• flygrl

Risker med inte skydda huvudet när man vistas i solen?

Jag undrar om det här med bära huvudbonad typ solhatt eller keps när man vistas i solen varma sommardagar. Att människor ofta lite äldre med tunt eller inget hår på huvudet skyddar sig genom bära hatt eller keps för inte bränna sig fattar jag. Men hörde nyligen nån som sa att alla borde bära nåt på huvudet soliga dagar för bla minska risken för stroke. 😮

Nu är jag själv ung, mörkhyad och med tjockt hår och dessutom frisk och vältränad så risken för stroke är kanske inte så stor men jag tänker på min pappa som iofs också är mörkhyad men kanske borde börja skydda huvudet bättre. Eller borde kanske även jag börja bära solhatt? ☀️

Hur ska man tänka här? Finns det risk för stroke eller är det en skröna? Andra risker med inte skydda huvudet mot stark sol? Hur gör ni själva? 🤔

• Svar på tråden Risker med inte skydda huvudet när man vistas i solen?
  • Anonym (Jo)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 20:31:23 följande:

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-solarier/rad-och-rekommendationer/klader-som-solskydd/
    https://www.1177.se/liv--halsa/sol-och-varme/sa-skyddar-du-dig-mot-solen/

Titta, jag kan googla! De flesta kläder motsvarar tydligen en faktor  på 10-30. Naturligtvis är 20 inte bra nog om det borde vara 50. Påstod jag det? Bomullsskjortor motsvarar tydligen faktor 50. 

Färgen på håret spelar förstås ingen roll men eftersom fysisk blockad av solstrålarna skyddar, borde ett afrohår (så tjockt att skalpen knappt blir blöt när man duschar), blockera bättre än normaltunt, svenskt hår. 

Duktig :) Var står det om hår förresten? Om du vill ha hudcancer pga oskyddat huvud så varsågod.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Jo) skrev 2023-09-17 20:34:18 följande:
    Duktig :) Var står det om hår förresten? Om du vill ha hudcancer pga oskyddat huvud så varsågod.

Tack! 

Tja jag tror det framgår från diverse länkar att tätt tyg skyddar bättre än glest tyg. Fysisk blockad av strålar fungerar, Sålunda borde en fysisk blockad av väldigt tjockt hår, skydda bättre än mina egna tunna testar. Inget mirakelmedlet mot farlig strålning, men ger åtminstone något bättre skydd. Själv använder jag solkräm på skalpen vid stark sol. 

• Anonym (Bränna sig på flinten)

Att bränna sig på flinten är inget kul alls. Huden där är speciell, och bränner man sig där känns det väldigt skumt och obehagligt. 

Din pappa är mörkhyad och bränner sig inte lika lätt, men det gör honom inte immun mot solbränna, bara mer resistent. 

Så vägrar han ha hatt eller keps (kanske en klassisk sk gubbkeps? lite snyggare än vanlig keps) så ha med dig solskyddskräm och så "attackerar" du honom med den med någon timmas mellanrum. En skvätt på huvudet och smörj in.

Mörkhyade som vandrar norr upp i Sahara periodvis täcker huvudet med hatt eller huva, även de kolsvarta.

• Tow2Mater
    Anonym (Jo) skrev 2023-09-17 19:30:20 följande:
    Ja. Men du måste väl fatta skillnaden på att något knappt skyddar alls vs något som ger ett rätt bra skydd? En vanlig t-shirt räcker ju inte alls som skydd mot solen t ex. Bara för att något ger säg 5 % skydd så är det ju inte bra direkt!
    Har du någonsin bränt dig genom en t-shirt? Har du bränt dig i håret?
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-17 17:47:44 följande:

Hej! Aldrig hört om den risken, det kan ju finnas ett samband kanske, som beror på något annat egentligen, det är inte alltid det korrelerar. Riskerna är väl annars att en del av solens strålning är skadlig, UV-strålningen då. Jag tror att människor med svart hud har större skydd även mot det eftersom mörkare hud innebär fler melanocyter som bildar melanin vid solljus. När solen står tillräckligt högt på himlen alltså. Kan tyvärr inte ge några konkreta råd, men har du eller han inte bränt er hittills så är det nog ingen fara ur den aspekten att bränna sig. Övriga aspekter är jag ju inte bekant med. Själv är jag oftast ute utan huvudbonad om somrarna och det brukar gå helt bra, man hinner ofta vänja sig lite under våren efter bleka vintern.

