• Anonym (Gottegrisen)

Någon som är sjukskriven på 25%?

Är det någon här inne som är sjukskriven på 25%? Så att ni jobbar 75%..
    Jag jobbar inom barnomsorgen sedan över 10 år tillbaka. Jag är nyskild och precis flyttat in i mitt nya boende med mitt barn jag har varannan vecka. Har även två stora hundar. Jag känner nu att verkligheten har på något sätt kommit ikapp mig. Jag är trött, har ont i kroppen och är ledsen till och från. Jag känner att jag inte har fått sörja separationen från maken. Jag har jobbat heltid och bara kört på. Mycket är av ekonomiska skäl. Måste ju jobba för att kunna få lån, köpa ny bostad och ha råd med sakerna i nya bostaden. Men nu har jag hamnat i någon rejäl svacka där jag inte orkar någonting typ. Har runt 37,7-37,9 i temp. Har även ont i kroppen och känner mig riktigt matt. Har givetvis kontaktat Vårdcentralen så jag ska få prata med de senare idag. Men det jag undrar är om någon här är sjukskriven en del och jobbar en del? Kan jag själv be om att få en sjukskrivning på 25% då jag faktiskt vill jobba, men inte full tid? Blir man garanterat pengar från F-kassan de 25% man är sjukskriven eller måste man ansöka om det? Har nämligen aldrig varit sjukskriven på en viss tid förut. 

• Svar på tråden Någon som är sjukskriven på 25%?
  • Anonym (M)

Du är inte garanterad ersättning från FK, du får ansöka och då görs det en bedömning. Du måste ju ha nedsatt arbetsförmåga pga sjukdom. Dvs är det för att du är trött, behöver tid att tänka, känner dig lite hängig kommer du med största sannolikhet inte få sjukpenning, eftersom du inte är nedsatt pga sjukdom. Och klarar du resten av arbetstiden ska det ju ganska mycket till för att du inte ska klara lite till. 

• Scruffy

Jag var det från nov-mars.
    Jobbade sedan 100 % i tre månader innan jag blev sjukskriven på 50 %.
    Nu planerar jag att gå upp till 75 % i slutet av månaden. 

Jag har dock en fysisk skada och smärtan gör det svårt att klara 100 %.

Svar på tråden Någon som är sjukskriven på 25%?