldigt positiv koppling 😉

Definitivt generationsfråga. Alma, Alva och liknande tant och gubbnamn (Ebbe, Tage mfl) trendar som barnnamn.
    För oss är kärringnamn namn som margareta, Katarina, Birgitta..😊
    Nja, Anja Pärssons familjeförhållanden är inte idealet för alla...

Birgitta och Margareta är kärringnamn även för mig, de är 40-talistnamn. Många kvinnor som föddes på 40-talet är ju döpta efter kungens systrar.

Katarina upplever jag som tidlöst... men det kanske det inte är.

Alva har en helt annan klang än Alma. Jag har svårt att tänka mig en Alva som en kärring... en Alva är eteriskt lätt och undanglidande flickaktig för evigt! :)
  • Maymom
    Cathariiina skrev 2023-09-09 22:23:32 följande:
    Nja, Anja Pärssons familjeförhållanden är inte idealet för alla...

Birgitta och Margareta är kärringnamn även för mig, de är 40-talistnamn. Många kvinnor som föddes på 40-talet är ju döpta efter kungens systrar.

Katarina upplever jag som tidlöst... men det kanske det inte är.

Alva har en helt annan klang än Alma. Jag har svårt att tänka mig en Alva som en kärring... en Alva är eteriskt lätt och undanglidande flickaktig för evigt! :)

Ja allt är ju utifrån vad man har för erfarenheter av det. Alva för mig har varit tantnamn, men sånt tantnamn som jag nu ser som alternativ som barnnamn. Även kul att en av få svenska kvinnliga nobelpristagare hette Alva.

Själv skulle jag aldrig välja Kristina, Katarina eller dyl. på mitt barn. 

Det får stå för dig. Hennes prestationer, vm-guld och OS-guld talar för sig själva. 😊

Svar på tråden Alma eller Anja