Hej hej,
    Det har ju blivit en intressant diskussion i tråden men stroke är kanske ingen risk då. Däremot ska man ju va medveten om risken för hudcancer och därför skydda huden mot solens strålar. Mörk hy ger visst skydd men även jag som har den allra mörkaste hudtonen har bränt mig flera gånger och blivit gråaktig på dom ställena istf röd. 😕

Som jag förstått det motsvarar min hudton SPF 13 och det är ju inte alls så mycket så jag brukar smörja med SPF 20 om jag ska vistas längre stunder i solen. Jag bär sällan nåt på huvudet sommarhalvåret och om jag gör det är det keps för va cool och när det regnar typ. Eller mot myggen haha. 😉

• flygrl
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 18:38:54 följande:

Låter som en skröna. Man skyddar mot hudcancer, torrt hår och för en del, migrän, genom att ha hatt. Någon kanske har hört om sunstroke, heatstroke, dvs solsting, som en hatt också kan skydda mot. Men det är inte stroke på svenska. 

Ja, det kanske är en skröna då. Kanske ett missförstånd av sunstroke/heatstroke som du skriver. 😉
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 18:43:45 följande:

P.s. mörkhyade kan förstås också få hudcancer och bör använda solkräm. De blir däremot inte brända och får irriterad hy lika lätt.

Som jag skrev lite längre upp i tråden är jag absolut medveten om att även jag med mörkaste hudtonen kan få hudcancer och därför skydda mig. Jag har alltså bränt mig vid flera tillfällen och särskilt som barn. Det brända stället blir inte rött utan fult gråaktigt.
    Anonym (Jo) skrev 2023-09-17 19:01:17 följande:

Tänk så här. Du skyddar huden med spf om du är ute på sommaren, eller hur? Du vet att tunna kläder kan ge liiiiiiite skydd men det är inget som egentligen står emot strålningen. Tänk då på att hår ger ännu mindre skydd. Så ja, man måste skydda huvudet. Inte pga strokes utan pga strålningen, precis som resten av kroppen. Och iom att det blir rätt kletigt att smeta in huvudet med solcréme så är hatt ett bra alternativ.

FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 19:14:41 följande:
    Fast likaväl som kläder skyddar mot UV strålar borde väl en rejäl kalufs skydda, tex om man har typiskt afrohår.
    Anonym (Jo) skrev 2023-09-17 19:23:35 följande:
    Det skyddar ytterst lite.
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 19:27:54 följande:
    Ja jag är ingen expert på detta, men det som fysiskt blockerar solen, hjälper. Tunna kläder blockerar viss del av strålningen, täta mer. Likadant med hår. 
    Ja. Men du måste väl fatta skillnaden på att något knappt skyddar alls vs något som ger ett rätt bra skydd? En vanlig t-shirt räcker ju inte alls som skydd mot solen t ex. Bara för att något ger säg 5 % skydd så är det ju inte bra direkt!
    Anonym (Jo) skrev 2023-09-17 19:32:10 följande:

Till dig som vägrar googla: www.skincancercentres.com.au/blog/can-tattoos-tans-and-body-hair-protect-you-from-the-sun

Studies have shown that a full head of hair does little to protect your scalp from UV radiation, and darker hair makes no difference. Similarly, all skin types can be damaged by UV radiation and are susceptible to skin cancer, even dark-skinned individuals.

FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 20:31:23 följande:

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-solarier/rad-och-rekommendationer/klader-som-solskydd/
    https://www.1177.se/liv--halsa/sol-och-varme/sa-skyddar-du-dig-mot-solen/

Titta, jag kan googla! De flesta kläder motsvarar tydligen en faktor  på 10-30. Naturligtvis är 20 inte bra nog om det borde vara 50. Påstod jag det? Bomullsskjortor motsvarar tydligen faktor 50. 

Färgen på håret spelar förstås ingen roll men eftersom fysisk blockad av solstrålarna skyddar, borde ett afrohår (så tjockt att skalpen knappt blir blöt när man duschar), blockera bättre än normaltunt, svenskt hår. 

Anonym (Jo) skrev 2023-09-17 20:34:18 följande:
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 20:47:50 följande:

Tack! 

