FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 18:38:54 följande:
Låter som en skröna. Man skyddar mot hudcancer, torrt hår och för en del, migrän, genom att ha hatt. Någon kanske har hört om sunstroke, heatstroke, dvs solsting, som en hatt också kan skydda mot. Men det är inte stroke på svenska.
Ja, det kanske är en skröna då. Kanske ett missförstånd av sunstroke/heatstroke som du skriver. 😉
FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 18:43:45 följande:
P.s. mörkhyade kan förstås också få hudcancer och bör använda solkräm. De blir däremot inte brända och får irriterad hy lika lätt.
Som jag skrev lite längre upp i tråden är jag absolut medveten om att även jag med mörkaste hudtonen kan få hudcancer och därför skydda mig. Jag har alltså bränt mig vid flera tillfällen och särskilt som barn. Det brända stället blir inte rött utan fult gråaktigt.
Anonym (Jo) skrev 2023-09-17 19:01:17 följande:
Tänk så här. Du skyddar huden med spf om du är ute på sommaren, eller hur? Du vet att tunna kläder kan ge liiiiiiite skydd men det är inget som egentligen står emot strålningen. Tänk då på att hår ger ännu mindre skydd. Så ja, man måste skydda huvudet. Inte pga strokes utan pga strålningen, precis som resten av kroppen. Och iom att det blir rätt kletigt att smeta in huvudet med solcréme så är hatt ett bra alternativ.
FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 19:14:41 följande:
Fast likaväl som kläder skyddar mot UV strålar borde väl en rejäl kalufs skydda, tex om man har typiskt afrohår.
Anonym (Jo) skrev 2023-09-17 19:23:35 följande:
Det skyddar ytterst lite.
FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 19:27:54 följande:
Ja jag är ingen expert på detta, men det som fysiskt blockerar solen, hjälper. Tunna kläder blockerar viss del av strålningen, täta mer. Likadant med hår.
Anonym (Jo) skrev 2023-09-17 19:30:20 följande:
Ja. Men du måste väl fatta skillnaden på att något knappt skyddar alls vs något som ger ett rätt bra skydd? En vanlig t-shirt räcker ju inte alls som skydd mot solen t ex. Bara för att något ger säg 5 % skydd så är det ju inte bra direkt!
FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 20:31:23 följande:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-solarier/rad-och-rekommendationer/klader-som-solskydd/
https://www.1177.se/liv--halsa/sol-och-varme/sa-skyddar-du-dig-mot-solen/
Anonym (Jo) skrev 2023-09-17 19:30:20 följande:
Ja. Men du måste väl fatta skillnaden på att något knappt skyddar alls vs något som ger ett rätt bra skydd? En vanlig t-shirt räcker ju inte alls som skydd mot solen t ex. Bara för att något ger säg 5 % skydd så är det ju inte bra direkt!
Titta, jag kan googla! De flesta kläder motsvarar tydligen en faktor på 10-30. Naturligtvis är 20 inte bra nog om det borde vara 50. Påstod jag det? Bomullsskjortor motsvarar tydligen faktor 50.
Färgen på håret spelar förstås ingen roll men eftersom fysisk blockad av solstrålarna skyddar, borde ett afrohår (så tjockt att skalpen knappt blir blöt när man duschar), blockera bättre än normaltunt, svenskt hår.
Anonym (Jo) skrev 2023-09-17 20:34:18 följande:
Duktig :) Var står det om hår förresten? Om du vill ha hudcancer pga oskyddat huvud så varsågod.
FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-17 20:47:50 följande:
Tack!
Tja jag tror det framgår från diverse länkar att tätt tyg skyddar bättre än glest tyg. Fysisk blockad av strålar fungerar, Sålunda borde en fysisk blockad av väldigt tjockt hår, skydda bättre än mina egna tunna testar. Inget mirakelmedlet mot farlig strålning, men ger åtminstone något bättre skydd. Själv använder jag solkräm på skalpen vid stark sol.
Intressant diskussion er emellan som jag besvarar i klump typ. Jag är alltså medveten om att även jag måste skydda mig mot UV-strålningen och smörjer med SPF 20 om jag ska va längre stunder i solen. Min väldigt mörka hudton (darkskinned) ger tydligen bara SPF 13.
Men det här med hår och kläder som skydd så tycker jag ändå det Anonym (Jo) skriver motsägs lite av att yngre män med håret kvar på huvudet inte verkar bränna hårbotten som oftast äldre män med tunt eller inget hår gör. En äldre svensk man jag känner säger han behövde börja med huvudbonad efter han blev flintis. Så länge han hade hår brände han aldrig hårbotten.
Samma med kläder så verkar ju även t-shirts skydda mer effektivt än SPF 10. Hur tänker du Anonym (Jo) kring det jag skriver? Har jag missförstått nåt? 😮