• Anonym (Orolig)

Midazolam vid tandutdragning- någon som fått det?

Ska dra ut en visdomstand i nederkäken och är rädd, blev erbjuden Midazolam när det ska göras. Men hatar att ta mediciner och får alltid alla biverkningar. Har aldrig fått lugnande innan. 

Googlade på läkemedlet och hittade nått om att man inte skulle ta det vid kraftig övervikt. Jag har ett BMI över 30. Inget tandsköterskan nämnde. 

Någon som fått Midazolam? Hur mådde ni? Några biverkningar? Någon överviktig som fått det?

• Svar på tråden Midazolam vid tandutdragning- någon som fått det?
  • FtS70

Midazolam är väl beprövat inom tandvården, ett lugnande preparat som går ur kroppen relativt snabbt. Jag tycker att det kan var klokt att ta om du känner utpräglad oro inför ingreppet. Tänk bara på att du inte kan köra bil efteråt och om jag minns rätt så är grapefruktjuice förbjudet några dagar innan. Det låter kanske konstigt men det är vanligt att just den typen av juice påverkar läkemedel. 

• Anonym (Orolig)
    FtS70 skrev 2023-09-13 16:00:25 följande:

Midazolam är väl beprövat inom tandvården, ett lugnande preparat som går ur kroppen relativt snabbt. Jag tycker att det kan var klokt att ta om du känner utpräglad oro inför ingreppet. Tänk bara på att du inte kan köra bil efteråt och om jag minns rätt så är grapefruktjuice förbjudet några dagar innan. Det låter kanske konstigt men det är vanligt att just den typen av juice påverkar läkemedel. 

Har du använt Midazolam själv?
  • Anonym (skorpan)

Jag fick det när jag skulle göra en gastroskopi och det funkade väldigt bra. Jag minns inte ett jota från någonting utan vaknade upp på en brits en timme senare. Jag var verkligen helt borta.  

• Anonym (Orolig)

Någon mer som fått Midazolam?

• Anonym (Orolig)

Ingen?

• Anonym (Ane-ssk)

Det är vanligt inom bla tandvården och inget farligt att ta, inge ens ens vid övervikt då det är så små doser man får inom tandvården. 

Och nej, bmgrapefruktjucie är inte förbjuder några dagar innan. Det är en myt. 

Men man bör dock inte köra bil efteråt. 

Har själv fått det, dock inte i tandvården. 

Använder det också så att säga dagligen till patienter på operation. 

• Anonym (Tandläkare)

Har själv gett Midazolam till flera patienter inom tandvården. Det funkar för de flesta men en och annan "snedtänder" eller får hallucinationer under behandlingen. Tex. Hade jag en patient som såg flygande elefanter. Men som sagt rätt doserat funkar det bra,  dock används det mest till barn, vuxna får oftast Stesolid. Med midazolam brukar man inte minnas i greppet vilket är en fördel. 
    Tala om din oro för vårdpersonalen,  idag ska ingen behöva vara ängslig för tandvård om du frågar mig.

Lycka till!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Tandläkare) skrev 2023-09-18 09:29:57 följande:

Har själv gett Midazolam till flera patienter inom tandvården. Det funkar för de flesta men en och annan "snedtänder" eller får hallucinationer under behandlingen. Tex. Hade jag en patient som såg flygande elefanter. Men som sagt rätt doserat funkar det bra,  dock används det mest till barn, vuxna får oftast Stesolid. Med midazolam brukar man inte minnas i greppet vilket är en fördel. 
    Tala om din oro för vårdpersonalen,  idag ska ingen behöva vara ängslig för tandvård om du frågar mig.

Lycka till!