Tja jag tror det framgår från diverse länkar att tätt tyg skyddar bättre än glest tyg. Fysisk blockad av strålar fungerar, Sålunda borde en fysisk blockad av väldigt tjockt hår, skydda bättre än mina egna tunna testar. Inget mirakelmedlet mot farlig strålning, men ger åtminstone något bättre skydd. Själv använder jag solkräm på skalpen vid stark sol. 

Intressant diskussion er emellan som jag besvarar i klump typ. Jag är alltså medveten om att även jag måste skydda mig mot UV-strålningen och smörjer med SPF 20 om jag ska va längre stunder i solen. Min väldigt mörka hudton (darkskinned) ger tydligen bara SPF 13. 

Men det här med hår och kläder som skydd så tycker jag ändå det Anonym (Jo) skriver motsägs lite av att yngre män med håret kvar på huvudet inte verkar bränna hårbotten som oftast äldre män med tunt eller inget hår gör. En äldre svensk man jag känner säger han behövde börja med huvudbonad efter han blev flintis. Så länge han hade hår brände han aldrig hårbotten.

Samma med kläder så verkar ju även t-shirts skydda mer effektivt än SPF 10. Hur tänker du Anonym (Jo) kring det jag skriver? Har jag missförstått nåt? 😮

• flygrl
    Anonym (Bränna sig på flinten) skrev 2023-09-17 20:49:23 följande:

Att bränna sig på flinten är inget kul alls. Huden där är speciell, och bränner man sig där känns det väldigt skumt och obehagligt. 

Din pappa är mörkhyad och bränner sig inte lika lätt, men det gör honom inte immun mot solbränna, bara mer resistent. 

Så vägrar han ha hatt eller keps (kanske en klassisk sk gubbkeps? lite snyggare än vanlig keps) så ha med dig solskyddskräm och så "attackerar" du honom med den med någon timmas mellanrum. En skvätt på huvudet och smörj in.

Mörkhyade som vandrar norr upp i Sahara periodvis täcker huvudet med hatt eller huva, även de kolsvarta.

Nä precis, även mörk hy måste skyddas mot solens strålar. Pappa brukar smörja ovansidan av huvudet (säger man så?) med solskydd. Men kanske borde han också börja med keps eller nåt för säkerhets skull. Vill inte han ska bränna sig där och kanske få cancer till slut, min älskade papps. 😕😉

• Mrs Moneybags

Jag skulle inte oroa mig så mycket i Sverige. 

När man säger "heat stroke" så menar man värmeslag, inte det vi kallar stroke på svenska dvs hjärnblödning eller blodpropp i hjärnan. 

För äldre och sjuka är det självklart att skydda sig mot hög värme och att inte sitta i direkt solsken. Det gäller ju även småttingar. Jag märker nu med stigande ålder samt hjärtsjukdom att jag inte klarar av värme på samma sätt som förr, så man får väl känna efter lite också. En keps på sommaren funkar bra för mig. 

Jag är ju också svart och har tjockt naturligt hår, men det skyddar ju inte ansiktet...inte med min frisyr i alla fall! Haha! Skrattande Därför är det keps och vit linneskjorta som gäller för mig när jag är ute och kollar på fotbollsmatcher eller liknande när man ska vara lite längre i solen. Samma om jag är utomlands söderut. 

I Kenya kommer ju solen rakt uppifrån vilket gör hatt eller keps till ett måste för mig. Annars bränner jag sönder hårbotten. Däremot slipper man ju solen i ansiktet som man får i Europa. 

• fultextad användarhandbok
    flygrl skrev 2023-09-17 22:28:08 följande:

Hej hej,
    Det har ju blivit en intressant diskussion i tråden men stroke är kanske ingen risk då. Däremot ska man ju va medveten om risken för hudcancer och därför skydda huden mot solens strålar. Mörk hy ger visst skydd men även jag som har den allra mörkaste hudtonen har bränt mig flera gånger och blivit gråaktig på dom ställena istf röd. 😕

Som jag förstått det motsvarar min hudton SPF 13 och det är ju inte alls så mycket så jag brukar smörja med SPF 20 om jag ska vistas längre stunder i solen. Jag bär sällan nåt på huvudet sommarhalvåret och om jag gör det är det keps för va cool och när det regnar typ. Eller mot myggen haha. 😉

