• Anonym (S)

Orkar inte mer, har barn med trolig npf

Det känns så skamfullt. Min 8-åriga tjej har mått dåligt i över två år. Trodde först det bara var 6-års trossen. Men hon fungerar inte socialt. De få vänner har hon mist pga hennes? temperament?. Hon ser allt så negativt. Hon ska utredas men det kommer att ta tid.
    Nu kan inte jag sova som jag brukar och är konstant orolig och stressad.
    Jag har hemska tankar om varför jag ege satt henne till världen, hon lider ju bara.

Älskar henne o det finns inget jag inte skulle göra för henne men inget blir bättre trots att jag försöker med allt.
    behövde skriva av mig, är så trött på att vi båda mår så här 

• Svar på tråden Orkar inte mer, har barn med trolig npf
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (S) skrev 2023-09-10 11:49:10 följande:

Man får ju inte en diagnos om man befinner sig på gråskalan. Det får man bara om man har betydande funktionsnedsättning av det.
    Antog att du inte hade egna barn med npf, för då hade du väl skrivet om det.
    Tröttsamt med? lärare? som tror sig veta bäst

ALLA befinner sig på denna gråskala, du och jag också. Det finns de som inte har några besvär alls, det finns de som på en glidande skala har någon form av symptom, väldigt många i samhället faktiskt, och sedan finns de de som börjar närma sig gränsen för en diagnos, de som inte riktigt uppnår kraven, de som precis uppfyller kraven och naturligtvis en fortsatt glidande skala av allt större besvär. En gråskala som går mellan svart och vitt (se bifogad bild).

Anledningen att jag inte berättar något om mitt privatliv är för att det är irrelevant. Det ger en mycket bättre bild av att se till många års samlad erfarenhet av en stor grupp individer än bara någon enstaka.

Tröttsamt med människor som saknar grundläggande förmågor att ta till sig information och förståelse för hur samhällets olika individer skiljer sig åt och som sedan måste hacka på andra.

• Anonym (Lärare)

Sedan ska tilläggas att bara för att man får en diagnos så är det fortfarande inte "natt och dag" då många personer trots stora besvär personligen inte påverkar omgivningen särskilt mycket.

• Anonym (S)

Vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens.
    Du tillför ingen hjälp till mig iaf

Anonym (Lärare) skrev 2023-09-10 13:42:30 följande:

Sedan ska tilläggas att bara för att man får en diagnos så är det fortfarande inte "natt och dag" då många personer trots stora besvär personligen inte påverkar omgivningen särskilt mycket.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (S) skrev 2023-09-10 13:45:12 följande:

Vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens.
    Du tillför ingen hjälp till mig iaf

Nej tydligen inte, men det beror ju mest på att du började käbbla om min kommentar till en annan användare. Jag har öht inte skrivit något om just din situation. Jag får väl försöka tro att det beror på att du mår så dåligt. Hur som helst kan du inte påverka er situation, det är ingen vits att gå omkring och oroa sig för saker som är ett faktum eller för framtiden som är okänd. Om din dotter har en diagnos kan ni säkert få hjälp, om inte så finns det gott om resurser online som man kan nyttja ändå.
  • Kvittning

Nej, inte den generella omgivningen men definitivt föräldrar och syskon som behöver stötta och anpassa.

Men som ts skriver, den här diskussionen tillför inte hjälp till hennes problem så avslutar det nu.
  • Anonym (N)

Inte påverkar omgivningen? Barnets egna mående då? Jag har tre barn med npf, ingen är den andra lik, men något de har gemensamt är att, förutom svårigheter med det sociala, så fungerar all tre bra i skolan och är väldigt omtyckta av lärarna.
  • Kvittning

@ts, ber om ursäkt för trådkapningen.

Ett konkret tips om du söker vänner till ditt barn är att söka dig till facebookgruppen mirum tillsammans. Där kan man både söka vänner och gå på arrangerade saker. 

