• Anonym (SNSN)

    Sjukskrivning eller stöd vid psykisk ohälsa??

    Hej jag har väldigt stora problem med alla bitar i livet. Extrem social fobi, fysisk smärta, återkommande depressioner och en massa gott och blandat. Summan av kardemumman är att jag inte längre kan ta mig till en fysisk arbetsplats, en skola eller vad som är nödvändigt ex läkare och vårdcentral.

    Jag har studerat på distans folkhögskola och nu börjat kurser på högskola under hösten på distans, vilket funkar bra. Problemet är just att det enda programmet jag kunde ansöka till våren och som jag verkligen ville satsa på, inte kommer att starta. Därav har jag ingen ekonomi efter december och kommer förlora min lägenhet.

    Finns det någon där ute som har kunskapen som en ung människa som jag aldrig har fått kring hur man gör i såna här situationer? Finns det verkligen inga alternativa jobb som är anpassade för att jobba hemma?

    Nu lutar det åt en sjukskrivning, vilket jag verkligen inte vill eftersom jag behöver någon sysselsättning. Blir helt galen av att göra ingenting när jag är så instängd och ensam som jag är. Samtidigt hjälper det inte min depression och sociala ångest av att tillåta mig själv vara helt ensam.

    Vart vänder man sig? Socialtjänsten vill förmodligen dra ut mig i något arbete jag inte klarar av som de gjorde för 2 år sedan, vilket orsakade att jag inte kunde lämna hemmet alls istället. Behöver verkligen psykisk hjälp men det är så mycket att jag inte ens vet vart jag ska börja.
  • Svar på tråden Sjukskrivning eller stöd vid psykisk ohälsa??
  • TheNam

    Hmmm dammsugarförsäljare ....dom jobbar lite annorlunda nu för tiden.

    Jag vet vad du behöver

    1.du behöver en Psykolog som kan sätta en diagnos på dig och då en riktig utredning från en extern utredare.

    2. En arbetsförmedlare som kan hantera  personer med olika diagnoser.

    3. Ett jobb med behovsanalys hur mycket du faktiskt kan jobba.

  • Anonym (limlam)

    Kontakta vårdcentralen och beskriv ditt problem, så du får hjälp. Går ju även att boka besök själv via 1177.se, i flera städer går det även att boka mötet via video samtal. Du kan ju även kontakta soc och berätta hur allting ligger till och ta saker och ting därifrån, de kan ju ge dig tips hur du ska gå tillväga med allting. 

  • Anonym (Personligt ombud)
    Anonym (SNSN) skrev 2023-09-15 17:30:00 följande:
    Sjukskrivning eller stöd vid psykisk ohälsa??
    Hej jag har väldigt stora problem med alla bitar i livet. Extrem social fobi, fysisk smärta, återkommande depressioner och en massa gott och blandat. Summan av kardemumman är att jag inte längre kan ta mig till en fysisk arbetsplats, en skola eller vad som är nödvändigt ex läkare och vårdcentral.

    Jag har studerat på distans folkhögskola och nu börjat kurser på högskola under hösten på distans, vilket funkar bra. Problemet är just att det enda programmet jag kunde ansöka till våren och som jag verkligen ville satsa på, inte kommer att starta. Därav har jag ingen ekonomi efter december och kommer förlora min lägenhet.

    Finns det någon där ute som har kunskapen som en ung människa som jag aldrig har fått kring hur man gör i såna här situationer? Finns det verkligen inga alternativa jobb som är anpassade för att jobba hemma?

    Nu lutar det åt en sjukskrivning, vilket jag verkligen inte vill eftersom jag behöver någon sysselsättning. Blir helt galen av att göra ingenting när jag är så instängd och ensam som jag är. Samtidigt hjälper det inte min depression och sociala ångest av att tillåta mig själv vara helt ensam.