Jag googlade lite men hittade ingenting om just det faktiskt. Ja säkert kan man bränna sig ändå, gråaktig är ju en variant som ligger rätt långt från röd! Precis, mot myggen ska man skydda sig, gärna med hjälp av en myggburka. En sådan där keps med nedhängande nät runt huvudet. Jaha, jag kollade på den enda flaskan med solskyddskräm jag har, den är på 10, brukar nästan bara använda på näsan då jag är ute på havet. Men huvudsaken, i dubbel bemärkelse, är ju att grundfrågan är utredd!
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-18 20:21:54 följande:
    Jag googlade lite men hittade ingenting om just det faktiskt. Ja säkert kan man bränna sig ändå, gråaktig är ju en variant som ligger rätt långt från röd! Precis, mot myggen ska man skydda sig, gärna med hjälp av en myggburka. En sådan där keps med nedhängande nät runt huvudet. Jaha, jag kollade på den enda flaskan med solskyddskräm jag har, den är på 10, brukar nästan bara använda på näsan då jag är ute på havet. Men huvudsaken, i dubbel bemärkelse, är ju att grundfrågan är utredd!
    Du googlade det om stroke eller? Det verkar mest som det kan handla om ett språkligt missförstånd där man misstagit engelskans sunstroke/heatstroke för att handla om det som på svenska menas med stroke som några påpekat i tråden.
    Riktigt mörk hud blir väl grå när den bränns av solen helt enkelt för den inte kan bli röd. Precis som jag inte kan rodna så det syns men däremot själv känner det hettar i kinderna.

Att du inte smörjer med högre solskydd än 10 förvånar mig inte mtp du verkar va smått dödsföraktande i din äventyrlighet som du beskrivit i en annan tråd. I liten segelbåt till Färöarna och gå över Östersjöns is från Finland till Sverige och såna grejer. You daredevil! 😮

Myggburka va ju kul förresten. 😁
  • flygrl

@Anonym (Jo): Det va inte meningen va näsvis mot dig för du verkar ju kunnig på området. Men det vore intressant få ett svar från dig där du utvecklar det hela mer utifrån mina frågor. För jag blir inte riktigt klok på det där... 😮

• flygrl
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-18 10:26:52 följande:

Jag skulle inte oroa mig så mycket i Sverige. 

När man säger "heat stroke" så menar man värmeslag, inte det vi kallar stroke på svenska dvs hjärnblödning eller blodpropp i hjärnan. 

För äldre och sjuka är det självklart att skydda sig mot hög värme och att inte sitta i direkt solsken. Det gäller ju även småttingar. Jag märker nu med stigande ålder samt hjärtsjukdom att jag inte klarar av värme på samma sätt som förr, så man får väl känna efter lite också. En keps på sommaren funkar bra för mig. 

Jag är ju också svart och har tjockt naturligt hår, men det skyddar ju inte ansiktet...inte med min frisyr i alla fall! Haha!  // Skrattande Därför är det keps och vit linneskjorta som gäller för mig när jag är ute och kollar på fotbollsmatcher eller liknande när man ska vara lite längre i solen. Samma om jag är utomlands söderut. 

I Kenya kommer ju solen rakt uppifrån vilket gör hatt eller keps till ett måste för mig. Annars bränner jag sönder hårbotten. Däremot slipper man ju solen i ansiktet som man får i Europa. 

Intressant med input från dig som ju har liknande ursprung (mina föräldrar afrolatinos med västafrikanskt ursprung som du kanske vet).
    Det där med stroke är troligen nåt personen fått om bakfoten utifrån språkligt missförstånd som du är inne på. Lite knäppt. 😮

Det låter förnuftigt du skyddar dig mot solen och hettan mtp din hjärtsjukdom. Själv tål jag hur mycket värme som helst men det kan ju ändras med tiden och jag vet ju att många har det tufft när det är varmt. Linnekläder är ju förresten väldigt behagligt när solen gassar och snyggt dessutom.