Och för dig själv finns också grupper. Var beredd på att samtidigt som de kan vara ett stöd så kan det också vara rejält deprimerande att bli överöst av allas historier i flödet, 90% av det som skrivs är när man har problem och behöver stöd (vilket ju är gruppernas främsta syfte så det är ju inget konstigt med det). Brukar få pausa alla grupper kopplat till npf med jämna mellanrum för att få ett mer positivt flöde. 

• Anonym (S)

Ingen fara! Från dig kände jag ändå empati. Tack för tipsen🙏🏻

Kvittning skrev 2023-09-11 07:25:59 följande:

@ts, ber om ursäkt för trådkapningen.

Ett konkret tips om du söker vänner till ditt barn är att söka dig till facebookgruppen mirum tillsammans. Där kan man både söka vänner och gå på arrangerade saker. 

Och för dig själv finns också grupper. Var beredd på att samtidigt som de kan vara ett stöd så kan det också vara rejält deprimerande att bli överöst av allas historier i flödet, 90% av det som skrivs är när man har problem och behöver stöd (vilket ju är gruppernas främsta syfte så det är ju inget konstigt med det). Brukar få pausa alla grupper kopplat till npf med jämna mellanrum för att få ett mer positivt flöde. 

• Anonym (S)

Fortfarande i samma situation men nu håller hon att ta knäcken på mig. Allt jag/vi gör är fel. Minst ett, två utbrott om dagen😔 Så dränerande!

• Anonym (Autistisk tjej)
    Kvittning skrev 2023-09-10 07:54:06 följande:
    Jag tror du missuppfattar vad som skrevs. Det är som natt och dag att vara förälder till ett barn med npf och ett barn utan. Den du svarade skrev inte illa om barn med npf, utan det är snatare ett konstaterade att det är en väldigt stor skillnad.

Jag förstår att du som lärare skriver det utifrån att du inte "dömer" barnen med npf utan ser personen bakom och som sagt är många är väldigt skötsamma i skolan. Och det är fint och bra och du är säkert en jättebra lärare utifrån det. 

Men att vara förälder är en helt annan sak. Jag uppfattar vårt barn som väldigt omtyckt av lärarna på skolan. Han är lugn, intelligent och supersnäll. 

Men det är inte lätt att vara förälder. Alla intryck i skolan, på resor, i affärer, ja typ alla intryck utom att gå i skogen eller sitta ensam i rummet tar oerhört mycket på honom och han har haft sönder mängder med saker hemma när bägaren av intryck rinner över. Och han slår sitt storasyskon för att han missuppfattar skämt. Eller bara för att hon försöker ge en kram i fel ögonblick. 

Och hela vårt liv behöver anpassas. Vi måste ha tvårumslägenheter eller två hotellrum när vi reser för att han måste kunna få stänga om dig och vara ensam några timmar varje dag. Vi kommer sent eller får i sista stund lämna halva familjen hemma när vi ska bort för att han drabbas av ångest när han ska gå hemifrån. Vårt hem är kaos för att han stökar ned så mycket snabbare än vi hinner städa, och det trots att han faktiskt försöker hjälpa till och "vara duktig". 

Jag har i princip inga vänner kvar som inte själva har barn med npf för jag har ingen ork att upprätthålla mina egna sociala relationer. Men de som själva har barn med npf känner ofta samma sak så där kan vi ses på en aw och sedan ingen social press eller krav. Vi hörs när någon orkar ta initiativ igen vilket kan dröja ett år. 

Men som sagt. Mitt barn är en mönsterelev (dock med över 50% frånvaro), väluppfostrad mot utomstående och det är bara vi i familjen och släkt som umgåtts nära oss över längre tid på semestern som får insyn i  vad som egentligen krävs av oss föräldrar för att han ska må bra. Vet att både mina föräldrar och mina syskon blev helt chockade första gångerna de såg hans "andra sida", för den är så olik hans vanliga jag. 