Vad är skillnaden på Midazolam och Stesolid? Varför används stesolid oftast på vuxna? 
  • Anonym (skorpan)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-09-18 10:56:35 följande:
    Vad är skillnaden på Midazolam och Stesolid? Varför används stesolid oftast på vuxna? 
    Om man tittar på wikipedia verkar Stesolid ha en lättare effekt:

Lugnande medel, ataraktika

Diazepam (ApozepamStesolid, tidigare bl.a. Valium)

Oxazepam (OxascandSobril)

Lorazepam (Temesta)

Alprazolam (Xanor)

Klordiazepoxid (Librium)

Sömnmedel och lugnande medel

Nitrazepam (ApodormMogadon)

Flunitrazepam (Tidigare bl.a. Flunitrazepam och Rohypnol. Medlet är helt avregistrerat i Sverige)

Triazolam (Halcion)

Midazolam (Dormicum)

Antiepileptika

Klonazepam (Iktorivil)

Klobazam (Frisium)
  • Anonym (gg)

Jag har fått midazolam, det är ju  ganska starkt jämfört med tex stesolid. Ofta minns man ingenting.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (gg) skrev 2023-09-18 12:15:56 följande:

Jag har fått midazolam, det är ju  ganska starkt jämfört med tex stesolid. Ofta minns man ingenting.

Har du fått det vid en tandutdragning?
  • Em16

Jag drog ut en visdomstand på midozalam. Kändes som jag hade hälsat 2 flaskor vin innan och var rätt go 😂 minnesluckor. Sambon hämtade mig sen . Var rätt sluddrig i talet och verkligen inte kapabel till att framföra ett fordon

• Anonym (Orolig)
    Em16 skrev 2023-09-18 17:09:22 följande:

Jag drog ut en visdomstand på midozalam. Kändes som jag hade hälsat 2 flaskor vin innan och var rätt go 😂 minnesluckor. Sambon hämtade mig sen . Var rätt sluddrig i talet och verkligen inte kapabel till att framföra ett fordon

Hur länge satt det i efteråt? Läst att om man är överviktig kan det sitta i väldigt länge. 

Minns du något av själva tandutdragningen?

Jag har extrema kräkreflexer och kväljer av att de typ tittar i munnen. Så är mest orolig för den där tussen man ska bita på efteråt. 

• Em16

Jag har bmi 28.5 tror jag och det satt väl i ett par timmar. 
    Ja det gör jag. Men jag kände typ att jag inte brydde mig av att dem höll på 😂 tiden gick svinfort!

Ja den tussen är inte så go att tugga på faktiskt..

• cosinus

Sonen har fått det tre gånger. Tror han fått samma dos alla gånger (att han första gången var precis över någon viktgräns).

första gången var han så borta så det var obehagligt. Helt utslagen och jag funderade på riktigt på om han ens andades. Fick bära ut honom till bilen en halvtimme senare och han betedde sig som en riktigt överförfriskad typ. Ramlade när han promt skulle försöka gå själv och var helt borta.

andra gången blev han mindre påverkad. Betedde sig väl ungefär som en 4 månaders bebis. Förundrades över sina fingrar och tunga och försökte typ ?krypa? utan att lyckas. Men blev aldrig så borta att jag funderade på om han levde. Gnydde lite under ingreppet och såna saker men mindes inte ett skvatt efteråt.

tredje gången tyckte han inte det hjälpte. Han var skitsur över att komma ihåg allt och han kunde prata hela tiden. Men han hade ingen tidsuppfattning och klarade behandlingar han inte gjort innan. Kunde gå för egen maskin direkt efter.

Dottern har fått stesolid. Hon upplevde noll och ingen effekt. Svårt säga för mig också om det hjälpte nåt.

• Anonym (gg)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-09-18 14:53:46 följande:
    Har du fått det vid en tandutdragning?
    Nej, men vid andra enkla operationer.
  • Anonym (Orolig)

Tack alla som svarat!
    Har aldrig tagit lugnande innan så känner 
    mig nervös. Rädd att bli illamående.

Svar på tråden Midazolam vid tandutdragning- någon som fått det?