Men du bränner alltså hårbotten när du är i Kenya? Så blir det inte för mig när jag besöker Venezuela som ju ligger strax norr om ekvatorn. Men det stämmer det där att solen inte lyser i ansiktet som i Sverige och iaf norra Europa (men däremot går solen ner väldigt snabbt och det blir kolmörkt på en gång). ☀️
    Va använder du för solskyddsfaktor förresten? 

flygrl skrev 2023-09-18 21:53:16 följande:
    Du googlade det om stroke eller? Det verkar mest som det kan handla om ett språkligt missförstånd där man misstagit engelskans sunstroke/heatstroke för att handla om det som på svenska menas med stroke som några påpekat i tråden.
    Precis, jag googlade men hittade inget om det, så det är nog riktigt att det är ett språkligt missförstånd!
    Riktigt mörk hud blir väl grå när den bränns av solen helt enkelt för den inte kan bli röd. Precis som jag inte kan rodna så det syns men däremot själv känner det hettar i kinderna.
    Det låter logiskt, det är ju ändå blodflöde som syns genom blek hud då man rodnar, eller om man gör det.
    Att du inte smörjer med högre solskydd än 10 förvånar mig inte mtp du verkar va smått dödsföraktande i din äventyrlighet som du beskrivit i en annan tråd. I liten segelbåt till Färöarna och gå över Östersjöns is från Finland till Sverige och såna grejer. You daredevil! 😮

Alltså båtfärden kan jag nog försvara vad gäller säkerhet, ur min synvinkel åtminstone. Isvandringen är bara tankar och ännu inget jag realiserat. Däremot har jag åkt skridskor långt ute på havet så nära isgränsen jag vågade, samt några andra liknande företeelser. Men absolut, jag älskar den där kittlande känslan som övergår i en meditativ fullkomlig närvaro, som sådana äventyr ger!

Haha, ja det finns ju myggmedel med, men det ska man nog vara noga med att tvätta bort. Apropå solskydd så använder ju många solglasögon med, men har för mig att blå glas ska man undvika då de kan släppa igenom blått ljus.
  • Mrs Moneybags
    flygrl skrev 2023-09-18 22:19:19 följande:

Intressant med input från dig som ju har liknande ursprung (mina föräldrar afrolatinos med västafrikanskt ursprung som du kanske vet).
    Det där med stroke är troligen nåt personen fått om bakfoten utifrån språkligt missförstånd som du är inne på. Lite knäppt. 😮

Det låter förnuftigt du skyddar dig mot solen och hettan mtp din hjärtsjukdom. Själv tål jag hur mycket värme som helst men det kan ju ändras med tiden och jag vet ju att många har det tufft när det är varmt. Linnekläder är ju förresten väldigt behagligt när solen gassar och snyggt dessutom.

Men du bränner alltså hårbotten när du är i Kenya? Så blir det inte för mig när jag besöker Venezuela som ju ligger strax norr om ekvatorn. Men det stämmer det där att solen inte lyser i ansiktet som i Sverige och iaf norra Europa (men däremot går solen ner väldigt snabbt och det blir kolmörkt på en gång). ☀️
    Va använder du för solskyddsfaktor förresten? 

Jag använder ingen solskyddsfaktor...det är därför jag har keps och skjorta haha. Jag orkar inte smörja in mig. Ibland sätter jag ett stift på näsan typ spf 50 för min näsa blir av någon anledning väldigt mörk i solen hehe. Kanske beror på mina glasögon. Till slut ser jag ut som en panda fast tvärtom - ljust runt ögonen och mörkt runtomkring. 
  • flygrl
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-18 22:24:29 följande:
    Precis, jag googlade men hittade inget om det, så det är nog riktigt att det är ett språkligt missförstånd!

Det låter logiskt, det är ju ändå blodflöde som syns genom blek hud då man rodnar, eller om man gör det.

Alltså båtfärden kan jag nog försvara vad gäller säkerhet, ur min synvinkel åtminstone. Isvandringen är bara tankar och ännu inget jag realiserat. Däremot har jag åkt skridskor långt ute på havet så nära isgränsen jag vågade, samt några andra liknande företeelser. Men absolut, jag älskar den där kittlande känslan som övergår i en meditativ fullkomlig närvaro, som sådana äventyr ger!