Kan tillägga också att vårt andra barn som inte har npf nog ofta har uppfattats utifrån som ett barn som kräver mycket. Är väl vad man kan kalla ett envist barn med mycket vilja och energi. Men det är på en helt annan skala att vara förälder till henne för det är skillnad på vad som krävs som förälder till ett egensinnigt barn och ett barn med npf. 
    Så är det för ER! Långtifrån alla barn med NPF är på det sättet. Att vara jobbig och bråkig är inget diagnoskriterium. 
  • Anders1970

Hej,

Ni som är ja/nej mot/med signatur "Lärare". Ni tjafsar om semantik.

Både lärare och förälder till NPF-barn kan ha det riktigt slitigt (inte alltid)

Lärare för själva skolmiljön och önskan om inlärande, vilket är milt sagt stressande.

Förälder då barnet i trygga hemmamiljö kan leva ut sina problem/känslor.

Övrigt så finns alltid, alltid ett föräldra-arv till NPF-barn. Så bara det gör problematiken i hemmet komplicerad.

• Kvittning
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-12-27 21:28:44 följande:
    Så är det för ER! Långtifrån alla barn med NPF är på det sättet. Att vara jobbig och bråkig är inget diagnoskriterium. 
    Såklart det inte är så för alla. Det där var ett svar på att det i princip inte skulle vara någon skillnad på att vara förälder till ett barn emd npf och ett utan. 

Mitt barn är förövrigt varken jobbig eller bråkig, var fick du det ifrån? Dock kräver han oerhört mycket av oss föräldrar.
  • Anonym (S)

Inte speciellt många som läser och svara på själva TS, nu har det bliv en diskussion om lärare vilket jag inte är intresserad av

• Anders1970

Hej Anonym (S),

Har du och pappan själv gjort utredning? Då du och han har grunden till ert barn.

Tänker att det är klokt att sätta upp en spegel då upplevt problem sällan enkomt är från bara barnets sida.

Alla jag känner som har NPF-barn, kan man lätt se kopplingen till någon eller båda föräldrarna.

Det är därför barn och ungdomsmottagningar lägger ned så mycket lärande arbete. Det är ofta tre som behöver stöd eller vård.

Så sunt att alltid börja där man står och med dig själv, där kan man alltid ändra som mest.

• Anonym (S)

Pappan vill utreda sig för adhd, han försöker få hjälp från vården nu. 
    Jag är väldigt påläst kring npf så vi kör lågaffektivt bemötande och ställer inte för höga krav.
    Men det är ändå riktigt tufft med dessa utbrott och att se henne så ledsen så ofta.

Anders1970 skrev 2023-12-28 10:49:30 följande:

Hej Anonym (S),

Har du och pappan själv gjort utredning? Då du och han har grunden till ert barn.

Tänker att det är klokt att sätta upp en spegel då upplevt problem sällan enkomt är från bara barnets sida.

Alla jag känner som har NPF-barn, kan man lätt se kopplingen till någon eller båda föräldrarna.

Det är därför barn och ungdomsmottagningar lägger ned så mycket lärande arbete. Det är ofta tre som behöver stöd eller vård.

Så sunt att alltid börja där man står och med dig själv, där kan man alltid ändra som mest.

• Anonym (Millan)

Den här tiden på året är ofta extra jobbig när man har barn med npf. Dessa barn mår ju oftast bäst när man följer rutiner och livet är mer förutsägbart. Alla förväntningar som inte kan bli exakt som barnet hoppas hur mycket man än anstränger sig leder till besvikelser som blir till utbrott. Det är dränerande och ledsamt. 

Försök sänka kraven på både er själva och dottern. Fundera över vad som är viktigt för er som familj och strunta i allt annat. 