    Vart vänder man sig? Socialtjänsten vill förmodligen dra ut mig i något arbete jag inte klarar av som de gjorde för 2 år sedan, vilket orsakade att jag inte kunde lämna hemmet alls istället. Behöver verkligen psykisk hjälp men det är så mycket att jag inte ens vet vart jag ska börja.
    Om du redan har diagnoser på psykiatrisk problematik rekommenderar jag av egen god erfarenhet Personligt Ombud via kommunen för att få råd i vem som gör vad och vilken hjälp som finns att få, hur man tar sig fram i snårskogen.

    Sök efter Personligt ombud på din kommuns hemsida. 
  • Anonym (SNSN)
    TheNam skrev 2023-09-16 01:27:26 följande:

    Hmmm dammsugarförsäljare ....dom jobbar lite annorlunda nu för tiden.

    Jag vet vad du behöver

    1.du behöver en Psykolog som kan sätta en diagnos på dig och då en riktig utredning från en extern utredare.

    2. En arbetsförmedlare som kan hantera  personer med olika diagnoser.

    3. Ett jobb med behovsanalys hur mycket du faktiskt kan jobba.


    Det är så jag förstått det men samtidigt kan jag inte lämna mitt hem för tillfället. Hade behövt stöd redan där, men hur ska jag få hjälp av en psykolog om problemet är att ta mig till en psykolog? 


    Jag jobbade senast 2020, på fulltid och det funkade bra även om det fanns många jobbiga dagar. De var när jag slutade det jobbet för att plugga igen som allt förvärrades. Jag är kapabel till fulltidsarbete, men måste få kontroll över mitt psyke och det vore ju en fördel att kunna lämna hemmet.

  • Anonym (SNSN)
    Anonym (limlam) skrev 2023-09-16 02:25:10 följande:

    Kontakta vårdcentralen och beskriv ditt problem, så du får hjälp. Går ju även att boka besök själv via 1177.se, i flera städer går det även att boka mötet via video samtal. Du kan ju även kontakta soc och berätta hur allting ligger till och ta saker och ting därifrån, de kan ju ge dig tips hur du ska gå tillväga med allting. 


    Tack för tipset. Haft psykologer på kry och liknande när mitt mående började eskalera. Men det är 20 minuters samtal där. Är det annorlunda om den lokala vårdcentralen har samtal vid video tror du? Osäker om vi har det eftersom jag bor i en småstad.
  • Anonym (SNSN)
    Anonym (Personligt ombud) skrev 2023-09-16 10:20:20 följande:
    Om du redan har diagnoser på psykiatrisk problematik rekommenderar jag av egen god erfarenhet Personligt Ombud via kommunen för att få råd i vem som gör vad och vilken hjälp som finns att få, hur man tar sig fram i snårskogen.

    Sök efter Personligt ombud på din kommuns hemsida. 
    Tack för tipset ska definitivt kolla upp det. Jag är så osäker på om jag har fasta diagnoser. I journalen antecknas ofta depression, ångestsyndrom, social ångest och annat sen många år tillbaka. Har faktiskt ingen aning om detta då det alltid konstaterats att jag har dessa problem, fått tabletter och KBT några omgångar. 
  • Anonym (limlam)
    Anonym (SNSN) skrev 2023-09-16 12:30:18 följande:
    Tack för tipset. Haft psykologer på kry och liknande när mitt mående började eskalera. Men det är 20 minuters samtal där. Är det annorlunda om den lokala vårdcentralen har samtal vid video tror du? Osäker om vi har det eftersom jag bor i en småstad.
    Enligt min erfarenhet brukar samtalen ligga runt 45-60 min hos vårdcentralen. Du kan ju logga in på 1177.se och kolla om din vårdcentral har videosamtal brukar stå listad, eller om du vill ringa istället och höra. 
  • TheNam

    Förlåt jag tolkade det du skrev först fel men om det är så jävligt så kan ju personligt ombud hos kommunen hjälpa dig som någon skrev tidigare för dom är ju till för dom här situationerna.

    Men fint att du delar med dig.
    Hoppas du får hjälp inom snaraste❤️❤️❤️

Svar på tråden Sjukskrivning eller stöd vid psykisk ohälsa??