Haha, ja det finns ju myggmedel med, men det ska man nog vara noga med att tvätta bort. Apropå solskydd så använder ju många solglasögon med, men har för mig att blå glas ska man undvika då de kan släppa igenom blått ljus.
    Har själv vart med om mardrömslikt farliga grejer men inget av det va självvalt. Jag lever farligt idag med mtp jag lever under hot från kriminella. Men hela vägen ville jag bara ha lugn och få va ifred. Så att man frivilligt söker sig till såna farliga äventyr som du gör övergår mitt förstånd MEN samtidigt är du också en rätt fantastisk person som både korsar Nordatlantens stora vågor i en liten båt och skriver helt mindblowing poesi. Men jag kan också se det som förbinder dom båda sidorna hos dig. Tror jag iaf. 😮  

Solglasögon använder jag förstås cool men värdelös ortenbrud som jag är. Blått glas har jag också förstått är dåligt för skydda ögonen mot all UV-strålning.
  • flygrl
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-19 09:06:53 följande:
    Jag använder ingen solskyddsfaktor...det är därför jag har keps och skjorta haha. Jag orkar inte smörja in mig. Ibland sätter jag ett stift på näsan typ spf 50 för min näsa blir av någon anledning väldigt mörk i solen hehe. Kanske beror på mina glasögon. Till slut ser jag ut som en panda fast tvärtom - ljust runt ögonen och mörkt runtomkring. 
    Ok, jag förstår.
    Själv kan jag inte se ut som en inverterad panda då huden alltid är så mörk att jag väl mest ser ut som en fkn alien. Som jag också känner mig som efter att nu gång på gång kallats för rasist i en viss tråd, att jag som ett liv igenom mött massa rasism i ffa min förort skulle hata mig själv och andra som jag. Och min familj då med antar jag. Som jag trodde jag älskade. Luften har helt gått ur mig. Livet med tror jag. 😔😵
    flygrl skrev 2023-09-20 15:55:23 följande:
    Har själv vart med om mardrömslikt farliga grejer men inget av det va självvalt. Jag lever farligt idag med mtp jag lever under hot från kriminella. Men hela vägen ville jag bara ha lugn och få va ifred. Så att man frivilligt söker sig till såna farliga äventyr som du gör övergår mitt förstånd MEN samtidigt är du också en rätt fantastisk person som både korsar Nordatlantens stora vågor i en liten båt och skriver helt mindblowing poesi. Men jag kan också se det som förbinder dom båda sidorna hos dig. Tror jag iaf. 😮  

Solglasögon använder jag förstås cool men värdelös ortenbrud som jag är. Blått glas har jag också förstått är dåligt för skydda ögonen mot all UV-strålning.
    Du har nog varit med om mycket mer än jag då det gäller farliga händelser som ligger bortom vad man önskar och kan hantera själv. För mig handlar äventyr om att befinna sig någonstans på till exempel havets och vindens villkor, så fullkomligt närvarande där och då. Jag blev döpt i förnedringens funt av porslin och härdades eller försvagades i askan av oskuldens naiva ruiner. Men i jämförelse har jag nog levt tryggt och bra. Så till dig, det improviserade ordets fria vers.

Jag är en dum skärgårdsflicka. Det enkla fritunets dotter. Vildflicka barfota över markens hud, barhuvad under solens blick, barhudad i vindens fång. I språnget från avsats till annan. Skuggbild i markens nu, ögonblickets då, åter sen. Vad är tid utan gryning? Ögonblicken, blicken, allt vi har. Lyckan prasslar i stormgräsets ax, fladdrar i fjärils vingslag. Finns i skeendets skugga i skogens sly. Kläcks i myrmarkens vatten bland krälande liv.

Du är förortsflicka. Odlar ditt hopp i betongens sprickor. Vet att smyga, vet att springa på otrygg mark där våldet härskar. Ögon som sett, syner som stämplats i själens djup. Öron som hört, ord som trasat sönder nattens tillit. Vaggad till sömns av sireners tjut. Vänskap som föds ur tyst desperation och i varje avvägt steg.

Där, min vän, i horisontens rand, kargt och älskvärt tronar Fosterland. Mellan himlens vindar och havets brus. Speglad i solens, i kärlekens ljus. Hemmets klippa hemmets jord, av dig är jag skapad, formad i kärva nord. Forna mödrars forna fäders liv och dröm, finns i solens blänk finns i havets ström. Fosterland, en gång skall jag vända åter till din ljuva strand.

Var finns ditt hem? Kanske i skogens vaktande tystnad under norrskens ljus. Kanske i stadens väv. Kanske i Fosterland.
Svar på tråden Risker med inte skydda huvudet när man vistas i solen?