Försök att inte bli känslomässigt engagerad i din dotters utbrott utan se det som en storm som drar över. Försök vara lugn och trygg och undvik att dras in i långa diskussioner och förklaringar. När ett barn är i affekt så funkar det inte med kognitiva argument. Tänk på att du inte är felet här, du är hennes trygga famn och det är därför hon kan rikta sina känslostormar mot dig. 

• Anonym (S)

Tack för ditt svar! 

Ja jag ska försöka komma ihåg att inte ta det personligt. Det är svårt då hon säger taskiga elaka saker om mig.
    Men det värsta är att hon säger att ingen förstår henne:( och ingen kan hjälpa henne.

Anonym (Millan) skrev 2023-12-29 08:20:38 följande:

Den här tiden på året är ofta extra jobbig när man har barn med npf. Dessa barn mår ju oftast bäst när man följer rutiner och livet är mer förutsägbart. Alla förväntningar som inte kan bli exakt som barnet hoppas hur mycket man än anstränger sig leder till besvikelser som blir till utbrott. Det är dränerande och ledsamt. 

Försök sänka kraven på både er själva och dottern. Fundera över vad som är viktigt för er som familj och strunta i allt annat. 

Försök att inte bli känslomässigt engagerad i din dotters utbrott utan se det som en storm som drar över. Försök vara lugn och trygg och undvik att dras in i långa diskussioner och förklaringar. När ett barn är i affekt så funkar det inte med kognitiva argument. Tänk på att du inte är felet här, du är hennes trygga famn och det är därför hon kan rikta sina känslostormar mot dig. 

• Anonym (Millan)
    Anonym (S) skrev 2023-12-29 09:47:24 följande:

Tack för ditt svar! 

Ja jag ska försöka komma ihåg att inte ta det personligt. Det är svårt då hon säger taskiga elaka saker om mig.
    Men det värsta är att hon säger att ingen förstår henne:( och ingen kan hjälpa henne.

Ja det är verkligen inte lätt, barnens sorger går rakt in i hjärtat 

• Kvittning
    Anonym (S) skrev 2023-12-29 09:47:24 följande:

Tack för ditt svar! 

har ni försökt med att börja lite från noll? bara låta henne vara mycket ifred och mysa kravfritt tillsammans? Tänker då kanske inte mysa hela familjen utan att sitta tillsammans föräldrarnas säng och kolla på en film eller läsa högt, ta en kort promenad och se på djurspår eller något annat lugnt med bara hon och en till. 

En sak jag fått förklarat för mig av mitt barns psykolog är att skalan vi befinner oss i går från återhämtning till "alarmläge" (där alarmläge är det klassiska fight or flight). Mitt barn befinner sig väldigt lite i återhämtningsläget och mycket i eller nära alarmläget vilket ju är helt utmattande. Så viktigt att försöka hitta återhämtningslägena där man kan slappna av för att orka med de mer påfrestande lägena. 
  • Anonym (S)

Bra input!
    Hon är ofta väldigt rastlös dock och tyvärr vi ska hitta på något hela tiden.
    Men idag tar jag henne till skogen:)

Kvittning skrev 2023-12-29 17:49:30 följande:
    har ni försökt med att börja lite från noll? bara låta henne vara mycket ifred och mysa kravfritt tillsammans? Tänker då kanske inte mysa hela familjen utan att sitta tillsammans föräldrarnas säng och kolla på en film eller läsa högt, ta en kort promenad och se på djurspår eller något annat lugnt med bara hon och en till. 

En sak jag fått förklarat för mig av mitt barns psykolog är att skalan vi befinner oss i går från återhämtning till "alarmläge" (där alarmläge är det klassiska fight or flight). Mitt barn befinner sig väldigt lite i återhämtningsläget och mycket i eller nära alarmläget vilket ju är helt utmattande. Så viktigt att försöka hitta återhämtningslägena där man kan slappna av för att orka med de mer påfrestande lägena. 
Svar på tråden Orkar inte mer, har barn med trolig npf